• Anonym (Ella)

Nytt förslag från regeringen. Olovlig frånvaro från skolan ska ge böter!

Ja vad tycker ni? Rätt eller fel?

• Svar på tråden Nytt förslag från regeringen. Olovlig frånvaro från skolan ska ge böter!
  • Anonym (50-talist)
    Anonym (Bill) skrev 2025-08-05 15:14:47 följande:

Tycker den här regeringen tappat det helt. Känns som dom vill bygga någon slags auktoritär kontrollstat likt Nordkorea. Mer diktatur. Straff till höger och vänster. Är ju nästan kriminellt att vara arbetslös snart med deras retorik. Fruktansvärd människosyn. Man skyller allt på individen i samhället. Istället för att komma på lösningar 

Vad kan dom som politiker göra för att förbättra istället. Bättre med lösningar än piskan överallt. Nä, nästa val ska dom bort.

Om du tror att regeringsbyte kommer att hjälpa så tror jag tvärtom. Svenska lagar försvinner och Sverige kommer att bli ett kaos.
  • Kvittning
    Anonym (50-talist) skrev 2025-08-05 15:34:05 följande:
    Håller med dig att 1-2 dagar är ok under en termin, men inte 1-2 veckor  och det flera gånger per år är inte normalt. Det är dessa elevers föräldrar som ska bötas.
    Men det är inte något stort problem med att folk tar sina barn ur skolan 1-2 veckor per år.

Det har gått total hysteri senaste åren att bevilja 0 dagar ledighet i alla skolor för att vissa skolor i förorten har problem med elever från andra länder som åker till sina ursprungsländer. 

Och regeringens förslag kommer precis som nuvarande regler att drabba alla som vill ha någon dag ledigt här och där.

Rimligt borde vara att återinföra det sunda förnuftet som de flesta skolor verkar haft som inställning från 80-talet fram till för 2-10 år sedan (lite olika hur snabba skolor varit att införa 0 dagars ledighet). 

Jag tror inte att folk som inte har barn i skolan idag förstår att reglerna här ändrats jättemycket jämfört med för bara några år sedan.

Och grejen är att när det är regler folk tycker är rimliga så anstränger man sig för att följa dom. Men när reglerna hamnar utanför den allmänna uppfattningen om att vara en bra regel så tappar man respekten för dom.
  • Anonym (H)
    Anonym (Bill) skrev 2025-08-05 15:14:47 följande:

Tycker den här regeringen tappat det helt. Känns som dom vill bygga någon slags auktoritär kontrollstat likt Nordkorea. Mer diktatur. Straff till höger och vänster. Är ju nästan kriminellt att vara arbetslös snart med deras retorik. Fruktansvärd människosyn. Man skyller allt på individen i samhället. Istället för att komma på lösningar 

Vad kan dom som politiker göra för att förbättra istället. Bättre med lösningar än piskan överallt. Nä, nästa val ska dom bort.

Så sant.
  • Anonym (BettyM)

Tyvärr är ju lärares vardag ibland präglad av konstiga, arga och ibland hotfulla föräldrar. Att säga helt nej till ledighet kan jag tänka mig är ett sätt för rektor att skona lärarna från stressande påstötningar från föräldrar. De kan hänvisa till en regel om ingen ledighet och att det är ett rektorsbeslut. 

https://www.vilarare.se/nyheter/skolvald/sa-manga-larare-hotas-av-foraldrar/

• Kvittning
    Anonym (BettyM) skrev 2025-08-05 18:35:43 följande:

Tyvärr är ju lärares vardag ibland präglad av konstiga, arga och ibland hotfulla föräldrar. Att säga helt nej till ledighet kan jag tänka mig är ett sätt för rektor att skona lärarna från stressande påstötningar från föräldrar. De kan hänvisa till en regel om ingen ledighet och att det är ett rektorsbeslut. 

Ja det tror jag också, men ett väldigt dåligt sätt med den typen av kollektiva nej och det löser absolut ingenting utan skapar bara nya problem. 

Bättre att sätta tydliga regler som tex max 10 skoldagar per år där läraren kan säga ja till 5 dagar och de tillkommande 5 dagarna beslutas av rektor och inte är något som godkänns år efter år. 

• Anonym (BettyM)
    Kvittning skrev 2025-08-05 20:01:15 följande:

Ja det tror jag också, men ett väldigt dåligt sätt med den typen av kollektiva nej och det löser absolut ingenting utan skapar bara nya problem. 

Bättre att sätta tydliga regler som tex max 10 skoldagar per år där läraren kan säga ja till 5 dagar och de tillkommande 5 dagarna beslutas av rektor och inte är något som godkänns år efter år. 

Håller med på flera sätt. 

Men då finns den där eleven som är sjuk ofta och dessutom har svårt att hänga med i skolarbetet. Kanske ser läraren att en missad skolvecka är helt omöjligt för den eleven att jobba ikapp. Ska eleven ändå få ledigt? 

• Anonym (50-talist)
    Kvittning skrev 2025-08-05 18:23:49 följande:
    Men det är inte något stort problem med att folk tar sina barn ur skolan 1-2 veckor per år.

Det har gått total hysteri senaste åren att bevilja 0 dagar ledighet i alla skolor för att vissa skolor i förorten har problem med elever från andra länder som åker till sina ursprungsländer. 

Och regeringens förslag kommer precis som nuvarande regler att drabba alla som vill ha någon dag ledigt här och där.

Rimligt borde vara att återinföra det sunda förnuftet som de flesta skolor verkar haft som inställning från 80-talet fram till för 2-10 år sedan (lite olika hur snabba skolor varit att införa 0 dagars ledighet). 

Jag tror inte att folk som inte har barn i skolan idag förstår att reglerna här ändrats jättemycket jämfört med för bara några år sedan.

Och grejen är att när det är regler folk tycker är rimliga så anstränger man sig för att följa dom. Men när reglerna hamnar utanför den allmänna uppfattningen om att vara en bra regel så tappar man respekten för dom.
    Jag undrar var ni som är emot regler i skolan för 0 tolerans till ogiltiga frånvaron jobbar. Hur får ni ledigt från jobbet 1-2 veckor eller är ni alla egenföretagare. På dom jobben jag jobbat så har man bara en semester att ta på 4 veckor. Ni måste splita på eran semester så ni tar 2 veckor till vintern, 2 veckor till hösten och 2 veckor till jul.

Jag önskar att skolorna verkligen sätter 0 tolerans på ledigheter hit och dit för eleverna. Får barnen/ungdomarna lära sig av föräldrarna att det är ok och vara ledig när man vill ....Vad blir det av dessa barn/ungdomar dom lär sig inte att ta ANSVAR.
  • Anonym (50-talist)
    Anonym (BettyM) skrev 2025-08-05 18:35:43 följande:

Håller med dig.
  • Kvittning
    Anonym (50-talist) skrev 2025-08-05 22:25:09 följande:
    Jag undrar var ni som är emot regler i skolan för 0 tolerans till ogiltiga frånvaron jobbar. Hur får ni ledigt från jobbet 1-2 veckor eller är ni alla egenföretagare. På dom jobben jag jobbat så har man bara en semester att ta på 4 veckor. Ni måste splita på eran semester så ni tar 2 veckor till vintern, 2 veckor till hösten och 2 veckor till jul.

Jag önskar att skolorna verkligen sätter 0 tolerans på ledigheter hit och dit för eleverna. Får barnen/ungdomarna lära sig av föräldrarna att det är ok och vara ledig när man vill ....Vad blir det av dessa barn/ungdomar dom lär sig inte att ta ANSVAR.
    Så du menar att tex sjuksköterskor som jobbar på sommar och jul när andra är lediga men kan få ledigt em vecka på våren är ansvarslös för att hon då vill åka på semester?

Eller att min släkting som har två barn i skola i uppsala (och själv är lärare där) och ett barn i stockholm är ansvarslös för att hon vill ta med barnet med sportlov vecka 9 när övriga familjen har sportlov. 

Du skrev själv tidigare att du tyckte man borde få vara ledig strödagar, har du nu ändrat dig till att ingen borde få ledigt någon dag bortsett från begravning? För det är exakt det som är fallet för ledighet idag.
  • Kvittning
    Anonym (50-talist) skrev 2025-08-05 22:25:09 följande:

Jag tror du missförstod mig. När jag skrev att det inte var ett stort problem att föräldrar tog barnen på semester 1-2 veckor per år så menade jag att det är väldigt ovanligt att föräldrar gör det. Det vanliga innan nolltoleransen kom var strödagar i samband med helg och lov, inte 2 sammanhängande veckor mitt i terminen.

Det är alltså inte ett stort problem som behöver lösas för det är inte vanligt.
Svar på tråden Nytt förslag från regeringen. Olovlig frånvaro från skolan ska ge böter!