• klyban

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-07 21:40:44 följande:
    Jag skrev inte att det var ett argument.

Vaddå bli vegetarian fast man inte vill? Jag förstår inte vad du menar. Något sådant skrev jag inte. jag tycker det är svårt för mig att föra dialogen med dig

Vem skriver nonsens som äta människor och inte ens har ett argument, eller ja, dö försöker påstå det.

Så vad är irrelevansen för då, och nu blir det intressant om det kommer en poäng.

Ingen sagt något om att du inte får vara vegetarian, det vi säger är att vi vill inte höra din predikan, skambeläggning och andra metoder för att hantera de som inte tycker som du.
    Och alla ska tycka som du har vi lärt oss, då det är bara dina argument som är bra.(Ja, enligt dig då.)
    Men när människa kommer på bordet, det är då man vet något gått allvarligt fel.

Det mest komiska är hur du inbillar dig att djuren ens skulle vara medvetna om att de kommer dö.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-08 12:58:02 följande:
    Jag ger åter upp diskussionen med dig. Vi når inte varandra.

Nå med att prata om människor som mat?
    Hur inbillade du dig det skulle gå?

Och ditt ord går ju inte lita på, då du brutit det mer än 10ggr.

Anonym (Nytta) skrev 2025-10-08 16:37:23 följande:
    Du får äta vad du vill och du får rösta på vilket parti du vill! 

Precis som vi andra som är myndiga! 

Snälla!!!

Jag noterat att användaren försöker inbilla sig att en del saker är en argumentation för vara vegetarian.
    Allt jag tänker är jaha, vad har det ens med något att göra.

Och sen kommer predikan igen, skuldbelägga, chocka med äta människor och annat trams.

Det är så extremt fascinerande att se någon anse att det är bara jag på jorden som är åter rätt.
    Påminner mig om många dieter genom åren, och där vi haft samma religiösa framtoning och frälsning.

Och så har dom en fallerad diet också, och där de måste äta tabletter för att ens överleva.
    Det berättar klart och tydligt att det är något som inte stämmer med dieten för människor.(Men de vill inte veta av fakta som detta, för de tror tar jag en tablett så tror dom ingen skulle se problemet.)

Det komiska är också att det inte krävs mycket för tabletterna ska ta slut, och då MÅSTE de börja äta B12 rika livsmedel.
    SÅ bräcklig är den dieten.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Göran) skrev 2025-10-08 18:10:10 följande:
    Och därför gör du dina val i livet, vilket är ok. Precis lika ok som det är om man väljer att äta kött. Det många vegetarianer har så svårt för är att låta bli att försöka påverka andra att göra som dom vill.

De är inte många till totalen, men de är väldigt på och  börjar prata om människor som föda för att de anser sig stå flera steg ovanför de som äter kött.

Rätt fascinerande och se någon predika, och sen försöker säga hen inte gör.
    Är dom inte ens medvetna om att de predikar måste man undra, för det vore fantastiskt om du inte förestår.

• klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-09 11:07:09 följande:
    Jag har lagt ned mina försök att föra debatten med klyban nu i a f

Det är för du inte kan fjärma dig från fromleriet som kommer.

Och sen kom äta människor, där försvann din trovärdighet fullständigt, som om det nu inte räckte med alla ggr du säger du inte ska diskutera mig och BRUTIT.

Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-09 11:10:30 följande:

Ja.Jag har en fråga.

Frågan är om inte en debattråd är till just för att olika åsikter i en eller flera frågor ska brytas mot varandra?

Ingen är ju tvingad att varken läsa eller svara på ett visst inlägg, men k en debatt måste det vara tillåtet att framföra åsikter som inte alla håller med om. Annars blir det ju ingen debatt alls.

Problemet är att du tror din åsikt är den enda som är den rätta.

Detta har mer än en berättat för dig att så är det inte alls.
    Men du står kvar i predikstolen och anser dig vara den enda som har rätt ändå.

Mycket fascinerande att se faktiskt.,

Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-09 11:21:59 följande:
    Det finns helt andra skäl. För min del var det framför allt att jag inte vill vara en del av den efterfrågan jag tidigare var del av på att föda upp och döda.

Dvs för mig en icke-våldsprincip utsträckt också till andra arter. Tanken att inte döda.Jag känner idag mer frid i hjärtat i förhållande till andra arter än jag gjorde förut.

Därtill finns det väldigt mycket olika vegetabiliebaserad mat , både närproducerad och fjärrproducerad. Tex Gogreen använder svenska proteinråvaror.

Sedan, även om jag inte är miljöaktivist , så avges även  andra växthusgaser än koldioxid i animalieproduktion, tex metan. Sedan skulle jag vilja se den där koldioxidreduceringen i verkligheten.

Vad gäller hälsa så är jag inte säker på att mycket animalier i ett längre livstidsperspektiv är så bra varken ur hjärta/kärl-blodflödes-synpunkt eller cancer-synpunkt..

DU är ju inte en del av kött när du inte äter kött :whoco5:
    Så varför ska du predika, skambelägga och chocka för?

Och det är här man inser att det är endast din åsikt som får existera.

Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-09 11:21:59 följande:
    Det finns helt andra skäl. För min del var det framför allt att jag inte vill vara en del av den efterfrågan jag tidigare var del av på att föda upp och döda.

Dvs för mig en icke-våldsprincip utsträckt också till andra arter. Tanken att inte döda.Jag känner idag mer frid i hjärtat i förhållande till andra arter än jag gjorde förut.

Därtill finns det väldigt mycket olika vegetabiliebaserad mat , både närproducerad och fjärrproducerad. Tex Gogreen använder svenska proteinråvaror.

Sedan, även om jag inte är miljöaktivist , så avges även  andra växthusgaser än koldioxid i animalieproduktion, tex metan. Sedan skulle jag vilja se den där koldioxidreduceringen i verkligheten.

Vad gäller hälsa så är jag inte säker på att mycket animalier i ett längre livstidsperspektiv är så bra varken ur hjärta/kärl-blodflödes-synpunkt eller cancer-synpunkt..

Intressant och se hur du försöker projicera dig själv på djur.

Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-09 12:22:57 följande:

Det var inte jag som startade tråden. jag gick in i den , och eftersom jag har erfarenheten av att själv ha blivit påverkad och ändrat kurs bla genom sådana här ttrådar så kan bland viss effekt finnas. Jag intog ju själv samma position som du finnan. Jag hade samma åsikter Som du,

Sedan var det inte ett argument i sig från min sida att jag nämnde politiken utan bara för att förekomma det jag så ofta möter i andra trådar om sånt här när man direkt avfärdas som woke, vilket helt omöjliggör diskussion med många. Det var bara för att förekomma det + understryka att det kan finnas andra skäl än TS.Djurrätt är så bortglömt idag.

Men glöm den saken och tänk på sakfrågorna .

Jag är både intresserad, och har ganska mycket vetskap redan, eftersom jag själv åt kött ända till ca 35 års ålder.

Jag önskar förändringar inte bara en reformering av systemet utan på lång sikt en  successiv utfasning.Jag är radikal och det skäms jag inte för,djurrätt inte bara djurskydd, Därför delar jag tex aldrig hemska bilder från djurhållning och slakt, eftersom det är den etisk-filosofiska grundfrågan jag är inne på

Varför inte säga till TS att du tycker att en diskussionstråd int3 är rätt forum? Jag är ju inte TS, men i en diskussion måste man få tycka olika.

Det är du som dominerar tråden att du står på en pedestal med att inte äta kött.
    Och hur du ska frälsa resten av oss.

Dr Nail skrev 2025-10-09 14:00:56 följande:

Enligt det som rekommenderas av myndigheterna just idag ska man konsumera en mängd kött som motsvarar två köttbullar om dagen. Det är ungefär likadant som folk i allmänhet åt 1825. Bara så ni vet.

Och det är 400-500gram rött kött idag oavsett.
    Och det är EAT-Lancet som säger det ska vara mindre och för hälsa, klimat och miljö, inte våra myndigheter.

Så du får vackert vänta tills det sker innan man kan säga de säger detta, för just nu stämmer inte ditt påstående att de svenska myndigheten Livsmedelsverket rekommenderar 15g rött kött per dag.

För nu är det bra mycket mer.

• klyban
    Aniiee skrev 2025-10-09 17:20:32 följande:
    Det står även i EAT-Lancets rapport att hänsyn ska tas till varje lands ekologiska, ekonomiska och kulturella förutsättningar. Och jag har även en del betänkligheter runt det hela, exempelvis  att den inte har undergått peer review (annat än av de egna författarna)

Nu har jag inte läst rapporten mer än den lilla mängd kött de säger.
    Dock var man tvungen rätta till felet att detta var något som är ett kostråd från Livsmedelsverket.

Och blir det en dag, ja, då får man ta diskussionen då istället.

Jag bara antar att EAT-Lancet har en saklig grund och med viss fakta bakom sig.
    Och få svaret på om det är bra kostråd eller inte, ja, det kan ta bra tid att räkna ut.(Och nu pratar vi inte om de som överdriver ultraprocessad mat, svår övervikt och så vidare, för det vet vi redan är dåligt för en.)

Men även om det anses som en okey kost det dom ger, så är vi alla inte stöpta just i den formen.
    Ska bli intressant och se vart man tar detta, för blir komiskt att äta 15g rött kött bara, och då såklart om man vill följa kostråden.

• klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-09 18:46:23 följande:
    Åtminstone tråkigt att djuretikfrågan är glömd idag- det som är huvudskälet i mitt fall. (Sen har jag ev som en bonus i o f s bra fysiologiska värden för att vara så gammal som jag är)

Djuren har det jätte bra generellt, så den frågan är knappast glömd, utan är fungerande.

• klyban
    Anonym (Nytta) skrev 2025-10-09 19:31:35 följande:
    Du förstör ju miljön mer än oss som äter kött... 
    Är det bra djuretik ? 

Tyvärr når du aldrig upp till piedestalen och predikstolen med saklighet.
    För de inte vill att du ens ska komma nära dom och för de anser de har rätt och alla andra har fel.

Och där drar man sig inte ens argumentera för att äta människor som nått argument, och de tror det är helt normalt också att diskutera människor som mat.

Men jag går int epå dessa konstiga diskussionstankar, snart kommer det väl att vi ska äta våra husdjur också.
    Varför man ska slakta ett djur som är ämnat att behållas, så måste man äta sina husdjur och om man äter kött.

Denna nivå har dom, det vill säga ingen alls.

• klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-10 11:21:19 följande:
    Der är skillnad på djurskydd och djurrätt. Jag står snarare för djurrätt än djurskydd.Dvs jag är radikalare. Jag vill inte bara reformera systemet utan fasa ut det. För mig handlar det mer om icke våldsprincipen, att inte döda, än om att förbättra förhållandena innan dödandet men fortsätta med dödandet. Det är för mig huvudskälet.

Men sedan nämnde jag också att det faktiskt finns miljöeffekter av animalieproduktion, och eftersom jag är övertygad om det också är det inte skenheligt utan bara min ärliga övertygelse - även om det inte är huvudskälet.

Bla bidrar vattenutsläpp från animalieproduktion runt Östersjön till bottendöden i just Östersjön-men det är ändå inte mitt huvudskäl. Jag duckade ingenting, men försökte skriva nyanserat.
    Ja, skillnaden är att de går hand i hand Solig
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-10 11:23:57 följande:
    Jag har åter avslutat diskussionen med just dig
    Ojdå, ditt ord betydde inget igen ser jag, verkar vara en trend för dig.
    Anonym (Nytta) skrev 2025-10-10 12:16:56 följande:
    Vegetarianer i allmänhet gör ju det och du förespråkar ju att fler ska bli det ??  

Det är lite att ta i att vegetarianer är i allmänhet som denna användare, för det stämmer inte.

Utan det är rätt få av vegetarianerna som låter som den användaren.
    Dock de som finns tar stort utrymme med argument att äta husdjur, äta människor och andra fallerande argumentationer som de låtsas om inte existerar.

Så jag skulle dock säga de flesta vegetarianer har respekt för hur andra äter, även om de inte håller med.
    Den användare har inte denna respekt, för där ska vi andra omvändas tex med äta människor Skål

• klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-10 13:30:11 följande:
    Vaddå vegetarianer i allmänhet? Det är ett påstående, inte ett sakargument.
    Vegetarianer och veganer lever individuellt helt olika, precis som blandkostare.

Dricker du kaffe? Har du bil?
    DU är ju ett bevis för det som du citerade och den sade.
    Men sen är ni få, de normala vegetarianerna som inte predikar och försöker omvända alla, de är i en överlägsen majoritet.
  • klyban
    Teresse7 skrev 2025-10-10 14:47:21 följande:
    Mina argument är den fakta som finns på Google. 

Nu lyfter du fram att alla lever olika. Det vet jag. Jag har inte påstått att jag valt att äta kött för miljönsskull eller? Ja jag har bil och jag dricker kaffe. Jag har aldrig påstått att jag driver miljöfrågor. Det va DU som tog miljön som ett argument. Ingen annan här. 

Djuren vet alltså knte om att de ska dö men på slutet vet dem om det? Läs den mening igen... dom vet inte men dom vet. Hur ska du ha det i den frågan? 

Nej för mig är det inte relevant hur din fysologi är. Jag är övertygad om att du får i de ämnen du behöver. 

Vi har fattat att det är möjligt att bli vegan. Ingen tror något annat. Men än dock väljer många av oss att knte göra resan du gjort. För mig är det helt okej att du valt det du har valt. Jag kommer inte göra samma resa då jag tycker det finns för många fördelar med att äta kött. 

Det riktigt komiska är att användaren använder argumentet att det är INTE för miljon, klimat eller annat sånt.
    Och sen ser vi argumenten för miljö och klimat ändå slinker in då och då i predikan och omvändelsen som ska ske.

Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!