• Anonym (OroligPappa)

Ensam 9-åring.

Har en grabb på 9 år. Genomsnäll, föredrar gaming framför sport. Blyg men ändå inte, men lite svårt med det sociala. Lugnare än gemene 9-åring skulle jag säga, de brukar vara ganska hyper. Men han har inga vänner, förutom kanske några han spelar lite löst med ibland på andra sidan jorden, och enbart via chatt. Leker med någon kusin en gång var tredje månad när de är på besök.

När jag lämnar honom på skolan så känns det i hjärtat varje morgon. Inga av de andra i klassen säger hej, det är som att han är osynlig. Grabbarna i klassen står i klungor, likaså tjejerna. Han står själv. Jag ser hur han sneglar mot de andra grabbarna och ja vet att han så gärna skulle få en invit. 

Vet inte vad man ska göra. Jag vill inte tjata om det "Har du lekt med några kompisar idag? Vad heter dina bästa kompisar i skolan?" o.s.v, för jag vet att det bara gör ont för någon utan vänner, och att man ofta ljuger då det är ett känsligt ämne. 
    Finns det inga grupper eller föreningar för barn som gillar gaming o.s.v? Det enda jag ser är sport och idrott.
  • Svar på tråden Ensam 9-åring.
  • Alessia

De har det inte så lätt, de snälla blyga pojkarna som inte är fotbolls- eller hockeytokiga. 
    Mitt tips är att kolla om det finns en scoutkår i närheten där du bor. Mitt ena brorsbarn är som din son: snäll, lite tillbakadragen, tar inte för sig, gillar datorspel men är inte fanatisk.. Hans mamma anmälde honom till scouterna och mycket motvilligt började han där. Det var en lyckträff. Han blev väl mottagen av ledare och kamrater, började tina upp och fick lära sig sådant han aldrig sysslat med tidigare, göra upp eld, orientera, slå läger, paddla kanot. Vintertid hade man mera inohusaktiviteter men också utomhus vid bra väderlek.Han fick nya kamrater som var snälla och inkluderande. Han är fortfarande en rätt stillsam kille men mycket mera frimodig till sitt sätt. 
    Så kolla scouterna! Eller friluftsfrämjandet som lokalt kan ha liknande upplägg.

• Aliona

Vad tråkigt, förstår att pappahjärtat brister. Jag tänker också på alternativa aktiviteter utanför skolan, som scouterna, kollo, schackklubbar (superpoppis bland unga idag), bokklubbar (kolla biblioteken), friluftsfrämjandet, programmering, legorobors (kolla tex tekniska museer), dagläger under sommaren på naturum osv. E-sportklubbar borde också finnas. Biblioteken har ibland träffar med brädspel. 

I skolan kanske du kan stötta genom att ta reda på vad som är populära aktiviteter på rasterna, och träna din kille lite i det hemma, så att han får självförtroende och vågar fråga om han får vara med? Din son kanske inte är jätteförtjust i King out och hopprep (eller vad barnen nu leker), men man kan förklara för sitt barn att ibland får man leka saker som inte är ens förstaval för att andra leker det. 

Jag skulle också ha pratat med mentorn i skolan eller fritidspersonalen om situationen så att de kan uppmärksamma din son lite mer och försöka få med honom. Dvs, om din son är ok med att du pratar med dem. Jag hade ett sånt samtal i tvåan då det var oerhört mycket fotboll och min annars sociala pojke tyckte att det var tråkigt och ingen att leka med på rasten. De drog faktiskt ner på fotbollsspelandet efter det och fick mer varierade rastaktiviteter. 

Och till sist tänker jag att i nio-årsåldern kan man fortfarande styra upp kompisumgänget lite. Har sonen någon som han lite umgås med iaf så kan ni bjuda med den kompisen på någon kul aktivitet, eller höra om det är några andra föräldrar som har lust att grilla korv en dag eller något. Åter igen - om din pojke är ok med det, så klart. 

• Kammen320

Gör så ont att läsa 💔
    I förskoleklass var min dotter likadan, nnu ettan har hon en bästis som hon hänger med. Men blir ju rätt ensam när bästisen är borta.
    Jag har frågat dottern om hon vill bjuda hem nån från klassen utom bästisen, så nu har vi bjudit hem 2 olika andra tjejer vid 2 olika tillfällen. Båda har sagt ja tack direkt när vi frågat, och det har varit lyckat.
    Så fråga om han kan tänka sig att bjuda hem någon, ha aktivitet redo om det inte verkar flyta på, t.ex spela brädspel/baka eller nåt annat som båda kan tänkas gilla. Lägg dig i lite och hjälp till helt enkelt.

Svar på tråden Ensam 9-åring.