• molly50

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-10 13:45:39 följande:

Jag är djurrättsvegan, inte "klimatvegan", och ser djurrätts-skäl som de absolut tyngsta (även om jag också  tror att jag fått vissa positiva hälsoeffekter).

Dock vad gäller tex klimat (och jag är alltså ingen "kilmatförnekare" även om jag är kritisk till en del av exempelvis  Greta Thunbergs ageranden) så ser jag det mera som summan av individers påverkan i hela världen oberoende av nationsgränserna,. Alla kan ju säga: "just mitt land har ingen betydelse" - eller om man bor i ett stort land:  "just min lilla provins av landet har ingen betydelse". Alltså ska ll ingen göra något.

Ja,jag vet. Men oavsett så tror jag inte att det kommer att påverka resten av världen vad några personer i ett litet land som Sverige gör. 
    Även om man skulle lyckas få hela befolkningen att bli veganer. Tyvärr.
  • molly50
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-11 12:13:06 följande:

Just veganska livsmedel är det ju av djurrättsskäl som jag sympatiserar med dem, inte klimatskäl..

Sedan är det ju många andra faktorer som påverkjar klimatet, men varför tänka i länder. Många konsumenter i världen, oavsett land, är ju tillsammans många och påverkar mycket. Tex växthusgaser bryr ju sig inte om landsgränserna.

Jag tänker att så länge inte folk i andra länder följer efter dina ideal så lär det ju inte förändra något.
  • molly50
    Anonym (H) skrev 2025-09-11 14:36:42 följande:
    Håller med, det påverkar inte så mycket.
    Precis.
  • molly50
    skygd skrev 2025-09-11 15:18:47 följande:
    molly50 skrev 2025-09-11 14:51:14 följande:
    Precis.
    man kan sluta slänga metall och glas och annat i återvinningen också, det påverkar inte så mycket vad man själv gör.

Och man kan också sluta med att ta flyget på sina resor. Men det kommer också vara svårt att få alla att lyssna på.
    Men självklart ska man göra det man kan.
  • molly50
    skygd skrev 2025-09-11 17:18:44 följande:
    jag har aldrig åkt flygplan, usch för det. men ja, det var ju vad jag menade när jag citerade dig tidigare. man kan göra det man kan istället för att passivt ge upp för att andra inte gör likadant.
    Ja,jag har ju inte gett upp bara för att jag inte äter veganskt.
    Det handlar bara om att jag,av hälsoskäl,inte kan äta enbart veganskt.
    Så om man skulle lyckas få bort all köttproduktion,som en del veganer tycks vilja, så skulle det innebära att vi som inte kan äta enbart veganskt skulle få svälta.
    Så det skulle inte fungera.
  • molly50
    skygd skrev 2025-09-11 21:21:50 följande:
    jag tänkte mer på principen, oavsett ämne. apropå ämnet så hade det varit lite intressant att jämföra co2-utsläppen om man hade fött upp typ bönsyrsor i motsvarande mängd som mat istället för kor och sånt. 
    Jo,jag förstår hur du menar. Jag gjorde också bara en liten jämförelse.
    Jag undrar t ex hur många veganer som tänker på att grönsaker och frukt kan transporteras världen runt med flyg. Eller att de kan besprutas med allehanda insektsmedel osv. Om man ska tänka på klimatet.
  • molly50
    klyban skrev 2025-09-12 09:31:05 följande:

Det är något som de inte bryr sig om, agendan och narrativet är viktiga är de som inte kan byta diet till vegetariskt/veganskt.

Rätt intressant att man så ofta kommer till en punkt där liv ska offras(alternativt skadas.) och när de vegetarianer och veganer ska berätta hur alla ska göra och som de själva.

Jätte fascinerande att de inte ser sina egna fel, eller försöker låtsas om att de inte finns.

Ja,ibland så känns det inte helt genomtänkt.
  • molly50
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-12 13:36:58 följande:
    Men om ändå gannska många individer i olika  länder, om än inte alla, ändrar sitt konsumtionsmösnter har det tillsammans absolut effekt.
    Det är möjligt. Men hur ska du kunna påverka människor i andra länder? Hur ska du nå ut till dem?
  • molly50
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-15 11:45:30 följande:
    Jag har ingen ambition att göra det, och dessutom är jag ju djurrättsaktivist, inte klimat-aktivist. Sedan om jag vore det senare skulle inte jag behöva göra allt. Det finns massor av debatt i andra länder med och många ändrar redan nu sin livsstil, och om så inte vore vore det ännu värre läge än nu.
    Men det kanske du borde göra. I andra länder kan djurhållningen vara betydligt sämre än i Sverige.
  • molly50
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-15 13:04:36 följande:
    Nyss talade vi om klimat, men om vi går över till djurhållningen igen är det ju skillnad på djurskydd(bevara systemet men reformera) och djurrätt(fasa ut systemet snarare). Jag är djurrättsaktivist, inte djurskyddsaktivist.

Hur ?bra? djurhållningen än är så slutar det på samma vis med att djuren dödas. Jag är intresserad av själva grundfrågan. ( Dessutom , om jag vore djurskyddsman, är svenskt djurskydd inte alls så bra som många vill tro, med tex koldioxidgasning av grisar och gasning av tuppkycklingar och viltfångade fiskar som kvävs under timmar o.s.v., allt detta fullt lagligt).
    Jag skulle vilja se källa på detta med hur djuren dödas här i Sverige. Jag har t ex väldigt svårt att tro att fiskar ska kunna klara att ligga i flera timmar utan vatten innan de dör.
    Och när det gäller andra djur så brukar de slaktas med slaktmask vilket brukar gå fort.
    Om djuren verkligen plågas så ,som du vill försöka låta påskina, så är det något jag skulle vilja se en källa på. Det räcker inte att bara säga att de dödas.
  • molly50
    klyban skrev 2025-09-15 13:47:23 följande:

Nä, fiskar lever inte länge när de är upptagna.

En del fisk handlar om kanske 30-60 sekunder innan dom är döda, andra och icke kommersiella fiskar kan leva i timmar och vissa kanske tom en dag över tiden.

Så i detta påståendet så är det något som har glömts av att berätta, för sik lev3er inte så länge som det påstås och ur vattnet.

Nej,jag har väldigt svårt att tro att fiskar kan klara sig i flera timmar efter att de blivit upptagna.
  • molly50
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-15 14:28:46 följande:

Massfångade vilda fiskar kan och gör. Det är skilland på det och en spöfiskare som döar direkt. Men jag är för att över huvuds taget inte fiska 

tidningen.djurskyddet.se/2017/07/miljoner-fiskar-kvavs-sakta-till-dods-var-ar-djurskyddet-vid-fiskslakt/

Jag tycker att det där låter som någon slags veganpropaganda,om jag ska vara helt ärlig.
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-15 14:31:41 följande:

Koldioxidgasningen är allmänt känd och ofta nämnd i debatten. Att tuppkycklingar dödas direkt, förut med krossning/nedmalning och nu med gas är också känt- och viltfångad fisk fångad med nät dör ofta långsamt.

Men jag är fölr att inte döda alls. Jag har överlevt i på ett uingefär 25 år sen jag slutade äta kött/fisk.

Men då är frågan,hur vanligt är detta egentligen?
    Jag efterlyser också fortfarande en källa på vilka som utför dessa tillvägagångssätt vid slakt.
    Detta eftersom jag inte vill köpa kött från djur som har plågats till döds.
  • molly50
    klyban skrev 2025-09-15 14:46:42 följande:

Detta är så skrämmande att det är inte klokt faktiskt.
    Fiskade karp precis, de klarar länge ovanför vattnet, säkert 30-40min utan att de ens verkar bry sig.
    Och sen när man släpper tillbaka dom, så simmar dom iväg som inget hänt ens och lugnt och sakta.

En lax den går knappt titta på så dör den.
    Sill liknande, makrill liknande, torsk det samma osv...
    Undrar vad det är ens  för fiskar de pratar om som de tagit upp och klarar sig utan vatten i flera timmar.

För om de klarar sig i flera timmar, så berättar det i sig att de har syre nog och till en viss punkt.
    Vilket betyder att de aldrig lidit i timmar.

Jag skulle också vilja veta vad för slags fiskar detta gäller så man inte behöver köpa dessa.
Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!