Är det inte dags att vi gör oss mindre beroende av skärmar?
Ny forskning visar att det är skadligt för våra hjärnor, då skärmar och att ständigt vara uppkopplade stressar hjärnan samtidigt som vi blir beroende av dem, samt som vi pratar allt mindre med varandra.
Jag har på sista tiden börjat lyssna på äldre människor som nostalgiskt pratar om tiden innan digitaliseringen och skärmarna och även om det kan låta "stofiliskt" så kan jag inte neka till att de längtar tillbaks till den tiden med all rätt. Unga idag är uppväxta med skärmar och har inget bakåt i tiden att relatera till. De vet ju inte alls hur det var att vara barn och ung på 70- och 80-talet och det är nästan som om man berättar om en "annan värld" när man ser ungas reaktioner på när äldre berättar för dem om det.
Ändå kan jag tycka att det inte var så hemskt länge sedan. Men digitaliseringen har gått fort och tagit över på ändå ganska kort tid.
Jag kommer säkert att få starka protester på detta inlägg av folk som anser att man måste "anpassa sig" efter den tid man lever i och som kommer att framhålla alla fördelar med att det är såhär det har blivit. Men handen på hjärtat, är det egentligen så optimalt och problemfritt som vi kan förledas att tro?