• Anonym (Less mamma)

Är så less på barnens pappa!

För tusende gången kommer barnet hit utan att ha med sig tillräckligt med kläder. Köper och tvättar hur mycket som helst men det kommer inte tillbaka hit. Han skyller allt på barnet. Jag säger att han måste stötta med packningen och se till att det som behövs för skolveckan kommer med! Men det kan han inte för att hon packar när han är på jobbet eller någon annan dålig ursäkt. Säger att de får packa kvällen innan men det går inte heller. Nu ska han ?leta kläder? och kommer förmodligen om några dagar med en kasse smutstvätt? Har för längesedan slutat kräva att han tvättar, så länge kläder kommer hit. Och det roliga är att han ser mig som boven som ringer och tjatar.

Nej, det här går inte längre. 

• Svar på tråden Är så less på barnens pappa!
  • Anonym (Less mamma)
    Anonym (L) skrev 2025-08-26 08:43:30 följande:
    Han stöttar troligtvis inte för han vill att du ska bli irriterad. Vuxna människor kan naturligtvis lära sig tvätta, även om han skulle ha en diagnos. Eller också är han deprimerad. Hör efter lite med flickorna om hur de har det hos honom. 

Så dubbla uppsättningar kläder behövs tydligen, tyvärr. 
    Han har alltid haft svårigheter med startmotorn, skjuter upp och har svårt att skapa struktur (han tycker inte att han vill eller behöver det). Skyller gärna på allt och alla andra och ser inte sina egna brister. Blir irtiterad över stt de rena kläderna plötsligt(?) är slut istället för att planera och anklaga sig sjålv över att inte ha tvättat t ex.

Men ja, han kanske är deprimerad också. 

Orkar inte med hans beteende längre. Nu får det bli praktiska hållbara lösningar som inte ät beroende av honom.
  • Anonym (fan)
    Anonym (Less mamma) skrev 2025-08-25 09:36:40 följande:
    Har försökt kommunicera med honom på alla möjliga sätt men det blir ingen praktisk skillnad. Han lovar att hjälpa barnet men inget händer. 

Försöker styra upp rutiner härifrån som kan fungera hos pappan. Bett honom att skaffa en tvättkorg så att dottern kan lägga använda kläder där och helt sonika ta med ev rena kläder + tvättkorgen hit. Men inget händer. Fattar inte ens hur så mycket kläder kan komma bort i ett hem så att packandet består av en massa letande.
    Kanske ska barnen inte bo så mycket hos en pappa som inte klarar basala saker som att tvätta. Nåt slags basnivå är väl bra att ha som förälder, vuxen människa. 
  • Anonym (L)

Kan den äldre flickan lära sig tvättmaskinen? Skulle förenkla för henne också. 

• Anonym (S)

Är det inte läge för soc-anmälan om karlsloken inte ens kan förse barnen med rena kläder??? Hur sköter han livet i övrigt?? Städ, mat, hygien? 

• Anonym (Less mamma)
    Anonym (S) skrev 2025-08-26 12:08:59 följande:

Är det inte läge för soc-anmälan om karlsloken inte ens kan förse barnen med rena kläder??? Hur sköter han livet i övrigt?? Städ, mat, hygien? 

Har övervägt det men vill försöka hitta andra lösningar i forsta hand. 
  • Anonym (Tvätt)
    Anonym (L) skrev 2025-08-26 11:33:28 följande:

Kan den äldre flickan lära sig tvättmaskinen? Skulle förenkla för henne också. 

Det tror jag med skulle vara bra.
    Jag lärde mig tvätta när jag var 12 då just favoritkläderna var viktiga och jag inte ville vänta i eventuellt några dagar på att det skulle tvättas av någon av föräldrarna.
    Helt säker på att många här har lärt sig det ännu tidigare eller i unga tonåren.
    Är ju bara att välja program och trycka start. Enkelt även som barn om man bara får chansen att lära sig.
  • Anonym (fan)
    Anonym (Tvätt) skrev 2025-08-26 13:41:11 följande:
    Det tror jag med skulle vara bra.
    Jag lärde mig tvätta när jag var 12 då just favoritkläderna var viktiga och jag inte ville vänta i eventuellt några dagar på att det skulle tvättas av någon av föräldrarna.
    Helt säker på att många här har lärt sig det ännu tidigare eller i unga tonåren.
    Är ju bara att välja program och trycka start. Enkelt även som barn om man bara får chansen att lära sig.
    Så även barnen ska börja curla och täcka upp för den värdelösa pappan? Han ska bara stå för lite kul umgänge som sin del i föräldraskapet?

Man har verkligen låga krav på pappor i vårt samhälle. 
  • Anonym (Tvätt)
    Anonym (fan) skrev 2025-08-26 14:37:54 följande:
    Så även barnen ska börja curla och täcka upp för den värdelösa pappan? Han ska bara stå för lite kul umgänge som sin del i föräldraskapet?

Så länge han inte lyssnar på ts så vad tycker du att de ska göra?
    Ts och en del andra som skriver här kan fortsätta beklaga sig över honom, vilket ts har all rätt att göra. Men inget händer ju tydligen av det.
    Vad ska de göra? Bara fortsätta att beklaga sig utan att lösa problemet?

Jag har inte sagt eller hävdat något av de frågorna du ställer. Vill man ha något gjort får de väl göra något åt det själva.
    Pappan kommer att få lida för det senare och ses som den föräldern som inte kunde sköta tvätt i resten av barnens liv ändå.

Vad är ditt råd till ts? Hon har redan försökt att prata med pappan flera gånger och kommit med förslag. Inget ändras.
    Går barnen i mellanstadiet så klarar de lätt att tvätta egna kläder. Så kan de slippa någon annan syssla kanske? 
  • Anonym (Tvätt)
    Anonym (fan) skrev 2025-08-26 14:37:54 följande:

Jag skulle ha hållit med (J) och gett samma råd oavsett om det var en pappa som beklagade sig över att mamman inte tvättade. Bara så att du vet.
  • Anonym (Tvätt)

Förlåt, menar förstås (L) 

Svar på tråden Är så less på barnens pappa!