• Anonym (Tveksam)

Min sambo vill att jag slutar jobba extra

För att göra en lång historia kort, jag har alltid jobbat mycket, både innan jag träffade min respektive men även efter. Jag trivs med mitt jobb och trivs med att jobba mycket, sedan vi fick våran lille så har förhållandet knackat och han ställer ultimatum att jag slutar jobba något extra alls, alltså tvärt sluta med allt extra arbete!  Jag har barn sedan tidigare och har utgifter som han inte har (delad ekonomi), och hans lön vs utgifter går plus minus noll varje månad. Jag är den som lyckas spara undan lite varje månad och som då kan betala när man vill ha lite extra kul någon gång, semester tex, eller när någon större utgift skulle komma tex att bilen går sönder. Jag vill också att mina barn ska kunna få en liten extra slant när det behövs osv jag tror ni förstår hur jag menar.  

han anser att jag har för mycket utgifter om jag inte kan få det att gå runt, men jag har ju då som sagt utgifter som han inte har, och jag går utan problem runt med den lönen jag har när jag arbetar extra, vilket jag har gjort under många år så för mig är det vardag. 

han insisterar på att jag tvärt ska sluta annars kommer det leda till att vi går skilda vägar, jag har sagt att jag kan dra ner på jobbet men jag kan INTE sluta med det helt för det är inte ekonomiskt försvarbart och då står vi där i skiten om vi varje månad enbart går +-0 och inte kan spara undan till buffert eller semester/nöje etc.

AITA? jag vet varken till eller från och vet inte ens hur jag ska ställa mig till kravet! 

• Svar på tråden Min sambo vill att jag slutar jobba extra
  • Anonym (Beror på)

Det är dessutom verkar han anser att hans pengar är hans, medan dina pengar är bådas eftersom det endast är DU som lägger undan till reparationer, underhåll av bostaden samt semester och nöjen som även han är med på. 

• Anonym (M)
    Anonym (Beror på) skrev 2025-08-28 12:41:21 följande:
    Anonym (M) skrev 2025-08-28 12:30:07 följande:
    Fantastiskt att det alltid kommer fram uppgifter som motsätter det personen skrev i trådstarten.... 

Vilken understruken information från huvudinlägget är det du anser att TS inte skrivit? Vilken information från huvudinlägget om att TS jobbar extra för att kunna se till att det finns buffert, semesterpengar och att kunna ge barnen saker är det du saknar? Vilken information från huvudinlägget om att det blir +-0 och ingen buffert etc om TS slutar med extrajobbet är det du saknar?
    Missade du verkligen detta? "...jag går utan problem runt med den lönen jag har när jag arbetar extra."
    Utan den lönen går inte runt. Det skriver ts i trådstarten. 

Sedan skriver hon det motsatta, att hon visst helt plötsligt går runt även om hon skulle arbeta extra. 

• Anonym (M)
    Anonym (Tuva) skrev 2025-08-28 13:07:34 följande:
    Inte är. Men kan vara.
    Skillnad.
    De allra flesta jobben inom vården är 36h/vecka på heltid.

De jobbar inte sk raka veckor, med 40h/vecka på heltid. 
  • Anonym (M)
    Kvittning skrev 2025-08-28 13:31:43 följande:
    Om hon slutar att betala när mannen säger att han inte har råd så kommer hon ju minska sina utgifter rejält. 

@ts: Du MÅSTE sluta betala för att täcka upp för honom, I allt du skriver så är det "han säger att han inte har råd så du erbjuder dig att betala och att han blir skyldig dig". När tror du att du kommer få tillbaka pengarna? Låt saker förfalla, lämna honom ensam hemma när ni gör något kul. Såklart han inte ser någon anledning att ta ansvar för ekonomin med sina pengar när du hela tiden täcker upp. 
    Hennes utgifger minskas inte av att hon slutar extra jobba. 

Dessutom så skrev jag aldrig att hon ska sluta extrajobba, utan att hennes sambo/man har rätt i att hon bör se över sina utgifter då dem är höga. 
  • Anonym (Peter)

Hon skulle ha som mannen, +/-0 om hon inte jobbade extra.
    Eftersom hon är mer ekonomisk och vill ha både guldkant och buffert för oförutsedda utgifter (vilket mannen inte har problem att ta del av båda) behöver hon jobba extra.

Anonym (M) skrev 2025-08-28 19:20:38 följande:
    Missade du verkligen detta? "...jag går utan problem runt med den lönen jag har när jag arbetar extra."
    Utan den lönen går inte runt. Det skriver ts i trådstarten. 

Sedan skriver hon det motsatta, att hon visst helt plötsligt går runt även om hon skulle arbeta extra. 

Anonym (Tveksam) skrev 2025-08-26 20:28:11 följande:

Jag är den som lyckas spara undan lite varje månad och som då kan betala när man vill ha lite extra kul någon gång, semester tex, eller när någon större utgift skulle komma tex att bilen går sönder. Jag vill också att mina barn ska kunna få en liten extra slant när det behövs osv jag tror ni förstår hur jag menar.  

han insisterar på att jag tvärt ska sluta annars kommer det leda till att vi går skilda vägar, jag har sagt att jag kan dra ner på jobbet men jag kan INTE sluta med det helt för det är inte ekonomiskt försvarbart och då står vi där i skiten om vi varje månad enbart går +-0 och inte kan spara undan till buffert eller semester/nöje etc.

• Anonym (M)
    Anonym (Tveksam) skrev 2025-08-28 14:15:53 följande:
    Nä för han har ju inte barn sedan tidigare som måste ha mat, kläder, busskort, mobil etc etc som alla barn behöver ha? 

jag går inte +-0 om man räknar med extrajobbet för det är det som gör att jag har en buffert, kan betala det lilla extra för barnen såväl som för familjen i helhet
    Nej? Och därför har han heller inte fler av dd utgifterna. 

Men oavsett så har du fortfarande för höga utgifter i förhållande till inkomster. 

Men visst, vill du stå där med skägget i brevlådan den dagen du blir långtidssjukskrivna, arbetsoför eller arbetslös så ska inte jag sätta emot det. Det är ditt val. 

Personligen hade jag inte valt den vägen. 

Observera att jag aldrig påstår att du ska sluta extrajobb. Det är ditt val. Men du bör se över dina utgifter. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Tveksam) skrev 2025-08-28 14:22:31 följande:
    vadå, jag hade varit tvungen att dra in på massor som jag inte vill dra in på och som hade straffat barnen framförallt och det är inte ett alternativ i min värld! MÅSTE dom ha busskort, mobiler, månadspeng etc? Nä det är inget måste, men jag skulle säga att det hör till normen! Drar jag in på allt sånt och lite annat så hade jag gått +-0 med min lön +uh och bb. Inget sparande eller dyl. Jag går runt men det är knappt?. Jag har mat och räkningar kopplade till barnen på drygt 9500kr/mån som han inte har, sen betalar jag lika mycket som han på alla gemensamma räkningar? 
    Vilket är en alldeles för hög utgift. 

Barn måste inte ha den nyaste mobilen, den dyraste abonnemanget, hög månadspeng etc. 

Det finns alltid saker att se över i sina utgifter. El-abonemang, mobilabonnemang, streaming-tjänster etc. 
  • Anonym (Peter)
    Anonym (M) skrev 2025-08-28 19:24:38 följande:
    Hennes utgifger minskas inte av att hon slutar extra jobba. 

Dessutom så skrev jag aldrig att hon ska sluta extrajobba, utan att hennes sambo/man har rätt i att hon bör se över sina utgifter då dem är höga. 
    Han gör av med 16-19 lapp i månaden utan att spara, så det är han som behöver se över sina utgifter.
  • Anonym (M)
    Anonym (Tveksam) skrev 2025-08-28 16:09:37 följande:

jag har redan kompromissat genom att dra ner men han är inte nöjd ändå utan kräver NOLL extraarbete utöver min heltidstjänst samt att jag ska avboka alla redan inbokade timmar

Det är inget han kan kräva så det kan du bara ignorera. 
  • Anonym (Ford fokus)
    Anonym (M) skrev 2025-08-28 19:30:48 följande:
    Vilket är en alldeles för hög utgift. 

Barn måste inte ha den nyaste mobilen, den dyraste abonnemanget, hög månadspeng etc. 

Det finns alltid saker att se över i sina utgifter. El-abonemang, mobilabonnemang, streaming-tjänster etc. 
    Ja, en snyltande man är t.ex inget kvinnan behöver i sin budget.
Svar på tråden Min sambo vill att jag slutar jobba extra