• molly50

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-08 17:14:56 följande:

MEN - Får man förespråka en viss livsstil - t ex ett visst sätt att äta och laga mat?

Får man debattera etiska frågor där olika åsikter finns? 

Får man ta upp känsliga ämnen?

Absolut. Det har jag aldrig vänt mig emot. Det är när man försöker att omvända folk och pracka på andra sin egna livsstil som jag sätter mig på tvären.
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-08 17:16:44 följande:
    Vad gäller djurvän eller ej kom vi väl överens om att jag gör så att jag varken kallar dig djurvän eller icke-djurvän?
    Ja,men jag föredrar att bli kallad för det jag är. Djurvän. Kan man inte det så är det bättre att hålla sina åsikter för sig själv istället för att uttala sig om en person man inte ens känner eller vet något om.
  • molly50
    klyban skrev 2025-09-09 11:35:16 följande:
    molly50 skrev 2025-09-08 19:06:37 följande:
    Absolut. Det har jag aldrig vänt mig emot. Det är när man försöker att omvända folk och pracka på andra sin egna livsstil som jag sätter mig på tvären.Ja,men jag föredrar att bli kallad för det jag är. Djurvän. Kan man inte det så är det bättre att hålla sina åsikter för sig själv istället för att uttala sig om en person man inte ens känner eller vet något om.

Det är konstigt i hur man måste upprepa samma mening om och om igen, och att man inte har det minsta nått emot hur de äter.
    Skulle inte förvåna mig detta endast handlar om att dessa vegetarianer inte accepterar hur du äter, och sen inbillar sig kritiken när predikan kommer att det skulle betyda man är som dom och vill de ska sluta äta vegetariskt.

Men om det är så, så är ju det helt fel, eller ja, i alla fall när det gäller mig.

Lustigt att du inte får vara en djurvän och äta kött, och att den diskussionen fortsätter betyder att de accepterar int att du är djurvän som mig.

Nej,de får väl äta precis vad de vill. Det är inte det jag vänder mig emot. Utan det är att man försöker omvända köttätare tull att bli veganer.
    Jag säger inte att just "Mina skäl att äta vego" har gjort det. Men det finns andra som gör.
    Och det är,i mina ögon,att likställa med att försöka pracka på folk sin religion.
    Man får tro på vad man vill så länge man inte försöker pracka på andra det.
    Och att affischera är ju ändå ett ganska diskret sätt att sköta det på.
    Det är lättare att bara gå förbi än om man t ex knackar dörr eller klistrar fast sig på vägar osv. Så det säger jag inget om.
  • molly50
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-09 13:22:36 följande:

Vad är i så fall skillnaden mellan att förespråka en livsstil och att "vilja omvända"? jag blev ju själv omvänd. Jag är tacksam mot de som bidrog till att jag ändrade mig. jag hade inte blivit omvänd om det inte hade funnits en tydlighet i deras ord.

Men det var ju precis det jag sa - jag avstår från att kalla dig något särskilt alls.

Alltså,jag tänker väl egentligen mest på hur man framför sitt budskap. Att man är diskret och inte försöker påtinga andra sin livsstil.
    Att affischera är t ex betydligt mer diskret än att rakt av döma andra för att de inte äter vegansk kost t ex.
    Hoppas du förstår hur jag menar då.
  • molly50
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-09 13:36:27 följande:

Tack för att du inte ser mitt affischerande som så farligt. Glad Budskap skall få framföras, men man kan göra det på ett "lagom" + lugnt sätt.

Jag , jag håller med dig om att vara emot att blockera vägar osv (dock snarare miljöaktivister än djurrättsaktivister). 

Jag kan tillägga att jag tänkt att Greta Thunberg kanske borde ha dömts till fängelse, (en kort period någon månad eller så). Jag är själv djurrättsaktivist - inte klimataktivist och jag är inte

Nej,och det har jag ju sagt hela tiden att jag inte gör. 
    Precis. Lagom är bäst. 

Ja,det vet jag. Och jag tycker det känns så onödigt att ta till sådana saker för att få människor att lyssna. Istället för att t ex hålla föredrag i skolor,dela ut flygblad eller ta upp det med de som beslutar och kan göra något åt saken. Dvs politikerna.

Jag tycker väl kanske inte att Greta har varit en av de värsta aktivisterna. Men det är OT.
  • molly50
    klyban skrev 2025-09-09 14:22:56 följande:
    molly50 skrev 2025-09-09 13:21:04 följande:
    Nej,de får väl äta precis vad de vill. Det är inte det jag vänder mig emot. Utan det är att man försöker omvända köttätare tull att bli veganer.
    Jag säger inte att just "Mina skäl att äta vego" har gjort det. Men det finns andra som gör.
    Och det är,i mina ögon,att likställa med att försöka pracka på folk sin religion.
    Man får tro på vad man vill så länge man inte försöker pracka på andra det.
    Och att affischera är ju ändå ett ganska diskret sätt att sköta det på.
    Det är lättare att bara gå förbi än om man t ex knackar dörr eller klistrar fast sig på vägar osv. Så det säger jag inget om.

Det finns där och lurar hela tiden och ät inte kött och sen olika nivåer av pekpinnar.
    Men som vi bägge sagt mer än en gång, detta är ju inte den värsta sorten vi mött.
    Men dock finns mycket där och cirkulerar, även om det är i light versionen.

Det är dock fascinerande hur de beter sig som missionärer och ska omvända folk.

Och jag möter inte detta, för då skulle jag ju ropa ät kött, ät kött osv.

Ja,jag tror faktiskt aldrig att jag har upplevt att köttätare har försökt predika för sin livsstil eller komma med pekpinnar för veganer. Men det är kanske bara jag.
  • molly50
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-09 14:32:21 följande:
    Där satte jag gilla. Du är en av mina absolut trevligaste debatt-motståndare.
    Tack! Det värmer att höra. Glad
    Jag försöker alltid undvika att vara otrevlig så länge min motdebattör inte är otrevlig mot mig. Glad
  • molly50
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-09 14:33:51 följande:
    Beslutar gör också konsumenterna. Det är en väldigt viktig del av beslutsfattandet i ett antal frågor i samhället.
    Ja,absolut. Men vad vi som konsumenter gör här i Sverige kan nog tyvärr inte påverka vad som sker ute i världen. T ex med klimatet.
  • molly50
    klyban skrev 2025-09-09 15:44:01 följande:

Menade inte heller.

Men när jag tänker på det, så kommer det ofta in när en vegetarian/vegan predikar, så kommer det alltid en eller flera som säger de sak äta kött i mängder.

Har inte träffat på någon av dessa enbart köttätare än, men det kanske berättar att de kör sitt och inte försöker övertyga andra.(Men låter det vara osagt, då jag helt enkelt inte vet hur de pratar och när de går utan för sin diet.)

Du ska bara sett de helt tokiga sakerna vegetarianer/veganer har sagt som diet och hur alla måste äta den.
    Att vi äter lik(Vilket är helt omöjligt, då lik innefattar inte djur, och vet när vi förklara detta så blev de så arga och upprörda, vi sade bara, det är inte lik ens.)

Dom mår alltid bättre och alla som bytt mår alltid bättre och presterat mer.

Sen gillar dom slänga ut cancer om och om igen, men ser nog att det påståendet är inkorrekt, jag är mer övertygad om att det är nitriter som är problemet än rött kött.
    Vi kommer inte få svar på detta, då matforskning är riktigt havererad, det är bara de supertydliga som går att säga det är så.

Sen området skuldsätta, ja, där finns det mycket, den vi haft här inte djurvän.
    Eller hur skulle du känna att bli ihjälslagen, som det ens är ett argument, men svaret är, jag känner inget, kanske andra gör.

osv..., för det är mycket konstigheter som kommer från de som vill övertyga jorden att bli vegetarianer.

molly50 skrev 2025-09-09 14:35:11 följande:
    Tack! Det värmer att höra. Glad
    Jag försöker alltid undvika att vara otrevlig så länge min motdebattör inte är otrevlig mot mig. Glad

Personligen har jag inga problem att följa den som blir otrevlig och ifrågasätta.

Men där har vegetarianen rätt, du håller dig på en jämn nivå.
    Och det bästa av allt, det är om du är osäker på vad man sade eller inte förstod, så frågar du oftast.
    Det är en rätt sällsynt egenskap på forum, för de hoppar oftast över den delen och istället berättar hur dum du är och hur fel man har, men glömmer kärnan och därmed bara berättar att dom vet man har rätt(Vilket inte alls är säkert, men eftersom de inte berättar så är det svårt att göra någon slutsats.)

Du menar så. Då hänger jag med.
    Ja,det har jag också sett.

Jo,de brukar ha många invändningar mot att äta kött.

Tack,det värmer att höra. Glad
    Jag frågar hellre om det är något jag inte förstå än försöker argumentera emot. Det blir bara fel.
    Och jag brukar kunna hålla mig lugn för det mesta. Glad
  • molly50
    klyban skrev 2025-09-09 17:26:38 följande:
    Fortsätter vad du gör, och är tyvärr lite för sällsynt att användare frågar, över att istället gå ad hominem istället och sen vägra svara på vad som var fel eller inte man förstod riktigt.
    Ja,inte tänker jag ändra på det. Om någon inte förstår vad jag menar så får man fråga. 
  • molly50
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-10 13:40:49 följande:
    En del av dem kan vara ganska hånande, vilket är riktigt vanligt + att en del av dem  kommer med pekpinnar om hur "nödvändigt" det är med animalier/ kött
    Ja,men inte så mycket som en del vegetarianer/veganer,enligt min erfarenhet.
    En del kan inte ens acceptera att man äter kött.
Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!