• Anonym (Aaa)

Leva med sitt snedsteg

När jag tänker tillbaka på det ställe jag var på i livet just då så känns det lite som en dimma.

Efter många år i en relation som hade förlorat sin glöd sedan länge så blev jag galet förälskad i en man på mitt jobb. I mitt huvud trodde jag att han var allt jag väntat på. Ett snedsteg senare så insåg jag att det inte alls var så. 

Det som hände fick mig att inse vad jag hade, och med barn i bilden så har jag valt att inte säga något. 

Jag förstår vilken skada jag har gjort och att jag borde ta mitt ansvar. Men för allas skull så undrar jag helt ärligt om jag snarare gör alla en tjänst om jag lever med det jag gjort utan att säga det. 

Någon med liknande erfarenhet, hur har ni hanterat det?

• Svar på tråden Leva med sitt snedsteg
  • Anonym (sköldmö)

Om man gör slut eller slutar lita på sin partner pga någon enstaka fyllepuss, var förhållandet kanske inte så stabilt till att börja med. Det låter som en extrem överreaktion.

Otrohet är en annan sak. Jag räknar även hångel till otrohet, men mindre allvarligt. Vår relation hade definitivt överlevt något sådant om det var en engångshändelse. Ingen av oss är särskilt svartsjuk och skulle aldrig kasta bort allt vi har utan vidare.

Upprepad otrohet är en annan sak, särskilt om det finns känslor inblandade. Naturligtvis finns det en gräns för vad jag skulle kunna förlåta eller leva med, hur mycket min man än ångrade sig och bad om en andra chans.

Generellt tycker jag att man ska vara ärlig mot sin partner. Men om det bara hände en gång och det är överspelat, kanske du ska fundera på för vems skull du egentligen berättar. Vad gör det för nytta nu?

Att fortsätta gå bakom ryggen på sin partner är en annan sak, eller om man har känslor för någon annan. Då blir frågan snarare om man bör fortsätta vara tillsammans, inte bara om man bör berätta eller inte. Vissa verkar vilja ha kakan och äta den, men livet funkar inte så. 

• Anonym (Erfaren_man)
    Anonym (Säg inget) skrev 2025-08-02 02:47:04 följande:
    Men jag vill inte veta om något misstag. Om det är en engångsgrej så har jag inget behov av att veta det. Hellre då att han lider i det tysta, alternativt gör slut. 

Der är sällan jag håller med någon så lite som dig.  

Otrohet är vidrigt. Att inte få veta att man blivit bedragen gör det hela 1000 ggr värre när det senare uppdagas. 

• Jimmy75
    Anonym (aldrig) skrev 2025-08-02 00:08:43 följande:
    Jag kan ärligt säga att jag ångrar att jag berättade. på den andra frågan har jag inget enkelt svar eftersom reaktionen på något som knappast var något att bry sig om blev för mig, totalt överraskande. 

Om min partner hade berättat om samma händelse för mig skulle jag bara ha skrattat. Det hade ingenting med varesig sex eller känslor att göra, det var bara en fyllegrej som gamla kompisar roade sig med.  Så jag måste säga att jag ångrar inte detta. 

Vad jag däremot har lärt mig är att man aldrig kan anta att en annan människa reagerar som man själv skulle ha reagerat.  Och att det är bäst att hålla tand för tunga när det gäller sådant som kan missuppfattas.  Om jag skulle ha varit otrogen kunde jag förstå att min partner skulle tappa förtroendet för mig, och jag skulle nog ha ångrat mig efteråt, men detta var långt ifrån otrohet.

När jag idag tänker på det här inser jag att det var nog bäst som skedde. 
    Ja det låter faktiskt lite så som du avslutar med att säga. Beklagar det inträffade för alla inblandade. Måste varit jobbigt när det hände oavsett var ni står idag. Och nej. Det är många saker som vi som människor utgår från oss själva och förväntar oss att andra tänker likadant.
    Fick du någonsin en begriplig förklaring på reaktionen, även om du inte håller med om den?
  • Jimmy75
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-08-02 03:16:18 följande:

Om man gör slut eller slutar lita på sin partner pga någon enstaka fyllepuss, var förhållandet kanske inte så stabilt till att börja med. Det låter som en extrem överreaktion.

Otrohet är en annan sak. Jag räknar även hångel till otrohet, men mindre allvarligt. Vår relation hade definitivt överlevt något sådant om det var en engångshändelse. Ingen av oss är särskilt svartsjuk och skulle aldrig kasta bort allt vi har utan vidare.

Upprepad otrohet är en annan sak, särskilt om det finns känslor inblandade. Naturligtvis finns det en gräns för vad jag skulle kunna förlåta eller leva med, hur mycket min man än ångrade sig och bad om en andra chans.

Generellt tycker jag att man ska vara ärlig mot sin partner. Men om det bara hände en gång och det är överspelat, kanske du ska fundera på för vems skull du egentligen berättar. Vad gör det för nytta nu?

Att fortsätta gå bakom ryggen på sin partner är en annan sak, eller om man har känslor för någon annan. Då blir frågan snarare om man bör fortsätta vara tillsammans, inte bara om man bör berätta eller inte. Vissa verkar vilja ha kakan och äta den, men livet funkar inte så. 

Exakt så! En del intalar sig att det ?är det rätta? och sedan använder de det som en slags medalj och förmildrande omständighet och berättar, i själva verket för att döva sitt egna samvete?vilket enligt mig, under de premisserna är att krydda ett dåligt beslut (otroheten) med en extremt egoistisk handling där man för att lätta sin egna börda river ett djupt så i någon annan, kanske även barn om såna finns
  • Anonym (KG)

Om jag skulle leva vidare med min partner skulle jag inte vilja veta om den tagit ett snedsteg. 

om min partner absolut skulle berätta så skulle jag acceptera det lättare om jag fick ligga med nån annan också. 

• Anonym (aldrig)
    Jimmy75 skrev 2025-08-02 09:55:08 följande:
    Ja det låter faktiskt lite så som du avslutar med att säga. Beklagar det inträffade för alla inblandade. Måste varit jobbigt när det hände oavsett var ni står idag. Och nej. Det är många saker som vi som människor utgår från oss själva och förväntar oss att andra tänker likadant.
    Fick du någonsin en begriplig förklaring på reaktionen, även om du inte håller med om den?
    Den förklaring jag fick var att eftersom jag inte berättade direkt efter att det hände så hade jag gått bakom hennes rygg och svikit hennes förtroende.  

Vill minnas att jag blev överraskad över ordvalet, hade aldrig hört henne använda de orden förut. Det var liksom väldigt högtravande och lät inte som henne, helt enkelt.  Fick direkt känslan av att det var en upprepning av något någon annan sagt.

Nu är det några år sedan det hände och vi har gått skilda vägar, men det sticker fortfarande lite i mig, att jag så att säga fick skulden för att relationen tog slut. Önskar att vi kunnat avsluta på ett bättre sätt, inte minst för barnet som kommer att växa upp med vetskapen om att hennes far svikit hennes mor.

Jag har en känsla av att min fd partner använde denna händelse som en väg ut ur förhållandet.  Om jag hållit tyst hade hon blivit tvungen att avsluta vårt förhållande på annat sätt.
  • Jimmy75
    Anonym (aldrig) skrev 2025-08-02 12:16:01 följande:
    Den förklaring jag fick var att eftersom jag inte berättade direkt efter att det hände så hade jag gått bakom hennes rygg och svikit hennes förtroende.  

Vill minnas att jag blev överraskad över ordvalet, hade aldrig hört henne använda de orden förut. Det var liksom väldigt högtravande och lät inte som henne, helt enkelt.  Fick direkt känslan av att det var en upprepning av något någon annan sagt.

Nu är det några år sedan det hände och vi har gått skilda vägar, men det sticker fortfarande lite i mig, att jag så att säga fick skulden för att relationen tog slut. Önskar att vi kunnat avsluta på ett bättre sätt, inte minst för barnet som kommer att växa upp med vetskapen om att hennes far svikit hennes mor.

Jag har en känsla av att min fd partner använde denna händelse som en väg ut ur förhållandet.  Om jag hållit tyst hade hon blivit tvungen att avsluta vårt förhållande på annat sätt.

Tyvärr inte alldeles ovanligt att vi människor gör så. Det är mycket lättare att gå på andras beteende än att reflektera över på vilket sätt man själv bidragit till det inträffade. Nu pratar jag generellt och man ser det SUPEROFTA här inne.

Han gjorde si, hon gjorde så.....det är inte riktigt lika ofta man ser "jag gjorde det här" på ett sätt som antyder att man förstår sin del i saken.

• Anonym (Intresserad läsare)

70-90% av människor menar ofta innan de har varit i situationen att de absolut skulle lägga sig i och berätta om de fick reda på om en vän eller nära kollega var otrogen mot sin partner.

Beteendeforskning visar dock att när det väl händer så är det inte många som berättar, ca 10-15% bara.

Varför inte? Uppgivna skäl i studier:

- för att man vill vara 100% säker på att man inte fattat situationen fel först, och detta passiva observerande kan dra ut tills det hela redan kommit ut av sig själv
    - för att man ändå kommit fram till att det är en privatsak, i alla fall så länge man inte blir inblandad som "fuskalibi" eller förväntas backa lögner.
    - för att det finns barn inblandade som man inser skulle må dåligt av separation och flytt
    -för att det rätt ofta är så att den man berättar för ändå kommer att försvara den otrogne och beskylla den som berättar och då har man förlorat vänskapen med båda

• Anonym (Intresserad läsare)
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2025-08-02 07:26:19 följande:

Der är sällan jag håller med någon så lite som dig.  

Otrohet är vidrigt. Att inte få veta att man blivit bedragen gör det hela 1000 ggr värre när det senare uppdagas. 

Du låter mest väldigt oerfaren när du skriver så.

De som fått några år på nacken lär sig vanligen att ta det lugnt och värdera hela situationen och sin partners beteende efter att felsteg blivit känt, inte överreagera som tonåringar. Och många händelser under ett liv kommer aldrig fram.

Tror du att kvinnor ens berättar om alla gånger de blir utsatta för övergrepp och tafsande mot sin vilja t.ex.?
  • Core
    Anonym (KG) skrev 2025-08-01 20:05:54 följande:

Vad har du att vinna på att berätta?

Sånt skit tenderar att flyta upp förr eller senare. Hade min partner berättat och förklarat hade chansen varit betydligt större att jag stannat, än om jag fick höra det ett antal år senare på omvägar. Då hade man ju inte litat på att det var den enda gången, hon hade åkt ut med arslet före, detsamma är jag tämligen säker på åt andra hållet också 
Svar på tråden Leva med sitt snedsteg