Dyr aktivitet (dans), hur ska man tänka?
Dottern är 9 och har gått på dans i flera år. Förra året behövde hon börja gå två gånger i veckan för att fortsätta på den nivån hon ligger på, annars skulle hon behövt gå tillbaks till en lättare nivå. Då blev det också nästan dubbelt så dyrt (nästan 6000 per termin), inget vi hade räknat med från början. Och så fick hon börja tävla också, det har hon gjort några gånger med lite blandade resultat, det har både gått ganska bra och mindre bra (det är ju fortfarande i början). Ibland har hon blivit ledsen men tycker ändå det är roligt.
Hon älskar dansen och har en bra kompis där också men hon har ändå ganska ofta försökt slippa när hon har varit med andra kompisar och tjatat om att slippa gå vissa gånger för att annat är roligare.
Iallafall så är jag mammaledig nu och måste börja spara på föräldradagar, dessutom behövde vi flytta hastigt på grund av problem med förra lägenheten och har fått mycket högre hyra. Det blir inte jättelätt att ha råd med två dagar i veckan men om hon verkligen verkligen vill så får vi lösa det. Problemet är ju bara att jag är rädd för att jag betalar för det och så kommer hon bara försöka slippa för att kompisarna är roligare. Har pratat med henne och hon har lovat att det inte blir så men jag tror nästan ändå det.
Alternativet är att hon provar en annan dansstil den här terminen och går bara en dag i veckan och pausar med att tävla tills senare (det jag helst skulle vilja). Nästa termin eller någon gång efter det kan hon om hon vill börja på den gamla igen och fortsätta tävla, då är hon ju lite äldre och kanske mer mogen för att tävla också (och ta både medgångar och motgångar). Eller så får hon fortsätta på den gamla nu iallafall (det hon helst vill själv) fast det blir så dyrt och jag är rädd att hon faktiskt inte kommer vilja eller orka två gånger i veckan egentligen.
Ursäkta om det blev långt. Har ni några råd eller tankar? Tar tacksamt emot det isåfall :)