Inlägg från: Anonym (Mina skäl att välja äta vego) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mina skäl att välja äta vego)

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

Rataxes skrev 2025-09-27 17:30:07 följande:
    Nu behöver ju viltstammarna hållas i schack, av jakt.
    Annars blir det mindre mat åt veganer när vildsvin och hjortar härjar fritt på åkrarna.
    Även i ett veganskt samhälle kan en viss begränsad skyddsjakt tänkas förekomma, även om jag är för att söka minimera den så långt möjligt, och effektivt inhägna odlingar osv.

Då äter i o f s inte vi människor de dödade djuren, men det kan tex tänkas finnas en nisch där för carnivora husdjur, där spec katter behöver taurin. ( Vet inte om det nån gång i framtiden kan framställas syntetiskt).

Meni alla fall. Begränsad skyddsjakt tror jag kan finnas även i en till fullo vegansk kultur.

Jag är inte rabiat utan en lugn o resonerande högerkonservativ vegan. Inte 20 år heller utan betydligt äldre.
    klyban skrev 2025-09-27 18:40:52 följande:

Djuren för mat är välskötta, och det gör dig konstig och när du vägrar acceptera.

Komiskt är rätt ord för detta.

Finns inget lagligt att skada djur som de gjorde vid denna gård för säga djuren far illa.

För det var dom som sade de far illa av djurhållaren, men det ar de själva som hade ingen som helst respekt eller empati för djuren som faktiskt behandlades mycket bra på den gården.

Så de tog saken i sina egna händer, och sen försökte kalla sig djurvänner.
    Dessa veganar var djurhatare och som deras aktioner berättade för alla.

På samma sätt de trodde de hjälpte minkar genom släppa ut dom, sen när de låg och kved av skador efter bilar, eller frös ihjäl.
    Vart var dessa "djurvänner" då?
    Ja, en sak är klar, de var inte där för minkarna då, utan lät de lida svårt innan de dog.
    Detta är sjukligt skadade människor som gör så.

En sak är dock solklart, djuren har det mycket bra i Sverige
    Även de som är för mat.
    Och en sak är också 100%, och det är att alla våra djur vi hade.
    Så hade alla fantastiska liv och älskade av oss alla, även på tallriken.

Det handlar ju för mig inte om det. Hur välskötta de än är finns ändå avsikten att döda dem där. (dvs jag är för djurrätt, inte bara djurskydd)

Jag har inte sagt att jag stöder att skada. Jag har inte uttalat stöd för en så vriden grupp. Det är ej min metod.

Nej, de gjorde det inte för att rädda just de djuren utan snarare för att väcka debatt om pälsindustrin o ekonomiskt skada just de minkfarmerna. Men jag har inte uttalat stöd för minkutsläpp heller. Jag tar avstånd från de metoderna, och skulle själv ej delta. Däremot kunde jag ev någon dag vara med i fritagning av något enstaka djur, tex en o annan höna, om jag visste att den kommer till ett bra hem. En jag känner var med i några sådana saker. Sedan var väl minkutsläppen mest en 90-talsgrej?

Skulle du tycka att någon som planerade att döda och äta dig i slutändan älskade dig- även om du hade det så att säga materiellt bra pga den personen?

klyban skrev 2025-09-29 16:48:45 följande:

Djurrätt och djurskydd är lite av samma sak.

Att ett djur dör för att vara mat, det är helt normalt och handlar varken on djurrätt eller djurskydd.

Men förstår de med agendor försöker inbilla sig annat.

Ja, minkar led något abnormt när de släpptes ut, och inga djurvänner som gör något sånt.
    BARA djurhatare som såg till att de skulle lida så satans mycket.

hade du sett dessa minkar som jag gjorde, så hade du börjat gråta hur illa de blev plågade av "djurvänner".

Nej. Djurrätt = inte döda. Djurskydd = döda men förbättra förhållandena före själva dödandet.

Det är inte nödvändigt. Djur som aldrig fötts upp kan ju inte heller dödas. Fasar man ut uppfödning försvinner dödandet i samband med den. Däremot gläder det mig om några av de djur som redan finns kan t.ex. friköpas. Jag följer tex den söta grisen Esther på nätet, som är på en djurfristad i Kanada. Där fungerar agendan som helt enkelt är älska/ inte döda.

Jag skrev tydligt att jag inte stödde minkutsläppen som mest var en 90-talsgrej om jag minns rätt
    klyban skrev 2025-10-01 07:07:43 följande:

Det är vad djurhållaren har rätt till och slakta sina djur :whoco5:

Ingen som bryr sig om vad du stödjer, utan det är vad veganer gör.

Och det som är intressant och se är att du inte fördömer det svårt och detta svåra SVÅRA lidande som dom skapade minkarna, eller hur de skadade djur på bondgård och bara för bonden skötte sina djur för bra och att detta inte alls passa agendan.

Detta är riktigt hemska människor.
    Och dom alla pratar som du, fast någon nivå över såklart.

Och ja, vi och jag har haft många söta djur som hamnat på tallriken, och?
    Undrar då de är ju hållna för att bli mat.
    Och vi har alltid älskat dom för detta, och sen får man hedra dom
    genom att göra en god rätt av det också, och det lyckades vi nästan alltid med.

Rent juridiskt ja, men det är inte heller olagligt att inte göra det, att inte föda upp och sända djur till slakt, och jag förespråkar att välja det andra alternativet och göra något annat. Det är också en rätt.

En o annan kan tycka det är intressant precis som jag själv tyckte argument för vego var intressanta när jag fortfarande åt animalier och när jag själv var i den process när jag ändrade mig.

Jag har TYDLIGT tagit AVSTÅND från minkutsläppandet.

Skulle du känna dig mer hedrad av att bli uppäten än av att någon avstod från det? Kan man döda och äta någon man älskar. Jag tycker det är mer kärlek i att avstå i så fall
    klyban skrev 2025-10-01 14:34:09 följande:

Enda som betyder något, dina fantasier om djurrätt för mat, det blir rätt komisk och då deras hela existens är just för mat och ett bra liv till den punkten.

SÅ nu kom äta människor, men hur skulle jag bry mig över detta?
    Jag är ju faan död :whoco5:

Och vem faan sade att djuren skulle vara hedrade och när det är vi som lagar maten som hedrar djuret, djuret är ju dött, så vad är den halmgubben om???

Det berättar hur illa det är med veganer, för det mer intressanta är att många tar inget avstånd alls från att plåga minkar.(Och då när det begav sig.)
    Man skulle tvingat dessa och plocka upp alla dessa dödade och lemlästade minkar, för ins vilken nivå av kräk man hade med att göra här med minkutsläppet, och hur de även plågade djur på en bondgård och pga bonden skötte sina djur för bra.

Undrar vart dessa galningar tog vägen, för de kan faan inte haft många vänner efter plågat så många djur till döds.

Skulle du om någon födde up dig för mat avstå från att  bli fritagen om chansen dök upp och säga: nej jag är till för att bli mat och Jag vill dö här.? Inget uppfött djur vill det,. För det djuret är det liv det har värdefullt. Jag ser det ur djurets perspektiv. Jag känner en person som deltagit i fritagningar av enstaka djur som kom till kärleksfull miljö.(en helt annan sak än minkutsläppande). Vore det etiskt ok att äta dig med motiveringen han är ju för (jag svär inte) död? Skulle det kunna ses som att hedra dig?

Jag känner ingen som deltog i 90-talets minkutsläpp, så var de är nu vet jag inte.

Ordet vegan betyder bara person som inte konsumerar några animalier - inte person som släpper ut minkar.
    Anonym (Mums) skrev 2025-10-01 21:15:54 följande:

klimatkrisen är ett påhitt för att kontrollera rika länder där religion inte längre funkar. 

För min del är jag högervegan och menar att det finns helt andra bra skäl för vegetabiliebaserade livsmedel. Jag är djurrätts-vegan, inte miljönisse. Men djurrätt är bortglömt idag när så mycket fokus är på tex miljö.
    Mayjel skrev 2025-10-01 20:50:26 följande:

Jag mår bättre av en allsidig kost så nej, kommer inte att sluta konsumera animaliska livsmedel. Däremot kan jag tänka mig att begränsa intaget lite. Man måste inte äta kött, ägg eller mjölkprodukter precis varje dag. 

Vad kan du inte få i en vegetabiliebaserad kost?
    Mayjel skrev 2025-10-01 21:23:04 följande:
    Det järn jag behöver.
    Det finns en hel del vegetabiliebaserade järnkällor. Själv hade jag bra Hb- värde enligt en klinik som tog prov, och jag har varit vegan relativt länge.
    Anonym (Göran) skrev 2025-10-01 21:23:14 följande:

Alla som lever ett liv på vår jord är en belastning eftersom alla konsumerar. Kan man säga att även vegetarianer skiter i jorden och djuren då?

Det bästa för moder jord skulle vara om man inte ens fötts.

Jag har en helt annan utgångspunkt än TS. Jag är djurrättsvegan, inte miljövegan- högerman dessutom. Jag ser djurrättsskäl som tyngre än miljöskäl för vegetabiliebaserade livsmedel.
    klyban skrev 2025-10-02 16:33:04 följande:

Trodde vi aldrig skulle komma hit med dig, men ser nu hur det blir till extremism och äta människor.

Bryr mig inte om du känner någon, men det är den avarten vi ser hos veganer och hur de pinar djur.
    Men tydligen är det bara de som sköter sina djur och som ska ge sig på.

Och det är intressant och se predikan fortsätter och med skambelägga och äta människor nu också.

Anonym (Mums) skrev 2025-10-01 21:15:54 följande:

klimatkrisen är ett påhitt för att kontrollera rika länder där religion inte längre funkar. 

Eller så kan man ställa sig frågande vart alla glaciärer tar vägen och inser fakta säger något helt annat än vad kaninhålet säger.

Någon som gör att du dör om du inte får :whoco5: 

Hur kan du redan glömt detta?

Jag har självfallet inte förespråkat att äta människor. Jag säger bara att andra levande väsen också vill leva, och att det finns möjlighet att avstå från att föda upp och döda de uppfödda djuren

Snälla nån. Man plågar väl inte djur bara för att man råkar vara vegan. Ordet betyder bara person som ej konsumerar animalier.

En debatt är till för att olika åsikter ska få framföras. Självfallet kan man jämföra en människas vilja att leva med ett djurs.

Någon som gör att jag dör om jag inte får? Jag frågade en annan person vad han/ hon anser sig inte få från vegetabiliebaserade livsmedel- alltså vilket konkret ämne. Och den personen svarade mig.

Jag minns ganska väl.
Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!