• Anonym (Less mamma)

Är så less på barnens pappa!

För tusende gången kommer barnet hit utan att ha med sig tillräckligt med kläder. Köper och tvättar hur mycket som helst men det kommer inte tillbaka hit. Han skyller allt på barnet. Jag säger att han måste stötta med packningen och se till att det som behövs för skolveckan kommer med! Men det kan han inte för att hon packar när han är på jobbet eller någon annan dålig ursäkt. Säger att de får packa kvällen innan men det går inte heller. Nu ska han ?leta kläder? och kommer förmodligen om några dagar med en kasse smutstvätt? Har för längesedan slutat kräva att han tvättar, så länge kläder kommer hit. Och det roliga är att han ser mig som boven som ringer och tjatar.

Nej, det här går inte längre. 

• Svar på tråden Är så less på barnens pappa!
  • Anonym (fan)
    Anonym (Tvätt) skrev 2025-08-26 19:11:44 följande:
    Så länge han inte lyssnar på ts så vad tycker du att de ska göra?
    Ts och en del andra som skriver här kan fortsätta beklaga sig över honom, vilket ts har all rätt att göra. Men inget händer ju tydligen av det.
    Vad ska de göra? Bara fortsätta att beklaga sig utan att lösa problemet?

Jag har inte sagt eller hävdat något av de frågorna du ställer. Vill man ha något gjort får de väl göra något åt det själva.
    Pappan kommer att få lida för det senare och ses som den föräldern som inte kunde sköta tvätt i resten av barnens liv ändå.

Vad är ditt råd till ts? Hon har redan försökt att prata med pappan flera gånger och kommit med förslag. Inget ändras.
    Går barnen i mellanstadiet så klarar de lätt att tvätta egna kläder. Så kan de slippa någon annan syssla kanske? 

Jag tycker att barn inte smaka behöva bo med en förälder som inte tar hand om dem på ett vettigt sätt. I det här fallet finns en fungerande förälder som kan ha huvuddelen av föräldraskapet. Barnen kan ju umgås med värdelösa pappan utan att bo där. 

Antingen så tar värdelösa pappan tag i sig själv och ser till att vara vuxen i sitt eget liv, eller så bor barnen inte där när det inte fungerar. 
    Anonym (Tvätt) skrev 2025-08-26 19:13:55 följande:
    Jag skulle ha hållit med (J) och gett samma råd oavsett om det var en pappa som beklagade sig över att mamman inte tvättade. Bara så att du vet.
    Så du tycker på allvar att om föräldrarna inte sköter normala vuxensysslor i hemmet så ska barnen ta över och göra det? Ungarna kan lika gärna klara sig utan föräldrar då.
  • Anonym (H)

Jag trodde alla hade dubbla uppsättningar kläder, det har i alla fall de vv-föräldrar jag känner. 

• Anonym (Tvätt)
    Anonym (fan) skrev 2025-08-26 19:36:08 följande:

Jag tycker att barn inte smaka behöva bo med en förälder som inte tar hand om dem på ett vettigt sätt. I det här fallet finns en fungerande förälder som kan ha huvuddelen av föräldraskapet. Barnen kan ju umgås med värdelösa pappan utan att bo där. 

Antingen så tar värdelösa pappan tag i sig själv och ser till att vara vuxen i sitt eget liv, eller så bor barnen inte där när det inte fungerar. 
    Anonym (Tvätt) skrev 2025-08-26 19:13:55 följande:
    Jag skulle ha hållit med (J) och gett samma råd oavsett om det var en pappa som beklagade sig över att mamman inte tvättade. Bara så att du vet.
    Så du tycker på allvar att om föräldrarna inte sköter normala vuxensysslor i hemmet så ska barnen ta över och göra det? Ungarna kan lika gärna klara sig utan föräldrar då.
    Så bara för att tvätten inte fungerar optimalt så kan ungarna lika gärna vara föräldralösa? 
    Jag håller verkligen inte med.
    Ingen förälder är perfekt på allt.

Visst bör pappan rycka upp sig när det gäller tvätten. Men det händer inte av att vi på forumet tycker så.
    Barn runt 11-13 kan faktiskt tvätta själva.
    Jag hade toppenföräldrar även om jag tog över största ansvaret för mina kläder vid 12. 

Att allt annat funkar men inte tvätten gör inte att det bästa är att socanmäla.
  • Anonym (fan)
    Anonym (Tvätt) skrev 2025-08-27 00:43:21 följande:
    Så bara för att tvätten inte fungerar optimalt så kan ungarna lika gärna vara föräldralösa? 
    Jag håller verkligen inte med.
    Ingen förälder är perfekt på allt.

Visst bör pappan rycka upp sig när det gäller tvätten. Men det händer inte av att vi på forumet tycker så.
    Barn runt 11-13 kan faktiskt tvätta själva.
    Jag hade toppenföräldrar även om jag tog över största ansvaret för mina kläder vid 12. 

Att allt annat funkar men inte tvätten gör inte att det bästa är att socanmäla.
    Om pappan är så värdelös som TS beskriver så är han inte en lämplig förälder och det är inte lämpligt att barnen bor med honom. Att då ge som förslag att barnen ska ta över det pappan inte klarar av är helt orimligt, då blir det ju som att barnen lika gärna inte har en förälder. 

Barn kan absolut tvätta, men då ska det vara en överenskommelse och ett överlämnande av en uppgift som passar barnens ålder och situation. inte som avlastning för en icke fungerande pappa. 

Jag har aldrig sagt att pappan ska soc-anmälas. Däremot kan barnen bo mer hos mamman så slipper pappan ansvar som han inte klarar av, och barnen slipper ta ansvar för pappans tillkortakommanden. 

Om pappan inte vill att barnen ska sluta bo hos honom så kan han ta tag i sig själv och börja ta vuxenansvar så att det blir en rimlig vardag för barnen när dom bor där. 
  • Anonym (Samma sits)
    Anonym (Mia) skrev 2025-08-24 17:39:57 följande:

Sluta tjata på pappan och konstatera att ni behöver en större klädbudget med så mycket svinn. Sätter han sig på tvären så säg att alternativet är att ni kör dubbla garderober, så att det blir mindre tjafs.

Ett hett tips är att handla second hand om man behöver gott om extraplagg för en liten peng.

Jag håller med. Att tycka en massa saker om hur det "borde" vara, vad pappan "borde" klara löser ingenting. Likaså att klaga, gnälla, tjata och kritisera. Menar inte att jag tycker pappan är utan ansvar i det här, men för barnens skull bör man fokusera på praktiska lösningar istället för att fastna i att pappan är så värdelös och "borde" kunna bättre. Jag har varit i exakt samma situation och haft samma frustrerade känslor gentemot den andra föräldern. Men har lärt mig genom åren att frustration och tjat inte leder till någon förändring. Praktiska lösningar som gör vardagen smidigare vinner alla gånger! Barnen ska inte behöva lida och leva i kappsäck pga att ni vuxna gått skilda världar. De har ju två hem, eller hur? Varför ska de då kånka en massa kläder och saker fram och tillbaka? Självklart ska de ha kläder hos både mamma och pappa. Säger som ovan, köp på second hand, eller billiga basplagg på typ lager157 så att det finns gott om kläder på båda ställena. Släpp sedan kontrollen över hur pappa gör på sina veckor, det får han lösa, även om han inte är lika strukturerad och duktig som du med tvätten. Inget du kan påverka. Se till att barnen har det så bra som de kan trots två hem som de flyttar emellan. Om tid och kostnad faller på dig för inköp av mer kläder, so be it. Skicka swishförfrågan till pappan och låt barnen slippa bli inblandade i er konflikt.
  • Anonym (Less mamma)
    Anonym (Samma sits) skrev 2025-08-27 09:48:01 följande:
    Jag håller med. Att tycka en massa saker om hur det "borde" vara, vad pappan "borde" klara löser ingenting. Likaså att klaga, gnälla, tjata och kritisera. Menar inte att jag tycker pappan är utan ansvar i det här, men för barnens skull bör man fokusera på praktiska lösningar istället för att fastna i att pappan är så värdelös och "borde" kunna bättre. Jag har varit i exakt samma situation och haft samma frustrerade känslor gentemot den andra föräldern. Men har lärt mig genom åren att frustration och tjat inte leder till någon förändring. Praktiska lösningar som gör vardagen smidigare vinner alla gånger! Barnen ska inte behöva lida och leva i kappsäck pga att ni vuxna gått skilda världar. De har ju två hem, eller hur? Varför ska de då kånka en massa kläder och saker fram och tillbaka? Självklart ska de ha kläder hos både mamma och pappa. Säger som ovan, köp på second hand, eller billiga basplagg på typ lager157 så att det finns gott om kläder på båda ställena. Släpp sedan kontrollen över hur pappa gör på sina veckor, det får han lösa, även om han inte är lika strukturerad och duktig som du med tvätten. Inget du kan påverka. Se till att barnen har det så bra som de kan trots två hem som de flyttar emellan. Om tid och kostnad faller på dig för inköp av mer kläder, so be it. Skicka swishförfrågan till pappan och låt barnen slippa bli inblandade i er konflikt.

Begagnat och billiga märken köps redan. Tyvärr blir det ju dubbelt så dyrt med dubbla garderober mm men som du skriver så är det kanske den enda lösningen som finns. Tror inte att pappan kommer att fixa tvätt och annat på sina veckor men ska försöka släppa det och se hur det går. 

Sen kan jag tillägga att barnen inte är inlandade i konflikten utan att samtalen sker via telefon när de inte är med.

• Anonym (Less mamma)
    Anonym (fan) skrev 2025-08-27 07:59:32 följande:
    Om pappan är så värdelös som TS beskriver så är han inte en lämplig förälder och det är inte lämpligt att barnen bor med honom. Att då ge som förslag att barnen ska ta över det pappan inte klarar av är helt orimligt, då blir det ju som att barnen lika gärna inte har en förälder. 

Barn kan absolut tvätta, men då ska det vara en överenskommelse och ett överlämnande av en uppgift som passar barnens ålder och situation. inte som avlastning för en icke fungerande pappa. 

Jag har aldrig sagt att pappan ska soc-anmälas. Däremot kan barnen bo mer hos mamman så slipper pappan ansvar som han inte klarar av, och barnen slipper ta ansvar för pappans tillkortakommanden. 

Om pappan inte vill att barnen ska sluta bo hos honom så kan han ta tag i sig själv och börja ta vuxenansvar så att det blir en rimlig vardag för barnen när dom bor där. 
    Praktiska saker är ju inte hela föräldraskapet. Hade han varit en dålig pappa på andra sätt så hade jag inte låtit barnen bo där. 
  • Anonym (Less mamma)
    Anonym (H) skrev 2025-08-26 19:54:08 följande:

Jag trodde alla hade dubbla uppsättningar kläder, det har i alla fall de vv-föräldrar jag känner. 

Ingen jag känner har det. Absolut mer vardagskläder så att inte en hel garderob behöver packas men inte dubbelt av allt, inkl dyrare favoriter, ytterkläder osv
  • Anonym (Less mamma)

Angående att barn lär sig tvätta så löser det inte riktigt mitt problem med att kläder (och även andra saker) inte kommer hit. Vill inte lägga för stort ansvar på storasyster att hjälpa då hon redan uttrycker hur jobbigt hon tycker att det är att sköta sin egen del. Dubletter känns som den bästa lösningen just nu. 

• Anonym (fan)
    Anonym (Less mamma) skrev 2025-08-27 10:31:15 följande:
    Praktiska saker är ju inte hela föräldraskapet. Hade han varit en dålig pappa på andra sätt så hade jag inte låtit barnen bo där. 
    Fast tillräckligt för att du ska irritera dig på detta, beskriva pappan som väldigt värdelös och att era barn får klä skott för en hel del av pappans oförmåga eller ovilja. Skönt att han har andra egenskaper som väger upp för detta.

Då kommer det an på lite praktiska saker så att barnen kan ha rena kläder under sin vistelse hos pappan. Men om de har mer kläder så hjälper det ju inte om pappan inte klarar av att tvätta. 
Svar på tråden Är så less på barnens pappa!