• klyban

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-08-28 11:18:11 följande:
    Just med dig har jag avslutat diskussionen. Jag väljer då att ta den med andra nu.
    Hört detta många ggr, och det visat sig ditt ord saknar värde pga att det inte sker.
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-08-28 11:21:47 följande:
    Där har du faktiskt fel. Jag råkar vara vegan och förespråkare av vegetabiliebaserade livsmedel/ djurrätt - .men det är inte alls min religion (Jag har en sådan, men det är inte veganism - och jag är inte heller vänsterman eller "miljönisse" , snarare högerkonservativ. ) Medelklass är jag inte heller då jag är riktig låginkomsttagare. 
    Du kunde ha lurat oss alla.
    Men om inte, så ställer man sig frågande till varför du försöker skambelägga de som äter kött.
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-08-28 11:35:34 följande:
    Jag tycker det är bättre att avveckla själva uppfödningen, i alla fall på lång sikt, än att reformera. Och förresten - hur skall det gå ihop ekonomiskt om inte tuppkycklingarna dödas? (Fast i o f s lär de ibland få leva i Tyskland-Sverige är efter) Tidningen i fråga innehåller pålitlig uppgifter. DR är en stor och etablerad organisation med faktakoll.

Djurhållningen är bra och maten som vi får är god, så vad in i helvete ska vi sluta med det för?
    Igen hamnar vi på ett område du anser dig bestämma över andra, ja, fantasin om det i alla fall.

Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-08-28 11:37:30 följande:

Det var  bara ett svar på klybans angrepp med mera - alltså inte riktat till er andra. Du kan se mina andra inlägg-bla det jag skrev till dig (torrjag skrev ett svar till dig också)

Med just klyban har jag avslutat diskussionen. Det är svårt för mig att att föra en sakdiskussion med just klyban, pga hur han/hon skriver.

Förstår att du inte är bekväm när det kommer kritik och försöker se det som ett osakligt angrepp.

Bara att påstå fisk lever i timmar, och när man själv fiskat upp säkert 50 arter genom åren och nästan de samtliga har en gemenskap och att de dör mycket snabbt när de är upplockade.
    Det är väl en del karpfiskar, sutare och mal som kan leva en bra stund på land, dock ej i flera timmar.

JA, sakdiskussioner är alltid svårt om någon kommer ifrågasätter felen som du ger.
    Och du blir upprörd och för du är av tanken INGEN får ifrågasätter det du skriver, även om det är fel.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    molly50 skrev 2025-08-28 16:46:52 följande:
    Ok. Men hur tror du då att det skulle gå för oss som inte kan äta vegankost? Ska vi svälta till döds då?
    Det skulle ju vara att tvinga människor att äta vegankost.
    Och det tror jag inte kommer att lyckas. Lika lite som det kommer att lyckas att omvända alla veganer.

Jag förstår det. Men oavsett vad man tycker om människor som äter kött så kan man hålla det för sig själv.

Det är lite sorgligt att det hela tiden kommer att du ska sluta äta kött, ät som jag.
    Påminner mer om de där hare Krishnas och annan aggressiv religion, och där man ska hela tiden berätta att det är bara de som äter rätt och alla andra fel.

Här är annars en bra sida vad man kan göra för klimatet, kött är med här och en del bör äta mindre kött helt klart.
    drawdown.org/
    Själv svullar jag kött kanske två-fyra ggr om året, sen är det inga stora portioner med kött.
    Och några vegetariska rätter görs på regelbunden basis också.

Dock den som försöker inbilla sig att folk kommer sluta äta kött frivilligt, den lider av en så extrem naivitet att det blir komiskt istället.
    Och under tiden så får vi predikan av såna som den användaren, som inte ens förstår att h*n gör detta.
    Det värsta jag vet är när folk försöker tränga på en och säga de vet så mycket bättre och halleluja kom till så blir du frälst.

Och tyvärr har vi detta här, dock inte den allra värsta varianten.
    Och detta med fisk lever i timmar efterfångst är nog det mest dummaste jag hört i mitt liv och efter ha fiskat så mycket som jag gjort.
    Det är ett fåtal fiskar som lever längre på land, men inte timmar, och absolut inte i Sverige.
    Enda fisken jag kommer på så där direkt, är arapaima, som klarar överleva rätt länge pga annan andningssätt än andra fiskar.(24h kan de leva helt utan vatten.)

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    molly50 skrev 2025-08-29 15:42:59 följande:
    Ja,jag har också lite svårt för det där. Speciellt som jag inte kan äta allt pga min allergi och ibs.

Ja,det känns lite som någon slags veganpropaganda de har läst någonstans.
    Den där tidningen från Djurens rätt är väl också en tidning som förespråkar sådant,om jag har förstått det rätt.

Det är den delen som gör att jag öppnar munnen så att säga, för har svårt för såna beteenden.
    Och speciellt i detta fallet och en fallerad diet också, och då att man måste äta tabletter för den ska funka.

Den är rätt "rolig" fick där, och när vi berättade att djurhållningen är till den största delen bra.
    Nä, då hoppades vidare till djuren dör, och då per automatik dåligt.
    Undrar om de förstår hur tokigt de pratar ens, tveksamt är min gissning.
    Dock denna användare är inte den värsta sorten.

Och varför kan man inte bara äta sin mat, prata om sina recept och oavsett om de är med kött eller inte.
    Varför ska det komma någon att se sig som överlägsen och hur alla har fel som inte äter just den dieten, sen skambelägga och annat för försöka hantera dig.

Och eventuell fakta som talar lite/mycket emot dieten, så blir de helt till sig och kör en hel drös av olika diskussiontekniker för slippa hantera sånt.

Aniiee skrev 2025-08-29 18:38:53 följande:

Jag kommer aldrig sluta äta kött, för jag kan inte. Det skulle inte ta många veckor innan min kropp gav upp (been there, done that). Så istället äter jag kött så etiskt som möjligt. 

Sen har jag alltid i bakhuvudet att det inte direkt är veganer som kommer överleva om samhället kollapsar. Men de har rätt att äta vad som krävs i en nödsituation, oavsätt vad de åt innan, så... det reder sig till slut....

Until then, do what's right for you, and give others the grace to do the same.

Ja, vad ska dom göra när B12 tabletterna är slut, för vi vet vad som sker med denna fallerade diet och när dessa inte finns med och då det är essentiellt att få i sig B12.

Kommer inte heller sluta äta kött, men ska också säga det att jag har ett hel drös av vegetariska recept som jag har på regelbunden basis.

• klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-02 12:08:52 följande:
    Jag menade diskussionen i just denna tråd. Jag tar tråd för tråd. Jag har aldrig sagt att jag avslutat alla diskussioner med dig, men att jag i just denna tråden väljer att diskutera med andra, eftersom vi i denna tråden helt enkelt inte kommer längre.

Vad är det nu, för den femte gång du påstår detta? :lol::lol::lol::lol: 
    Det har nått nivån av parodi nu.
    Och som jag sade, hade jag fått en slant för varje gång någon påstod det och inte höll sitt ord.
    Ja, då hade jag varit rik nu.

Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-02 12:12:40 följande:
    En del av det, Man kan inte skilja mejeriindustrin från köttindustrin som 2 separata världar, men det finns ju också slaktavfall. Jag minns när jag den varma sommaren 1992 i Helsingborg cyklade förbi det numera dessbättre nedlagda slakteriet där och kände lukten av ruttnande djurkroppdelar och blod

Det är just vad det är skilda världar.

Och ojdå, du var ute och cyklade, och sen kommer med en anekdot och tror sig vara ett argument för vad?
    Att de inte städade upp efter sig?

Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-02 12:20:13 följande:

Det helt vegetabiliebaserade samhälle som är min  yttersta vision inom detta kommer om det kommer gradvis och över lång tid, inte över en natt. Jag tror att marknaden kan reglera detta. Jag talar inte om statligt lagtvång utan om på sikt ändrade värderingar och därmed ändrade efterfrågemönster och därmed ändrat produktionsmönster i vad som produceras. Även fler alternativa livsmedel tror jag kan komma att utvecklas så att nya möjligheter öppnas. Jag är själv civilingenjör i kemiteknik med livsmedelsinriktning sista läsåret.

Menar du att jag skall sluta affischera ? Menar du att jag inte skall få yttra mig offentligt? Menar du att jag, när jag har den eld inom mig som jag har -för deras skull som inte kan tala för sig själva, men får betala det yttersta priset- bara skll tiga med allt.

Skall man alltid tiga med allt i en etisk fråga? Dessutom skriver jag inte  på mina affischer om konsumenterna som individer, utan i stället förespråkar mina(våra) affischer vegetabiliebaserade livsmedel och handlar även om djuren.

Din vision att omvända alla till din religion, där kom den igen.

Och såklart du ska predika din religion till andra, för det är vad troende gör.

Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-02 12:21:57 följande:

Dock finns det ju de som får betala ett högt pris för det, nämligen djuren som dödas.

Jag var själv en storkonsument av animalier för typ 40 år sedan, men slutade för ca 25 år sen med kött/ fisk

Ett helt normalt pris, värre är det med lejon, tigrar, örnar, ugglor och alla andra rovdjur, de pinar ihjäl sina djur och inte ovanligtvis börjar äta på dom är levande.

En död gris oroar sig inte över att den steks, det måste du väl fatta, eller?

Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-02 12:25:53 följande:

Jag tänkte också när jag var mycket yngre att "jag är den siste i hela världen som blir vegetarian". Jag var verkligen inne på det spåret. Jag tyckte från det perspektiv jag hade då att det verkade typ "helkonstigt", och vegan fanns inte ens  på kartan. (På den tiden var vegansk kost i stort sett inte ens känd förresten.)

Men här är jag nu. Jag blev först vegetarian o sen vegan

Inte tänkt detta en endaste gång ens i mitt liv, inte ens formulerat tanken i huvudet ens.

Vilket gör mig rätt fascinerad av dig helt plötsligt att du hade såna påtvingade tankar om något som inte ens ens behöver reflektion.
    Men kanske därför jag äter en del vegetariskt och för jag ser inga problem med att varva maten.

Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-02 12:28:48 följande:

DR och dess tidning förespråkar mycket riktigt vegetabiliebaserade livsmedel. Men jag skulle inte automatiskt kalla det just "propaganda". Och som jag skrev i annat inlägg tror jag att mer alternativa livsmedel kommer att kunna utvecklas med tiden.

DR är en etablerad djurrättsorganisation som arbetar med lagliga medel. För ett tag sedan hade de tex en kampanj jag tyckte var bra med affischer på Götebors spårvagnar, där de köpt annonsplats.

Inte helt inne på propaganda, men de är svårt vinklade dock.
    Och säger dom att fiskar lever i timmar, ja, då vet man något gått allvarligt fel också.

För som fiskare och alla fångster man fått, så är det något helt okänt att en fisk skulle leva så länge.
    Speciellt när de flesta dör inom någon minut om man inte nackar dom eller sticker dom.
    En lax tex går knappt andas på innan den är död.

Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-02 12:31:34 följande:

Är det över huvud taget möjligt att diskutera en etisk fråga där olika personer har olika åsikter utan att någon uppfattar någon från andra sidan som "skambeläggande" ? Är det alls möjligt att hävda  en viss etisk ståndpunkt utan att någon uppfattar det så?

Är det i så fall ett skäl att inte föra en diskussion om olika etiska alternativ i en specifik fråga?

Har du inte fattat detta än, och fast vi berättat det ett gäng ggr.
    Det är så fort du öppnar munnen och anser de som äter kött gör fel och ät som vi.
    Så berättar du att det är bara din åsikt som betyder något.

Och sen på detta kör ni skambeläggning och annat och för chocka och skrämma och pressa den ni pratar med att göra just som ni vill.

Svårt beklagligt beteende, men det är det som tar mig hit, då det är ett fullkomligt oacceptabelt beteende. 

• klyban
    HSL7510 skrev 2025-09-02 12:37:10 följande:

Tack, men du tror inte detta är mer så kallad - aktivism? Homo sapier har ätit kött i hundratusentals år. Det var också anledningen till the cognative jump. Dvs hjärnutveckling, språkutveckling, ackumulerad energi så vi inte behövde äta  hela tiden och kunde utveckla andra saker. 

Argumentet tillbaka på denna du tar upp, det har jag hört många ggr att det behövs inte mer av detta, och därför kan vi sluta äta kött.
  • klyban
    HSL7510 skrev 2025-09-02 12:37:10 följande:

Tack, men du tror inte detta är mer så kallad - aktivism? Homo sapier har ätit kött i hundratusentals år. Det var också anledningen till the cognative jump. Dvs hjärnutveckling, språkutveckling, ackumulerad energi så vi inte behövde äta  hela tiden och kunde utveckla andra saker. 

Här ser du, den kom direkt :lol::lol::lol::lol::lol: 
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-02 14:57:05 följande:
    Om det skett ett "cognitive jump" är inte det i sig något skäl för mig att äta animalier idag. Jag slutade äta kött /fisk för ca 25 år sedan och en tid senare slutade jag med ägg och mejeriprodukter. Jag har inte förlorat vare sig min hjärna eller mitt språk. Glad

• klyban
    molly50 skrev 2025-09-02 15:08:31 följande:
    Ja,allt kött kan nog inte tas om hand. Det kan nog tyvärr bli en del avfall också.

En sak jag opponerar mig lite, och just blod som inte luktar alls länge.
    Och djurdelar kvar, det är för att de använder det till annat och pga det är en inkomst också.

Jag helt enkelt tror det är en fabulering som vi fick.

molly50 skrev 2025-09-02 15:13:36 följande:
    Ja,och för mig känns det i alla fall lite som propaganda.
    Man propagerar för att man ska äta vegetabiliskt och inte kött.

Helt klart, och helt klart färgade för nå en punkt av sluta äta kött.

molly50 skrev 2025-09-02 15:15:22 följande:
    Absolut. Men många gånger när man försöker diskutera just denna fråga som blir man dömd som djurhatare osv för att man äter kött.
    Inte från just dig,men har varit med om andra veganer som varit riktigt dömande.

Jag älskar djur, nu har jag ingen djurhållning eller slakt längre.
    Men behandla de alla som mina vänner och gjorde allt jag kunde för de skulle ha det bra.
    Och sen såklart eftersom de var för mat, så slaktades de sen.

• klyban
    molly50 skrev 2025-09-03 13:21:25 följande:
    Vad använder man dessa djurdelar till,menar du?

Ja,det är i alla fall känslan jag får.

Det gör jag också. Och det låter ju bra att du gjorde allt för att de skulle ha det bra.
    Ska de gå till människoföda så ska de också ha det så bra det går ända fram till sista stund.

Det beror väl lite på vad det är, det låter dock som ett slöseri att slänga saker som går att använda.
    Som ben till dittan och dattan, och mat för andra djur.

Så gelatin, korv, köttben för djur och för kokas.
    För oss hemma så blev det mer över, då vi inte gjorde dessa konstiga saker.

Djuren var ju en passion, kanske mer föräldrar, men det var roligt att vara med på det hela ändå och till man sen slutade med det och mest för det fanns inga möjligheter längre.
    SÅ katt är allt som finns kvar, dock var katten införskaffad som husdjur och inte mat, för det är många av dessa tokiga veganerna som menar på bara för man har ett husdjur och slaktar djur för mat, så ska man också äta katten.(Så tokiga är dom, och inte alls omöjligt att någon av dom komemr till tråden någon gång och ropar om lik, fast än ett djur aldrig kan bli ett lik.)

Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-03 13:35:20 följande:

Jag fabulerar inte. Den varma sommaren 1992 när jag cyklade förbi slakteriet i Helsingborg i Sydhamns-området (den sommaren jag jobbade på Tecator AB) var det en tydlig lukt av ruttnande djurdelar. Sedan är det så att färskt blod i sig  inte luktar något , men när  en bakteriell nedbrytande process har satt igång  kan det via bakteriernas metaboliter också ge lukt.

En helt annan doft  var det dock då jag cykalde förbi kafferosteriet i samma område - tror det var Zoegas

Blod luktar även utan bakterier.

Din anekdot låter tokigt att de skulle slösa bort blod och djurdelar på att ruttna upp.
    För det är ett svårt ekonomiskt misstag att göra så.
    Misstänker du inte fattade vad som luktade, utan att du dragit egna slutsatser och felaktiga slutsatser.

molly50 skrev 2025-09-03 13:52:23 följande:
    Jag har inte påstått att du fabulerar.
    Jag har dessutom själv haft häst och har ridit förbi ladugårdar där man har slängt ut slaktrester som hästen brukade reagera på.
    Så jag vet ju att det förekommer.

Här pratar vi inte om slakterier och som jag förstår det i detta fallet är ett stort slakteri.
    För som sagt vad som mer privat uppfödare, så är det inte alls säkert man tar hand om det mesta.

Och där kan det istället vara dåligt för ekonomin att ta hand om det som slakterier kan ta hand om eller sälja vidare till en producent för annan tillverkning.

Säger inte att användaren fabulerar, dock låter det lite tokigt att de slänger pengar.
    Sen vad en anekdot utan uppbackning ska ge oss, det är helt omöjligt att göra en bedömning av, och för även just fabulera är en möjlighet också.
    Eller så enkelt att användaren inte fattade vad som luktade.

Själv tex så vet man hur djurhudar luktar som går till garveri, det kan med enkelhet misstagas för djurdelar och blod.

• klyban
    molly50 skrev 2025-09-03 15:00:18 följande:
    Ok. Då är jag med.

Ja,eller så ska man börja ge katten eller hunden vegetabilisk föda trots att de inte är födda för att äta sådant.

Ok. Jag förstår.

Ja,jag vet inte. Blod kan ju lukta oavsett om det innehåller bakterier eller ej.

Jag hade en katt som åt knäckebröd och vanlig färsk gurka och daim.
    Nu var ju inte huvudfödan detta, men den verkligen ville ha när det bjöds på.
    För huvudfödan var ju kattmat och sen efter det möss och fåglar.
    När folk säger katter ska äta vegetariskt, det är då jag tar två steg tillbaka för här har vi någon som har problem med att förstå saker i världen.

Men jag tror det argumentet kommer upp som att vi inte ska kunna berätta om evolutionen.
    För tex vi såg ju här ovan hur en användare berättade att kött är en direkt orsak till våran mer högfunktionerande hjärna.

Och att det inte längre behövs.

För jag kan aldrig någonsin tänka mig att vi nått peaken av den evolutionen, sen att vi aldrig kommer få se den är en annan sak.
    Men jag misstänker fortsatt köttätande kommer bara öka hjärnas förmåga.
    Och har de stängt ned kattspåret och säga de kan äta vegetariskt, så går det ihop med det andra konstiga också.

Blod från olika djur luktar också olika, en del mer än andra.
    Dock krävs inga bakterier alls för att det ska lukta, speciellt inte som gris och nöt, som jag antar är den troliga kandidaten.
    Jag misstänker djurhudar, eller en slaktare som slängt pengar(Vilket känns rätt osannolikt.)

Sen sekundärt, vad spelar det för roll?
    Förutom att det luktade illa.

Du ska känna på något som luktar illa om vinden ligger på fel, och tex garveriet i Svenljunga och rätt dag, det lukter verkligen inte gott.
    Tur att dom inte använder hundskit fortfarande, för det är nog det enda som skulle göra det värre.

• klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-04 11:11:26 följande:
    Klyban, som jag har avslutat diskussionen i denna tråd med, skrev till dig att det troligen var fabulerande. Det var det jag bemötte,

Jag har aldrig sagt jag ska sluta besvara dina inlägg :whoco5:
    Och ditt ord betydde ju aldrig något lärde vi oss, inte ens nu och när du adresserar min användare via en annan.
    Ska du köra denna varianten ett tiotal ggr också?

Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!