• Anonym (Naiv mamma)

Låta främling fota ditt barn?

Idag kom en kvinna fram i ett köpcentrum och frågade om hon fick fota min dotter då hon tyckte att hon hade en sån fin pippi-klänning. Hon ville försöka sy en liknande till sin egen dotter som var 8 år. Hon förklarade att det var svårt att hitta någon sån klänning till vettigt pris till en flicka i hennes dotters ålder. Klänningen är grönrandig med mönstrade röda fickor. Jag lät henne ta kort på min dotter. Satt i ögonblicket och åt lunch och var stressad av tidsbrist så tänkte inte vidare på detta. Förrän efteråt. Kvinnan var lite märklig av sig, och sannolikt för gammal för att ha en 8-åring. Vill en 8-åring ens vara Pippi? Kvinnan sa till min dotter ?Hur gammal är du? 6? 5?? Hon är 3,5 år men lång. Men borde inte kvinnan veta bättre?? Hon frågade även min dotter (efter mitt godkännande) ?Får jag ta kort på dig? Du har så fin klänning. Ja du är så fin även du.? Blev lite illamående när jag insåg att hon kan ju vara en pedofil. Hade du låtit en främling fota ditt barn? Om inte, vad hade du sagt som anledning? Ska man förutsätta att alla är pedofiler? Jag tänker alltid gott om folk men min sambo sa att han hade inte tillåtit henne fotografera då han inte vet vem hon egentligen är.
  • Svar på tråden Låta främling fota ditt barn?
  • Anonym (s)

Givetvis kan en 8åring gilla Pippi!

Jag hade sett till att hon inte tog med ansiktet. 

• Aliona

Jag är väldigt restriktiv med att låta andra fotografera mitt barn. Inte för att jag tror att alla är pedofiler, men för att jag inte vill att andra ska ha foron på mitt barn. Jag har gjort undantag någon gång när det varit en grupp kinesiska turister eller vid när lokala föreni gen velat fotografera sina aktiviteter som vi varit på. Jag tycker inte att man behöver ge någon anledning, det räcker att le vänligt och säga nej, tyvärr vill jag inte det. 

• Anonym (Naiv mamma)

Lägger ni inte heller ut bilder på era barn på sociala medier? 

• Finlandssvensken

Jag skulle inte känna mig bekväm med det eftersom jag vet att det finns män som utnyttjar sina fruar för att närma sig barn på det sättet. Ja och kvinnliga pedofiler också, som du skrev. Den krassa verkligheten är ju ändå att det är väldigt vanligt med smygfotografering och filmning på allmänna platser. Det här är något vi måste lära oss att förhålla oss till, att våra barn kan finnas i någon pedofils telefon och delas i chattar med andra pedofiler, hur restriktiva vi än är med fotografering. Jag vet faktiskt inte hur man borde tänka kring det.

• Jemp
    Anonym (Naiv mamma) skrev 2025-08-21 19:56:26 följande:

Jo, med bilder jag valt och till personer jag valt. Ja, jag är
    medveten om att de kan få spridning (och därför publicerar jag inte vad som helst) och är inte nitisk med om
    det skulle vara foton på laget eller så. men att vilja fota ett främmande barn tycker jag mest låter skumt.
  • Anonym (s)

Ska du byta ämne så snart blir det en rörig tråd.
  • Finlandssvensken
    Jemp skrev 2025-08-21 20:18:33 följande:
    Jo, med bilder jag valt och till personer jag valt. Ja, jag är
    medveten om att de kan få spridning (och därför publicerar jag inte vad som helst) och är inte nitisk med om
    det skulle vara foton på laget eller så. men att vilja fota ett främmande barn tycker jag mest låter skumt.
    Din beskrivning av hur hon betedde sig låter onekligen skumt. Förstår verkligen att det känns obehagligt att tänka på vad hennes syfte kan ha varit. Det är ju inte bara frågan om var bilden hamnar, utan också situationen i sig, att en pedofil kan ha tagit bild på ditt barn framför näsan på dig.
  • Aliona

Nej, aldrig någonsin. 
  • Anonym

Hon hade kunnat ta foto av henne utan din tillåtelse, så du behöver inte gräma dig jättemycket över att du sa ja. Inte lika nära förmodligen. Men hon hade kunnat få med henne på foto. 
    Man får fota alla på allmän plats

Svar på tråden Låta främling fota ditt barn?