• klyban

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

Teresse7 skrev 2025-10-10 15:13:51 följande:
    Ja det är som någon skrev, denna person håller en disskution med sig själv och säger emot sina egna argument om och om och om igen... 

Man har rätt att ha en åsikt men det blir stört omöjligt att hålla en disskution med någon som säger emot sig själv Obestämd

Personligen är jag helt okey att hen äter precis vad hen vill, vare sig det är lätt vegetarian eller hardcore vegan.

Det är när moralkakorna flyger och predikan startar, det är då jag aktiveras och försöker berätta för dom att vi är inte intresserade av detta som predikan, se mat som religion och hur vi ska omvändas.
    Själv fick jag argument kring äta människor helt plötsligt innan, det var kort efter jag fick höra för säkert 15-20 gången att användaren inte ska diskutera mer med mig.
    Nu 15-20ggr senare, så står vi här än hur vi ska omvändas till jesus kristus och inte äta kött alls.

Själv är jag en blandning, jag gör en hel del vegetariska rätter, en del fullständigt, andra med typ pastaost/parmesan.

SKuole gissa på knappa 20% vegetariskt, och resten blandkost och en hel del fisk med här.

Vet du det att fiskar lever i timmar ovanför vattnet och om djurvännerna får bestämma.
    De fiskar jag ser och fått, så är det ingen som lever i timmar, lever dom ens 5min ovanför vattnet så är det rätt bra.
    Men ändå påstod denna använder detta om och om igen, och då är en sak solklar, och om de lever så länge, så är de inte utan vatten längre.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Aniiee skrev 2025-10-10 17:28:09 följande:
    Och jag bara hade en tanke utifrån ett stycke av allt du skrev...

Jag är inte ett dugg säker på att denna rapport bygger på saklig grund. 28 av de 32 författarna är pro-vegan- eller anti-köttlobbyister. Ingen av dem verkar ha en bakgrund i agrikultur (men där kan jag ha missat något).

En stor miss i rapporten är idén de har om att betesmarker bara helt enkelt kommer/kan konverteras till jordbruksmark över allt i alla länder är bara rätt och slätt fel, så jag undrar om de är okunskap på tapeten där.

Sedan säger rapporten även att över 50% av utsläppen kommer minska av den gröna omställningen i jordbruket, inte av om vi börjar äta enligt deras kostråd. Vad de övriga knappa 50% kommer från har jag inte hunnit undersöka, men det verkar inte vara kostråden i sig. Det ställer kostråden i väldigt osäker dager.

Det blir ju inte bra med den tiltningen och om det inte finns "andra" sidan också och bakom denna rapport.

Det finns ett bra ställe som listar olika metoder för minska CO2.och en del vetenskap, forskning och andra saker som förklarar hur man ska göra.
    Project Drawdown heter stället och är intressant att läsa där.
    drawdown.org/

Stora saker för minska co2 är familjeplanering, och där har dom en lösning att förbättra kvinnors utbildning, för den sänker barnafödandet dramatiskt har det visat sig osv...

Matsvinn är en betydande också.(Där har jag själv lyckats rätt väl med minska mitt matsvinnet, men såklart ibland gör man bort sig i inköpen så blir det lite, men inte nära genomsnittet vad nu det snittet är idag.(För mig det låg runt 100kg per person och år innan och det var många år sedan den siffran.))

Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-10 20:15:47 följande:
    Nej jag har sett argumentet från andra i olika form, även här i tråden. Det finns , bl om hur överlägsen en diet med kött är enligt klubban

Varför väljer du att ljuga för och vad som sagts om kött för?
    Aldrig någonsin har det diskuterats kött som en diet.

Det jag har sagt, det är att kött är en överlägsen näringskälla, och ingenstans är det sagt att det är den enda man ska ha.
    För det är det du sade och ingen annan, så varför lägger du orden i munnen på oss för?
    Är det för att vi vet om att vegansk kost är en fallerad diet och pga man dör utan man äter tabletter?

Inser du är svårt oärlig, är det ett resultat av din diet?

Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-10 20:21:59 följande:

Nej, mitt huvudargument är fortfarande djurrätt, men jag har ändå rätt att bemöta om någon annan först direkt skriver att ingen som helst miljöpåverkan finns av någon som helst animalieproduktion, dvs göra en sidokommentar om att jag ansåg att det ih3lt 3nkelt inte stämmer,  även om min egen anledning är djurrätt.

Men jag har avslutat replikskiftet med klykan. Dessutom tycker jag TS är mer osynlig här än jag gätna skulle se.

Intressant, du säger det slutat, och ändå fortsätter du.
    Är det så enkelt du inte förstår dina egna handlingar, en sak vet vi dock, ditt ord betyder inget med den.

Teresse7 skrev 2025-10-11 00:25:10 följande:
    Då får du fördjupa dig på Google lite mer. Det ärninte något enkelt ämne men vid första anblick är det inget någon nackdel att äta kött. Varken för oss eller djuret (nu talar jag om jakt i första hand ) slakt har jag inte yppat ngt om. Förutom att bönderna behöver den delen att överleva.

Ingen har påstått att du påverkar miljön negativt..men.bli alla i landet vegetarianer så kommer detta påverka miljön negativt.

JOOO gå tillbaka och läs din egen text!!!! Dj skriver klart och tydligt att djuren inte vet men dom vet. Detta är det jag menar. Du emotsäger dig själv konstant.

För mig har du noll koll utan utgår enbart från dig själv konstant 

En som kommit så långt att de tror argumentera människor som mat, så är självkritik något som aldrig du kommer få se.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-12 18:54:09 följande:
    En nackdel för ett djur kan ju vara tex att dödas. Sedan finns det bönder som inte föder upp djur och därmed inte slaktar några.SeDan finns också många exempel på personer som fått negativa hälsoeffekter av mycket animalier tex kött o mejeriprodukter

Jo, jag har direkt beskyllts för det i tråden. Det har tidigare påståtts här direkt att en kost utan kött eller utan animalier medför mer miljöbelastning. Så jag bemötte det.

Nej. Kolla igen vad det faktiskt står. Vad jag skrev var att jag inte hade skrivit att de vet .Däremot förnekade jag inte heller att vissa av dem vet, Jag är till och med säker på att en del av dem vet. Men vad spelar det för roll om de vet eller inte.? Vad är skillnaden? Dödas man blir man ju lika dökr var3 sig man visste det eller inte.

Nej. Det går att komma ifrån slakt och fiske om man inte utför det och det går att avstå från det och från att efterfråga det konsument. Det har inte ett dyft med mig att göra

Miljarder landdjur och  biljoner vattendjur.Det är fakta.
    Dock lever inte fiskarna 4h överför vattnet :whoco5: 
    Anonym (Nytta) skrev 2025-10-12 20:16:42 följande:
    Nej för du svarar väldigt skevt. 

Vi har fattat att du är emot att djur dödas. Det det du tuggar och tuggar här. 

Vi är många som väljer att äta kött och det har mängder med fördelar. Alla gör som de själva vill med den saken och detta har jag skrivit innan. 

Du måste inte äta djur. Vill man så får man. Jag har aldrig påstått att du inte får tycka som du vill men jag tycker att dina argument för att vända andra är märkliga.

Finns ett annat namn för när man försöker omvända folk och predika, och det är att se mat som religion och alla som inte följer denna användare är hemska.
    Och där de tex inte kan vara djurvänner, hur man kommer fram till så tokiga saker.

Men enligt användaren får ingen göra som de vill och om det inte är vegansk kost, tydligen kom människor på menyn också, så du hänger med vilken låg nivå det är där.

Teresse7 skrev 2025-10-12 20:43:14 följande:
    Jo det har vi fattat. Vi är många som inte håller med. Så kan det va. Är inte det som drar igång disskution eftersom du ständigt kommer märkliga påståenden. 

Det är väldigt förbryllande. Ingen gör försöker få dig att ändra kost. Men vi har våra skäl att äta kött och det får du bara acceptera och sluta komma med din ständiga argument om att är emot att djur ska dö. 

I miljöfrågan så är det ju så att det är bättre för vår planet att vi äter kött. Du kan fördjupa dig i ämnet själv. 

Jag utgår inte ifrån dig utan ifrån alla. 

Sen får du välja bort kött om du vill. Ingen här kommer försöka övertala dig att ändra din kost så du får därmed respektera att du inte kan ändra på våran åsikt. 

Du respekterar inte andras val. Du utgår ifrån att du har rätt och du vill ändra andras kosthållning. Därav respekterar du inte oss köttätare. 

Och dock ändå menar användaren på att det är bara hen som har rätt, rätt komiskt faktiskt.

Anonym (Nej) skrev 2025-10-12 20:55:03 följande:
    Och där tappade ju den rapporten all trovärdighet. 

Det och att den är betydelselös pga att den inte är en rekommendation av Livsmedelsverket som det påstods när denna kom.

• klyban
    Anonym (Nej) skrev 2025-10-13 12:42:50 följande:
    För mig, personligen, har eventuella lögner om rekommendationer från Livsmedelsverket mindre betydelse än att den är skriven av anti-animalieanhängare. Även om det varit sant att Livsmedelsverket rekommenderade enligt rapporten så hade den haft noll trovärdighet just pga vilka som ligger bakom den. 

Nu struntar jag personligen i Livsmedelsverkets rekommendationer generellt och äter så som jag gillar och mår bra av.

Nu är inte rapporten i Livsmedelsverket för användning.

Varför man skulle strunta i deras råd är lite konstigt faktiskt, och med tanke på praktiskt taget allt är korrekt.

Men sure, genom åren har det förekommit fel, men dessa rättar ju de till.
    Och denna rapport/forskning är ju inte ens en rekommendation av Livsmedelsverket, så behandla den som detta att den inte är.

Och ställer mig också frågande om den ens någonsin kommer göra heller.

• klyban
    Anonym (Nej) skrev 2025-10-13 16:18:25 följande:
    Läste du egentligen vad det var jag skrev eller tolkar du min text som faan läser bibeln?

Jag struntar i om den är kopplad till Livsmedelsverket eller inte, om den används av dem eller inte. Det är totalt irrelevant. Jag skakade på huvudet när jag läste rubrikerna om den och när det nu kom fram att den är till största del skriven (och sponsrad) av anti-animalieanhängare så skakar jag ännu mer på huvudet. 

Ja, jag struntar i Livsmedelsverkets rekommendationer eftersom de inte funkar för mig och den matproblematik jag har i bakgrunden. Antingen så äter jag som jag vill och lever, eller så äter jag enligt Livsmedelsverkets rekommendationer och svälter då jag gillar alldeles för få grönsaker, bönor (yick!) etc för att överleva på vegetarisk kost flera dagar i veckan. 

Vad andra gör skiter jag fullständigt i, men som reformerad matfobiker är jag glad över att jag redan ändrat min kost så pass som jag gjort, att dra den flera steg längre med alla konstiga konsistenser och smaker det medför plus panikångestattacker etc.... tack, men nej tack. 

Nu fick du en förklaring till varför JAG struntar i Livsmedelsverket och deras rekommendationer. 

Eftersom hela diskussionen var där om Livsmedelsverket skulle implementera dessa "råd" om 15g max per dag.

Så är det helt omöjligt att strunta i.

Vi står här ändå att Livsmedelsverket upp tills nu inte oss veterligen ens brytt sig om rapporten/forskningen.
    Så MYCKET förståeligt att du inte bryr dig om livsmedelsverket och pga de just nu inte ens bryr sig om rapporten/forskningen.

Men kan du berätta vad vi ska göra rapporten/forskning?
    Undrar då den är betydelselös just nu och för matråd i Sverige.

• klyban
    Anonym (Nej) skrev 2025-10-13 16:45:29 följande:
    Varför då? För att jag äter det jag kan äta för att kunna äta med någon form av glädje istället för att få ångestattacker av att försöka få i mig något jag inte klarar av varken konsistens eller smak av? 

Shit vilken empatisk människa du är *inte*
    Det mer intressanta är att du kommer som nötdjur ha ett mycket bra liv på praktiskt taget alla gårdar i hela Sverige, då vanvårdarna är väldigt få i Sverige.
  • klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-14 14:07:17 följande:
    För det första var tillgången på kött MYCKET MINDRE än för en nutida överflödssvensk.

För det andra betyder inte att animaliätande då hade betydelse nödvändigtvis att man måste fortsätta med det samma nu- att just de5 måste vara optimalt för alla individer.

Jag har överlevt i runda slängar 25 år sen jag slutade med kött o fisk 

Betydelselöst och pga att det räddade deras liv.

Ja, vi vet att du predikar att du slutat ätit kött och fiskar som lever 4h efter de är upptagna :whistle: 
    Och på den tiden dog man om man åt den fallerade dieten veganism.

Du glömde av fakta som detta :whoco5:
    Och man måste undra varför du gjorde, antagligen för det är pinsamt för dig att det är en fallerande diet utan tabletter.

• klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-14 14:32:12 följande:
    Såklart väljer var och en, men det har jag inte motsagt.Det måste vara tillåtet även att diskutera heta ämnen i ett forum. Ingen tvingas ju ens läsa tex mina ord.

Jag säger inte att mina argument ensamma ändrar en enda persons val, men om 1 av 100 som läser i en tråd tar lite intryck och sedan också möter annat i livet som kombineras med det kan det ibland till slut göra skillnad. I så fall skriver jag för denne ende (om hon/han finns här ) intresserade. Om hon/han int3 gör det så försökte jag åtminstone.

Jag vet åtminstone vilka argument som bidrog till att jag själv blev före detta köttätare.Sedan fungerar o tänket olika individer olika,

Såklart det är tillåtet :whoco5:

Dock är det predikan, tro att du har överlägsen moral och etik mot alla andra, och påståenden om människor som mat som är saken.

Ingen bryr sig egentligen om vegetarianer på annat sätt än andra människor som tex köttätare.
    Det är när du predikar som alla felen kommer för dig, som du komiskt nog försöker inbilla dig själv inte existerar och detta fast du fått det återberättat massor av ggr och av många olika användare.

Man inser att veganism gör så att man fabulerar en hel del har vi lärt oss med dig.
    Men på riktigt, tror du verkligen någon går på det och att det skulle vara annat än en predikan?

• klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-14 14:56:13 följande:
    Vilka märkliga påståenden? Jag har en annan åsikt än du.
    Sen önskar jag TS tillbaks i tråden,

Jag respekterar så till vida att jag vet att ingen kan tvingas varken att läsa mina ord eller göra efter dem, men det måste vara tillåtet  att göra debattinlägg även i heta frågor. Gillar man det inte kan man avstå från att läsa dem.

Du gör ett påstående om miljö, men ger inte argumenten för det., Du hänvisar till Google eller nätet , men det räcker inte som argument AI har dessutom ofta fel. Du vet inte hur alla som inte äterkött lever totalt sett eller vad vi äter, vilket kan vara mycket olika.

Jag utgår i sakfrågan från dem som får betala det yttersta priset, däribland miljarder landdjur och biljoner vattendjur. Det är inte ett självändamål att tala för vissa kostfaktorer.

Jo, vi vet, och en åsikt som inte accepterar annat än att den är korrekt och alla andra som säger annat är fel.

Nej, du respekterar inga andra argumentationer eller fakta som berättar annat än vad du anser är det ENDA RÄTTA.
    Alla betalar det yttersta priset med att leva, och vissa djur är till mat, precis som man ser vid andra djur i djurriket.

Och det är tack vare kött vår intelligens ökar och ökar, veganism ökar ingen intelligens och pga det sakar en hel del saker för detta.
    Och det är här kött kommer in som en överlägsen näringskälla, du vet det du försökte inbilla folk att jag sade att vi ska bara äta kött fast inte ens en gång skrivit något sånt eller ens nära.

• klyban
    Teresse7 skrev 2025-10-14 20:01:14 följande:
    Jag har aldrig skrivit att det är till fördel att ha en överdriven konsumtion eller ? 

Du drar du igång igen.... egna ihopalappade saker. 

Du håller dig inte till det jag skriver utan ställer om igen över det. Suck

Du får vara hur mkt djurrättsaktiv du vill. 

Nej du behöver inte prioritera klimatet men påstå då inte att du är vego för klimatets skull som du gjort innan. Är okunskap. 

Då är vi iaf överens om att kätt är en väldigt bra näringskälla ? 

Fisk är jag allergisk emot så den frågan tar jag inte i. 

Kött är och förblir en utmärkt näringskälla och vi som inte vill bli vego väljer Kött. Vi får i oss det vi behöver. Hur du får dig det du behöver har jag inget intresse I. 
    Användare visat sig börja med att lägga orden i munnen på oss andra, och ändra betydelser och för passa användarens narrativ som överlägsen i diskussionen och att du bara har fel alltid.
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-15 11:43:16 följande:
    Jag började som laktovegetarian när jag  slutade med kött/fisk och gick gradvis senare över till vegan, så det var inte bara över en natt utan några överväganden

Såklart rekommenderar jag att veta vad man gör och visst finns det veganer som har näringsbrist, kanske oftast sådana som blivit det snabbt som unga. Å andra sidan finns också blandkostare med näringsbrist.

Jag är för bra kunskaper i näringslära.

Jaha?

Inte ett enda ord du skrev där säger annat än vi kan fortsätta äta kött som vanligt, och så kan du göra ditt.

Men icke, predika från predikstolen där argumentet aldrig få gå annan väg än döma de som äter animalier.
    Vad ska det ge ens, för det är ju bara osaklig röra då.

Är det verkligen sant att du är bra på näringslära, och inte ens vet att kött är en överlägen näringskälla.
    VERKLIGEN Förvånad 

Om du vore bra på näringslära, så skulle du redan veta om detta om att kött är en överlägsen näringskälla.

• klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-15 12:35:43 följande:
    Även en konsumtion som anses normal kan i längden ha vissa risker.

Du påstår att det är barmhärtigare för planeten att äta kött. Jag ser inget argument för det, ett påstående men inget sakargument. Men sedan är jag inte heller miljöaktivist Utan djurrättsaktivist.

Om man inte föder upp djur behöver man inte döda dem, miljarder landdjur  om året i världen. Om man inte fiskar behöver man inte döda biljoner, för så många är det, fiskar och andra vattendjur.
    Ja, utan tabletter så dör man av veganism, så det har du rätt på för en gångs skull.
  • klyban
    Anonym (Nytta) skrev 2025-10-15 13:49:30 följande:
    Finns det fakta bakom det ? Finns inte en enda uppgift på att någon fått cancer eller hjärtsjukdomar för att den har ätit kött 2 gånger i veckan och det beror på köttet. Det är rena rama galenskapen att få runt o inbilla sig det. 

Nej men om du inte är miljöaktivist så kanske du ska hålla dig undan ämnet. 

Jo om man föder upp djur så behöver man döda dem. Det är själva tanken med att föda upp slaktdjur eller odla fisk. Blir sjukt trångt om bönderna bara ska börja föda upp. Tror få bönder är så sugna på det. Suck 

Jag tycker det finns en sak alla borde lära sig, och det är att matforskning är svårt havererad på så otroligt mycket.

Och går man igenom forskningen så kan man nästan påstå vad som helst.
    Och det komiska är att påståendet ofta stödjer den som beställt forskningen.
    Är inte det rätt komiskt det "sammanträffandet"?

• klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-17 15:38:20 följande:
    Jag läser rel ofta om tex ladugårdsbränder, och för ett tag sedan var det en stor fågeluppfödning som gick upp i rök.

Det vet såklart många men vad jag menade var att det är väldigt olika för olika lantbruk och ofta svårt att tala i generella termer.

Jag är lite trött på detta nu-vill att TS tar över.

Ja, Olyckor sker, och?

Såklart du är trött och pga dina undermåliga argument som är i en form av predikan.

• klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-17 15:55:38 följande:

Svenskar konsumerar betydligt mer än en bit i veckan. Det finns både likheter och skillnader mellan olika kött .

Jag skriver till alla och svarade på något  och ja jag vet att du är kunnig på området

Jag läser gång på gång om tex ladugårdsbrände med många innebrända djur

Och, kött är en fantastisk näringskälla, så det är ju direkt förståeligt.
    Sen är ladugårdar en riskmiljö för just brand och pga en del utrustning och mycket brännbara material omkring som orsakar 

Rätt komiskt påstående du gör också, och med tanke på när jag läser om bränderna så räddas djuren väldigt ofta innan någon av dom dör.

Och sen inser jag också du lider av något som man kallar för konfirmationsbias, och där du ser saker och ting som en bekräftelse i din agenda och för var brand.
    Men ledsen att typ 10 bränder och endast 4st med dödlig utgång för djur, och ENDAST en där ett större antal dog.

Men det är lugnt, jag förstår att det handlar om att krydda argumentet och för att verkligheten inte räcker för dig i din predikan.

• klyban

2021 var detta.

• klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-17 16:55:33 följande:
    Vid ladugårdsbränder brukar vad jag vet fler djur brinna inne.

Jag lever på annat än havregrynsgröt med. Den nämnde jag bara som svar på frågan om jag äter havre. Ett ja alltså. Sedan säger jag inte att alla bönder skulle klara sig direkt idag utan djurhållning, men med en långsiktig ändring - successivt lite i taget- skulle förutsättningar kunna ändras. Ett vegetabiliebaserat samhälle kommer inte över en natt. Men vi konsumenter har förstås inte en lagstadgad plikt att efterfråga allt som produceras idag heller.

För att TS oftast inte deltar och jag vill att båda sidor skall finnas med.

Igen, av 10st bränder, så dog bara en gång en större besättning, annars ett fåtal djur.

Ladugårdar är en riskmiljö för bränder, och bonden hinner allt som oftast rädda sina djur.

Och 10st bränder med så många ladugårdar med bönder, ja, det är då inte mycket alls.
    Jag börjar fundera på varför du fabulerar för, tror du ingen vet eller?
    Eller bryr sig inte agendan om fakta?

En sak är säker dock, det blir otroligt tokigt för dig nu.

• klyban
    Anonym (Göran) skrev 2025-10-17 17:18:33 följande:

TS och någon mer här har svårt att respektera att dom flesta väljer att äta kött. Varför är det så viktigt för vissa vegetarianer och veganer att folk ska göra som er?

Egentligen rätt enkelt, de ser sig överlägsna i sin diet och predikar din diet som det vore en religion som alla MÅSTE följa.

Och skyr inga medel för sin agenda.
    Inte ens äta människor är ett argument du skyr.

• klyban

Dyker du ned i detta så kan du hitta hur många cancer som helst.

Och denna köttcancerpåstående är ingen bra forskning, då den inte särskiljer kött och processat kött med nitriter, och nitriter vet vi är hälsovådligt.
    Och enda anledningen vi använder nitriter, det är för att utan är det mycket mer hälsovådligt.

Tycker folk borde lära sig snabbt att matforskning ska man aldrig lita på, och speciellt inte dessa diffusa.
    För det finns ju gott om bevis för vissa livsmedel, men de allra flesta inte alls.

Anonym (Nytta) skrev 2025-10-17 21:21:46 följande:
    Ja men snälla människa! Överdriven konsumtion av kött kan leda till sjukdomar! Jag förespråkar inte en överdriven konsumtion  av någonting. 

Jag äter jött en gång i veckan och det finns inga belägg för att det är någon hälsorisk överhuvudtaget. 

Man kan få cancer av allt. Veganer kan också få cancer. Att förespråka att andra inte ska äta kött är rena rana dyngan. På riktigt vi tar ansvar för vad vi äter och vi har koll. Finns dom som äter för mkt kött men dom vet om det tro mig. De flesta är myndigförklarade. 

Du är mest en översittare och måste enbart ha sista ordet. 

Finns gott om cancerframkallande ämnen i väldigt mkt. Alla är inte blåbär i ansvarstagande för sig själva. 

Du driver djurens fråga och nej jag tycker inte det är fel att vi äter kött iaf. 

Du kommer svara för du infinner dig inte, du SKA ha sista ordet. Detvär typiskt er översittare 

I sitt narrativ och överlägsenhet, så är svart och vitt argumentation och lägga orden i munnen på dig tillåtna argumentationstekniker i att omvända dig från kött.

De skyr inga medel i sin predikan, inte ens äta människor är ett argument som de låter vara i sina försök att omvända dig.

Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-17 21:39:14 följande:
    Sista ordet är inget självändamål, alls, utan för mig handlar det främst om de som dödas, djuren. Det är ur deras perspektivlöshet, skriver inte översitteri..

Självklart kan både vegetarianer och veganer få cancer, tex en vegan som röker eller dricker alkohol eller ofta bränner sig i solen eller solarium, eller smittas av HPV och har otur(främst kvinnor) , bor i radonhus (speciellt om man också är rökare), utsätts för asbest (också speciellt om man är rökare)eller andra, men så mycket kan i alla fall sägas att gruppen veganer och gruppen vegetarianer totalt sett har mindre risk för vissa typer av cancer än andra

Men du har ju rätt i att det är skillnad mellan olika mängder, men svenskar i genomsnitt ligger högt i köttkonsumtion internationellt sett - och mycket högre än för 45 år sen

Jag vill ha in TS i tråden snart

Den som predikar kommer alltid kräva sista ordet oavsett hur många människor vi ska äta.

Vi vet redan att du komemr aldrig låta punkt komma för dig.

Jag ska vara helt ärlig, kommer aldrig låta dig predika utan få kritik för felen du ger.
    För den som predikar och anser sig bättre än alla andra för sin diet gjort dom religiösa, släpper jag aldrig innan du säger du får äta vad du vill och jag ska inte ge mig på er med konstiga argumentation som äta människor.

Det mest komiska i det hela, det är att du verkar inte ens fatta hur ute du är och seglar heller, mycket fascinerande faktiskt.

Detta med bränderna var OERHÖRT komiskt faktiskt, men det är en klassiker när en "bättre" människa försöker fabulera om fakta för ge sin predikan kredd.
    Men i detta fallet blev det exakt omvänt.

• klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-18 19:23:42 följande:
    Google är inget argument i sig.
    Ingen religiös kommer någonsin googla något som raserar deras värd Solig
  • klyban
    Anonym (Nytta) skrev 2025-10-18 19:53:28 följande:
    Vegan verkar vara en sekt 
    När de börjar predika, så är svaret JA.
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-18 20:36:32 följande:
    Många troende tycker exakt som du i köttfrågorna och tycker att jag har fel.(jag gör ett undantag nu.)

Nope, inte en enda som är sakliga med fakta är troende mer än till saklighet och fakta.

Den enda skillnaden är att jag är inte religiös i frågan, men du är, hur har du missat?

Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-18 20:38:01 följande:
    Nej.Ordet vegan betyder bara person som inte konsumerar några djurprodukter.

Det betyder inte att man har vissa åsikter

I ditt fall, så betyder det att du försöker inbilla dig att din religion är den enda som gäller.

Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-18 20:39:10 följande:
    Vad är vår uppgift i livet?

Praktiskt taget vart enda är uppgiften att äta mat som ger oss något.
    Det är lugnt, förstår det är inte din sak.

Än mer intressant är att du försöker inbilla dig att du är den enda som har rätt.

Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!