• Anonym (G)

Tvätta, hur ofta?

Hur vanlig/ovanligt är det att köra en tvättmaskin per dag? Om man har en tvättmaskin i sin lgh och ej tillgång till tvättstuga.

Jag försöker att inte göra det. Men har ångest kring bakterier och har allergier. Får typ ångest för att jag tvättar varje dag.

Hur ofta tvättar ni? 

• Svar på tråden Tvätta, hur ofta?
  • Anonym (M)

Hur ofta beror på mängden tvätt, och det beror på hur många man är. 

Jag bor själv, och tvättar kanske 2 maskiner i veckan i snitt. 

• Anonym (Samma)
    Anonym (M) skrev 2025-08-09 08:37:10 följande:

Hur ofta beror på mängden tvätt, och det beror på hur många man är. 

Jag bor själv, och tvättar kanske 2 maskiner i veckan i snitt. 

Ja jag bor också själv, tvättar 2-3 maskiner i veckan. 
  • Anonym (Tvättmaskin)

Vi är två vuxna och två tonåringar, vi tvättar i regel en maskin per dag. Vi är i tillägg en aktiv familj som går på gym och har fritidsintressen som genererar mycket tvätt.

• Anonym (Tvättaren)

Det är ju svårt att komma under 5-6 maskiner i veckan även om man är själv, eftersom tvätten måste sorteras.

1 maskin sängkläder.
    1 maskin handdukar.
    1 maskin underkläder.
    2 maskiner ytterkläder (1 kulör och 1 vit)

Och ibland blir det nån maskin till med sällantvätt som kökshanddukar, bordsdukar, gardiner o.s.v.

• Anonym (Lollo)

Jag gjorde det när jag hade egen maskin. Nu tvättstuga blir det en gång per vecka och fyra-sex maskiner. En hemmamaskin är ju oftast något mindre. Vi är två, en vuxen och ett barn.

• Jemp
    Anonym (Tvättaren) skrev 2025-08-09 08:52:48 följande:

Det är ju svårt att komma under 5-6 maskiner i veckan även om man är själv, eftersom tvätten måste sorteras.

1 maskin sängkläder.
    1 maskin handdukar.
    1 maskin underkläder.

Och ibland blir det nån maskin till med sällantvätt som kökshanddukar, bordsdukar, gardiner o.s.v.

Det behöver den inte alls. Och ytterkläder tvättas i regel inte varje vecka (Men du kanske menar vardagskläder?)
  • Jemp

Jag tvättar när maskinerna blir fulla. Det blir inte dagligen, kanske en varannan i snitt. Vi är en familj på 4.

Smutstvätt gör ingen skada i tvättkorgen under tiden.

• Anonym (Nära nog)

Blir nog inte en varje dag, men 4-5 maskiner i veckan. Dock är vi två vuxna och ett barn samt har hund som också har filtar och handdukar som ska tvättas ibland, och som gör att kläderna blir smutsiga snabbare med tassavtryck och så. 

Lite mindre sommartid eftersom kläderna vi har på oss inte är så skrymmande. 

Sen beror det ju på hur stor maskin man har. Hade en pytteliten toppmatad i en tidigare lägenhet och med den i nuvarande familjesituation hade jag behövt tvätta dubbelt så mycket. 

Men lyckas du fylla en maskin per dag, verkligen? Eller tvättar du halva maskiner? 

• Anonym (M)
    Anonym (Tvättaren) skrev 2025-08-09 08:52:48 följande:

1 maskin sängkläder.
    1 maskin handdukar.
    1 maskin underkläder.

Men då tvättar du inte fulla maskiner. Det får ju plats mer än sju trosor och några BH:ar i en maskin. 

Jag slänger in mina vita trosor och BH:ar när jag kör sängkläder. 

• Tobben

En maskin per vecka, sällan mer, ibland mindre.
    Kläder är ingen bakteriehärd.

Svar på tråden Tvätta, hur ofta?