Inlägg från: Anonym (.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (.)

Vad tycker ni om att köpa sex?

Är du beredd att välja en som talar svenska utan brytning som tar flera tusen för vanligt sex med kondom eller tänkte du välja någon billigare som sitter sämre till och är mer desperat?

• Anonym (.)

Problemet med sexköp, som jag tolkar det, är att det är svårt att få till ett upplägg som är rimligt för båda parter. En sexsäljare som lever tryggt och inte måste sälja av desperata skäl och inte behöva gå över sina gränser, behöver nog väldigt mycket pengar för att det ska kännas värt det. Och då blir det inte värt det eller orimligt dyrt för de flesta köpare.

Och egentligen så ska det ju betalas skatt om det ska gå helt rätt till = slutpriset blir ännu dyrare

• Anonym (.)
    happishistoria skrev 2025-08-23 15:48:41 följande:

Så klart det finns olika perspektiv, ett räcker väl sällan för att täcka en helhet. Kanske förhastade mig lite förut, kan ju förstås inte tala för andra. Nej, ingen person tvingade mig att göra det, de som köper kan alltså se det som en transaktion som vilken som helst och att frivilligheten fanns där. Ja ur ett ett perspektiv, nej ur ett annat. Då varande psykisk ohälsa och dåvarande beroendeproblematik var tillräckligt som ett sorts tvång. Ja då, jag gav mitt samtycke mot pengar, andra ger sitt samtycke via attraktion. Bägge samtyckena är villkorade, men det första tror jag ofta bygger på ohälsa, det andra på hälsa. Här är en som inte håller med: www.svt.se/opinion/sluta-stigmatisera-mig-som-tar-betalt-for-sex

Simon Häggström har andra perspektiv.

Ja självklart lär man kunna hitta de som inte tycker det är en stor grej att sälja sex. Men kommer antalet sådana personer kunna täcka efterfrågan? Det verkar ju inte som det.
  • Anonym (.)
    Anonym (Bing Knotte) skrev 2025-08-23 15:50:49 följande:

Han har väl inte ens sagt något om vilken typ av sex han söker. En av Sveriges mest kända sexologer säljer kurser där hon mjölkar prostatan på män med stora leksaker i analen. Såg nyligen att en kvinna hittat ett kryphål där hon masserar kulorna på mannen men inte rör könet och då är det inte prostitution tydligen. 

Vad tycker kvinnor som är negativa till sexköp från en man om möjligheten för en kvinna att köpa en dag med en gigolo? Middag, massage, festkavaljer och nattning med massage och kyssar. Är det okej? 

Jag är inte nödvändigtvis negativ om mannen betalar ordentligt till en person som har trygga alternativ. Men att betala mindre till en person som är desperat och därför går över sina gränser för pengar, är jag negativ till.
    Jag skulle vara ointresserad av en sån tjänst. Helt värdelöst.
  • Anonym (.)
    Anonym (Luke) skrev 2025-08-23 16:49:36 följande:
    De flesta människor som säljer sex är inte slavar under människohandel så nej.
    Sårbar situation kan man ha även utan att vara slav under människohandel.
  • Anonym (.)
    Anonym (Luke) skrev 2025-08-23 17:56:30 följande:
    Den enda situationen där det inte finns något val och där det är utnyttjande.

Om en människa säljer sex vanligtvis är det ett val vederbörande gör. 
    Man kan fortfarande utnyttja någons sårbara situation även om det var personens val att låta någon utnyttja situationen.
  • Anonym (.)
    Anonym (mansperson) skrev 2025-08-23 18:27:25 följande:
    Vad innebär det att vara sårbar?

Att vara en övre medelålders man som aldrig lyckats attrahera kvinnor och aldrig ens haft sex är också en sårbar situation. Självmordsrisken är betydligt högre bland sådana män än unga kvinnor som säljer sex, vilket kanske kunde vara en grov måttstock på sårbarhet. Så förutsatt att det inte är något traffickingoffer är det frågan om vem som utnyttjar vem - är det den ensamma och desperata mannen som utnyttjar en kanske lite instabil yngre tjej som inte ser någon annan utväg än att sälja sex, eller är det en yngre kvinnlig professionell sexarbetare som utnyttjar en ensam och eländig äldre mans längtan efter närhet genom att ta tusentals kronor betalt för en kvarts arbete?

Förstår om detta perspektiv upprör, men det tillhör liksom den feministiska grundsynen att kvinnor alltid är underordnade i förhållande till män och förtryckta av män, och att män alltid har makten och är överordnade. Verkligheten är mer komplex än så, och i fråga om TS (om han nu är på det sätt som han utger sig för att vara) potentiella sexköp tycker jag det är en svårare fråga, särskilt om han undviker uppenbara offer för trafficking osv.
    Det kan ju vara olika för olika personer men tex att gå över sina egna gränser för att man är tillräckligt desperat efter pengar. Väljer man en svensktalande eskort som tar bra betalt blir nog risken mindre att man utnyttjar någons sårbara situation.
  • Anonym (.)
    Anonym (Luke) skrev 2025-08-23 18:30:54 följande:
    Han utnyttjar inte någon annans sårbara situation. Han betalar för sig.

I så fall kan man lika väl säga att det är den som säljer sex som utnyttjar TS behov av sex.
    Att han betalar det personen går med på betyder inte att personen inte är i en sårbar situation.

Det kan du säga om du vill men det gör inte att en sårbara situationen försvinner. TS situation förändrar inte det. Du verkade inte vilja kalla det för sårbar situation av anledningen att personen väljer att gå med på det och det var det jag svarade på.
  • Anonym (.)
    Anonym (Luke) skrev 2025-08-23 19:01:19 följande:
    Att TS betalar betyder inte att han inte är i en sårbar situation. 
    Det har jag heller inte påstått att han inte är, har överhuvudtaget inte nämnt något om vad jag tror om TS situation.
  • Anonym (.)
    Anonym (Luke) skrev 2025-08-23 19:09:32 följande:
    Då kanske du förstår att han inte utnyttjar någons situation. Han försöker bara rädda sig själv. 
    Fortfarande, det har ingenting att göra med om den som säljer är i en sårbar situation eller ej.
Svar på tråden Vad tycker ni om att köpa sex?