• Surkräm

Vad tänker ni om medelålders man som aldrig haft en flickvän?

Hej. Jag undrar vad ni skulle tänka om en man som nästan är 40 år och fortfarande inte haft sin första flickvän? Skulle ni tycka att det är skumt? Skulle ni kunna dejta en sådan kille?

• Svar på tråden Vad tänker ni om medelålders man som aldrig haft en flickvän?
  • Surkräm
    Anonym (Autist javisst) skrev 2025-08-01 20:32:04 följande:

Att han "har något", t ex autism.

Anonym (Mia) skrev 2025-08-01 20:45:11 följande:

Att han har problem med det sociala. 

Anonym (Japp) skrev 2025-08-01 21:04:43 följande:
    Min första tanke också. Socialt nedsatt. 
    Ni har aldrig tänkt på att det kan vara utseendet?
  • Surkräm
    Hellishen skrev 2025-08-01 22:19:03 följande:

Nej, det finns kvinnor i olika grader av skönhet också. Sätter man sig en stund på stan och kollar på folk som går förbi är det inte direkt bara de vackra som har relationer. 

Så isf är det ändå ett socialt problem i det om mannen inte haft en flickvän pga bristande självinsikt, typ han är en etta på utseendeskalan och sitter och väntar på att en 10poängare ska ramla ner från himlen. Utan att han behöver anstränga sig ett jota. 

Det har du rätt i att man inte måste vara snygg för en relation. Men tjejer gillar stora, långa män. Maskulina män. Har man inte ett enda av dessa blir det  jäkligt svårt.
    Anonym (Beror) skrev 2025-08-01 22:23:43 följande:

Det beror på. Har han fast arbete och skaplig inkomst, och det var en snäll man som ser någorlunda bra ut, skulle jag kanske kunna tänka mig det. Men en 40-,am som aldrig haft en tjej är generellt, och nog för de flesta tjejer/kvinnor ett big no no. Det lär ju ofta finnas klara orsaker till varför mannen aldrig fått till det med någon. De flesta män i den åldern som aldrig haft någon partner bör nog försöka vänja sig vid att leva resten av sina liv i ensamhet. Men under kan ju ske, även om det är sällsynt.

Jag har inte varit arbetslös en dag i mitt liv sedan 19-års ålder. Tjänar mer än de flesta omkring mig. För mig har det blivit lite som för någon som varit långtidsarbetslös. Vem vill anställa någon som varit arbetslös i 15 år?

Förövrigt har tjejerna jag träffar ingen aning om vad jag tjänar, och tror få bryr sig heller. 
  • Surkräm
    Anonym (Mamma) skrev 2025-08-02 06:07:14 följande:

När jag hör talas om ensamma män upp i åren och folk säger typ? han ser ju bra ut och har jobb och allt och man fattar inte att HAN inte har tjej! Vet man då att han inte är gay! så tänker jag att det är lågt libido! Inte alla behöver en partner i joggingspåret eller framför teven utan drivkraften är ligga och har man inte den drivkraften så varför krångla till livet? SÅ tänker jag😊

Men som jag så har jag velat ligga, men jag har inte hittat någon att ligga med. För killar är det jävligt svårt, jag har flera på jobbet som har det likadant. Vi pratade om det för ett tag sedan att vi har många på jobbet mellan 25-40 som är singlar. 

För killar är det svårt. Tjejer har höga krav idag.
  • Surkräm
    Anonym (D) skrev 2025-08-02 09:55:42 följande:

Kan så vara att tjejer har höga krav.

Har du lite knepigt att få till relationer rent socialt? Alltså att få till både manliga och kvinnliga vänner. Har det alltid varit så? Kanske att du har någon nedsättning inom Asberger eller har drag av det? I så fall behöver du leta efter någon kvinna/vänner som också har litte drag av det. Det blir lättare då.

Jag har alltid haft lite svårt socialt ja. När jag var liten var jag väldigt blyg och jag tycker till stor del om att vara ensam. Men inte hela tiden. Jag har säkert lite aspergerdrag och för höga poäng på internettester. 
    Anonym (Emma) skrev 2025-08-02 10:18:11 följande:

Har han ett bra arbete, en okej vänkrets och med det fungerar i samhället så är det helt okej för mig. 

min sambo hade de förutsättningarna, nu har vi varit tillsammans många år och har familj. (Jag själv har haft flertal relationer bakom mig) tycker man ska vara försiktig med att döma andra.

Om man har allt förutom en okej vänkrets då?
    Anonym (TSKnas) skrev 2025-08-02 12:49:30 följande:
    Det är väl sunt att ha höga krav? Skulle du själv ta vem som helst?
    Självklart skulle jag inte ta vem som helst. Men det viktiga är att det är någon man tycker om och att personen har ett ordnat liv.
  • Surkräm
    Bunny s skrev 2025-08-02 18:42:11 följande:

Jag hade tyckt att det var väldigt märkligt. Jag skulle tänka att han är för introvert för att ha träffat någon eller att det är något skumt med honom som gjort att kvinnor backat. Eller att han är djupt troende och att det ställt till det för honom. Det förstnämnda skulle jag dock ju märka snabbt och då hade vi ändå inte kommit någon vart. Hade han varit troende så hade vi inte heller kommit någon vart för att vi varit för olika. 
    Skulle allt istället handla om att han är en riktig charmör och inte haft en relation så hade jag tänkt att han är en player och inte velat binda sig och en sån kille skulle aldrig heller fånga mitt intresse. 

Jag är ganska introvert, och när jag var yngre sa folk till mig att jag var dålig på att läsa signaler. Jag är rädd för att ta det första steget många gånger och visat intresse. Men det är på grund av att många gånger när jag visat intresse för tjejer så har dom lagt benen på ryggen. Så det är en mix av allt. 
    Anonym (Lina) skrev 2025-08-02 19:03:42 följande:

Har en manlig vän som är nästan 40 och har aldrig haft en tjej, tror till och med han kan vara oskuld. Han har bra jobb och bra utbildning och han har vänner och hobbies och vet hur man beter sig. Men han är väldigt blyg vilket gjort det svårt för honom. Han får dejter men det blir aldrig något mer än så. Han klagar inte offentligt men vet att han lider av det. Så jag tänker inte nödvändigtvis att han måste vara en dysfunktionell porrskadad typ som inte vet hur man behandlar kvinnor, utan att det är möjligt att han är ok ändå. Allt hänger på allt det övriga jag vet om honom.

Har en bekant (runt 50 år) som är välbeställd med HÖG lön. Har ett jobb där han pratar offentligt inför människor och allt, normallång och inget avvikande utseende. Men han är EXTREMT introvert när det kommer till tjejer. Skulle inte förvåna mig om han är oskuld faktiskt. Jag är inte sådär introvert och inte oskuld (men jag känner mig som det för det var så länge sedan).
    Anonym (D) skrev 2025-08-02 20:20:36 följande:

Man behöver inte ha tonvis med vänner, det är så olika med vad man trivs med. Men det klart att om killen inte har några vänner alls som han träffar, så kan man börja fundera om det finns sociala svårigheter, och kanske en diagnos också. Eller att han är deprimerad. 

Det viktiga är att bryta dödläget, exempelvis gå i terapi, kolla upp lite närmare om det stämmer med att man kan ha Asberger-drag och söka upp andra med de dragen i så fall (enklare att umgås då), 

Gå kurser i ämnen som man är ingresserad av, så att man träffar andra med liknande intressen, för att åtminstone prata med andra en gång i veckan.

Gå kurser i sådant som man inte är intresserad av, men som kan vara bra att lära sig (matlagning t.ex).

Gå med i en motionsgrupp/träningsgrupp som träffas en gång i veckan. 

Kolla upp i grupper på internet som handlar om området där du bor. osv. Bara man kommer igång med att umgås med folk på fritiden är det bra. 

Vi män är erkänt dåliga på att hålla relationer vid liv. Många män blir helt ensamma vid skilsmässor för kompisarna tillhör egentligen bara kvinnan. Jag är en sådan man. Det värsta är att allt känns som typ för sent för mig, jag börjar bli till åren och har aldrig haft någon. Inte många vill ha en kille som mig.
  • Surkräm
    Anonym (Beror) skrev 2025-08-02 21:18:49 följande:

Du säger att det ofta är kvinnorna som har vännerna och att mannen därför blir ensam. Varför är det så svårt att fatta att som man är det viktigt att behålla TIDIGARE vänskaper, dvs innan man gick in i ett förhållande, och inte överge dem bara för att man träffat någon. Män tycks ofta tro att den de ingår ett förhållande med ska finnas där för evigt, så de skiter i sina tidigare vänner och kompisar, med resultatet att de står där helt ensamma den dag de blir lämnade. Män måste börja tänka mer i förebyggande syfte/ mer långsiktigt och inte bara slitas med av det tillfälliga.

Ja vi män är otroligt dåliga på detta. Det är något jag har varit dålig på hela livet. 
    Anonym (Beror på) skrev 2025-08-02 21:26:13 följande:
    Lite märkligt absolut, men det beror på. Och aldrig någonsin? Eller inte seriöst förhållande i vuxen ålder? har personen bott hemma hos föräldrarna eller eget boende? har personen haft höga krav på sig själv gällande exempelvis studier och karriär? har personen haft en lång period av sjukdom och sjukskrivning? etc. så det beror på mycket mer än att bara inte ha haft flickvän. Så utifrån det hade jag både absolut eller absolut inte kunnat dejta en sådan kille Glad
    Aldrig någonsin. Något enstaka dejt för längesedan men sedan har det varit dött. Om personen flyttade hemifrån vid 21. Och nej inte om det finns några sjukskrivningar eller något sådant. Och levde ett ganska socialt liv i 20-års åldern. 
  • Surkräm
    Anonym (Beror på) skrev 2025-08-02 22:02:08 följande:
    Men vad är det för typ av tjej du söker, och vad är det för liv du söker med en partner? är du naturligt i de kretsarna där dessa tjejer finns? jag själv träffade min partner genom bekanta, och dessa träffade jag och umgicks med via gemensamma intressen. tänker mer om du reflekterat mer över vad du söker, för att lättare hitta rätt och hitta en väg som passar? Det skulle kanske underlätta, men kanske också ge dig ett större socialt sammanhang som du garanterat också kan gynnas av Solig
    Jag söker någon att leva helt enkelt, att bygga upp något tillsammans med. Jag är inte alls i naturliga kretsar där dessa kvinnor finns längre, men jag var det när jag var yngre. Så vid typ 30 började jag ge upp långsamt. Jag har inte dessa gemenskapskretsar längre tyvärr. Jag lever inte det livet.

Det är verkligen svårare ju äldre man blir :/
  • Surkräm
    Anonym (Beror på) skrev 2025-08-02 22:33:23 följande:
    Jo, men vill du exempelvis ha en partner att resa med? Uppleva kultur? Eller en partner att vara aktiv med så som åka vasalopp/springa göteborgsvarv/strongman tävling. eller en partner att bygga drömhuset och renovera tillsammans med? eller ser du framför dig ett mer stillsamt liv? Laga mat, kolla film/spela spel ihop?

svårare eller enklare, svårare då många guldkorn redan har partners. Men också enklare då man generellt vet vad man har att erbjuda och vad man söker, och de man stöter på generellt är i samma sits och då lättare kan försöka närma sig sin dröm. 
    Att resa med skulle jag gärna göra. Men att springa vasalopp och sådant är ju inte min grej. Jag vill ha någon att leva med, laga mat tillsammans och allt sånt.

Jag är i den värsta åldern känns det som när det kommer till att hitta partner, nu är de flesta stadgade. Om tio år kanske folk börjar skilja sig.
  • Surkräm
    Anonym (Beror på) skrev 2025-08-03 10:48:38 följande:
    Om du vill resa? Har du något drömresmål? Då kan du exempelvis gå språkkurs för att lära dig språket, matlagningskurs för att lära dig laga mat från landet. På bägge dessa kurser kommer du stöta på individer som också på ett eller annat sätt är intresserade av landet i fråga. eller bli medlem på något reseforum eller en facebook-grupp som rör drömresmålet, skriv vad du hade velat göra, tidsram etc och efterlys både resesällskap och tips. på så vis kommer du både göra aktiviteter du uppskattar, du kommer lära känna fler och få social samvaro och på så vis kunna knyta kontakter som kanske är din drömpartner eller är bekanta med din drömpartner.

vad skulle du förlora på att testa något sådant? Och tänk vad du potentiellt kan vinna :)
    Hm, jag har inga riktiga drömresmål. Men jag ska till Vietnam snart så det är mitt nuvarande mål. Väldigt svårt språk så det är inte jag kommer att lära mig. Men jag brukar träffa folk när jag är ute och reser så det blir nog inga problem. 
    Anonym (Sak samma) skrev 2025-08-03 13:42:38 följande:

Om man nu ska vara dömande så är det intressanta snarare varför någon varit singel tills den är medelålders. Vissa har satsat allt på studier och jobb, kanske gjort doktorsavhandling och under tiden aldrig träffat någon som den klickat med ordentligt för att det ska vara värt besväret med ett förhållande. I så fall ser jag absolut inget fel eller konstigt med det.

Har man däremot dejtat och konstant misslyckat att skapa attraktion, avvisat andra för att man är kräsen etc så säger det förstås mer om personen. Och då tänker jag att det uppenbarar sig själv.

Lägg också till att de 40 åren har också redan passerat. Om vi inte träffat varandra tidigare är det sak samma vad som skett under den tiden om vi funkar bra ihop nu.

Ett gott råd dock om du som medelålders man ändå vill dejta är att inte lägga så stor vikt i din egna erfarenhet och visa tydligt att du "äger" det hela. Mao, tala sanning om hon (eller han för den delen) frågar om tidiga förhållanden, men lägg mer vikt i vad du har sysslat med istället. Är du riktigt passionerad och kan påvisa social kompetens kan det ses som ett plus snarare än en nackdel.

Visst kan man ha satsat på studier och jobb, men det vore ju ingen åsikt att aldrig ha dejtat enligt mig heller. Jag har typ aldrig dejtat "på riktigt" men jag träffade en del tjejer i tidiga 20-års åldern. På den tiden det var betydligt enklare via nätet, för till och med jag som var skitful i den åldern lyckades. Idag är jag inte alls lika ful men kan inte få till en enda träff. 
Svar på tråden Vad tänker ni om medelålders man som aldrig haft en flickvän?