Inlägg från: Anonym (Julk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Julk)

Vad tycker ni om att köpa sex?

Anonym (Om du gör det) skrev 2025-09-20 13:37:00 följande:
    Varför ska sex vara ett undantag jämfört med hur annat brukar fungera? 
    Sex är inget undantag från att kontext och sammanhang spelar roll. Det kan du väl seriöst inte fått för dig att jag skrivit helt plötsligt?
  • Anonym (Julk)
    Anonym (.) skrev 2025-09-20 17:10:00 följande:
    Finns det något sammanhang där sex är en rättighet?
    Det är inte jag som diskuterar sex utifrån ett rättighetsperspektiv, men givetvis inte utifrån ett sammanhang där det gäller sex med en annan person.
  • Anonym (Julk)
    Anonym (.) skrev 2025-09-21 14:22:21 följande:
    nä så varför tycker du då är relevant att skriva om att det beror på sammanhanget
    Därför att kontext och sammanhang spelar roll, oavsett.
  • Anonym (Julk)
    Anonym (.) skrev 2025-09-21 14:22:21 följande:
    nä så varför tycker du då är relevant att skriva om att det beror på sammanhanget
    Och, ber om ursäkt för dubbelcitering, ska utveckla mitt tidigare väl kategoriska svar från din tidigare fråga:
    Anonym (.) skrev 2025-09-20 17:10:00 följande:
    Finns det något sammanhang där sex är en rättighet?

Väljer man att använda ordet rättighet i sammanhanget, så håller jag med dig om det du  skrivit här. 
    Anonym (.) skrev 2025-09-20 16:59:39 följande:
    Men det jag skrev och du kommenterade handlade om just ömsesidigt samtycke och ingenting annat. Att de som är inblandade i sexet ska godkänna vad som sker ja. Sådant sex har man rättighet till att ha.
    Tycker du att det kan tolkas som att sex är en rättighet i något sammanhang, även med en annan person?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Julk)
    Anonym (.) skrev 2025-09-22 00:53:39 följande:
    Du drog upp om att sammanhanget har betydelse långt innan jag skrev det där. Så ja jag tycker man kan tolka det som att du menade att det kan finnas sammanhang och kontakter där sex är en rättighet. Det var ju det han hakat upp sig på och då svarar du honom med det där om sammanhang och kontexter. Så vad menade du? I vilket sammanhang tänkte du att sex kan vara en rättighet?
    Som sagt, när jag skrivit om kontext och sammanhang är detta gjort ur ett allmänt perspektiv. 
    Detta enda konkreta exemplet är ditt, om du ville ha ett sådant är ditt , även om det skrivits senare. 
  • Anonym (Julk)
    Anonym (Julk) skrev 2025-09-22 14:07:06 följande:
    Som sagt, när jag skrivit om kontext och sammanhang är detta gjort ur ett allmänt perspektiv. 
    Detta enda konkreta exemplet är ditt, om du ville ha ett sådant är ditt , även om det skrivits senare. 
    Det enda konkreta exemplet är ditt, ska det stå.
  • Anonym (Julk)
    Anonym (.) skrev 2025-09-22 16:09:07 följande:
    Jaha? Och hur tänkte du att det kan finnas sammanhang eller kontexter där sex kan vara en rättighet ur ett allmänt perspektiv?
    Som sagt, jag skrev KONTEXT och SAMMANHANG ur ett allmänt perspektiv.
  • Anonym (Julk)
    Anonym (.) skrev 2025-09-22 16:43:32 följande:
    Jaha men det säger ju inte så mycket faktiskt om du inte kan utveckla det mer än så.
    OK.
  • Anonym (Julk)
    Anonym (Om du gör det) skrev 2025-09-24 19:44:42 följande:
    Man skulle kunna påstå att sex är redan en "positiv rättighet i Sverige
    www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/sexuell-halsa-hivprevention/sexuell-och-reproduktiv-halsa-och-rattigheter/

" Alla har rätt till en god sexuell och reproduktiv hälsa"

För att uppnå sexuell och reproduktiv hälsa krävs erkännande av sexuella och reproduktiva rättigheter, som baseras på mänskliga rättigheter för alla att:
    respekteras i sin kroppsliga integritet, sitt privatliv och sitt personliga självbestämmande
    fritt få definiera sin egen sexualitet, inklusive sexuell identitet, könsidentitet och könsuttryck
    avgöra om och när man vill vara sexuellt aktiv
    välja sina sexualpartners
    ha säkra och njutbara sexuella upplevelser
    välja om, när och med vem man ska ingå äktenskap
    avgöra om, när och hur man vill ha barn och hur många barn man vill ha
    ha tillgång till information, resurser, tjänster och det stöd som krävs för att uppnå det ovanstående, genom hela livet, utan risk för diskriminering, tvång, utnyttjade eller våld.?
    Folkhälsomyndigheten. 

Dessutom kan samhället engagera sig exempelvis för hbtq och det är som man tycker sex är något viktigt att ha. 
    Skulle kunna påstå? Påstår du detta?
Svar på tråden Vad tycker ni om att köpa sex?