Inlägg från: Anonym (TS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TS)

Anklagad

Jag har precis börjat ett nytt jobb men var idag tvungen att stanna hemma och vabba. Detta tycker jag är fruktansvärt jobbigt då det är ett nytt jobb.
    Sen idag runt lunch ringer min chef upp mig och frågar hur det är med mitt barn och pratar lite om hur jag känner att det går på jobbet och sådär. Sen säger hon att en kollega till mig kommit till henne och uttryckt "en oro" för mig. Kollegan ska ha upplevt att jag en dag var pigg och så på morgon och förmiddag men att jag under eftermiddagen ska ha verkat annorlunda och att jag zoomat ut.
    Denna kollega har inte pratat med mig själv och jag har ingen aning om vad detta handlar om och att det hela känns väldigt olustigt. Vidare sa jag att jag gärna tar ett drogtest för att klargöra att jag inte tagit några droger. Och att de gärna får ta ett peth-test också. Hon sa då att det är jättebra att jag föreslår detta för att hon som chef har en skyldighet att kontrollera. 

Drogtestet kommer vara negativt men detta känns ändå väldigt olustigt för även om de får bevis på detta så är det ju någon som har misstänkt mig och nu känns det otroligt jobbigt att gå till jobbet. 

• Svar på tråden Anklagad
  • Anonym (TS)
    Anonym (xxx) skrev 2025-08-19 15:17:21 följande:

Så du föreslog själv att de skulle drogtesta dig?

Ja, för att rentvå mig. Men hon sa att hon hade varit tvungen även om inte jag föreslog det.
  • Anonym (TS)
    NinniQX skrev 2025-08-19 15:18:48 följande:

Men hur länge har du jobbar där? Har du varit så frånvaro så dom har märkt sån skillnad? 

Jag har bara jobbat två ynka veckor.

Vad menar du med din andra fråga?
  • Anonym (TS)
    Lynx123 skrev 2025-08-19 15:26:28 följande:

Men varför föreslog du ett drogtest? Jag hade.inte ens kommit på.tanken. Varför tror du att du verkade utzoomad?

För att der var det jag kunde komma på för att rentvå mig.
    Jag vet inte. Har ingen aning om varför någon har reagerat.
  • Anonym (TS)
    Anonym (G) skrev 2025-08-19 15:26:04 följande:

Vet du vilken kollega det gäller så du kan "belöna" henom?

Ingen aning om vem som pratat med chefen.
  • Anonym (TS)
    Anonym (xxx) skrev 2025-08-19 16:15:19 följande:
    Så chefen antydde att du uppträtt påverkad på arbetstid?
    Hon antydde inte, hon var tydlig med att en kollega pratat med henne med misstanken att jag var drogpåverkad. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (I) skrev 2025-08-19 16:11:43 följande:

Förstår att det känns jättejobbigt, men bra att du står upp för dig själv. Tycker dock du kan prata med dig chef och förklara att du tycker det jättekonstigt att någon som inte ens känner dig uttalar sig så om dig. Att det inte känns som ett så roligt välkomnande från kollegorna. 

Som chef har hon ju faktiskt också ett ansvar dig och din arbetsmiljö. 

Ja, jag ska prata med henne. Just när hon ringde fick jag halvt panik. Blev jätteledsen och sa det till henne.

Jag förstår inte vad i hela friden jag gjort för att bli misstänkt för detta och det känns som att jag nu kommer ha ögonen på mig. Även efter att chefen fått provsvaret. Jag vet ju dessutom inte om kollegan har pratat med andra och det nu finns flera som kommer granska mig. Kommer vara livrädd ens för att vara lite trött på jobbet.
  • Anonym (TS)
    Anonym (xxx) skrev 2025-08-19 16:31:47 följande:
    Fast det skrev du ju inte från början. Då skrev du så här:

uttryckt "en oro" för mig. Kollegan ska ha upplevt att jag en dag var pigg och så på morgon och förmiddag men att jag under eftermiddagen ska ha verkat annorlunda och att jag zoomat ut.

Är det detta du tolkat som att hon upplevde dig drogpåverkad?
    Ja och när jag sa att jag kunde ta ett drogtest så sa hon att det var bra för att hon vid misstanke är skyldig att ta mig till företagshälsovården för drogtestning. Och att det kommer ske imorgon. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (?) skrev 2025-08-19 16:28:38 följande:
    Hur ska du ha det?

"kollegan ska ha upplevt att jag en dag var pigg och så på morgon och förmiddag men att jag under eftermiddagen ska ha verkat annorlunda och att jag zoomat ut."

Hade en nyanställd börjat snacka om drogtest efter vad något sett på ett Teamsmöte hade jag undrar vad för paraniod dårfink jag anställt.

Väl bara att säga någt i still med "Vilkret möte?" och "Nej jag är inte 100% fokuserad hela tiden på möten, nya jobbet tar en massa energi från mig"
    Vadå teamsmöte?
    Jag ville visa att jag inte varit påverkad. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (konstigt) skrev 2025-08-19 16:50:42 följande:

Vad är det för typ av verksamhet som så snabbt börjar tänka på droger och missbruk? Tycker det låter konstigt och också att du genast föreslår det. 

Jag som chef hade aldrig tänkt det som första tanke för en medarbetare, jag hade funderat över sjukdom, hur hen har det hemma eller så. Om det är en nyanställd så hade jag i första hand tänkt på att man kan bli väldigt trött av att börja nytt jobb och sett över introduktionen.

Det är självklart alltid olämpligt att vara påverkad på jobbet men på vissa ställen är det kanske mer illa än om man t.ex jobbar med att rensa ogräs. Jag jobbar med unga människor. 

Och ja, jag har på eftermiddagarna, speciellt i slutet av veckan, varit trött och inte super på hugget. Det är väldigt mycket att lära sig och ta in när man är ny.
Svar på tråden Anklagad