Jimmy75 skrev 2025-08-02 21:21:03 följande:
Tyvärr är inte tillgängligheten på kuratorer eller liknande riktigt så god för alla människor som man kunde ha önskat. Det finns också de som säkert tycker sig ha goda skäl till att ha lågt förtroende för även dem. De som skriver här kanske har haft dåliga erfarenheter av att vända sig till dem....eller så har de närstående som har delat med sig av dåliga erfarenheter av att vända sig till dem.
Jag är själv psykolog sedan många år tillbaka och för en del människor är DET en röd flagg, helt enkelt för att man inte har bra erfarenheter tidigare. Det måste ju stå de personerna fritt att söka stöd, råd, hjälp eller vad det nu handlar om var de vill och var det känns bäst för just dem.
Naturligtvis står det var och en fritt att söka stöd hos vem de helst önskar. Faktum är att du nog får bättre svar från AI än av nånga här inne. Det vore intressant att göra en test och jämföra.
Vad jag egentligen är ute efter är att de som svarar på inlägg här ska inse att det faktiskt är en människa med problem som sitter bakom tangentbordet och att det inte är någon lek. Har man ingen egen erfarenhet eller kunskap om problemet bör man inte ge råd helt enkelt.
Varför ska det vara så svårt att avstå från detta. Jag är så trött på att läsa dessa svar som tydligt visar på bristande insikt. Dessa låtsas psykologer som svänger sig med flaggor åt höger och vänster för att till sist avsluta med ett "lämna honom/henne". Tror knappast någon av dessa flaggviftare vet vad det innbär att lämna någon speciellt inte om det finns barn med i bilden. De riktigt stora problemen brukar dyka upp efter uppbrottet från en destruktiv relation. Var finns då den som uppmanat till att lämna relationen?
Att det inte skulle finnas kuratorer, Psykologer eller terapeuter för alla kanske stämmer om du bor i en avskild by i norra norrland inland men hjälp kan man få från många håll. kyrkan har samtalsstöd, och det finns även via webben Maindler tex.