• Anonym (Ella)

Nytt förslag från regeringen. Olovlig frånvaro från skolan ska ge böter!

Ja vad tycker ni? Rätt eller fel?

• Svar på tråden Nytt förslag från regeringen. Olovlig frånvaro från skolan ska ge böter!
  • Studentpappa

Löser ju knappast problemet utan det gör ju bara att familjer med sämre ekonomi kommer få ännu svårare att åka på semester. 

Är inte böterna extremt höga så kommer ju vi som har råd, bara att betala dom och åka ändå.

Ride it like you stole it
  • Anonym (NL)
    Anonym (BettyM) skrev 2025-08-05 09:43:20 följande:

Jätteintressant! Vet du hur man gör med familjer där barn inte går till skolan för att de mår dåligt? Finns det fall där man anser att den psykiska ohälsan är giltigt skäl? Vem avgör hur dåligt ett barn måste må för att få giltig frånvaro?  Om barnet är mobbat tex, kan föräldrar ändå få böter om barnet vägrar gå dit? 

Sorry för alla frågor, men är väldigt nyfiken på om det finns bättre lösningar på de här situationerna än vi har. Det är ju en jättesvår avvägning i vissa fall hur stor skuld föräldrarna bär för barnets frånvaro. Det gäller att de som fattar beslut verkligen har rätt kompetens. 

Jag är inte så insatt i detta men det finns en myndighet som hjälper och kontrollerar svårare fall. Samarbete mellan dem, föräldrar, skola, sociala myndigheter, sjukvård, enheter för ungdomskriminalitet och droger etc beroende på vad problemet är. Barnet kan tex få straffjobb inom välgörenhet, samtalsterapi, speciella program, hjälp med motivation, vad som behövs för ett speciellt fall. Böterna tickar inte på när det är dessa speciella insatser. 

Mobbing tas också itu med av dessa myndigheter i samarbete, om det finns psykiska problem utreds detta av läkare som försöker finna en lösning, behandling sätts in. 

Vet inte hur det fungerar i praktiken men skolplikt tas på allvar och idén är alla berörda parter ska samarbeta och hitta en lösning. 

• Anonym (BettyM)
    Anonym (NL) skrev 2025-08-05 10:25:01 följande:

Jag är inte så insatt i detta men det finns en myndighet som hjälper och kontrollerar svårare fall. Samarbete mellan dem, föräldrar, skola, sociala myndigheter, sjukvård, enheter för ungdomskriminalitet och droger etc beroende på vad problemet är. Barnet kan tex få straffjobb inom välgörenhet, samtalsterapi, speciella program, hjälp med motivation, vad som behövs för ett speciellt fall. Böterna tickar inte på när det är dessa speciella insatser. 

Mobbing tas också itu med av dessa myndigheter i samarbete, om det finns psykiska problem utreds detta av läkare som försöker finna en lösning, behandling sätts in. 

Vet inte hur det fungerar i praktiken men skolplikt tas på allvar och idén är alla berörda parter ska samarbeta och hitta en lösning. 

Ok, tack! Intressant. 

Är skolan statlig? Det känns som att det är en del som hade varit enklare att genomföra om den svenska skolan gick tillbaka till staten. 

• Anonym (NL)
    Anonym (BettyM) skrev 2025-08-05 10:32:12 följande:

Ok, tack! Intressant. 

Är skolan statlig? Det känns som att det är en del som hade varit enklare att genomföra om den svenska skolan gick tillbaka till staten. 

Finns både statliga och andra. Om en skola inte rättar sig efter vissa grundläggande regler som tex om skolplikt får de inget statligt bidrag alls. Väldigt få skolor står helt utanför statligt bidrag, några dyra internationella bara tror jag. 
  • Anonym (50-talist)
    Anonym (BettyM) skrev 2025-08-05 09:22:10 följande:

Varför tror du att föräldrarna inte gör det?

Det gör föräldrar. De flesta föräldrar till hemmasittande barn kan bara arbeta deltid för att hinna med alla möten med skola, socialtjänst, specialteam, psykiatri mm. Men skolans resurser, i tyvärr i flera fall även kunskaper, är begränsade. Vi har haft hur många möten som helst där vi och psykiatrin förklarat för skolan vad som behöver göras, men det hjälper inte. Skolan antingen inte vill eller har inte råd. Så ser det ut för väldigt många hemmasittare. 

Vi kommer nu förmodligen att köpa privatlärare kvällstid i ett ämne för att undvika ett F. Barnet vill ju lära sig, men orkar inte med skolmiljön på grund av funktionsnedsättningar som påverkar koncentrationsförmågan. 

Att byta skola är inte heller en lösning eftersom kompisarna finns i den nuvarande skolan och de är en stor del i att barnet ändå tar sig dit - barnet vill ju träffa, och vara som, sina kompisar. I vårt fall ger kompisarna dessutom ett fint känslomässigt stöd. 

Förlåt att jag tog i. Läser och förstår att ni föräldrar har kämpat, men inte får stöd av skolan. Lider med er. 
  • Anonym (50-talist)
    Anonym (BettyM) skrev 2025-08-05 09:48:38 följande:
    Lärare har inte kompetens att avgöra vilka som mår så dåligt att de inte kan gå till skolan. Det behöver utredas av psykiatrin, förslagsvis läkare + psykolog + socionom/beteendevetare. 
    Lärare verkar ha bra kompentens på att ge barn/ungdomar LEDIGHET när det gäller Rikemans barn/ungdomar. Föräldrarna påstår at deras barn är sååå duktiga så dom läser snabbt igen allt som det inte varit med på.

Barn med funktionshinder, IGA brist, barn som är mobbade, är oroliga får sällan eller aldrig snabbt intyg på att barnet behöver vara hemma. Föräldrar till barn/ungdomar med dessa problem ska inte bli drabbade av Böter eller varningar från skolan. 

Böter ska alla föräldrar som tar sina barn/ungdomar på utomlandsresa i flera veckor ha. Har dom råd att resa under skolpliktstiden så har dom råd med böter också. Dessa föräldrar förnedrar barnen som inte har frånvaro alls eller barn som inte får intyg varför dom har frånvaro.

Tycker även att det LÄRARE som ger 1-2 veckors ledighet 2-3 gånger per termin till barnen/ungdomarna under terminen ska ha böter. Det är lärares ansvar att säga NEJ inga ledigheter utan GILTG frånvaro ges.
  • Kvittning
    Anonym (50-talist) skrev 2025-08-05 14:19:25 följande:
    Lärare verkar ha bra kompentens på att ge barn/ungdomar LEDIGHET när det gäller Rikemans barn/ungdomar. Föräldrarna påstår at deras barn är sååå duktiga så dom läser snabbt igen allt som det inte varit med på.

Barn med funktionshinder, IGA brist, barn som är mobbade, är oroliga får sällan eller aldrig snabbt intyg på att barnet behöver vara hemma. Föräldrar till barn/ungdomar med dessa problem ska inte bli drabbade av Böter eller varningar från skolan. 

Böter ska alla föräldrar som tar sina barn/ungdomar på utomlandsresa i flera veckor ha. Har dom råd att resa under skolpliktstiden så har dom råd med böter också. Dessa föräldrar förnedrar barnen som inte har frånvaro alls eller barn som inte får intyg varför dom har frånvaro.

Tycker även att det LÄRARE som ger 1-2 veckors ledighet 2-3 gånger per termin till barnen/ungdomarna under terminen ska ha böter. Det är lärares ansvar att säga NEJ inga ledigheter utan GILTG frånvaro ges.
    Grejen är att det är inte något stort problem att föräldrar tar sina barn ur skolan under flera veckor varje år. 

Däremot så är det ett praktiskt problem för väldigt många att skolor bara ger ledigt för begravning. I min kommun och alla mina barns kusiners kommuner så är det 0 dagars ledighet per år som gäller. 

När jag växte upp på 80-90-talet var det inga problem att få ledigt några dagar här och där och för ca 5 år sedan var det inte heller några problem att få ledigt upp till 10 skoldagar per år. Vet inte ett enda barn i mitt barns klass som tog 2 veckor ledigt mitt i terminen utan de där 10 dagarna var någon fredag för skidresa, första dagarna efter höstlovet för att flygen inte exakt matchar skolans ledighet mm. Vi tex som reser mycket utnyttjade de där 10 dagarna en gång, annars brukade det landa i 1-5 dagar per år (1-2 dagar för weekendresa och 5 dagar för att kunna fira sportlov med kusinerna som inte har ledigt samma vecka). 

Jag (där en stor del av släkten består av lärare) tycker det är fullständig idioti att principellt inte bevilja en enda dags ledighet. 

Har tex en släkting som är lärare i Uppsala med barn som går i skola i både Uppsala och Stockholm där barnet i Stockholm inte får ledigt vecka 8 när resten av familjen har sportlov. Som tur är så fattar ju hennes lärare att det är helt orimligt att det är på det sättet och säger åt familjen att åka ändå och att barnet inte ska behöva ljuga alternativt inte få ha sportlov med övriga familjen. 
  • Anonym (BettyM)
    Anonym (50-talist) skrev 2025-08-05 13:25:41 följande:
    Förlåt att jag tog i. Läser och förstår att ni föräldrar har kämpat, men inte får stöd av skolan. Lider med er. 
    Tack! 
  • Anonym (Bill)

Tycker den här regeringen tappat det helt. Känns som dom vill bygga någon slags auktoritär kontrollstat likt Nordkorea. Mer diktatur. Straff till höger och vänster. Är ju nästan kriminellt att vara arbetslös snart med deras retorik. Fruktansvärd människosyn. Man skyller allt på individen i samhället. Istället för att komma på lösningar 

Vad kan dom som politiker göra för att förbättra istället. Bättre med lösningar än piskan överallt. Nä, nästa val ska dom bort.

• Anonym (50-talist)
    Kvittning skrev 2025-08-05 14:38:07 följande:
    Grejen är att det är inte något stort problem att föräldrar tar sina barn ur skolan under flera veckor varje år. 

Däremot så är det ett praktiskt problem för väldigt många att skolor bara ger ledigt för begravning. I min kommun och alla mina barns kusiners kommuner så är det 0 dagars ledighet per år som gäller. 

När jag växte upp på 80-90-talet var det inga problem att få ledigt några dagar här och där och för ca 5 år sedan var det inte heller några problem att få ledigt upp till 10 skoldagar per år. Vet inte ett enda barn i mitt barns klass som tog 2 veckor ledigt mitt i terminen utan de där 10 dagarna var någon fredag för skidresa, första dagarna efter höstlovet för att flygen inte exakt matchar skolans ledighet mm. Vi tex som reser mycket utnyttjade de där 10 dagarna en gång, annars brukade det landa i 1-5 dagar per år (1-2 dagar för weekendresa och 5 dagar för att kunna fira sportlov med kusinerna som inte har ledigt samma vecka). 

Jag (där en stor del av släkten består av lärare) tycker det är fullständig idioti att principellt inte bevilja en enda dags ledighet. 

Har tex en släkting som är lärare i Uppsala med barn som går i skola i både Uppsala och Stockholm där barnet i Stockholm inte får ledigt vecka 8 när resten av familjen har sportlov. Som tur är så fattar ju hennes lärare att det är helt orimligt att det är på det sättet och säger åt familjen att åka ändå och att barnet inte ska behöva ljuga alternativt inte få ha sportlov med övriga familjen. 
    Håller med dig att 1-2 dagar är ok under en termin, men inte 1-2 veckor  och det flera gånger per år är inte normalt. Det är dessa elevers föräldrar som ska bötas.
Svar på tråden Nytt förslag från regeringen. Olovlig frånvaro från skolan ska ge böter!