Anonym (mansperson) skrev 2025-08-24 10:17:26 följande:
Det är du som säger att människor som köper sex inte har någon empati. Det blir inte mer sant bara för att du säger det flera gånger.
Den stora skillnaden mellan sexköp och barnmisshandel/hustrumisshandel är att det finns en grad av samtycke i sexköpet, såvida det inte gäller någon som "arbetar" under slavlika förhållanden. Man kan amatörpsykoanalysera hur mycket man vill, men faktum är att om man anser att vuxna människor i de flesta fall är kapabla att fatta beslut kring sig själva så kan man inte komma runt att det faktiskt finns ett samtycke. Du och ni vill ju gärna se det som att dessa kvinnor inte har någon som helst val eller kan ta ansvar för sina beslut, men så ser verkligheten inte ut.
För egen del skulle jag aldrig köpa sex för att för mig handlar sex om samspelet med en annan människa. Men eftersom jag har empati och kan sätta mig in i hur andra människor fungerar så förstår jag att det inte är likadant för alla, och att en del människor som TS t.ex. kan ha en önskan efter den typen av närhet även om det är någonting han betalar för.
ja ts kan ha en ÖNSKAN. Men hur många kvinnor tror du har som ÖNSKAN att sälja sex? om det finns andra alternativ? om man köper sex så anser man att sin egen önskan är MER värd än en annan persons önskan. Dvs egoism. alltså är sexköp en egoistisk handling. finns inga gråskalor hur synd det än är om ts. Det är fortfarande egoism. Precis som det är stöld att stjäla mat från ica, även om man är hemlös. Det blir inte mer eller mindre lagligt oavsett omständigheterna. Eller hur?
men visa gärna studier på lyckliga horan, hur många kvinnor som önskar jobba som prostituerade. Som frivilligt vill jobba som prostituerade, som rekommenderar jobbet som prostituerad och som njuter av sitt jobb som prostituerad. Vi båda vet att verkligheten inte ser ut så, så ta av skygglapparna. Det handlar inte om moralpanik. Det handlar om värderingar och människosyn. att göra vissa handlingar är ett kvitto på att man är en dålig människa. Och att vara en dålig människa kommer med konsekvenser.