• Anonym (Sömn)

Hur tänker ni när ni inte kan somna/sova?

Allt jag läser på nätet betonar med stora bokstäver hur farligt det är att inte sova. För mig som redan har svårt att somna( i perioder) blir det en fullständig paniksituation.  
    Det bara ekar i mitt huvud hur farligt det är och ja jag kan ju inte somna lättare för det. Läste dessutom nyss "efter 11 dygn dör du". Kändes ju hoppfullt. Jag får panik när det börjar bli ljust ute för då är det verkligen kört. 
    En tröstande tanke har jag. En enda (egentligen) "Till sist stänger hjärnan av och du somnar ändå." Men den funkar inte alltid. Inte när jag har som mest panik.
    Jag vet ju hur farligt det är. Men finns det något sätt att trösta sig när man som nu sovit lite för tredje natten i rad...? 

• Svar på tråden Hur tänker ni när ni inte kan somna/sova?
  • Dexter dot com

Jag tänker inte så mycket utan går upp och tar melatonin och stökar runt nån timme eller 2 tills jag blir trött.

• Anonym (Hm)

Tänker ingenting går upp och sätter mig och läser eller pysslar med något.

• Mayjel

Melatonin lät ju som ett lämpligt tillskott för de med sömnproblem. 

Om jag känner oro vid sovtimmarna så tar jag ett lugnande medel som heter Lunixen. Milt och receptfritt utan några besvärande biverkningar.

Kan hända att man slår på datorn en stund också. Jag tycker att det lugnar sinnet lite att titta på massagevideor på Youtube. Särskilt rygg och axelmassage.

• Anonym (Q)

Det gäller att ta kontroll över tankarna, något som ironiskt nog blir svårare ju tröttare man är. För mig brukar
    ">cognitive shuffle-metoden
    funka bra. Ett annat bra tips är att lyssna på sömnhypnos, men att pyssla med teknik för att sätta på och stänga av tycker jag distraherar lite väl mycket från sömnen för mig.

• Anonym (C)

Jag brukar ligga och blunda och tänka att vila är bättre än inget. Men börjar det bli alltför tjockt med negativa tankar i skallen så funkar det inte. Då får jag gå upp och dricka varm mjölk och titta på något mysigt. Lite roliga tweets eller söta djur på Bored Panda är ofta effektivt. 

Att blockera ut ljus och ljud hjälper också (fast inte mot ens egna tankar, tyvärr). Jag får ont av öronproppar men har nyss upptäckt att jag kan sova bra med hörselkåpor. Och jag vet många som gillar såna där formbara silikonproppar som man sätter i ytterörat (men de trillar bara ur för mig). Över ögonen lägger jag en t-shirt eller liknande, men det finns ju speciella masker att köpa också.

Men är det så illa att hälsan verkligen tar stryk så behöver du söka vård. Och ge dig inte bara för att du inte får tillräcklig hjälp vid första besöket. Man kan behöva prova många olika saker innan man hittar det som funkar bäst för en själv.

• Anonym (Limpan)

Jag vaknar så gott som varje natt. Somnar ibland om snabbt, ibland är jag vaken tre timmar. Jag lyssnar alltid på radio/poddar. Stillsamma såna med folk som pratar med varandra lugnt och trevligt, typ Fråga Agnes Wold, Monarkerna och Språket. Använder SR:s app och laddar ner avsnitt i förväg, så att de ligger klara och väntar på mig när jag vaknar. Helst avsnitt jag redan har lyssnat på så att jag redan vet vad de ska säga. Har jag inte somnat när avsnittet är slut händer det att jag bara börjar om igen med samma igen! Är inte orolig, bara tar det lugnt och låter mig bli underhållen. Tänker att jag kanske lär mig något på köpet. 

• Postman

Jag tänker inte mer än att jag får ändå lite vila om jag bara ligger kvar och blundar lite, å till slut så somnar jag då. 

• Anonym

Går upp och tittar på tv till jag blir trött

• beli

Jag har använt sovmask i ett år och har inte sovit så här gott och länge på flera år. Jag vet att det inte löser själva sömnlösheten, men om du hittar ett sätt att somna så kanske du sover ännu lite bättre om du har sovmask.

• Egon den stora

Har accepterat att jag inte sover som alla andra.  Sover i princip aldrig hela nätter och har väldigt svårt att somna,  men tänker att när kroppen är tillräckligt trött kommer den ju att somna i vilket fall som helst. 
    Viktigt att inte sova något på dagen eller ta fram mobilen för då är det helt kört.  Brukar ligga och tänka på saker och simulera program i hjärnan.  Löser dom flesta jobbproblemen på natten. 

• Anonym (Hm)
    beli skrev 2025-08-01 22:50:13 följande:

Jag har använt sovmask i ett år och har inte sovit så här gott och länge på flera år. Jag vet att det inte löser själva sömnlösheten, men om du hittar ett sätt att somna så kanske du sover ännu lite bättre om du har sovmask.

Värt att testa.
  • Anonym (SömnFia)

Jag kan få perioder då jag har svårt att sova, oftast är det stress eller liknande .

Jag sover alltid i ett mörkt och svalt rum med sovmask och lägger mig i samma tid varje kväll för kroppen mår bra av rutin. Om jag har svårt att somna för att tankarna rusar så skriver jag ner det jag oroar mig för så att jag kan grubbla på det nästa dag istället och det brukar hjälpa mycket.

Jag brukar undvika tv då det stimulerar för mycket men kan lyssna på musik i mörkret och bara försöka slappna av för att vila är bra för kroppen och det gör oftast att jag somnar. 

• Anonym (Sömn)
    beli skrev 2025-08-01 22:50:13 följande:

Jo jag har en sovmask som jag tycker funkar jättebra och är otroligt skön. Det är dock problem när jag behöver gå på toa p.ga då ser jag ljuset ute. Och då kommer paniken. Och jag blir kissnödig och kissar massor när jag blir stressad. 
  • beli
    Anonym (Sömn) skrev 2025-08-03 23:12:24 följande:
    Jo jag har en sovmask som jag tycker funkar jättebra och är otroligt skön. Det är dock problem när jag behöver gå på toa p.ga då ser jag ljuset ute. Och då kommer paniken. Och jag blir kissnödig och kissar massor när jag blir stressad. 
    Hm. Behöver du alltså kissa på natten? Har du funderat på att dricka mindre på kvällen, så att du inte behöver gå upp och kissa?
  • Anonym (Sömn)
    beli skrev 2025-08-04 20:15:02 följande:
    Hm. Behöver du alltså kissa på natten? Har du funderat på att dricka mindre på kvällen, så att du inte behöver gå upp och kissa?
    Jo då dricker för det mesta väldigt lite av den orsaken. Har utrett detta ordentligt och den enda orsaken jag nu kan komma på (efter en del googlande) är att kroppen kan reagera med att man producerar mer urin vid stress/paniktillstånd. Min syster med sömnproblem blir också väldigt kissnödig när hon inte somnar och vi båda har gemensamt att det kissas inga droppar utan det är stora mängder flera gånger. De nätter jag somnar fort sover jag igenom hela natten utan ett enda toabesök. Men de sömnlösa nätterna... ojoj
  • Anonym (Tänker)

Jag ligger i sängen och blundar och mediterar typ. Slappnar av och tänker på att det är nästan lika bra att vila som att sova. Efter det så låter jag alla tankar sväva bort på moln så att det blir alldeles tomt i huvudet. vet inte hur länge men brukar somna sen efter ett tag. 

om jag har mer bråttom att somna lyssnar jag på någon sömnberöttelse i min mindfulnessapp . Somnar alltid av det i princip . 

• KimLinnefeldt

1. Räknar ner från 29 till noll, vilket blockerar hjärnan från gruppel och ält. Söker samtidigt upp alla muskler i kroppen som verkar spända och slappnar av i dem.

2. Hetsar inte upp mig över att jag inte kan somna, lyssnar istället på P1 i lurar. "Filosofiska rummet" brukar funka...

3. Nöjer mig med kortare sömn på natten, och tar en tupplur efter lunch. Helst inte somna framför teven.

• Anonym (Hanna)

Jag har läst att vilsam vila ger 80-90% av den vila sömn ger. Det lugnar mig, jag går aldrig upp när jag lagt mig (kan gå och kissa och dricka vatten, men tänder inte eller så). Det spelar ingen roll om jag sover eller bara vilar, men det ska vara lugnt och bekvämt. 

Svar på tråden Hur tänker ni när ni inte kan somna/sova?