• Xaiphodius

Anonymiteten på forumet – befriande eller ett frikort för dåligt beteende?

Jag har funderat ett tag på det här med anonymitet på Familjeliv. På många sätt är det något positivt ? man vågar öppna sig, berätta saker man kanske inte ens skulle våga säga till sina vänner eller sin partner. Det kan vara en stor trygghet att få råd, stöd eller olika perspektiv när man känner sig vilsen eller sårbar.

Men ibland undrar jag: utnyttjar folk anonymiteten lite väl mycket? Jag ser ofta inlägg och kommentarer som är otroligt hårda, dömande eller raljanta. Sånt man nog aldrig skulle säga om man behövde stå för det med sitt namn.

Står folk verkligen för det de skriver här? Eller blir anonymiteten en ursäkt för att slippa empati och respekt?

Nyfiken på hur andra ser på detta ? har ni också reagerat på tonen ibland? Var går gränsen mellan att vara ärlig och att bli onödigt kall?

• Svar på tråden Anonymiteten på forumet – befriande eller ett frikort för dåligt beteende?
  • Anonym (Helt_klart)
    Anonym (Såja) skrev 2025-07-27 17:49:41 följande:

Jag tycker det är bra som det är. Att man blir sur över andras åsikter ibland är väl ganska rimligt? Om man har svårt för detta så är det väl bara att gå vidare till annan tråd/aktivitet?

Om alla tyckte samma så skulle det vara dötrist.

Åsikter är en sak, det handlar om hur man uttrycker dem. Om ens syfte är att försöka få meningsmotståndaren att känna sig som en sämre människa pga dennes åsikter. Eller lika illa när någon med bestämdhet hävdar att hen har "rätt", och bara länkar till eller hänvisar till sådant som stöder dennes egen uppfattning/åsikt, eller ännu värre, inte bemödar sig med att länka eller hänvisa alls. Hävdandes att "så här är det, och det vet alla".
  • Anonym (Fri)
    Anonym (V) skrev 2025-07-27 09:30:30 följande:

Jag skriver alltid anonymt och det är för att om man alltid skriver under samma användarnamn så kommer folk man känner i verkligheten till slut fatta vem man är. Genom att lägga ihop informationen från alla möjliga trådar kan man få mycket information om en användare och om man då känner till denne i verkligheten kan man fatta vem det är. Jag vill inte gå runt och undra vem som eventuellt vet om mitt användarnamn och i hemlighet löser om allt jag skriver, saker som jag inte berättar om för dem irl. Även när det handlar om lättsamma saker känns det olustigt att folk i min närhet, eller bara bekantskaper, i hemlighet skulle läsa om allt jag skriver. 

Givetvis finns det folk som skriver saker de aldrig skulle säga till någon ansikte mot ansikte eller skriva om de var tvungna att visa sitt namn, mest för att de då hade varit rädda för verkliga konsekvenser och inte för att de hade tyckt annorlunda eller känt ett genuint behov av att vara trevlig för att inte såra. Med anonymiteten kommer fler människors rätta åsikter fram. Särskilt de åsikter eller känslor som anses tabu eller otrevliga. Men precis som någon annan nämnde så hade en del inte brytt sig utan skrivit otrevligheter även om anonymitetsfunktionen inte hade funnits. Hur folk beter sig på facebook är högst relevant. Där ser man att många faktiskt är riktigt elaka i trådar i grupper, kommentarsfält på artiklar etc trots att de visar sitt riktiga namn. Att ta bort anonymiteten skulle alltså inte eliminera alla spydiga, otrevliga kommentarer.

Jag tycker att möjligheten till anonymitet är är viktig i ett demkoratiskt samhälle. Att det kanske skapar ett hårdare klimat på forum och drar till till sig några extra troll, så är det värt det. Folk måste kunna uttrycka tankar, känslor, åsikter och händelser i deras liv utan att bli utsatta för drev eller doxning. Generellt tycker jag också att fler åsikter måste komma fram även om de inte är politiskt korrekta. Att censurera eller tysta människor gynnar ingen. Åsikterna försvinner inte för det, de gror sig bara starkare i bakgrunden och gör att folk med extrema åsikter blir ännu mer extrema och drar sig till likasinnade som eggar på varandra i miljöer där inget ifrågasätts, belyses från andra synvinklar etc utan allt de säger får gå oemotsagt. Jag tror också att folk är för snabba med att ropa troll. Folk anklagas till exempel för att vara troll så fort de har en annan åsikt än majoriteten i tråden. Jag tror inte på det. Jag tror inte det sitter folk med mainstreamåsikter och skriver att de har motsatta åsikter bara för att provocera. I alla fall inte en skala som är värd att nämna. Jag tror folk i de flesta fall genuint har de åsikter/tankar de skriver om, och att det gör folk så chockade och provocerade att de anklagar användaren för att vara troll bevisar bara ännu mer hur viktigt det är att alla typer av åsikter måste få komma fram och höras. Många lever i en echo chamber så till den grad att de har svårt att greppa att många människor helt på riktigt tycker tvärtemot vad de gör. 

Håller med. Jag föredrar att använda ett nytt användarnamn. Har förstått att vissa letar upp var personer bor och trakasserar de i trådar. Obehagligt.

Enda fördelen jag kan se till att andra använder samma användarnamn är att det är lätt att scrolla förbi tjafsiga personer. Lite synd egentligen. Hade gärna gett vissa en ärlig chans till en konversation eller debatt. Det hade jag gjort om jag inte känt igen användarnamnet.
  • Anonym (Sören)
    nogsåtyst skrev 2025-07-27 17:02:02 följande:
    Inkorgen behöver man inte ens titta i om man inte vill, det går också att blockera enskilda användare tror jag. Anonym är man om man inte registrerar sig med sitt namn eller berättar vem man är.
    Det går att blockera men meddelandena ligger kvar. Jag har inte hittat hur man tar bort meddelanden, går det ens?
    Om man då kommunicerar med folk på fl genom meddelanden är det kanske inte så kul att behöva sålla sig genom en massa mess med hot och sexanspelningar.
  • nogsåtyst
    Anonym (Sören) skrev 2025-07-27 17:58:01 följande:
    Det går att blockera men meddelandena ligger kvar. Jag har inte hittat hur man tar bort meddelanden, går det ens?
    Om man då kommunicerar med folk på fl genom meddelanden är det kanske inte så kul att behöva sålla sig genom en massa mess med hot och sexanspelningar.
    Måste man inte klicka på varje meddelande för att öppna dem? Annars vet man ju vilka medlemmar man har skrivit med och kan öppna bara dem. Eller så kan man väl anmäla dem liksom det finns möjligheten att göra i trådarna. Jag är anonym här, hur många meddelanden jag än skulle få och det är bra, vilket ju var frågan. 
  • Anonym (S)

Jag skriver alltid anonymt. Spela roll? Det är mina tankar som är i centrum! Spela roll om de kommer från "S" eller Sofia Antonsson i Österbymo?? Detsamma med mina svar. Oavsett om det är pepp eller kritik. Skitsamma om det kommer från random namngiven person, tankarna är desamma! Sen finns det de som enbart går in för att vara elaka. Men om det skulle komma från "Anonym" eller "Anna Andersson i Uppsala". Spela roll eller??

• nogsåtyst
    Anonym (S) skrev 2025-07-27 19:22:22 följande:

Jag skriver alltid anonymt. Spela roll? Det är mina tankar som är i centrum! Spela roll om de kommer från "S" eller Sofia Antonsson i Österbymo?? Detsamma med mina svar. Oavsett om det är pepp eller kritik. Skitsamma om det kommer från random namngiven person, tankarna är desamma! Sen finns det de som enbart går in för att vara elaka. Men om det skulle komma från "Anonym" eller "Anna Andersson i Uppsala". Spela roll eller??

Om det inte spelar roll kan man lika gärna ta bort funktionen.Glad
  • Anonym (hmm)
    Tukt skrev 2025-07-27 17:22:42 följande:
    Då får man väl helt enkelt återanvända sitt anonyma nick. Att någon vill ha det enkelt är inte något bra argument för att låta underlätta hat, hån och politisk propaganda i trådarna. 
    Hat och hån bör man ta itu med på annat sätt, föreslagsvis genom att förbättra modereringen. Som det är idag kommer alltför många undan med att vara otrevliga, medan de som kritiserar otrevligheterna ofta tystas genom att deras inlägg tas bort för off-topic. Och det är inte ett problem som enkelt kan lösas genom att ta bort anonymiteten eftersom vissa av de otrevliga skriver under sin vanliga signatur.
  • Tukt
    Anonym (hmm) skrev 2025-07-28 07:48:13 följande:
    Hat och hån bör man ta itu med på annat sätt, föreslagsvis genom att förbättra modereringen. Som det är idag kommer alltför många undan med att vara otrevliga, medan de som kritiserar otrevligheterna ofta tystas genom att deras inlägg tas bort för off-topic. Och det är inte ett problem som enkelt kan lösas genom att ta bort anonymiteten eftersom vissa av de otrevliga skriver under sin vanliga signatur.
    Det är klart att om man ska få bukt med dålig stämning så finns det flera saker man kan göra. Men jag har väldigt svårt att förstå att den där anonymitetsknappen kan vara så viktig som du och några andra påstår. 
  • Anonym (Ok)
    Tukt skrev 2025-07-28 16:46:08 följande:
    Det är klart att om man ska få bukt med dålig stämning så finns det flera saker man kan göra. Men jag har väldigt svårt att förstå att den där anonymitetsknappen kan vara så viktig som du och några andra påstår. 
    Den tycks vara det för dig. Annars hade du ju inte brytt dig om den.
  • Tukt
    Anonym (Ok) skrev 2025-07-28 16:52:43 följande:
    Den tycks vara det för dig. Annars hade du ju inte brytt dig om den.
    För mig är det förhållandevis viktigt ja, eftersom funktionen förstör och skapar så dålig stämning i vissa trådar. Det skulle vara betydligt enklare att ta bort den, än något annat som finns till buds.
Svar på tråden Anonymiteten på forumet – befriande eller ett frikort för dåligt beteende?