Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-02 12:08:52 följande:
Jag menade diskussionen i just denna tråd. Jag tar tråd för tråd. Jag har aldrig sagt att jag avslutat alla diskussioner med dig, men att jag i just denna tråden väljer att diskutera med andra, eftersom vi i denna tråden helt enkelt inte kommer längre.
Vad är det nu, för den femte gång du påstår detta? 

Det har nått nivån av parodi nu.
Och som jag sade, hade jag fått en slant för varje gång någon påstod det och inte höll sitt ord.
Ja, då hade jag varit rik nu.
Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-02 12:12:40 följande:
En del av det, Man kan inte skilja mejeriindustrin från köttindustrin som 2 separata världar, men det finns ju också slaktavfall. Jag minns när jag den varma sommaren 1992 i Helsingborg cyklade förbi det numera dessbättre nedlagda slakteriet där och kände lukten av ruttnande djurkroppdelar och blod
Det är just vad det är skilda världar.
Och ojdå, du var ute och cyklade, och sen kommer med en anekdot och tror sig vara ett argument för vad?
Att de inte städade upp efter sig?
Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-02 12:20:13 följande:
Det helt vegetabiliebaserade samhälle som är min yttersta vision inom detta kommer om det kommer gradvis och över lång tid, inte över en natt. Jag tror att marknaden kan reglera detta. Jag talar inte om statligt lagtvång utan om på sikt ändrade värderingar och därmed ändrade efterfrågemönster och därmed ändrat produktionsmönster i vad som produceras. Även fler alternativa livsmedel tror jag kan komma att utvecklas så att nya möjligheter öppnas. Jag är själv civilingenjör i kemiteknik med livsmedelsinriktning sista läsåret.
Menar du att jag skall sluta affischera ? Menar du att jag inte skall få yttra mig offentligt? Menar du att jag, när jag har den eld inom mig som jag har -för deras skull som inte kan tala för sig själva, men får betala det yttersta priset- bara skll tiga med allt.
Skall man alltid tiga med allt i en etisk fråga? Dessutom skriver jag inte på mina affischer om konsumenterna som individer, utan i stället förespråkar mina(våra) affischer vegetabiliebaserade livsmedel och handlar även om djuren.
Din vision att omvända alla till din religion, där kom den igen.
Och såklart du ska predika din religion till andra, för det är vad troende gör.
Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-02 12:21:57 följande:
Dock finns det ju de som får betala ett högt pris för det, nämligen djuren som dödas.
Jag var själv en storkonsument av animalier för typ 40 år sedan, men slutade för ca 25 år sen med kött/ fisk
Ett helt normalt pris, värre är det med lejon, tigrar, örnar, ugglor och alla andra rovdjur, de pinar ihjäl sina djur och inte ovanligtvis börjar äta på dom är levande.
En död gris oroar sig inte över att den steks, det måste du väl fatta, eller?
Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-02 12:25:53 följande:
Jag tänkte också när jag var mycket yngre att "jag är den siste i hela världen som blir vegetarian". Jag var verkligen inne på det spåret. Jag tyckte från det perspektiv jag hade då att det verkade typ "helkonstigt", och vegan fanns inte ens på kartan. (På den tiden var vegansk kost i stort sett inte ens känd förresten.)
Men här är jag nu. Jag blev först vegetarian o sen vegan
Inte tänkt detta en endaste gång ens i mitt liv, inte ens formulerat tanken i huvudet ens.
Vilket gör mig rätt fascinerad av dig helt plötsligt att du hade såna påtvingade tankar om något som inte ens ens behöver reflektion.
Men kanske därför jag äter en del vegetariskt och för jag ser inga problem med att varva maten.
Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-02 12:28:48 följande:
DR och dess tidning förespråkar mycket riktigt vegetabiliebaserade livsmedel. Men jag skulle inte automatiskt kalla det just "propaganda". Och som jag skrev i annat inlägg tror jag att mer alternativa livsmedel kommer att kunna utvecklas med tiden.
DR är en etablerad djurrättsorganisation som arbetar med lagliga medel. För ett tag sedan hade de tex en kampanj jag tyckte var bra med affischer på Götebors spårvagnar, där de köpt annonsplats.
Inte helt inne på propaganda, men de är svårt vinklade dock.
Och säger dom att fiskar lever i timmar, ja, då vet man något gått allvarligt fel också.
För som fiskare och alla fångster man fått, så är det något helt okänt att en fisk skulle leva så länge.
Speciellt när de flesta dör inom någon minut om man inte nackar dom eller sticker dom.
En lax tex går knappt andas på innan den är död.
Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-02 12:31:34 följande:
Är det över huvud taget möjligt att diskutera en etisk fråga där olika personer har olika åsikter utan att någon uppfattar någon från andra sidan som "skambeläggande" ? Är det alls möjligt att hävda en viss etisk ståndpunkt utan att någon uppfattar det så?
Är det i så fall ett skäl att inte föra en diskussion om olika etiska alternativ i en specifik fråga?
Har du inte fattat detta än, och fast vi berättat det ett gäng ggr.
Det är så fort du öppnar munnen och anser de som äter kött gör fel och ät som vi.
Så berättar du att det är bara din åsikt som betyder något.
Och sen på detta kör ni skambeläggning och annat och för chocka och skrämma och pressa den ni pratar med att göra just som ni vill.
Svårt beklagligt beteende, men det är det som tar mig hit, då det är ett fullkomligt oacceptabelt beteende.