AlterEgon skrev 2025-08-08 04:54:08 följande:
Att bedra sin partner är inte bra. Det kan vi kanske vara överens om.
Att ljuga för sin partner, är vi kanske i viss mån överens om ochså, när det gäller te.x art dom sista kakorna tagit vägen, om dom där byxorna ser bra ut o.s.v.
Men om man gör något som man vet skulle allvarligt såra sin partner, fullt medvetet, genom aktiva val, och sen ljuga om det, är totalt ryggradslöst.
Kan man inte står för vad man gör, ska man inte heller göra det, så enkelt är det. Att kalla en otrohet för ett misstag, ett snedsteg, och sen ljuga om det, och tycka att det är ok för att helt plötsligt vara empatisk, är inget annat än falskt och ett sätt att plåstra om sin självbild.
Om det gällde pengar, plocka lite cash från föreningens kassa, tänker man likadant då?
Hoppas över några varor i självscanningen på ICA?
Har man ett öppet förhållande, och är överens om det innan, fine.
Att medvetet göra fel, är och förblir fel, oavsett vad man hittar på för ursäkter efteråt.
Att ljuga för sin partner om något som man vet skulle vara allvarligt för sin partner är fel. Sen kan man hålla på att rationalisera i evigheter för att slippa konsekvenserna av sitt handlande, det kommer att vara fel i alla fall till tidernas ände.
Att stå för vad man gjort, ta konsekvenserna, och om det går göra mer rätt nästa gång är väll det enda sätt man kan med nån typ av bibehållen självbild gå vidare? Straffad, rehabiliterad, och allt det där.
Men jag har svårt att fatta hur man får ihop det med att säja att det var ett misstag, ett snedsteg, något som bara hände, när man vet att det är fel, och ändå gör det som om det skulle vara ok, bara man har alibit att det skulle vara snällt och omtänksamt att inte berätta och ljuga om vad man gjort.
Tänk innan, tänk efter, står för vad du gjort och ta konsekvenserna av ditt handlande, och var ärlig mot de personer runt dej som skulle vara dom som betyder mest i ditt liv verkar rimligare.
Du ger mig inget svar på frågan Varför du inte kan acceptera att andra kanske har andra och kanske till och med mer erfarenhet än vad du har. Ingen annan här försöker pådyvla andra sina åsikter. Att du har dina är ok men då måste väl andra få ha sina?
Vem är du att kritisera hur andra lever sina liv?
Du tar upp barnens väl och ve. Då måste du tänka på om det verkligen är värt att splittra en familj för ett snedsteg. Du tar upp oärlighet i stort, ett snedsteg behöver inte innebära oärlighet, oärligheten kommer om den skyldige nekar till att det hände. Du talar om konsekvenser, då kanske du borde tänka på om konsekvenser i förhållande till skadan de åsamkar. Som jag skrev, du tänker inte på barnen om konsekvenserna är viktigare än familjen.
Jag har själv varit med om att några kramar och pussar resulterade i att jag nästan helt tappat kontakten med mitt barn. Detta är en konsekvens som drabbar mitt barn. Jag själv är idag lättad över att inte längre leva i ett förhållande där min fd partner styrde och ställde som hon ville, men för mitt barn har det blivit katastrof.
När du kritiserar de som lever i öppna förhållanden, inser du inte att de oftast gör detta för att de vill fortsätta eva tillsammans som en familj för barnens skull, fast de tappat känslan för varandra.
För mig är känslan för varandra/kärleken viktigast i ett förhållande och det är den känslan jag ger allt för att behålla. Men det är hur jag vill leva mitt liv.
Om TS nu skulle berätta om sin otrohet så riskerar hon att splittra familjen. Vad är värre ? Att riskera familjen eller att ha dåligt samvete ? Vi går väl alla omkring med dåligt samvete över något som hänt i våra liv. Ingen är ofelbar