• Anonym (M)

Trött av sorg?

Jag förlorade nyligen en nära anhörig på ett traumatiskt sätt. Jag var ensam första timmarna på akuten och min anhörig var medvetslös i flera dagar innan h*n gick bort.

Det var en äldre anhörig så vi var förberedda på att h*n kanske inte hade många år kvar men sättet det hände på var fruktansvärt. 

Jag jobbade hemifrån första veckan eftersom jag fick ångest av att inte göra någonting. Andra veckan var jag på jobbet några dagar och jobbade hemifrån de övriga.

Det kändes bra att vara på jobbet där jag verkligen trivs och har jättefina kollegor men när fredagen kom var jag så fruktansvärt trött. På lördagen gick jag till affären och det kändes som att gå i gyttja och jag fick stanna för att hämta andan för att det var så tungt. 

Då hade jag ändå sovit i säkert tio timmar. 

Idag är jag lika trött trots att jag har sovit, Jag tänkte göra ett ärende men det känns helt oöverstigligt. Jag funderar allvarligt på att åka dit i samma mjukiskläder som jag sov i för det känns jobbigt att bara byta kläder. 

Det är klart att jag är förtvivlad över allt som hänt och gråter mycket men det här känns fysiskt, som om kroppen inte vill fungera. 

Tror ni att det kan vara en reaktion på allt som hänt? 

Jag funderar på att sjukskriva mig imorgon för jag vet inte hur jag ska orka åka dit och sitta i möten. Fast det kanske verkar konstigt att göra det nu när jag ändå har jobbat i två veckor? Jag är orolig över ekonomin också. Vet inte om jag har råd att vara sjukskriven. 

• Svar på tråden Trött av sorg?
  • Anonym (H)

Det kan man nog bli, sorgen tar sig olika uttryck.

• Anonym (Lo)

Jag tycker faktiskt att du underskattar både sorgen och din kropps reaktion. Det låter nästan som att du försöker resonera bort hur illa du faktiskt mår ? som om det vore ?konstigt? att sjukskriva sig efter två veckor, trots att du beskriver att du knappt orkar handla eller byta kläder. Det är inte konstigt alls. Det konstiga är snarare att du tvingat dig att jobba i det här skedet.

Att vara så utmattad, få svårt att andas och känna kroppen som bly är klassiska reaktioner på trauma och sorg. Det är inte lathet, och det är inget du löser genom att bara pressa dig vidare. Om du ignorerar signalerna kan du bli sjuk på riktigt, och då kan återhämtningen ta mycket längre tid.

Jag förstår att du oroar dig för ekonomin, men hälsan måste gå först. Arbetsgivaren, vården och Försäkringskassan finns för situationer som denna. Du behöver hjälp, inte skuldkänslor för att du inte orkar. Så mitt kritiska råd är: sluta tänka att det är ?märkligt? att sjukskriva sig nu ? det är precis vad du borde göra.

• Anonym (Elisa)

Mina tankar finns hos dig. Jag var sjukskriven 7 veckor efter ett nära dödsfall. Kroppen slutade fungera, tröttheten, sömnlösheten och oron var bedövande. Oroa dig inte för ekonomin tänk bara på din hälsa för det är den som får dig att orka framåt. 

Svar på tråden Trött av sorg?