Sluta ät kött - ni är en del av problemet!
Sedan bemötte jag vissa påståenden också och fick därför beröra flera saker. Det är inte att byta ämne, men jag ville bemöta Jag tror inte du läst alla inlägg i tråden.
Hade inte människor ätit kött hade mänskligheten dött ut för tusentals år sedan. På stenåldern fanns näst intill bara kött att äta. Kanske lite bär och någon rot, men det överlever man knappast på. Så det är helt enkelt naturens lag.
Den länken förespråkar om jag förstår den rätt mindre kött både ur hälsosynpunkt och miljösynpunkt än en vanlig svensk konsumtion.
Men jag tycker det är bäst om de jag diskuterar med själva formulerar sina argument och är mycket väl insatta. Jag vill helt och hållet diskutera med de levande personerna snarare än länkar.
Jag litar inte utan vidare på Livsmedelsverkets länkar heller. Jag vill utifrån grundfakta göra en egen analys.
Jag kan inte se något argument för att det måste vara klimatvänligare att äta kött. En helt vegetabiliebaserad kost., eller en laktovehetarisk, kan varieras väldigt mycket. Även en blandkost kan se olika ut. Det blir helt enkelt ett för generaliserande påstående som jag tror.
Jag prioriterar dock inte klimatet. Det går att som på 90-talet vara djurrättsaktiv utan någon klimatkoppling alls. Klimatfrågan var inte ens känd då.
Sedan finns andra miljöfrågor än klimat. T.ex. Vad gäller det starka fisketrycket/utfiskning av arter i vattenekosystem så berörs både ekologin och det djuretiska.