• Anonym (Yngre kille)

Hur introducera en äldre partner?

Behöver lite hjälp här. 

Jag vill introducera en äldre partner med stor åldersskillnad för mina föräldrar, men jag vet inte hur. De vet om att jag har träffat någon och att det pågått ett bra tag, men de vet inga detaljer kring henne mer än vad hon jobbar med och vad hon heter samt sett bild på henne. 

Hur gör jag det smidigast utan att ge dem
    en chock? Ska jag ta det i etapper eller säga allt på en gång? Smyga in det? Vet ju att de kommer reagera då det är oundvikligt pga att åldersskillnaden är stor. Jag vet att hon är den jag vill leva med, så jag är mån om att de accepterar detta förhållande. 

• Svar på tråden Hur introducera en äldre partner?
  • Dexter dot com

Om dom sett bild på henne har dom väl redan förstått att hon är äldre än dig eller ser hon mycket yngre ut än vad hon är? Jag hade bara sagt att hon är X år äldre och det är henne jag vill leva med så om ni har åsikter så får ni behålla dom för er själva.

• Anonym (Donna)

Så hur gamla är ni?

• Anonym (What)

Det är väl inte princip att bara säga som det är. Förslagsvis vad du skrivit i tråden.

Exempelvis:

"Mamma och pappa. Det är x antal år i åldersskillnad mellan mig och y. Jag vet att hon är den jag vill leva med, så jag är mån om att ni accepterar detta förhållande trots den stora åldersskillnaden. Jag hoppas verkligen vi kan ses över en middag i framtiden så att ni får träffa henne och se hur fantastisk hon är."

Sen tänker jag också att du får acceptera att de har svårt att smälta det, eventuellt. Säg att hon är lika gammal som din egna mamma kan det bli många tankar hos dina föräldrar, ge dem tid. Men säg rakt ut som det är, det är alltid bäst.

Är också nyfiken på hur stor åldersskillnad det är för övrigt.

• Anonym (Yngre kille)
    Dexter dot com skrev 2025-08-06 20:23:06 följande:

Om dom sett bild på henne har dom väl redan förstått att hon är äldre än dig eller ser hon mycket yngre ut än vad hon är? Jag hade bara sagt att hon är X år äldre och det är henne jag vill leva med så om ni har åsikter så får ni behålla dom för er själva.

De fattar att hon är äldre än vad jag är, men hon ser faktiskt väldigt mycket yngre ut än sin faktiska ålder. 
  • Anonym (Yngre kille)
    Anonym (What) skrev 2025-08-06 20:34:07 följande:

Det är väl inte princip att bara säga som det är. Förslagsvis vad du skrivit i tråden.

Exempelvis:

"Mamma och pappa. Det är x antal år i åldersskillnad mellan mig och y. Jag vet att hon är den jag vill leva med, så jag är mån om att ni accepterar detta förhållande trots den stora åldersskillnaden. Jag hoppas verkligen vi kan ses över en middag i framtiden så att ni får träffa henne och se hur fantastisk hon är."

Sen tänker jag också att du får acceptera att de har svårt att smälta det, eventuellt. Säg att hon är lika gammal som din egna mamma kan det bli många tankar hos dina föräldrar, ge dem tid. Men säg rakt ut som det är, det är alltid bäst.

Är också nyfiken på hur stor åldersskillnad det är för övrigt.

19 års skillnad 🙈
  • Anonym (Yngre kille)
    Anonym (Donna) skrev 2025-08-06 20:26:57 följande:

Så hur gamla är ni?

Jag är 25 och hon 44. 
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Yngre kille) skrev 2025-08-06 20:37:35 följande:
    Jag är 25 och hon 44. 
    Jag är tolv år äldre än min partner, men vi är betydligt äldre än er.
    Har själv en son i din ålder och vet ärligt talat inte hur jag skulle reagera om han presenterade en 19 år äldre kvinna som sin "flickvän"...

Det skulle inte vara lätt, så mycket kan jag säga.
  • Anonym (Ebbot Lindberg)

Med all respekt men det är inte åldersskillnaden i sig som är problemet här utan att du verkar så ovillg att stå upp för er kärlek. 

Om NI två som par inte har några problem med er åldersskillnad borde ni rimligen tillsammans möta dina föräldrar som enade och samstämmigt säga att "ja vi älskar varandra och detta är vår gemensamma önskan att ni respekterar vår åldersskillnad och vilja att leva ihop" 

Du måste steppa upp och vara vuxen här helt enkelt. 

• Anonym (A)
    Anonym (Ebbot Lindberg) skrev 2025-08-06 21:06:33 följande:

Med all respekt men det är inte åldersskillnaden i sig som är problemet här utan att du verkar så ovillg att stå upp för er kärlek. 

Om NI två som par inte har några problem med er åldersskillnad borde ni rimligen tillsammans möta dina föräldrar som enade och samstämmigt säga att "ja vi älskar varandra och detta är vår gemensamma önskan att ni respekterar vår åldersskillnad och vilja att leva ihop" 

Du måste steppa upp och vara vuxen här helt enkelt. 

Håller med.
Svar på tråden Hur introducera en äldre partner?