• Anonym (Siri)

Ghee i matlagning till mjölkproteinallergiker?

Jag ska baka och laga mat till några gäster. En är mjölkproteinallergiker. Vad jag förstår finns inte mjölkprotein i ghee så jag tänker att då tål hen det samtidigt som det är godare smak än det är med olja eller mjölkfritt margarin. Vad säger ni?

• Svar på tråden Ghee i matlagning till mjölkproteinallergiker?
  • Anonym (Mycket tveksamt)

Jag hade inte serverat någon form av mjölkprodukt till en mjölkproteinallergiker om inte personen själv sagt att det går bra.

• Anonym (Io)

Hört att ghee är en kolesterolbomb. Skulle välja olja.

• Anonym (KM)

Bäst är att fråga personen ifråga, om det är något hen tål. Allergiker brukar ju ha stenkoll på vad de kan och inte kan äta. 

Vad jag kan läsa mig till innehåller ghee bara rent fett, inget protein över huvud taget, men jag känner också en mjölkproteinallergiker som fått en anafylaktisk chock av att äta ett chips som hade någon typ av mjölkpulver i kryddblandningen på, det är extremt små mängder som krävs, Så inte värt att chansa!!! 

• Anonym (Siri)

Alltså, det finns inget mjölkprotein i ghee, det tar man bort och bara fettet är kvar. Inom ayurveda anses ghee t.o.m vara nyttig. Personen tål f.ö spår av mjölkprotein. Frågan är alltså inte om det går bra ur allergisynpunkt utan om det funkar bra att baka och laga mat med.

• Anonym (Emma)

Ingen aning om ghee men de gånger jag bakar för mjölkintoleranta har jag använt flytande Milda Culiness. Tycker det funkar bra..

• klyban

För dom som är riktigt överkänsliga, så verkar inte ghee vara bra för dessa.
    Så därför frågar man och frågar om ghee är okey, för en del tål spår i alla fall.

Vet själv annars när man skirar smör, det är väldigt svårt att verkligen bara ta smöret.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Siri)
    klyban skrev 2025-08-12 13:06:01 följande:

För dom som är riktigt överkänsliga, så verkar inte ghee vara bra för dessa.
    Så därför frågar man och frågar om ghee är okey, för en del tål spår i alla fall.

Vet själv annars när man skirar smör, det är väldigt svårt att verkligen bara ta smöret.

Jag ska såklart fråga, men hen har sagt att spår av mjölkprotein funkar så det borde gå bra. Hen har fått problem efter 40, så hen minns ju smaken av smör och kan sakna den.

Om det bara är nån enstaka gång kan man ju köpa ghee istället för att göra själv.
  • Månljus

Jag använde Arlas koncentrerat smör för storhushåll. För att svara på din fråga så funkar det mycket bra till matlagning. Bakning har jag inte testat. Det var osaltat så det behöver man ta med vid avsmakning. 

Däremot tycker jag inte att just denna sort var speciellt god. Smakade inte smör utan mer fårflott eller nåt. Från början hade jag svårt att tvinga i mig det. Använde det av dietskäl - helt frivilligt, inte allergi. Det är den enda sort jag testat. 

På denna produkt stod det att de inte garanterade att den var 100% fri från protein.

Jag tycker att du ska fråga gästen, hellre än att riskera att hen blir sjuk. 

• klyban
    Anonym (Siri) skrev 2025-08-12 13:26:02 följande:
    Jag ska såklart fråga, men hen har sagt att spår av mjölkprotein funkar så det borde gå bra. Hen har fått problem efter 40, så hen minns ju smaken av smör och kan sakna den.

Om det bara är nån enstaka gång kan man ju köpa ghee istället för att göra själv.

Det är nog säkrare att köpa en ghee än göra en egen.
    Men bara min gissning.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Deeru

För mig funkar det, men en del som inte tål ens spår av hade jag undvikit det.

• Anonym (......)
    Anonym (Io) skrev 2025-08-11 16:07:58 följande:

Hört att ghee är en kolesterolbomb. Skulle välja olja.

Du vet att kroppen tillverkar eget kolesterol och att det inte är farligt? Kolesterol är bra för kroppen, vi behöver det för att ha fungerande könshormoner etc tex.
  • Anonym (Io)
    Anonym (......) skrev 2025-08-12 18:36:21 följande:
    Du vet att kroppen tillverkar eget kolesterol och att det inte är farligt? Kolesterol är bra för kroppen, vi behöver det för att ha fungerande könshormoner etc tex.
    Vi får i oss tillräckligt med kolesterol i västvärlden. Och du kan ju inte påstå att det är ofarligt.
  • Anonym (......)
    Anonym (Io) skrev 2025-08-12 20:14:13 följande:
    Vi får i oss tillräckligt med kolesterol i västvärlden. Och du kan ju inte påstå att det är ofarligt.
    Jo, jag påstår att det är ofarligt. Läs på lite.
  • Anonym (C)

Ja, det stämmer att det inte ska vara något mjölkprotein i ghee. Men då måste den ha producerats på ett riktigt sätt, annars kan det vara lite mjölkorotein kvar. Jag skulle inte våga chansa när någon är allergisk.

Ghee är inte någon värre kolesterolbomd än smör. Men nyttigare på andra sätt.

Anledningen TS funderade var ju att ghee är så gott i mat, lite nötigt. Men igen, om gästen blir sjuk fungerar det ju inte. 

• Anonym (Io)
    Anonym (......) skrev 2025-08-13 16:09:51 följande:
    Jo, jag påstår att det är ofarligt. Läs på lite.
    Ghee är mättat fett. Jo, det ska man försöka undvika
Svar på tråden Ghee i matlagning till mjölkproteinallergiker?