Hjälp inför skiljsmässa
Har barn som är 17, 15 & 13. Jag har nu bestämt mig för att det är dags att ta steget och berätta att jag vill skilja mig.
Jag och min fru sedan 20 år har ett förhållande där det mesta i vardagen fungerar. Vi har ett fint hus, tar hand om barnen och delar på ansvar för det mesta. Vi bråkar väldigt sällan. Däremot finns det ingen kärlek från min sida. Vi har inte haft sex på flera år och det är inget vi pratar om.
Jag vantrivs inte direkt i min frus sällskap men jag känner att jag vill ha ett känslofyllt, inte bara praktiskt, förhållande. Jag har under många år känt att då vi ändå kommer överens om det mesta, även om vi har så kul, så kan man härda ut till barnen flyttat hemifrån.
Men nu känner jag att det inte funkar längre. Jag vill inte planera något eller ta initiativ till att göra saker då jag vet att jag ändå vill skiljas. Eftersom vi inte pratar känslor med varandra så är det här något som jag tänkt mycket på själv. Processen att komma fram till att jag vill skiljas har pågått under många år, så jag är helt säker och jag känner att jag inte ens vill försöka rädda vårt äktenskap längre.
Tänker också tillbaka på min egen ungdom och funderar på om det verkligen är så mycket bättre för dem att vi skiljer oss när de är i 20 årsåldern?
Rent ekonomiskt har vi det så pass bra att jag kan skaffa en egen våning och hon kan bo kvar i huset och behålla bilen. det vet jag är viktigt för henne.
Jag tror dock ändå att det kommer vara uppslitande och att min fru kommer bli väldigt upprörd, men det är väl rätt naturlig?
Det som jag är mest orolig för är hur barnen ska det. Det är ju deras liv som verkligen ställs på ända och den trygghet som de har i familjen kommer få sig en törn.
hur har ni gjort som har skiljt er med stora barn? När berättar man för barnen? Jag antar att vi vuxna först måste
landa i det här och sedan kommer ju allt det praktiska.
när tar man ens upp att man vill skiljas. Efter fredagsmyset när barnen gått upp till sina rum och sina datorer? Går man ut på en promenad för att inte barnen ska höra det som nog kommer bli ett bråk?