Inlägg från: Anonym (Mina skäl att välja äta vego) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mina skäl att välja äta vego)

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

HSOF skrev 2025-08-26 18:42:27 följande:
    Bara för att du just hade bra värden, så innebär det inte att det är det generella. Sedan beror det klart på vad du tagit för värden? Men en hel-vegansk kost är faktiskt rent skadlig för oss människor i längden även om vi kan äta en väldigt blandad kost utan att lida för mycket näringsbrist, men med en kost utan animalier så blir till slut hälsan lidande och du måste komplettera med en rad olika kosttillskott, b.la med B12 som du själv skrev. Sedan så får storindustrins propaganda och lobbyism oss att tro att vi kan få i oss alla näringsämnen och även på ett bättre sätt genom att minska på animalier och äta mer av deras hårt processade produkter. Grönskaer är främst fibrer och vatten och näringen som ändå finns där i små mängder är svår för oss människor att ta upp i våra tarmsystem som är mer utvecklade för att äta animalier.

När det kommer till ägg, så tror jag att det du hört om att de maler ner 15 000 hackkycklingar levande i en kross varje dag för att de är onlösamma är ren veganpropaganda för att få fler att bli vegetarianer eller veganer. Men visst jag gillar heller inte ohållbar kött eller äggproduktion och väljer mina livsmedel medvetet. Väljer allt som oftast ekologiska kravägg om jag har möjlighet.

Nä det tror jag inte heller, även opm det finns många veganter som faktiskt gör det. Jag är själv utbildad kostvetare och idrottsnutritionist samt jobbat med mat i snart 30 år så jag vet vad man kan laga och inte laga och visst vegetarisk mat kan vara väldigt god om den är tillagad på ett bra sätt. Men det är fortfarande mat som ofta är mindre näringstät och man generellt inte står sig på så länge, speciellt veganska rätter.

Varför är du anonym i denna frågan, skäms du över att vara vegan?

Tydligen används gasning idag. Även massdränkning har förekommit. Men i Tyskland förekommer det att hankycklingar får leva, men inte  så ofta i Sverige".   I utlandet sorteras också ägg, men jjust Sverige har dåligt djurskydd och halkar efter.

djurensratt.se/nyheter/tuppkycklingarnas-ode-och-varfor-sverige-halkar-efter

Vad gäller ekologiskt är det inte alltid det effektivaste (eller ens alltid miljövänligast totalt sett som jag har uppfattat det), För min del brukar jag inte välja ekologiskt. Jag är djurrättsaktivist, men jag är inte miljöaktivist, och jag står till höger och animalier äter jag ju  ändå inte. vare sig ekologiska eller icke ekologiska.

Anonym (Rune) skrev 2025-08-27 12:33:44 följande:
    Hur långt ned på utvecklingsstegen sträcker sig ditt behov av att vara "deras försvarsadvokat"?

Jag är inte helt säker på vad du menar med frågan, men kan kanske ge ett delsvar enligt detta: åtminstone så pass långt att jag protesterar mot vissa "miljö-nissars" tanke på att äta insekter. De är också djur, så dem skulle jag  själv aldrig äta.

Jag äter inte heller musslor osv, inget som har djurceller. Det finns ju olika riken
    (med olika celltyper), förenklat, växtriket djurriket svamppriket och bakterier/arkebakterier-arkéer. Förr fanns även gruppen protister ,men numera räknas ju alger till växtriket och urdjur till djurriket i biologiböcker.

Anonym (Rune) skrev 2025-08-27 12:48:17 följande:
    Så aldrig en ihjälslagen mygga när den sticker dig?

Pga insekts-massdöden så har jag nog under en period av 5 , kanske 10, år inte fått ett enda myggstick. Jag har aldrig varit så besvärad av myggor. På den tiden "de fanns" brukade jag nog i allmänhet vifta bort dem snarare än döda dem - någon gång ha ett myggnätsfönster på sommaren.

Förr på sommarnätter med öppet fönster brukade nattfjärilar och harkrankar (som dessutom inte sticks) flyga in. Det minns jag.

Anonym (Rune) skrev 2025-08-27 12:32:30 följande:
    I det här fallet är det ett "självändamål" att vi får i oss det naturligt.

Dels för att B12-tillskott varierar från bra till direkt olämpliga (eftersom vi har olika sorters B12, aktiv och inaktivt)

Dels för att det naturliga sättet att äta ger oss bättre möjligheter att ta upp en massa andra nödvändiga ämnen också.

Jag tänker efter innan jag köper något.

Jag kan få andra nödvändiga ämnen på annat sätt. Jag är faktiskt nöjd. Jag planerar inte att gå tillbaka till att äta animalier.

klyban skrev 2025-08-27 14:35:58 följande:

Där fick jag rätt igen, du som inte skulle skriva mer till mig.

Fisken dör lika enkelt i yrkesfisket :whoco5:

Grisen är död och lider inte längre.

Säger inget om de tär hemskt, men att det är en fallerad diet pga den kräver tabletter, som är också svåra att uppta för en hel del.

Djurhållningen är bra då, det är allt som räcker, såklart de dödas innan vi äter
    dom :whoco5: 
    Vad var den halmgubben argument för egentligen?

Samma sekund du ser din diet som bättre och andra ska skämmas av olika anledningar, det är där predikan börjar.

Min syn är att alla ska kan få ha sin egen diet, utan bli skrämmande av såna som dig(Även om du inte tillhör de mer extrema på området som ropar om att det äts lik, och med tanke på det är omöjligt att äta lik och när det kommer till djur, och en satans massa osv...bokom också.)
    Och det är när du presenterar din åsikt som bättre, som allt går fel för dig.
    Och som sagt vad, jag sett detta på andra dieter också, och de är jag också på

Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-08-27 12:24:26 följande:

I så fall är jag HELT NÖJD med min "fallerade diet". GladGladDå trivs jag med min "fallerade diet".

Den som verkligen predikar här vad gäller diet är väl snarare DU SJÄLV-som framhåller så mycket hur fallerad min är och hur överlägsen en annan är? Att ha oliak åsikter och framföra dem måste vara tillåtet i en debattavdelning.

Till skillnad mot LCHF-folk (det var ju en trend med LCHF för kanske 10-15 år sen) så är det inte bara en diet som sådan jag förespråkar -  utan det handlar ju från min debatt-ståndpunkt betydligt mer om att dieter med animalier har offer - de som får betala det yttersta priset - och som inte kan tala för sig själva.

Då vil jag vara deras försvarsadvokat - försvarsadvokat för offren - och ingen, inte heller du - är tvingade av lagen att läsa just mina ord.

(Förresten LCHF drivet till sin spets har ju i en del fall mer eller mindre fått folks blodkärl att klegga igen har jag för mig jag läste. Den så kallade "fett-doktorn" Annila dahlqvist eller vad hon hette har vill jag minnas vederlagts ordentligt senare).

Säger inget om du är nöjd eller inte, bara konstaterar att det är en fallerad diet.
    Då man dör utan dessa tabletter.

Vad är jag predikar?
    Och dieten är dödlig utan tabletter, det berättar att dieten är fallerad, men det finn sju en lösning.

Märkt detta många ggr nu med dig, och hur du tror jag säger något annat än jag gör.
    och speciellt när jag säger hela tiden att alla få ha sina dieter, predika dom inte som det enda så är jag mycket nöjd.

Det predikas fortfarande av LCHF'are, men de är inte lika aggressiva idag som innan, inte heller vegetarianer/veganer.
    Djur är mat och då de vi avsett till vara mat, inga offer, utan livets gång i naturen.

Jaha, skambelägga igen, jo, jag känner igen detta sedan innan.

Varför en UPPENBAR OSANNING? Du förnekar att grisar koldioxidgasas levande. VARFÖR i allsindar skulle man gasa döda grisar?VARFÖR?

Sedan är en debatt faktiskt till för att redovisa OLIKA ÅSIKTER. Sanningen måste fram även om någon skulle ha någon skamkänsla. Jg har själv smakänslor för vissa saker jag gjort - och är glad att det finns de som fått mig på andra tankar i en hel del saker.

Jag avslutar härmed denna diskussionen med just dig. Vi kommer nämligen inte längre. Vi brukar ju inte nå fram till varandra. Det brukar inte funka med dig och mig i en diskussion.

molly50 skrev 2025-08-27 14:18:48 följande:
    Ja,så länge du inte kallar mig för något jag inte är.

Det vet jag faktiskt inte. Men oavsett varför de släpps(släpptes ut så är det ju djurplågeri att släppa ut dem till en säker död.
    Att kalla sig djurvän när man gör en sådan sak tycker jag är rent hyckleri.

Ja,så länge du inte försöker tvinga på andra din livsstil så får du väl göra vad du vill.

I of  s var tanken att bidra till att pälsindustrin skulle försvinna (som sagt inte att rädda just dessa djur men däremot att få bort uppfödnng och dödande av pälsdjur i framtiden), men jag är enig med dig om att metoden är fel.

Jag har inte föreslagit tvingande lagstiftning, men jag vill fortsätta förespråka vegetabiliebaserade livsmedel bla genom affishering, som jag och några till varit med i på vissa orter i den södra halvan av Sverige.

molly50 skrev 2025-08-27 15:43:06 följande:
    Ja,den är frukatsnvärt fel då det är att släppa ut djuren till en säker död.
    Det måste finnas bättre sätt att förespråka ett förbud. Genom att gå till beslutsfattarna t ex.
    Släpper man ut djur på det sättet så ska man inte kalla sig djurvän.

Ja,att affischera säger jag inget om. Det kan man bara undvika att titta på om man inte är intresserad.
    Där sätter jag faktiskt "gilla". Du är en av mina "bra motståndare". Vi har mötts/ korsat våra svärdsklingor i andra sammanhang, och du uttrycker dig vanligen på ett vänligt/ lugnt sätt.
    klyban skrev 2025-08-27 15:55:00 följande:
    Det är du som säger varje gång, jag säger de lider inte när de är döda, vilket går snabbt.

Dock är det bara din sanning som är den rätta, tex vill du inte ens veta av att kött är en överlägsen näringskälla och troligen av den anledningen vi började äta kött på bred front.
    Såklart du är glad att kommit till frälsning, och hur du sitter på denna piedestal och ser dig som gladare än andra.

Du sagt du ska sluta innan, ditt ord betyder inget längre på den punkten.
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-08-27 15:25:28 följande:

I of  s var tanken att bidra till att pälsindustrin skulle försvinna (som sagt inte att rädda just dessa djur men däremot att få bort uppfödnng och dödande av pälsdjur i framtiden), men jag är enig med dig om att metoden är fel.

Jag har inte föreslagit tvingande lagstiftning, men jag vill fortsätta förespråka vegetabiliebaserade livsmedel bla genom affishering, som jag och några till varit med i på vissa orter i den södra halvan av Sverige.

Ojdå, är EXTREMT djurplågeri fel, och ändå så ser vi en aningen av försvar i att ursäkta deras tanke.
    För en sak vilken idiot som helst kan inse före en sådan aktion, och det var att riktigt svårt djurplågeri skulle följa i deras spår.

Och jag fick se det med egna ögon, och det är bra värre än vad du någonsin kan ana och hur de stackars minkarna plågades till döds av många olika orsaker, påkörda, svält, vinter och säkert ett helt gäng till som de dog på.

Var riktigt jävla avskyvärt att se, lite misskötta gårdar är rena sommarbrisen i jämförelsen.

Och ditt svar är att inte ens bemöta denna vänliga/lugna inlägget, tycker inte du det är lite komiskt att det sker?

Just med dig har jag avslutat diskussionen. Jag väljer då att ta den med andra nu.
    molly50 skrev 2025-08-27 16:41:45 följande:
    Det tackar jag för. Glad Jag försöker vara vänlig och undvika personangrepp. Glad
    Bra. Ja, vi har ju debatterat (om jag minns rätt) i en annan liv-död-fråga förut relaterad till aborter, men jag är inte säker på att jag minns rätt i o f s.
    BjästaBo skrev 2025-08-28 10:39:41 följande:

Veganism är en modern medelklassreligion som jag har noll respekt för.

Där har du faktiskt fel. Jag råkar vara vegan och förespråkare av vegetabiliebaserade livsmedel/ djurrätt - men det är inte alls min religion. (Jag har en sådan, men det är inte veganism - och jag är inte heller vänsterman eller "miljönisse" , snarare högerkonservativ. ) Medelklass är jag inte heller då jag är riktig låginkomsttagare. 
Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!