• Anonym (Ella)

Nytt förslag från regeringen. Olovlig frånvaro från skolan ska ge böter!

Ja vad tycker ni? Rätt eller fel?

• Svar på tråden Nytt förslag från regeringen. Olovlig frånvaro från skolan ska ge böter!
  • Fiona M

Nej säger jag som lärare. 

Jag tror det skulle drabba redan kämpande familjer hårdast.

• Jimmy75

Fel!

Kommer inte bidra till att komma åt det verkliga problemet man vill åt och med tanke på skolplikten ligger ett ENORMT ansvar på skolan att tillgodose arbetsmiljön för alla barn som tvingas gå dit. Detta ansvar är man inte i närheten av att leva upp till idag på en sådan nivå att det är rimligt att koppla böter till olovlig frånvaro. I så fall ska den vara oerhört tydligt reglerad, rättssäker och endast tillämpas med stor restriktion i de fall då en förälder uppsåtligen och tydligt  är aktivt bidragande till barnets olovliga frånvaro.

• Anonym (Ingen har blivit snäll av stryk)

Det kommer troligen bara att leda till fler misshandlade barn/ungdomar och
    fler som kastas ut på gatan (som i USA) för att föräldrar då tycker att de ska slippa ansvaret, och att Soc då måste träda in i deras ställe.

• Anonym (Ella)
    Anonym skrev 2025-08-03 13:25:50 följande:

Länk?

Tow2Mater skrev 2025-08-03 13:23:03 följande:

Hur mycket skulle böterna vara?

Såg det på Nyhetsmorgon på tv4 idag. Vill du se så kolla på inslaget i tv4 play. 

Det är ännu bara ett förslag. Dom sa inget om storleken så antagligen har dom inte bestämt ännu. 

• Anonym (well)

Det finns ju reda, om man håller barn borta från skolan medvetet. 

Att straffa barn och familjer för problem, för den andra orsaken till att barn inte är i skolan är att det någonstans finns något slags problem, är ju bara dumt.

MVH storskolkaren som alltid var i skolan.

• Anonym (lär)
    Fiona M skrev 2025-08-03 13:26:16 följande:

Det skulle väl främst gälla dem som tar semesterresor under terminstid, inte de som kämpar med hemmasittare. Fast det kan ju vara svårt att bedöma vad som är vad. Men antar att det är skolan som ska anmäla, och då kan ju du som lärare avgöra vem som ska anmälas eller inte. 
  • Anonym (Ja)

100% rätt och jag förstår absolut inte kommentarerna på sociala medier. Folk verkar tappat det helt. 

De vill seriöst kunna resa när de vill med sina barn för att man måste uppleva världen? 
    Jaha...så olika skolor ska anpassa sig efter x antal olika barn? Hur ska det bli ordning i klassen har man tänkt sig om barn ska kunna gå och komma som dom vill?
    Vad lär man sina barn? Imorgon när dom ska ut och arbeta så väljer man att inte dyka upp för just den dagen vill man ut och resa. 

Nej nej nej. 
    SJÄLVKLART ska man få böter om man bryter mot skolplikten för att resa fastän man ej fått beviljad ledighet. 

Det är ingen mänsklig rättighet att resa. 
    Det finns redan massvis med lov. 
    Det går ej att få ordning i en klass om folk ska göra som de själva vill när de vill. 

Det är för mig helt från vettet att man tar upp arbetsmiljö och skolplikten i det här ämne. Det är något helt annat och absolut något man bör jobba på men det gör man knappast med att bryta mot de regler som finns. 

• Anonym (N)
    Fiona M skrev 2025-08-03 13:26:16 följande:

Hur då? Om de redan har det kämpigt åker de väl inte på semester? 
Svar på tråden Nytt förslag från regeringen. Olovlig frånvaro från skolan ska ge böter!