• Anonym (Floyd)

Vantrivs otroligt på jobbet :(

Jag började jobba igen i slutet av januari efter cirka 8 månaders föräldraledighet, och jag hade som mål att inte behöva gå tillbaka till samma arbetsplats när jag väl skulle börja jobba igen, men så blev det inte då jag inte hittade några nya jobb. I november blev jag inkallad på ett möte med min chef för att prata om min roll och hur jag och företaget såg på min framtid. Vi pratade om vad jag ville göra mer och mindre av och så vidare.

När jag kom tillbaka i januari så fick jag lite nya uppdrag och uppgifter, men jag kände fortfarande inte att jag ville vara kvar på det stället.
    På många sätt en bra arbetsplats ? bra betalt, frihet under ansvar och promenadavstånd och aldrig några konstigheter med VAB eller flexa någon halvtimme här och var, men jag kände mig färdig.

När jag jobbat två veckor blev jag uppsagd på grund av omorganisation (de skulle ta in några seniora personer, varpå min och en annan persons roller blev överflödiga) och därtill arbetsbrist.
    Jag gick hem och började toksöka nya jobb och lyckades landa ett jobb efter många avslag eller inga återkopplingar alls. Men, det jag jobbet jag fick var jag inte helt övertygad om och jag känner fortfarande samma. Det är i grund och botten en liknande tjänst, bara kontor och stillasittande, vilket var det jag egentligen hade tröttnat på, men bättre än alternativet att vara arbetslös.
    Nu har jag dessutom gått ner i lön, har adderat två timmar pendling om dagen, ingen flexibilitet och ingen frihet alls. Har vaknat med en klump i magen varje morgon sedan i april och får egentligen inte alls mycket gjort på nya jobbet då jag hela tiden går med känslan att jag ?vill bort? och därför har svårt att engagera mig fullt ut.

Jag känner mig dålig och bortskämd när jag vet hur många har det med att komma in på arbetsmarknaden. Finns många som hade slåtts med näbbar och klor för att få det här jobbet, men jag vantrivs och har bara dåligt samvete mot mina barn.
    Jag får liksom släpa upp min son (2 år) klockan 05.30, hänga på låset på förskolan kl 06, lämna ett barn som har panik (han har gråtit varje lämning sedan i februari), stressa till jobbet som börjar prick kl 7, rusa hemåt för att hämta vid 17. Sedan stressa i oss mat och natta honom vid 18. För att inte tala om de större barnen vars aktiviteter och läxor som knappt hinns med.
    Frugan jobbar väldigt oregelbundna tider så när det passar så delar vi ju givetvis på allt, men hon går väl med liknande känslor som jag. Stress över att inte riktigt trivas på jobbet och att aldrig vara tillräcklig.

Jag när en dröm om att ha ett friare jobb där man får vara aktiv på ett annat sätt, men har ingen erfarenhet eller utbildning inom sådana yrken så det är svårt att få in en fot. Att sätta sig i skolbänken är inget alternativ än på ett år.

Jag hade gärna jobbat med typ fastighetsskötsel, fastighetsförvaltning eller hantverkare av något slag, men ekonomin tillåter inte att bli lärling eller student, tyvärr.
    Det är också väldigt svårt att hitta jobb i min (mindre) stad då det (näst intill) enda som ligger ute är inom vård och omsorg, vilket jag inte har kvalifikationer för.
  • Svar på tråden Vantrivs otroligt på jobbet :(
  • Anonym (Floyd)
    Anonym (Floyd) skrev 2025-08-13 08:52:19 följande:
    Vantrivs otroligt på jobbet :( Jag började jobba igen i slutet av januari efter cirka 8 månaders föräldraledighet, och jag hade som mål att inte behöva gå tillbaka till samma arbetsplats när jag väl skulle börja jobba igen, men så blev det inte då jag inte hittade några nya jobb. I november blev jag inkallad på ett möte med min chef för att prata om min roll och hur jag och företaget såg på min framtid. Vi pratade om vad jag ville göra mer och mindre av och så vidare.

När jag kom tillbaka i januari så fick jag lite nya uppdrag och uppgifter, men jag kände fortfarande inte att jag ville vara kvar på det stället.
    På många sätt en bra arbetsplats ? bra betalt, frihet under ansvar och promenadavstånd och aldrig några konstigheter med VAB eller flexa någon halvtimme här och var, men jag kände mig färdig.

När jag jobbat två veckor blev jag uppsagd på grund av omorganisation (de skulle ta in några seniora personer, varpå min och en annan persons roller blev överflödiga) och därtill arbetsbrist.
    Jag gick hem och började toksöka nya jobb och lyckades landa ett jobb efter många avslag eller inga återkopplingar alls. Men, det jag jobbet jag fick var jag inte helt övertygad om och jag känner fortfarande samma. Det är i grund och botten en liknande tjänst, bara kontor och stillasittande, vilket var det jag egentligen hade tröttnat på, men bättre än alternativet att vara arbetslös.
    Nu har jag dessutom gått ner i lön, har adderat två timmar pendling om dagen, ingen flexibilitet och ingen frihet alls. Har vaknat med en klump i magen varje morgon sedan i april och får egentligen inte alls mycket gjort på nya jobbet då jag hela tiden går med känslan att jag ?vill bort? och därför har svårt att engagera mig fullt ut.

Jag känner mig dålig och bortskämd när jag vet hur många har det med att komma in på arbetsmarknaden. Finns många som hade slåtts med näbbar och klor för att få det här jobbet, men jag vantrivs och har bara dåligt samvete mot mina barn.
    Jag får liksom släpa upp min son (2 år) klockan 05.30, hänga på låset på förskolan kl 06, lämna ett barn som har panik (han har gråtit varje lämning sedan i februari), stressa till jobbet som börjar prick kl 7, rusa hemåt för att hämta vid 17. Sedan stressa i oss mat och natta honom vid 18. För att inte tala om de större barnen vars aktiviteter och läxor som knappt hinns med.
    Frugan jobbar väldigt oregelbundna tider så när det passar så delar vi ju givetvis på allt, men hon går väl med liknande känslor som jag. Stress över att inte riktigt trivas på jobbet och att aldrig vara tillräcklig.

Jag när en dröm om att ha ett friare jobb där man får vara aktiv på ett annat sätt, men har ingen erfarenhet eller utbildning inom sådana yrken så det är svårt att få in en fot. Att sätta sig i skolbänken är inget alternativ än på ett år.

Jag hade gärna jobbat med typ fastighetsskötsel, fastighetsförvaltning eller hantverkare av något slag, men ekonomin tillåter inte att bli lärling eller student, tyvärr.
    Det är också väldigt svårt att hitta jobb i min (mindre) stad då det (näst intill) enda som ligger ute är inom vård och omsorg, vilket jag inte har kvalifikationer för.
    Vill nog mest skriva av mig lite och se om någon annan varit i en liknande sits och hur ni har löst det, eller om någon har tips på hur jag kan ta mig ur den onda spiralen av den är kampen mot samvetet och jobbångesten.
  • Anonym (H)

Tappa inte arbetsprestationen på ditt nuvarande jobb! Du behöver bara bra referenser när du söker nästa arbete! Se jobbet som att det ger brödföda och referenser. Sök vidare.

Du stannar väl inte för länge när barnet gråter på förskolan varje morgon? Krama och säg hejdå och gå sedan iväg. Annars drar du bara ut på barnets lidande.

Om inte det hjälper, när du gjort snabba länningar ett längre tag, så kanske man måste fundera på förskolans kvalitet. 

Ibland finns det distansutbildningar/kurser man kan läsa på deltid. Både på universitetet och på andra ställen. Så att man bara behöver ta ledigt ett par dagar per termin för vissa gemensamma sammankomster. 
    Restwn läser man på helgen t ex.

Om du vill ha ett friare jobb kabske trädgårdstekniker kan vara något? Då kan du själv åta dig uppdrag i privata trädgårdar. Ha egen firma.

• Anonym (xxx)

Försök se fördelarna istället för nackdelarna. Du har en stadig inkomst varje månad, vilket är en trygghet. Du har en familj, ni är två vuxna som kan stötta varandra. 

Sedan får du ju söka nytt arbete. Även här har du en fördel, du har redan ett arbete. 

Vad bidrar din fru med, är det du som har ansvar för allt? Det lilla barnet behöver väl inte dagis 6-17 varje dag? 

• Anonym (Floyd)
    Anonym (H) skrev 2025-08-13 10:56:14 följande:

Tappa inte arbetsprestationen på ditt nuvarande jobb! Du behöver bara bra referenser när du söker nästa arbete! Se jobbet som att det ger brödföda och referenser. Sök vidare.

Du stannar väl inte för länge när barnet gråter på förskolan varje morgon? Krama och säg hejdå och gå sedan iväg. Annars drar du bara ut på barnets lidande.

Om inte det hjälper, när du gjort snabba länningar ett längre tag, så kanske man måste fundera på förskolans kvalitet. 

Ibland finns det distansutbildningar/kurser man kan läsa på deltid. Både på universitetet och på andra ställen. Så att man bara behöver ta ledigt ett par dagar per termin för vissa gemensamma sammankomster. 
    Restwn läser man på helgen t ex.

Om du vill ha ett friare jobb kabske trädgårdstekniker kan vara något? Då kan du själv åta dig uppdrag i privata trädgårdar. Ha egen firma.

Nej jag försöker hålla modet uppe, men det är tungt att gå till ett jobb där man inte trivs och helst vill stirra ut genom fönstret och dagdrömma sig bort Solig

Vi brukar bara lämna av honom och under dagen går det bra för honom, det som skaver är att det blir så långa dagar och många timmar, samt att när vi väl är hemma så hinner vi knappt träffa honom eller de andra barnen innan de ska sova osv. Blir liksom ingen tid över.

Jag har kollat på olika utbildningar, men de flesta börjar ju på hösten och nu är det försent att hoppa på 2025 års starter, så får vänta ett år innan det blir aktuellt. Kanske kan hitta någon start till våren i bästa fall.

Ja, jag har funderat på att köra lite eget men har inte riktigt erfarenheten att bygga en sådan verksamhet på. Har inget att "sälja in", liksom.

• Anonym (Floyd)
    Anonym (xxx) skrev 2025-08-13 10:58:47 följande:

Försök se fördelarna istället för nackdelarna. Du har en stadig inkomst varje månad, vilket är en trygghet. Du har en familj, ni är två vuxna som kan stötta varandra. 

Sedan får du ju söka nytt arbete. Även här har du en fördel, du har redan ett arbete. 

Vad bidrar din fru med, är det du som har ansvar för allt? Det lilla barnet behöver väl inte dagis 6-17 varje dag? 

Ja, det är ju lättare att söka och få nytt jobb om man redan har ett, så är det ju. 

Sitter ofta på jobbsiter och kikar runt.

Jodå, frugan sliter på hon med, men hon jobbar väldigt olika tider, ibland börjar hon vid 05, ibland vid 09, och slutar ju då därefter på dagarna. Var femte vecka är det bästa, då slutar hon tidigt och kan hämta och rodda lite mer än vad vi annars hinner

• Jesper f
    Anonym (Floyd) skrev 2025-08-13 11:45:52 följande:

Ja, det är ju lättare att söka och få nytt jobb om man redan har ett, så är det ju. 

Sitter ofta på jobbsiter och kikar runt.

Jodå, frugan sliter på hon med, men hon jobbar väldigt olika tider, ibland börjar hon vid 05, ibland vid 09, och slutar ju då därefter på dagarna. Var femte vecka är det bästa, då slutar hon tidigt och kan hämta och rodda lite mer än vad vi annars hinner

Enda sättet att "härda ut" är att se verkligheten för vad den är... Alternativet är att leva på en a-kassa som du först har karrens på - en vecka om du blir uppsaggd, 90 dgr om du säger upp dig själv, FÖRUTOM kön att ens bli godkänd som nu är minst 3-4 månader, samt att du måste skriva in dig på Arbetsförmedlingen, söka en massa jobb du inte vill ha och som så småningom måste ligga i tjottahejti, samt bortfallet i inkomst från lön till a-kassa osv. Jag är helt säker på att det är absolut vad du INTE vill....... och hur vet du att nya jobbet du får - eller kanske tom till slut tvingas ta - vare sig är bättre betalt eller är något som du ens trivs med?

SÅ..... du måste försöka se fördelarna med det du har, och det är ändå ett antal. 1. Du har fast inkomst. 2. Det är absolut lättare att hitta ett nytt jobb om man har ett, och man sitter i annan förhandlingssituation både mot nuvarande och ny arbetsgivare. 3. Du slipper alla problem enligt ovan beskrivet och du har inte snaran runt strupen att det bara är visst antal dagar osv. 

Alla jobb HAR fördelar, hur svåra de än må vara att se, och ibland måste man tvinga sig till att se dem, även om jobbet/förutsättningarna i sig inte är idealiska eller ens de man önskade sig eller är det som mentalt stimulerar en särskilt mycket.

Om du har en annan idé hur man skulle kunna förlägga arbetstider så det passar dig bättre, om det är där skon egentligen klämmer - prata med din chef. Arbetsgivaren SKA anpassa dina arbetstider så att de är förenliga med att kunna leva ett hyggligt normalt fritidsliv, särskilt om man har barn - så ett öppet öra bör de i vart fall ha. Sen är det i slutändan företagets behov som styr, och vad du faktiskt skrivit på i ditt anställningskontrakt - du kan tex inte klaga på långa dagar om du själv medvetet skrivit på ett avtal som säger 40 timmar i veckan, däremot kan du absolut komma med förslag hur de kan vara schemalagda, om du har någon annan ide kring det och som du tror kan fungera utifrån jobbets behov.

Annars, det är bara söka på nytt/nya jobb som du tycker ser mer attraktiva ut. Förr eller senare får du napp. Men som någon också påtalade, det är viktigt att du också sköter jobbet du har, så du får med dig goda referenser därifrån likväl. Du får mer se det som ett sätt att klara brödfödan, än att det är jobbet du kommer stanna på tills du är pensionär. Det är helt OK att byta jobb om det inte blev som du tänkt dig, men det är däremot INTE OK att missköta ett jobb pga samma orsak. 
  • Anonym (?)

Läge att göra en stor förändring. Flytta lång, kanske utomlands, och delvis börja om..

• Jemp

Fortsätt söka jobb.
    Se över möjligheterna att nån av er går ner i tid (fl deltid) för att korta arbetsdagarna. 

Förenkla i vardagen, tex att inte behöva laga mat varje dag. 

Låter ju ändå bra med din frus skiftjobb, då bör det vara relativt sällan du behöver både hämta och lämna?
    Måste barnet sova så tidigt för att orka med?

• Jårdi

Gå ner i arbetstid för att härda ut tills du hittar bättre jobb?

• Anonym (K)

Varför går du och frun inte ner i tid? Jag som ensamstående med två barn har gått ner till 85 procent, just för att korta ner dagarna på förskolan. Får också hjälp med lämning av min mamma, så yngsta barnet börjar kl 9 istället för 7. Jag är inte rik precis, men känns ändå bra att yngsta slipper strssen på morgonen åtminstone. Har ni någon avlastning omkring er?

• Anonym (Leg. slacker)

Har du gått från att ha ett arbete med promenadavstånd till att tillbringa två timmar varje dag fram och tillbaka?

Förstår jag dig rätt, du vill göra något där man kombinerar arbete inom- och utomhus och om du måste välja något så blir det utomhusarbete?

• Anonym (Ylva)

Fortsätt kämpa på där du är så att du har en bra referens och sök andra jobb parallellt. 

För dig som är ny är det kanske inte läge just nu, men varken jag eller min man jobbade heltid när barnen var små. Vi gick ner till 75%. Visst, man får leva snålare men det är ett av de bästa beslut vi tagit. Som helt nyanställd kanske man inte går ner i tid (du har ju rätt till det, men det kan vara bra för relationen till arbetsgivaren att vänta lite), men till vintern kan du absolut göra det. 

• Anonym (Floyd)
    Jårdi skrev 2025-08-13 19:52:00 följande:

Gå ner i arbetstid för att härda ut tills du hittar bättre jobb?

Det hade ju varit det optimala men är fortfarande provanställd så det är nog inget alternativ än på några månader :)
  • Anonym (Floyd)
    Anonym (K) skrev 2025-08-13 23:44:17 följande:

Varför går du och frun inte ner i tid? Jag som ensamstående med två barn har gått ner till 85 procent, just för att korta ner dagarna på förskolan. Får också hjälp med lämning av min mamma, så yngsta barnet börjar kl 9 istället för 7. Jag är inte rik precis, men känns ändå bra att yngsta slipper strssen på morgonen åtminstone. Har ni någon avlastning omkring er?

Båda är provanställda så det är inte aktuellt än på ett tag, plus att vi inte har råd. Måste ha två fulla inkomster för att gå runt, trots att vi inte lever överdådigt på något sätt. 

Vi ska få hjälp av en barnens mormor när hon går i pension i vinter, då ska hon hjälpa till en heldag i veckan Glad

• Anonym (Floyd)
    Anonym (Leg. slacker) skrev 2025-08-14 02:19:16 följande:

Har du gått från att ha ett arbete med promenadavstånd till att tillbringa två timmar varje dag fram och tillbaka?

Förstår jag dig rätt, du vill göra något där man kombinerar arbete inom- och utomhus och om du måste välja något så blir det utomhusarbete?

Det är korrekt. Hade 8 minuters promenad till mitt förra jobb, och nu har jag strax under timmen enkel väg. Enda vägen går genom skogen och hamnar man bakom en buss eller lastbil så finns det inga omkörningsmöjligheter då det är både kuperat och svängigt, och då sitter man fast Skrattande

Jag hade gärna haft något mer fysiskt i alla fall, som innebär att inte behöva sitta vid ett skrivbord. Det är nog mest där skon klämmer, att jag är lite för stissig för att sitta still hela dagarna. Mår bäst när jag kan blanda!

• Anonym (Floyd)
    Anonym (Ylva) skrev 2025-08-14 07:11:49 följande:

Fortsätt kämpa på där du är så att du har en bra referens och sök andra jobb parallellt. 

För dig som är ny är det kanske inte läge just nu, men varken jag eller min man jobbade heltid när barnen var små. Vi gick ner till 75%. Visst, man får leva snålare men det är ett av de bästa beslut vi tagit. Som helt nyanställd kanske man inte går ner i tid (du har ju rätt till det, men det kan vara bra för relationen till arbetsgivaren att vänta lite), men till vintern kan du absolut göra det. 

Ja det kanske blir något sådant så småningom. Att vi båda skulle göra det är uteslutet, det har vi inte råd med, men att gå ner fyra fem timmar i veckan kanske en utav oss skulle lösa. Det hade ju gjort väldigt mycket att komma ifrån jobbet redan vid kl 15.
  • Anonym (frida)

Det låter som att du kämpar hårt i en situation som tär på både ork och familjeliv. Du ska inte känna dig bortskämd för att vilja trivas på jobbet, det är en rimlig och viktig önskan.

Du skriver att du vill ha ett friare och mer aktivt arbete och det finns vägar in även utan lång utbildning. Inom vård och omsorg kan man ofta börja utan formella meriter och sedan läsa in det man behöver medan man jobbar. Som undersköterska eller vårdbiträde får man vara i rörelse, arbeta med människor och ofta hitta jobb närmare hemmet. Det kan ge både mer mening och mindre stress i vardagen.

• Anonym (Ylva)
    Anonym (Floyd) skrev 2025-08-15 15:33:30 följande:
    Ja det kanske blir något sådant så småningom. Att vi båda skulle göra det är uteslutet, det har vi inte råd med, men att gå ner fyra fem timmar i veckan kanske en utav oss skulle lösa. Det hade ju gjort väldigt mycket att komma ifrån jobbet redan vid kl 15.

Det gör ju det! Jag och mannen jobbar 85% nu och det gör stor skillnad.

En del åker kollektivt till jobbet och gör vissa arbetsuppgifter på bussen/tåget och kan räkna det som arbetstid. Har du några såna möjligheter? Även om bussen tar längre tid än bilen kan det löna sig om man kan jobba där. 

Vad har ni för löner och utgifter? Finns det något ni kan dra in på eller få in extrapengr på (hyra ut rum eller stuga eller liknande)? Har ni kollat vilka bidrag som finns, tex bostadsbidrag? Om ni har det tight trots två heltidslöner är det kanske också läge att se om kommunens budget- och skuldrådgivare har några bra idéer. 

• Anonym (H)
    Anonym (Ylva) skrev 2025-08-16 08:00:44 följande:

Det gör ju det! Jag och mannen jobbar 85% nu och det gör stor skillnad.

En del åker kollektivt till jobbet och gör vissa arbetsuppgifter på bussen/tåget och kan räkna det som arbetstid. Har du några såna möjligheter? Även om bussen tar längre tid än bilen kan det löna sig om man kan jobba där. 

Vad har ni för löner och utgifter? Finns det något ni kan dra in på eller få in extrapengr på (hyra ut rum eller stuga eller liknande)? Har ni kollat vilka bidrag som finns, tex bostadsbidrag? Om ni har det tight trots två heltidslöner är det kanske också läge att se om kommunens budget- och skuldrådgivare har några bra idéer. 

Det är nästan inga familjer som kvalificerar för bostadsbidrag idag.
  • Anonym (Ylva)
    Anonym (H) skrev 2025-08-16 08:06:37 följande:
    Det är nästan inga familjer som kvalificerar för bostadsbidrag idag.
    Så är det, men om TS tillhör den gruppen eller inte vet inte vi. De har det uppenbarligen knapert i och med att de inte klarar att gå ner i arbetstid trots att de vill och har låga omkostnader (enligt TS). 
Svar på tråden Vantrivs otroligt på jobbet :(