• Anonym (från hjärtat..)

Vart kommer alla röda flaggor ifrån?

Börjar bli en aning trött på alla red flags som det viftas med här på forumet.  Vad är det för fel med att lita på sin magkänsla och agera därefter.?  

Det kan aldrig vara bra för någons självkänsla att gå efter andras åsikter om vad som är ok och ignorera sin egen magkänsla.  Inte så konstigt att många av dessa ständigt återkommer hit med frågor om det ena eller andra är att se som en red flag.

Det är i min värld helt absurt att låta någon/några man aldrig träffat och för mig okända personer komma med påståenden angående mina relationer.

Däremot är det väldigt berikande och nyttigt att få beskrivningar av hur andra par/människor har löst sina problem. Men det är tyvärr mest flaggor som viftas runt.

• Svar på tråden Vart kommer alla röda flaggor ifrån?
  • Anonym (K)
    Anonym (från hjärtat..) skrev 2025-08-02 21:20:42 följande:
    Om du inte hade gått på din magkänsla kunde det gått ännu värre.  

Vem har sagt att kärlek måste vara för evigt och vem har sagt att man inte lär sig något av de minor man går på.  Magkänslan är det bästa vi har och den ska man vara rädd om
    Det är kvinnor som ignorerar red flags som fastnar i en relation där mannen misshandlar skiten ur dem. Men visst, de har ju lärt sig massor av det 🙄
    Det finns psykopater och narcissister som är experter på manipulation vettu.
    Jimmy75 skrev 2025-08-02 21:21:03 följande:

Tyvärr är inte tillgängligheten på kuratorer eller liknande riktigt så god för alla människor som man kunde ha önskat. Det finns också de som säkert tycker sig ha goda skäl till att ha lågt förtroende för även dem. De som skriver här kanske har haft dåliga erfarenheter av att vända sig till dem....eller så har de närstående som har delat med sig av dåliga erfarenheter av att vända sig till dem.

Jag är själv psykolog sedan många år tillbaka och för en del människor är DET en röd flagg, helt enkelt för att man inte har bra erfarenheter tidigare. Det måste ju stå de personerna fritt att söka stöd, råd, hjälp eller vad det nu handlar om var de vill och var det känns bäst för just dem.

Naturligtvis står det var och en fritt att söka stöd hos vem de helst önskar. Faktum är att du nog får bättre svar från AI än av nånga här inne. Det vore intressant att göra en test och jämföra.

Vad jag egentligen är ute efter är att de som svarar på inlägg här ska inse att det faktiskt är en människa med problem som sitter bakom tangentbordet och att det inte är någon lek.  Har man ingen egen erfarenhet eller kunskap om problemet bör man inte ge råd helt enkelt.

Varför ska det vara så svårt att avstå från detta. Jag är så trött på att läsa dessa svar som tydligt visar på bristande insikt. Dessa låtsas psykologer som svänger sig med flaggor åt höger och vänster för att till sist avsluta med ett "lämna honom/henne". Tror knappast någon av dessa flaggviftare vet vad det innbär att lämna någon speciellt inte om det finns barn med i bilden.  De riktigt stora problemen brukar dyka upp efter uppbrottet från en destruktiv relation. Var finns då den som uppmanat till att lämna relationen?  

Att det inte skulle finnas kuratorer, Psykologer eller terapeuter för alla kanske stämmer om du bor i en avskild by i norra norrland inland men hjälp kan man få från många håll.  kyrkan har samtalsstöd, och det finns även via webben Maindler tex.  
  • Jimmy75
    Anonym (från hjärtat..) skrev 2025-08-03 01:18:51 följande:
    Naturligtvis står det var och en fritt att söka stöd hos vem de helst önskar. Faktum är att du nog får bättre svar från AI än av nånga här inne. Det vore intressant att göra en test och jämföra.

Vad jag egentligen är ute efter är att de som svarar på inlägg här ska inse att det faktiskt är en människa med problem som sitter bakom tangentbordet och att det inte är någon lek.  Har man ingen egen erfarenhet eller kunskap om problemet bör man inte ge råd helt enkelt.

Varför ska det vara så svårt att avstå från detta. Jag är så trött på att läsa dessa svar som tydligt visar på bristande insikt. Dessa låtsas psykologer som svänger sig med flaggor åt höger och vänster för att till sist avsluta med ett "lämna honom/henne". Tror knappast någon av dessa flaggviftare vet vad det innbär att lämna någon speciellt inte om det finns barn med i bilden.  De riktigt stora problemen brukar dyka upp efter uppbrottet från en destruktiv relation. Var finns då den som uppmanat till att lämna relationen?  

Att det inte skulle finnas kuratorer, Psykologer eller terapeuter för alla kanske stämmer om du bor i en avskild by i norra norrland inland men hjälp kan man få från många håll.  kyrkan har samtalsstöd, och det finns även via webben Maindler tex.  
    Visst finns det en del sådana svar och uppmaningar som du säger och det är väl klart olyckligt om det bidrar till att någon tar ett mindre bra beslut, men det ligger samtidigt i sakens natur att inte alla har den förmågan att reflektera över vad man uppmanar till eller att se saker ur andras perspektiv. Det landar dock tyvärr tillbaka på den enskilda frågeställaren. Du kan bara ta ansvar för vad du gör, vilka råd du ger och i det försöka vara klok och lugn och hoppas på det bästa. Ibland är det frustrerande att se och även jag faller ibland till föga och låter mina känslor trumfa över mitt förstånd. Dock hjälper det inte någon när jag gör så. Det retar bara upp människor eller kränker dem och då faller ju hela syftet med min input. På samma sätt som jag absolut tror att du har goda avsikter, och säkert skulle kunna komma med kloka synpunkter, men dessvärre drunknar de i det du skriver och istället är det din irritation man ser....och det gagnar ju inte någon, varken dig eller dem du skriver till.
  • Anonym (reay)

Ja jobbigt med nya typer av flaggor hela tiden vad som är rött eller grönt..

Har själv börjat med att jag är inte en röd flagga, jag är inte en grön flagga. Jag är en vit flagga- jag ger upp, lämna mig ifred. prata inte med mig, jag dejtar inte längre. hejdå!

• Anonym (Du skojar?)
    Tow2Mater skrev 2025-08-02 14:37:45 följande:
    Och så klankar du ner på alla män, hela gruppen män och startar könskriget.

omgivningen ser röda flaggor som den som svävar på de rosa molnen inte ser, och det gäller alla kön.
    Nej, jag klankar inte ned på alla män.

Jag bara konstaterar att det inte går att växa upp och leva som kvinna utan att ha  behandlats illa av ett antal män man inte känner, på helt orimliga vis.

Men det gör inte att de flesta kvinnor slutar söka kontakt och relationer med män.
  • Goneril
    Anonym (från hjärtat..) skrev 2025-08-03 01:18:51 följande:

Helt enig med dig. Att det skulle vara lätt att lämna eller att köra någon på porten är naturligtvis att förenkla problemet oerhört. Hur blir det med ekonomin efter uppbrottet och hur tar barnen det? Den allra första åtgärden, nämligen att hitta ett nytt boende, hur funkar det? Måste man bli inneboende hos föräldrar eller någon kompis? Sällan populärt att ta emot någon med allt sitt pick och pack och som dessutom är nedbruten. Det stämmer det du hävdar, alla som samstämmigt ropar "lämna", var finns den talkören efteråt?                                                                                                                           Vad kan man då göra egentligen? Ett råd, som dock är som att slå in öppna dörrar, är att vänta med hopflyttandet tills man känner sin partner. Man kan försöka skapa sig en bild av den blivande partnerns ekonomi, vilket i dag är möjligt med den öppenhet vi har i samhället. Man bör ju känna varann några år och under tiden kan man behålla sin lägenhet och hyra ut den. Sparkapital, en buffert, är också viktigt. Man kan inte lämna om man är utblottad. Barnskaffandet får anstå några år, och varför måste man nödvändigtvis skaffa barn överhuvudtaget? 
  • Anonym (Flaga)

I min förra relation fanns de rädda flaggor som jag ursäktade,  vi gick parterapi.  Relationen dog ut tillslut o nu fattar jag varför man ska ta röd flagga på allvar. 
    Sen beror det på vad det är , de ginns ju olika grad av allvar i flaggan. Typ våld i relationen eller är de nått litet ?.

Anonym (K) skrev 2025-08-02 23:30:12 följande:
    Det är kvinnor som ignorerar red flags som fastnar i en relation där mannen misshandlar skiten ur dem. Men visst, de har ju lärt sig massor av det 🙄
    Det finns psykopater och narcissister som är experter på manipulation vettu.
    Menar du att de röda flaggor som det viftas med här har hindrat någon att gå in i ett destruktivt förhållande?  Personligen tror jag knappast det.  Det är de som ignorerar sin magkänsla som tar risker. Du tänker inte på att detta även kan drabba män.  Att exkludera mäns utsatthet i destruktiva relationer är väldigt enögt.

Att du tar fram den lilla minoritet av män och kvinnor som är psykopater och narcissister som anledning till att vifta med flaggor är inte realistiskt. De utgör 5% av befolkningen och de flesta av dem lever inte i relationer.

Det är inte så att problem i relationer beror på narcissism eller psykopati, Problem uppstår i alla relationer och vi lär oss hantera dem efter hand. Ibland måste vi ta hjälp utifrån men oftast ar det ett givande och tagande från bådas håll som löser det hela. 
    Anonym (Flaga) skrev 2025-08-03 12:47:35 följande:

I min förra relation fanns de rädda flaggor som jag ursäktade,  vi gick parterapi.  Relationen dog ut tillslut o nu fattar jag varför man ska ta röd flagga på allvar. 
    Sen beror det på vad det är , de ginns ju olika grad av allvar i flaggan. Typ våld i relationen eller är de nått litet ?.

Hur var det med din egen magkänsla?  Lyssnade du på den eller... var det omgivningen som flaggade?
  • Anonym (Flaga)
    Anonym (från hjärtat..) skrev 2025-08-03 13:08:46 följande:
    Hur var det med din egen magkänsla?  Lyssnade du på den eller... var det omgivningen som flaggade?
    Både . 1a röda flaggan var att han hade massa online fans brudar.  Mycket halvnaken som han samlade på .
    andra sa 🚩. Jag tänkte men han kanske är beroende så vi kan fixa detta med att tar hjälp. 
    Men de blev värre o värre. Han använde en del psykisk våld även materiellt.  🚩 . Parterapi.  Jag försökte o försökte. 
    Mitt hjärta sa de är inte hans fel han mår dåligt osv osv. Hjärnan sa lämna . Magkänslan sa något som inte stämmer , de skapade mycket misstankar i mig . Som att jag ville bevisa att magkänslan hade fel alt rätt till mig själv.
    De finns ju saker som är pg en diagnos eller annat övergående exempel psykiskt mående. Sen fins de saker som aldrig försvinner 
    Du kan lyssna på din magkänsla. Kolla om den har rätt. 
Svar på tråden Vart kommer alla röda flaggor ifrån?