• Anonym (Yngre kille)

Hur introducera en äldre partner?

Behöver lite hjälp här. 

Jag vill introducera en äldre partner med stor åldersskillnad för mina föräldrar, men jag vet inte hur. De vet om att jag har träffat någon och att det pågått ett bra tag, men de vet inga detaljer kring henne mer än vad hon jobbar med och vad hon heter samt sett bild på henne. 

Hur gör jag det smidigast utan att ge dem
    en chock? Ska jag ta det i etapper eller säga allt på en gång? Smyga in det? Vet ju att de kommer reagera då det är oundvikligt pga att åldersskillnaden är stor. Jag vet att hon är den jag vill leva med, så jag är mån om att de accepterar detta förhållande. 

• Svar på tråden Hur introducera en äldre partner?
  • Anonym (Kimchi)

Det här låter bekant. Du har skrivit om det här för ett bra tag sedan. Så inget har förändrats. Samma svar gäller än. Lycka till. 

• Anonym (Yngre kille)
    Anonym (Ebbot Lindberg) skrev 2025-08-06 21:06:33 följande:

Med all respekt men det är inte åldersskillnaden i sig som är problemet här utan att du verkar så ovillg att stå upp för er kärlek. 

Om NI två som par inte har några problem med er åldersskillnad borde ni rimligen tillsammans möta dina föräldrar som enade och samstämmigt säga att "ja vi älskar varandra och detta är vår gemensamma önskan att ni respekterar vår åldersskillnad och vilja att leva ihop" 

Du måste steppa upp och vara vuxen här helt enkelt. 

Då har du tolkat mig fel. Jag är inte ovillig att stå upp för vår kärlek, däremot vill jag inte att de bemöter oss illa när de får veta. Jag tänker att det kanske finns bättre och sämre sätt att berätta det på för dem, för berätta ska jag göra. Allt annat är otänkbart. Detta är kvinnan jag tänker leva med. 
  • Anonym (Yngre kille)
    Anonym (Donna) skrev 2025-08-06 20:50:55 följande:
    Jag är tolv år äldre än min partner, men vi är betydligt äldre än er.
    Har själv en son i din ålder och vet ärligt talat inte hur jag skulle reagera om han presenterade en 19 år äldre kvinna som sin "flickvän"...

Det skulle inte vara lätt, så mycket kan jag säga.
    Hur menar du att du hade bemött det då? Hade du kritiserat dem öppet? Ifrågasatt din son? 
  • Anonym (Tänk hela vägen)

Min vän är 51 och väldigt snygg. Hon hade i ett par års tid en relation med en man som var 35, men han insåg ju när de talade framtid att han en dag ville ha barn och det var ju inte en möjlighet för henne, så där fick de med många tårar avsluta det hela.

Är det verkligen lönt för dig att gå in i detta?

• Anonym (S)

Jag är kvinna i samma ålder som din flickvän och kan verkligen undra vad man skulle ha gemensamt med en 25-åring. Förstår om dina föräldrar reagerar. Jag hade inte tyckt att det var ok om min son blev tillsammans med en så mycket äldre kvinna. 

Med det sagt är ni ju vuxna personer och gör som ni vill. Säg som det är men du kanske får vara beredd på att de reagerar.

• Anonym (Laura)

Alltså våga bara vara vuxen och stå för dina val. Säg att hon är 44 och så är det inte mer med det. Du är inte 15, du behöver inte dina föräldrars tillåtelse att vara med henne. 

• Anonym (Yngre kille)
    Anonym (Tänk hela vägen) skrev 2025-08-07 07:40:02 följande:

Min vän är 51 och väldigt snygg. Hon hade i ett par års tid en relation med en man som var 35, men han insåg ju när de talade framtid att han en dag ville ha barn och det var ju inte en möjlighet för henne, så där fick de med många tårar avsluta det hela.

Är det verkligen lönt för dig att gå in i detta?

Du verkar inte förstå, jag älskar henne. Jag vet att jag vill leva med henne och inte nån annan. Vi passar verkligen ihop så hon är ingen random kvinna liksom. Sen är hon inte heller en ny bekantskap på något sätt, vi har haft ett förhållande nu i nästan ett års tid. 
  • Anonym (Äldre)

Jag var bara 8 år äldre än min man när vi träffades, han var 25 och jag 33 och hade två barn. Det var inte alls så stor åldersskillnad som i ert fall, men min mans pappa accepterade nog aldrig mig riktigt, men så undvek vi att umgås med honom också, bara vid enstaka tillfällen. 

Så ja jag tror ni kan få lite problem, men det är inte mycket att göra åt, dina föräldrar måste ju få känna som de gör. De kanske blir ledsna för att det inte blir några barnbarn. Eller så är de inte alls så inskränkta utan välkomnar henne med öppna armar. Det återstår att se Cool

Lika bra att ni gör slag i saken och bjuder hem dem på middag eller fika så snart som möjligt, dra bara av plåstret!!

• Anonym (Matilda)
    Anonym (Yngre kille) skrev 2025-08-07 09:04:22 följande:
    Du verkar inte förstå, jag älskar henne. Jag vet att jag vill leva med henne och inte nån annan. Vi passar verkligen ihop så hon är ingen random kvinna liksom. Sen är hon inte heller en ny bekantskap på något sätt, vi har haft ett förhållande nu i nästan ett års tid. 
    Så kände nog de flesta om personen de var tillsammans med vid 25, oavsett eventuell åldersskillnad. Betyder inte att det kommer hålla för alltid. 
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Yngre kille) skrev 2025-08-07 07:17:21 följande:
    Hur menar du att du hade bemött det då? Hade du kritiserat dem öppet? Ifrågasatt din son? 
    Jag vet faktiskt inte, och hoppas att jag slipper den erfarenheten.
    Hade ifrågasatt honom men inte i hennes närvaro.

Jag har en son som är 19 år yngre än mig och skulle aldrig någonsin kunna se mig själv  med en man i hans ålder. Det är en son som är äldre än 25-åringen.

Sedan förstår jag inte vad ni kan ha gemensamt, men det är en annan fråga.
Svar på tråden Hur introducera en äldre partner?