• Anonym (Fru1)

2 fruar

förra året träffade jag en 13 år yngre kille, föll direkt! men det har inte varit lätt. 
    han nämnde någon gång han ville ha barn, men att jag va för gammal (44) och att jag redan har barn med 2 olika pappor. och att han kommer hitta en tjej att ha barn med. Så klart blev jag ledsen, men fattade så klart men bad han klart och tydligt säg till så jag kan gå! För vill ej dela dig. 

nu kom jag på han att han pratade med en tjej på snap, hittade henne och frågade henne vem hon var, och hon sa de va tillsammans och varit det in3 månader.

Blev skit arg och vi bråkade Och gjorde slut. 

men vecka senare så träffades vi och han har en makt över mej så jag förlät han och tillock med lovade att fundera på att vara en av hans 2 fruar. 
    inte den tjejen han va otrogen med.

han vill gifta oss båda, i islam.ha barn med den andra tjejen. Och typ bo ?varannan? vecka hos oss.
    ska jag göra detta så har jag så klart en del krav. 

någon som har det så? 
    vill gärna prata med någon som lever så.

• Svar på tråden 2 fruar
  • felicityporter

Äh, sluta det är totalt vansinnigt och du kommer må piss! Dessutom är ju inte ens bigami lagligt i Sverige så med största sannolikhet kommer kvinnan till hans eventuella barn vara den juridiska frun.
    Dessutom verkar han vara ett riktigt opålitligt, ocharmigt äckel baserat på det du berättar om honom. Nej, bara nej. Du funderar säkert på att gå med på detta upplägg endast pga ålderskillnaden och att du känner dig smickrad av att en såpass mycket yngre kille vill ha dig. Skitsamma, släpp honom, han är creepy och du kan få hundratusen gånger bättre.

• Anonym (He he)

Jag skrattar inte om händelse men när man läser visa inlägg och att folk bjuder andra på sina fruar/män (3kant) ni tycker att det är trevligt och sexig men när det gäller såna händelser då är det äckel. 
    🤨
    Dubbelmoral som vanlig. 
    Ingen kräver dig att stanna kvar /lämna. 
    Älskar du honom stanna och leva med, tycker du tvärtom bara lämna och lev ditt liv. 
    Enkelt 😉

Önskar alla det bästa ♥️🤗

• Trent

Jag kan inte se några som helst problem med det upplägget och blir ärligt talat förvånad över att du frågar.

• Aliona

Man kan absolut leva så. Folk får välja sina liv precis som de vill och polyförhållandem (som det här ju faktiskt handlar om) är mer och mer normaliserat. 

Jag ser dock ett par problematiska områden i vad du skriver, För det första är det här inte på ditt initiativ eller, vad det verkar, ens vad DU vill. Du skriver att du inte vill dela honom, men nu är det premisserna du ställts inför. Det är sällan recept för lycka. Jag är rädd att du gör våld på dig själv, kompromissar bort för mycket, och kommer må dåligt eller bli bitter eftersom du egentligen vill leva bara med honom. Ska man keva i polyförhållanden, eller i öppna relationer eller annan alternativ livsstil så blr det vara för att det är allas innerliga vilja.

Jag är också lite bekymrad över att han redan ljugit och bedragit dig trots att du uttryckligen bad om ärlighet. God kommunikation, öppenhet och ärlighet är a och o och för lin del, skulle mitt förtroende för honom varit förbrukat där. 

Andra området är juridiskt. Polygami är som du säkert vet förbjudet i Sverige. Vad han pratar om är religlöst giftemål, och det gäller inte i lagen. Han kan inte heller vara folkbokförd på två ställen, och sambolagen gäller inte om han är gift med någon annan. Det är alltså bara en av er som kommer ha rätt till bodelning, arv osv. Det här kan försätta dig i en sårbar situation. 

Och till sist, om jag ens övervägt att gå in i ennsån familjebildning, så skulle jag inte bara ha en men många ingående samtal med honom om hur han ser på religion, jämställdhet, värderingar osv. 

Fundera ordentligt och gå inte in i något om du inte känner att du till 100% vill, och om du bestämmer dig för att stanna, ta noga hand om dig och dina rättigheter. 

• Tom Araya

Det räcker för mig att du nämner islam så får det mig att vilja skrika NEEEJ!!!

Om du inte själv är muslim så avråder jag bestämt från att engagera dig i ett förhållande med en muslim.

• Anonym (Z)

Du pratar om 2 fruar, men en enbart muslimsk vigsel är ju inte giltig i Sverige så du skulle bli en av 2 låtsasfruar. Dvs en av två flickvänner, att kalla det för fruar är en skönmålning, läppstift på en gris. 

Fru, muslim, vigsel etc är helt ovidkommande - din fråga är alltså om någon delat pojkvän med en annan kvinna och tyckt det varit toppen. 

• Trent
    Tom Araya skrev 2025-08-17 11:58:05 följande:

Om du inte själv är muslim så avråder jag bestämt från att engagera dig i ett förhållande med en muslim.

Men vänta, jag trodde du var muslim.
  • Anonym (sköldmö)

TS, du vill ha svar från andra som lever så. Hur många tror du lever så? Det är inte ens vanligt bland muslimer.

Men vill du gå med på ett sådant arrangemang hellre än att förlora honom, är det ditt val. De flesta skulle aldrig göra det, för det finns i princip inga män som är så fantastiska att de är värda det. Då är det bättre att vara singel eller hitta en ledig man. Eller ha ett öppet förhållande, så att båda kan träffa andra om de vill. Inte dela sin partner med en annan på det sättet du menar.

Men som sagt, det är upp till dig. Fast hur skulle hans blivande fru ställa sig till det tror du? Att dela honom med dig? Att han bodde hos dig varannan vecka?

Hur gamla är dina barn? Fick du barn tidigt, så att de är vuxna och utflugna, eller snart där, kan du väl göra som du vill. Men är de yngre borde du tänka dig för innan du släpper in en ny man i deras liv, oavsett om det är på heltid eller halvtid. Ditt ansvar som förälder är att sätta dina barns behov främst tills de är vuxna. De har olika pappor, den äldsta har alltså redan upplevt flera separationer. Därtill verkar du inte ha världens bästa omdöme när det gäller män, som har fallit för denna kille och tar tillbaka honom, trots att han redan har bedragit dig och ljugit för dig.

Att han vill ha egna barn kan jag förstå. Men då borde han släppa dig helt och hållet.

Han har dock inte mer makt över dig än du ger honom.

• fornminne
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-08-17 12:42:35 följande:

TS, du vill ha svar från andra som lever så. Hur många tror du lever så? Det är inte ens vanligt bland muslimer.

Men vill du gå med på ett sådant arrangemang hellre än att förlora honom, är det ditt val. De flesta skulle aldrig göra det, för det finns i princip inga män som är så fantastiska att de är värda det. Då är det bättre att vara singel eller hitta en ledig man. Eller ha ett öppet förhållande, så att båda kan träffa andra om de vill. Inte dela sin partner med en annan på det sättet du menar.

Men som sagt, det är upp till dig. Fast hur skulle hans blivande fru ställa sig till det tror du? Att dela honom med dig? Att han bodde hos dig varannan vecka?

Hur gamla är dina barn? Fick du barn tidigt, så att de är vuxna och utflugna, eller snart där, kan du väl göra som du vill. Men är de yngre borde du tänka dig för innan du släpper in en ny man i deras liv, oavsett om det är på heltid eller halvtid. Ditt ansvar som förälder är att sätta dina barns behov främst tills de är vuxna. De har olika pappor, den äldsta har alltså redan upplevt flera separationer. Därtill verkar du inte ha världens bästa omdöme när det gäller män, som har fallit för denna kille och tar tillbaka honom, trots att han redan har bedragit dig och ljugit för dig.

Att han vill ha egna barn kan jag förstå. Men då borde han släppa dig helt och hållet.

Han har dock inte mer makt över dig än du ger honom.

Du skriver att de flesta aldrig skulle vilja leva så. Det stämmer, men en del gör det. Poly-förhållanden är inte så ovanliga som många tror. Det är inte detsamma som öppna förhållanden, utan handlar om att man har fler än en partner, men håller sig till dessa.

Jag vet en kvinna som lever med två män. Visst, det tillhör inte normen. Men det förekommer.
  • Anonym (Fru1)

Tack sköldmö Och aliona  🙏 frågan är inte om det går utan om där finns någon annan som lever/ levt så, förstår det inte är vanligt. 

han vill ha barn, jag är färdig med de och vi vill vara med vanrandra,?kan tänka mej detta men har mycket att tänka På.

vill det ska bli bra för alla. Jag vet inte än om det är något för mej och därför tack för er som svarat utan att döma! har inte tänkt på adress giltigt giftemål mm så ska lägga till det. 

jag är inte muslim jag är så svenska man kan bli och inte alls troende, detta giftemål han pratar om vet jag är mer för honom i hans tro och inget som håller i ?lagen? 

• Anonym (sköldmö)
    fornminne skrev 2025-08-17 13:10:09 följande:
    Du skriver att de flesta aldrig skulle vilja leva så. Det stämmer, men en del gör det. Poly-förhållanden är inte så ovanliga som många tror. Det är inte detsamma som öppna förhållanden, utan handlar om att man har fler än en partner, men håller sig till dessa.

Jag vet en kvinna som lever med två män. Visst, det tillhör inte normen. Men det förekommer.
    Jag vet att det förekommer och jag kanske var otydlig. Visst kan man leva så. Med då är det, som någon skrev tidigare, alla inblandades genuina vilja, eller bör vara. Så är det inte i TS fall.

Det finns ingen man som är så fantastisk att han är värd att dela om man inte själv vill leva så. TS kille har dessutom redan visat att han varken är särskilt trevlig eller pålitlig.

Men TS verkar inte ens känna till att man inte kan ha två fruar i Sverige (juridiskt). Och hon har redan barn med två pappor, så hon kanske inte har så höga krav på män och relationer.
  • Xenia
    Anonym (Z) skrev 2025-08-17 12:23:25 följande:

Du pratar om 2 fruar, men en enbart muslimsk vigsel är ju inte giltig i Sverige så du skulle bli en av 2 låtsasfruar. Dvs en av två flickvänner, att kalla det för fruar är en skönmålning, läppstift på en gris. 

Fru, muslim, vigsel etc är helt ovidkommande - din fråga är alltså om någon delat pojkvän med en annan kvinna och tyckt det varit toppen. 

Snarare så blir TS "den andra kvinnan", dvs en älskarinna utan några som helst rättigheter och som vet att frun och barnen alltid går först.

Skillnaden blir att frun här känner till det och godkänner det. Gör hon verkligen det? Om mannen får barn med sin riktiga fru, då om inte förr kan hon ställa krav. T ex att han bor hemma med henne och barnen hela tiden, inte smiter undan varannan vecka för att bo med dig.

Men det beror ju på, är hon lika mesig och undergiven som du tycks vara, så finner hon sig i det. Och barnen går miste om sin far halva tiden.
  • Anonym (sköldmö)
    Anonym (Fru1) skrev 2025-08-17 13:12:50 följande:

Tack sköldmö Och aliona  🙏 frågan är inte om det går utan om där finns någon annan som lever/ levt så, förstår det inte är vanligt. 

han vill ha barn, jag är färdig med de och vi vill vara med vanrandra,?kan tänka mej detta men har mycket att tänka På.

vill det ska bli bra för alla. Jag vet inte än om det är något för mej och därför tack för er som svarat utan att döma! har inte tänkt på adress giltigt giftemål mm så ska lägga till det. 

jag är inte muslim jag är så svenska man kan bli och inte alls troende, detta giftemål han pratar om vet jag är mer för honom i hans tro och inget som håller i ?lagen? 

Men skulle han vara gift med dig eller henne? Juridiskt alltså.

Och varför skulle den andra kvinnan gå med på ett sådant arrangemang? Att dela pappan till sina barn med en annan kvinna? Det är som sagt inte ens vanligt bland muslimer, särskilt inte bland muslimer i Sverige och väst.

Och återigen, hur gamla är dina barn? Är de vuxna eller nästan vuxna? Då kan du göra som du vill. Annars måste du faktiskt ta hänsyn till dem också. Inte släppa in vem som helst i deras liv, särskilt inte när de redan har upplevt separationer osv.
  • Anonym (?)

Varför kan ni inte adoptera om han nu vill ha barn, om du oxå vill dvs. Eller köra surogat?
    Annars tror jag faktiskt du gör klokare i att inse att om han nu vill ha barn och fru på annat hål, så kanske du ska fundera på att säga tack och hej istället. 

Kommer du någonsin tycka det känns okej att dela din partner med en annan kvinna? Verkligen dela då. För ska han bo varannan vecka så kommer han inte bara ?vara din? längre. 

Har du kollar med honom om han då är okej med att du har en 2a man? För det ska väl vara same same?

• Anonym (Z)
    Anonym (Fru1) skrev 2025-08-17 13:12:50 följande:

Som jag skrev, är din fråga om det funkar att vara en av två flickvänner till en man.

Men ja, om han gifter sig lagligt med en av er blir det ju ytterligare att tänka på. Antar att om han gifter sig, blir det med mamman till barnen, det underlättar för faderskap, vårdnad och arv. Som någon skrev är sambolagen menad för två ogifta personer som bor tillsammans, så gifter han sig med den andra räknas han inte som sambo med dig, vilket kan ha fördelar och nackdelar. Men någon gemensam ekonomi blir svårt. Ska han betala hälften av allt hos dig och hälften av allt hos henne? Har han råd med det? 

Hans släktingar kommer att betrakta den andra som den riktiga frun/flickvännen eftersom hon är mamma till hans barn. Även om han inte blir någon superpappa kommer barnen att ta mycket av hans tid och du får mindre än hälften av tiden. 

• Anonym (H)
    Tom Araya skrev 2025-08-17 11:58:05 följande:

Samma här.
  • Anonym (M)

Det första du borde tänka på är dina barn men du nämner inte ens barnen utan skriver bara om hur du skulle uppleva det. 

Är det här upplägget verkligen för barnens bästa? Vad skulle deras pappor tycka om att du utsätter barnen för det? 

Inte ens i kulturer där bigami förekommer är det en ideal situation. Fru nr 2 som du överväger att bli av någon outgrundlig anledning har dessutom ofta lägre status än fru nr 1.

Du skriver att du är så svensk man kan bli och då kommer det garanterat inte att fungera. 

Jag är ensamstående med ett barn och blev för några år sedan förälskad i en syriansk man men valde att inte inleda något pga kulturskillnaderna (och då är han ändå kristen), inte minst kvinnosynen, och för att jag inte vill utsätta mitt barn för en komplicerad situation.

Det var jobbigt att komma över honom men mitt barn kommer främst. Man måste inte vara tillsammans med en person bara för att man blir förälskad, särskilt inte när man har barn. 

Svar på tråden 2 fruar