• KimLinnefeldt

Hjälp inför skiljsmässa

Tonåringar är ofta på väg ut ur familjen alldeles på egen hand. De vill inte följa med till sommarstugan, inte ha gemensam semester, missar gärna måltider etc. Men alla barn är olika, så det går inte riktigt att veta hur de kommer att reagera. Min dotter var 12 och gick i däck, min son var 15 och tyckte att han fick bättre kontakt med oss efter skilsmässan.

20 år är lång tid, man hinner utvecklas på varsitt håll. Det verkar som om ni har lite olika kynne. Du vill prata om känslor, du vill ha närhet och sex, hon verkar mindre intresserad.

Mitt första äktenskap varade också i 20 år. Vi växte isär, enkelt uttryckt. Sen träffade både hon och jag nya efter skilsmässan, och har nog blivit betydligt lyckligare på varsitt håll (i nu 28 år).

• KimLinnefeldt
    Anonym (Sanna) skrev 2025-08-18 10:16:06 följande:
    Helt OT egentligen eftersom TS redan bestämt sig för att skiljas.

Men jag kan förundras över det här med att man växer ifrån varandra. Hur kan det egentligen bli så när man lever ihop. Visst är man en egen individ som utvecklas över tid med influenser från olika håll. Men man går ju igenom glädje och svårigheter gemensamt, tar en massa beslut och planerar framåt ihop och tillbringar väldigt mycket tid tillsammans. 

Kan mer förstå om man som TS har olika behov av intimitet och sex. Och att attraktion till den andra kan försvinna över tid, man blir mer som bästa vänner, men saknar att ha en kärleksrelation. I och för sig hänger kanske detta ihop med att växa isär. Även krav och behov förändras ju över tid. 

ja, ja, det var bara lite reflektion och funderingar,

Intressant fråga - vad innebär det att man vuxit ifrån varandra?

Men om man fick ihop det när man var 20 och skilde sig vid 40 så har det ju hunnit hända en del med en. Man utvecklas som människa hela tiden, och de här åren är ju ganska intensiva. 

Det sägs att det som man föll för hos partnern är också det som man retar sig på senare. Min första fru var initiativrik och projektvillig. Efter 20 år saknade jag en eftertänksamhet, mer reflektion, ett lugn, uppskattade inte ständigt nya projekt. Och hon tyckte nog att jag var för passiv.

I mitt andra äktenskap uppskattade jag från början hennes lugn och våra långa samtal, det gör jag fortfarande men kan sakna mer energi och initiativ...
Svar på tråden Hjälp inför skiljsmässa