• Anonym (från hjärtat..)

Vart kommer alla röda flaggor ifrån?

Börjar bli en aning trött på alla red flags som det viftas med här på forumet.  Vad är det för fel med att lita på sin magkänsla och agera därefter.?  

Det kan aldrig vara bra för någons självkänsla att gå efter andras åsikter om vad som är ok och ignorera sin egen magkänsla.  Inte så konstigt att många av dessa ständigt återkommer hit med frågor om det ena eller andra är att se som en red flag.

Det är i min värld helt absurt att låta någon/några man aldrig träffat och för mig okända personer komma med påståenden angående mina relationer.

Däremot är det väldigt berikande och nyttigt att få beskrivningar av hur andra par/människor har löst sina problem. Men det är tyvärr mest flaggor som viftas runt.

• Svar på tråden Vart kommer alla röda flaggor ifrån?
  • Lynx123
    Anonym (från hjärtat..) skrev 2025-08-02 18:47:21 följande:
    Hur kan man få en sannig från ett forum som detta?  Du tror du känner personerna bakom signaturerna men hur väl känner du dom?  Hur kan du veta att dessa har ditt bästa för ögonen? Det kan finnas de som njuter av andras olycka och gärna späder på  och hetsar.

Du kan aldrig på allar tro att kompisarna på FL känner din situation än vad du gör.

ETT LITET TIPS FÅN MIG, OM DU INTE LITAR PÅ DIN MAGKÄNSLA SÅ BORDE DU TA EN PAUS FRÅN FORUM SOM DET HÄR.  
    Och med det du skriver i åtanke så drar jag slutsatsen att ingen bör ta det du skriver på något större allvar. Varför ta emot tips från någon på FL, liksom?
  • Anonym (K)

De gånger jag gått på min magkänsla så har jag slösat flera år på idioter. När man är kär så är ens eget omdöme ingenting att lita på. Så jag tycker att det är bra att det finns lite "riktlinjer" att kunna förhålla sig till.

Jimmy75 skrev 2025-08-02 18:53:51 följande:
    Och vilka är dessa "er" som du försöker få att tänka till? Jag tänker igenom precis vartenda inlägg jag skriver och står för vartenda ord i dem. Skulle heller aldrig uttala mig i de fall jag inte anser mig ha belägg för vad jag säger. Påpekar ofta det subjektiva i det när jag inte tycker det är alldeles solklart.
    Tror nog att de själva vet vilka jag avser.  De andra har jag inget otalt med utan uppskattar många som med empati och ett gott hjärta ger stöd. När de dessutom beskriver sin egen historia och berättar hur det gick för dem och uppmuntrar TS till att följa sin magkänsla så växer de ännu mer i mina ögon.
    Anonym (Mjöd) skrev 2025-08-02 19:11:52 följande:

Din tråd är ganska underlig. Alla är ju olika och fungerar olika.

man startar naturligtvis inte en tråd och frågar efter råd på ett anonymt forum om det inte är just det någon vill ha. Kan vara av olika skäl. Någon kan starta en tråd för att de har en magkänsla och har svårt att tolka den.

Det jag kan utläsa från din tråd och dina inlägg är förresten en röd flagga. Ganska aggressiv. 

De allra flesta frågar om någon varit i samma situation och vill på så vis få bekräftelse på att de inte är ensamma om sina problem. De vill ha bevis för att deras situation kan förändras och att andra har kommit ut på andra sidan.
    De vill nog helst också få lite stöd i att lita på sin magkänsla. 

Det är väldigt sällan någon vill ha en diagnos på sin partner och relation. De gånger detta händer är det garanterat en trolltråd.
  • Jimmy75
    Anonym (från hjärtat..) skrev 2025-08-02 20:54:45 följande:
    Tror nog att de själva vet vilka jag avser.  De andra har jag inget otalt med utan uppskattar många som med empati och ett gott hjärta ger stöd. När de dessutom beskriver sin egen historia och berättar hur det gick för dem och uppmuntrar TS till att följa sin magkänsla så växer de ännu mer i mina ögon.

Men har du något otalt med NÅGON inne i detta forum? Jag förstår inte. I ärlighetens namn verkar det faktiskt som att det är du själv som borde följa ditt råd om att inte hänga i dessa forum om det nu gör dig så upprörd att du skapar en tråd om det? Det låter ju som att det påverkar dig negativt och det finns det väl inte någon anledning att frivilligt utsätta sig för....eller? 

Eller välj endast trådar där du slipper utsättas för så mycket av det negativa. Du får såklart göra precis som du vill men det ser ju ut att ge dig mer frustration än glädje och mening.

Lynx123 skrev 2025-08-02 19:45:31 följande:
    Och med det du skriver i åtanke så drar jag slutsatsen att ingen bör ta det du skriver på något större allvar. Varför ta emot tips från någon på FL, liksom?
    Helt riktig observation. Man bör inte lägga någon tilltro till anonyma tips och råd. Man kan möjligtvis ta intryck av vad andra skriver om sina problem men villman ha råd går man till någon människa man litar på eller om sådan inte finns söker man hjälp på annat sätt hos kurator eller liknande. 
    Anonym (K) skrev 2025-08-02 19:57:27 följande:

De gånger jag gått på min magkänsla så har jag slösat flera år på idioter. När man är kär så är ens eget omdöme ingenting att lita på. Så jag tycker att det är bra att det finns lite "riktlinjer" att kunna förhålla sig till.

Om du inte hade gått på din magkänsla kunde det gått ännu värre.  

Vem har sagt att kärlek måste vara för evigt och vem har sagt att man inte lär sig något av de minor man går på.  Magkänslan är det bästa vi har och den ska man vara rädd om
  • Jimmy75
    Anonym (från hjärtat..) skrev 2025-08-02 21:14:59 följande:
    Helt riktig observation. Man bör inte lägga någon tilltro till anonyma tips och råd. Man kan möjligtvis ta intryck av vad andra skriver om sina problem men villman ha råd går man till någon människa man litar på eller om sådan inte finns söker man hjälp på annat sätt hos kurator eller liknande. 

Tyvärr är inte tillgängligheten på kuratorer eller liknande riktigt så god för alla människor som man kunde ha önskat. Det finns också de som säkert tycker sig ha goda skäl till att ha lågt förtroende för även dem. De som skriver här kanske har haft dåliga erfarenheter av att vända sig till dem....eller så har de närstående som har delat med sig av dåliga erfarenheter av att vända sig till dem.

Jag är själv psykolog sedan många år tillbaka och för en del människor är DET en röd flagg, helt enkelt för att man inte har bra erfarenheter tidigare. Det måste ju stå de personerna fritt att söka stöd, råd, hjälp eller vad det nu handlar om var de vill och var det känns bäst för just dem.

• Anonym (a)
    Anonym (från hjärtat..) skrev 2025-08-02 21:08:18 följande:
    Det är väldigt sällan någon vill ha en diagnos på sin partner och relation. De gånger detta händer är det garanterat en trolltråd.
    Jaha. 
  • Anonym (Mjöd)
    Anonym (från hjärtat..) skrev 2025-08-02 21:08:18 följande:
    De allra flesta frågar om någon varit i samma situation och vill på så vis få bekräftelse på att de inte är ensamma om sina problem. De vill ha bevis för att deras situation kan förändras och att andra har kommit ut på andra sidan.
    De vill nog helst också få lite stöd i att lita på sin magkänsla. 

Avskyr trådar där någon tycker synd om sig själv på helt orimliga grunder och med helt orimliga förväntningar på andra människor OCH de människor som uppmuntrar människan att fortsätta må dåligt, du är på rätt spår. Dvs uppmuntra människan att fortsätta må dåligt och att alla andra ska förändras runtomkring dig för att den själv ska inte göra det tydligen.

Trådar där den enda vägen ut från ett dåligt mående kan vara att lära sig acceptera sitsen och må bra i en rimlig situation. Trådar som startas enbart i syftet att bekräfta ens negativa spiral. Fruktansvärt söndrande för individen.

Svar på tråden Vart kommer alla röda flaggor ifrån?