Xaiphodius skrev 2025-07-27 08:23:12 följande:
Anonym (Tyvärr) skrev 2025-07-27 08:05:22 följande:
Håller helt med dig.
Och faktiskt, ut ett mer filosofiskt perspektiv, så borde det kanske mer egentligen ge utrymme för det motsatta. Att man skulle våga göra sig mer sårbar och dela känsligare saker just under anonymitetens skydd.
Men tyvärr är det allt för ofta som man utnyttjar det till att vräka ur sig både det ena och det andra.
Förstår faktiskt inte varför människor anser sig ha rätten att uttrycka sig hur som helst till folk. Att ta sig rätten att vräka ut alls frustration i ens eget liv på någon icke ont anande FLskribent. För tror ofta det är därifrån det kommer.
Ja, verkligen ? det du sätter fingret på är något som ofta förbises i diskussionen om anonymitet. Ur ett mer filosofiskt och retoriskt perspektiv är det nästan paradoxalt: anonymitet borde kunna ge oss ett friare rum att uttrycka sårbarhet, komplexitet och det outtalade. En plats där man slipper sociala roller, förväntningar och prestationskrav ? där orden i sig får tala, utan att filtreras genom identitet.
Men istället ser vi ofta motsatsen: att anonymitet blir en ursäkt för att abdikera från ansvar. Som om frånvaron av namn och ansikte även innebär frånvaro av etik. Det är ett retoriskt skifte ? från dialog till avlastning, där vissa inte längre försöker förstå, utan bara 'tömmer av' sina egna frustrationer på andra.
Jag tänker ofta på det där: att språk inte bara förmedlar något, det skapar något. Det formar det mellanmänskliga rummet. Och om det rummet fylls av angrepp och avståndstagande, då blir det inte bara svårt att tala ? det blir svårt att möta. Att nå varandra.
Kanske är det därför jag ville lyfta frågan. Inte för att ifrågasätta rätten att vara anonym, utan för att påminna om det ansvar som faktiskt alltid följer med det mänskliga språket ? anonymt eller inte.
i de konflikträddas land får man räkna med att det blir hårdare ord på internet.
folk kan vara både omtänksamma och stora arslen, vissa är större arslen än andra, folk gör mycket dumheter IRL som de inte vill att så många ska veta om dem effersom de har ett rykte att tänka på, snackar skit om folk/sina vänner/partners, går bakom ryggen på sina partners, mobbar på jobbet och de räknar ofta med att få frikort från konsekvenser och om det blir konsekvenser åker ofta offerkoftan på.
dubbelanonym
om det hade varit nästan omöjligt att komma ihåg vem det var som var otrevlig/ljög/gjorde fultolkningar i diskussionen i fikarummet igår hade inte bara fler gjort det, folk hade garranterat försökt att diskutera med samma person flera gånger.
Jag tycker inte att det är motsägelsefullt på
En plats där man slipper sociala roller, förväntningar och prestationskrav...
(Syftar inte på dej)
Jag tycker inte heller att det motsägelsefullt att många av de som klagar på andras låga nivå själva har låg nivå, det är så IRL också. Hade jag varit elakare på internet hade jag nog ändrat "snäll/elak" till "snäll" i min profil, ansträngt mej för att visa motsatsen.