• Anonym (Vego)

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

Det är dags att sluta hymla: köttätare bär ett ansvar för klimatkrisen, djurplågeriet och den förgiftade framtid vi lämnar efter oss. Att fortsätta beställa in biffar och fläskkotletter som om inget hänt är inget annat än själviskt, ignorant och fegt.

Vi vet. Vi vet att köttproduktionen står för enorma utsläpp av växthusgaser. Vi vet att den slukar vatten, skövlar regnskog och driver på en katastrof som redan nu förstör liv. Och vi vet att djurindustrin bygger på lidande ? där levande varelser behandlas som slit-och-slängprodukter. Ändå sitter folk och tuggar på sin hamburgare med ett leende, som om verkligheten inte angår dem.

Det går inte längre att gömma sig bakom undanflykter som "det är gott" eller "det är tradition". Ska vi också försvara barnarbete, miljöförstöring och slaveri för att någon tycker det är bekvämt? Era smaklökar är inte viktigare än framtiden. Punkt.

Vi måste kalla köttet vad det är: en lyxvara som människor i rika länder väljer att frossa i, medan planeten brinner och djuren lider. Att fortsätta äta kött idag är ett politiskt ställningstagande ? ett ställningstagande FÖR utsläpp, FÖR djurplågeri, FÖR en ohållbar värld.

Så ja ? känn er träffade. Ni som fortfarande beställer kebabtallrikar, fyller kylskåpen med köttfärs och frossar på julskinkan ? ni är en del av maskineriet som förstör framtiden. Och ni har makten att sluta. Det är faktiskt så enkelt: lägg ner köttet. Välj växtbaserat. Allt annat är att blunda, fega ur och svika både djur och kommande generationer.

👉 Sluta äta kött ? eller erkänn öppet att ni skiter i både djur och planet.

• Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!
  • Anonym (Nytta)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-29 11:46:31 följande:
    Jag har inte några detaljerade idéer på det det sättet.

Jag menar allt jag skriver menopaus olika sätt, inte alltid som idéer. Ibland menar jag något mera som något intressant att nämna utan att det är något jag varken föreslår eller är emot. Jag gillar som sagt att göra utvikningar i ett samtal.

Anser  du att jag bör gå tillbaka till animalieätande om jag är frisk och att man inte kan må bra som icke animalieätande om man är frisk?
    Nej jag anser att varje person ansvarar själv för vad den äter. Andras matvanor är inget jag lägger mig i. Är respektlöst och nedvärderande att predika till andra om vad det ska äta. 

Var person känner sin egen kropp bäst och göra sina egna val i livet.
  • Anonym (Nytta)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-28 23:22:36 följande:
    Det beror kanske på hurdant växtbaserat samhälle.Det finns många olika tänkbara scenarior för ett sådant också, inte bara så som du tänker dig. Många parametrar kan ju variera.

Finns det inte exempel på de som mår bättre efter att ha blivit antingen vegetarianer eller veganer?

Jag menar allt jag skriver menopaus olika sätt, inte alltid som idéer. Ibland menar jag något mera som något intressant att nämna utan att det är något jag varken föreslår eller är emot. Jag gillar som sagt att göra utvikningar i ett samtal.

Anser  du att jag bör gå tillbaka till animalieätande om jag är frisk och att man inte kan må bra som icke animalieätande om man är frisk?
    Nej jag anser att varje person ansvarar själv för vad den äter. Andras matvanor är inget jag lägger mig i. Är respektlöst och nedvärderande att predika till andra om vad det ska äta. 

Ja men nu behöver vi ju inte diskutera det växtbaserade samhället igen. Du har ju noll hållbara argument för detta. Sen har det nog blivit lite väl mkt vansinne i huvudet om man på riktigt går och tror detta ens kommer hända. Vi är en väldigt stor majoritet som är och kommer förbli allätare. Enda sättet är att kött förbjuds som föda och det är inget som kommer hända heller. 

Finner ingen anledning att snöa in på dina sidospår. Är helst kvar i verkligheten.
  • Anonym (Mina skäl att välja äta vego)
    Anonym (Nytta) skrev 2025-10-29 12:30:46 följande:
    Ett helt växbaserat samhälle kan vi veta många nackdelar med. Så vi behöver inte romantisera detta mera nu iaf. Finns väldigt mycket fakta som man kan ta till sig om man är öppen för det. 

Ja du får gärna förespråka veganskt och bläddra i tidningar. Vad du gör på din fritid lägger jag mig inte i. 
    Och inte bara bläddra utan också dela.Jag fick just idén till att starta en vegansk eller vegansk + vegetarisk recepttråd senare j höst eller vinter. Ska se om jag kan hitta lite gott . Glad Det är ett sätt att arbeta för större andel vegetarisk och vegansk mat.
    klyban skrev 2025-10-29 15:11:14 följande:
    Nej, det finns inga tänkbara scenarion än din fantasi som är betydelselöst för oss alla.
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-29 11:56:59 följande:

Nu har det blivit så många inlägg så jag minns inte allt, men jag har för mig jag frågade hur du ser på om det blir ett inte helt, men delvis, växtbaserat samhälle, med fler vegetarianer och/ eller veganer än idag, tex 1000 fler eller 10 000 fler eller låt oss ta i - 100 000 - fler. Hur mycket anser du så att säga är acceptabelt?

Kan det finnas människor som mår bra utan kött och som inte har haft någr@ speciella besvär innan?

Kanske du ska skriva saker du först tror på då, då brukar man inte glömma av vad man skriver.

Och när du skriver detta så inser man att du inte ens tror på det du skriver själv.

Rätt intressant och se faktiskt.

Du uppmuntrar ju ingen, du fördömer ju alla andras dieter, och det skulle bli tragikomiskt om du kom med ett recept nu Solig

Du är i alla fall välkommen till den recepttråd ( uppmuntrande tråd) jag troligen startar senare i höst eller vinter. Glad
    Anonym (Nytta) skrev 2025-10-30 08:47:36 följande:

Skall det vara förbjudet att utan att ge order att si eller så skall du göra diskutera för och nackdelar med olika kost? 

Även ur djuretisk synvinkel - för det handlar ju inte bara om den som äter - utan även de som äts - dvs de som betalar priset.

Skall det vara 100 %  tabu? Dessutom var det inte jag som startade tråden.

Anonym (Nytta) skrev 2025-10-30 09:23:43 följande:

Ja men nu behöver vi ju inte diskutera det växtbaserade samhället igen. Du har ju noll hållbara argument för detta. Sen har det nog blivit lite väl mkt vansinne i huvudet om man på riktigt går och tror detta ens kommer hända. Vi är en väldigt stor majoritet som är och kommer förbli allätare. Enda sättet är att kött förbjuds som föda och det är inget som kommer hända heller. 

Finner ingen anledning att snöa in på dina sidospår. Är helst kvar i verkligheten.
    Jag  har tydligt skrivit att jag även ser det som bra om ett delvis växtbaserat samhälle uppstår, med större andel växtbaserat än idag och mindre dödande av land- och vattendjur.Det tror jag säkert är möjligt.

För det andra kan väldigt många parametrar ändras som gör förutsättningarna annorlunda och hur nära eller långt från fullt vegetabiliskt får framtiden och den fria marknaden avgöra.

Jag tycker det finns bra etiska argument för veganskt eller vegetariskt ur deras perspektiv som betalar med sina liv, djuren , dels landdjur - men framför allt vattendjur.

För fiskar rör det sig inte bara om miljarder, men biljoner individer. Där menar jag det svenska ordet biljoner (dvs 1000-tal av miljarder), inte det engelska billion, som ärvsamma som miljard.

Dessutom kan mycket väl tänkas finnas statistiska hälsovinster som aldrig nämns i mainstream-debatten, men som tex Läkare för framtiden framhållit finnas.

(Vad gäller miljö är det ju inte mitt intresseområde, men jag kan ändå inom parentes nämna att animalieproduktion på olika sätt tydligt drabbar olika ekosystem i världen, bl.a. Östersjön)
  • klyban
    Anonym (Nytta) skrev 2025-10-30 09:23:43 följande:

Och sen kommer de som anser sig stå över alla andra, det är så tragiskt att man måste skratta åt det.
    Det är en oerhört intressant fråga varför en del inbillar sig att dom är bättre än alla andra.

Men jo, det var ju det att hen hade så bra blodvärden, som ingen annan har som inte äter veganskt som eftertryck av det påståendet.(Vilket är BS rätt igenom.)

Och det mer komiska är att de som får dåliga blodvärden har andra fel i sin kost oftast.

Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-30 11:40:51 följande:
    Du är i alla fall välkommen till den recepttråd ( uppmuntrande tråd) jag troligen startar senare i höst eller vinter. Glad

Du kan ju inte ljuga om att du här har det allra minsta intresse för annat än predikan.
    Och kommer det följa din tråd senare om recept, ja, då kommer inte heller den handlar om recept.

Och jag tror du kommer predika även där, så lucka till med en tråd som kommer stendö i sitt ämne.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Nytta)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-30 11:44:48 följande:

Skall det vara förbjudet att utan att ge order att si eller så skall du göra diskutera för och nackdelar med olika kost? 

Även ur djuretisk synvinkel - för det handlar ju inte bara om den som äter - utan även de som äts - dvs de som betalar priset.

Skall det vara 100 %  tabu? Dessutom var det inte jag som startade tråden.

Förbjudet? Nej men att stå och predika om vi ska ändra någor som fungerar för oss som väljer en allsidig koat är ju helt galet. Vore som att jag skulle börja skriva till dig att du ska äta kött. Skulle aldrig lägga näsan i blöt i det. Vuxna människor kan i regel tänka själva och tar ett eget ansvar  det handlar om respekt förstår du. 

Vad har starten med tråden att göra? Det är ju du som skriver nu. Ts har ju backat
  • Anonym (Nytta)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-30 11:59:07 följande:
    Jag  har tydligt skrivit att jag även ser det som bra om ett delvis växtbaserat samhälle uppstår, med större andel växtbaserat än idag och mindre dödande av land- och vattendjur.Det tror jag säkert är möjligt.

För det andra kan väldigt många parametrar ändras som gör förutsättningarna annorlunda och hur nära eller långt från fullt vegetabiliskt får framtiden och den fria marknaden avgöra.

Jag tycker det finns bra etiska argument för veganskt eller vegetariskt ur deras perspektiv som betalar med sina liv, djuren , dels landdjur - men framför allt vattendjur.

För fiskar rör det sig inte bara om miljarder, men biljoner individer. Där menar jag det svenska ordet biljoner (dvs 1000-tal av miljarder), inte det engelska billion, som ärvsamma som miljard.

Dessutom kan mycket väl tänkas finnas statistiska hälsovinster som aldrig nämns i mainstream-debatten, men som tex Läkare för framtiden framhållit finnas.

(Vad gäller miljö är det ju inte mitt intresseområde, men jag kan ändå inom parentes nämna att animalieproduktion på olika sätt tydligt drabbar olika ekosystem i världen, bl.a. Östersjön)
    Men snälla du har skrivit om ett växbaserat samhälle fram och tillbaka och det finns verkligen noll balans i nått du skriver. Jag betalar mig att snöa in på detta igen. 

Vad du anser om framtiden är högst ointressant. Vi måste vara realistiska. 

Nej miljöfrågorna är tydligt inte ditt intresseområde det har vi kunnat ana ganska väl. 
  • klyban
    Anonym (Nytta) skrev 2025-10-30 16:06:42 följande:
    Men snälla du har skrivit om ett växbaserat samhälle fram och tillbaka och det finns verkligen noll balans i nått du skriver. Jag betalar mig att snöa in på detta igen. 

Vad du anser om framtiden är högst ointressant. Vi måste vara realistiska. 

Nej miljöfrågorna är tydligt inte ditt intresseområde det har vi kunnat ana ganska väl. 

Än mer intressant är att vi hört detta många många ggr om hur argumenten inte är av miljöskäl och som det vore ett argument för något.

Sånt är väldigt fascinerande att se.

Eller börja prata om sin utbildning, som det vore ett argument för något.

Och de är många till, ointressanta saker som skrivs som det vore ett argument för något, men ingen vet vad.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!