Relationsfundering
Hälften av alla äktenskap slutar i skilsmässa. Det har hållit sig ganska väl sedan 2000, med upp- och nergångar under olika år.
Jättesvårt att säga om folk ger upp för lätt. Som sagts här så är det också äktenskap som får fortgå alldeles för länge.
Det är oftast kvinnan som vill separera (SCB), för mannen kan det komma som en blixt från klar himmel. Kanske beror på att kvinnan gjort stora framsteg i arbetslivet, men mannen inte alls gjort samma framsteg i familjelivet.
Att skiljas är en kris, men jag tror att de flesta kommer ut på andra sidan med ny livslust. Värre är det för barnen, som kan bli bortglömda under krisen och som tvingas till ett rörigt liv med två olika bostäder.
Finländarna sägs vara världens lyckligaste folk. När man frågar dem varför svarar de: Låga förväntningar.
Det kanske är nyckeln.
Vi ställer så stora krav på att partnern ska uppfylla alla våra behov - sällskap, fest, sociala kontakter, ekonomi, stöd, sex, upplevelser, barn.
När jag stör mig på min fru brukar jag försöka tänka: Jag får leva med henne. (= En gåva i livet, trots alla fel och brister och regniga måndagar).