• Anonym (Tveksam)

Min sambo vill att jag slutar jobba extra

För att göra en lång historia kort, jag har alltid jobbat mycket, både innan jag träffade min respektive men även efter. Jag trivs med mitt jobb och trivs med att jobba mycket, sedan vi fick våran lille så har förhållandet knackat och han ställer ultimatum att jag slutar jobba något extra alls, alltså tvärt sluta med allt extra arbete!  Jag har barn sedan tidigare och har utgifter som han inte har (delad ekonomi), och hans lön vs utgifter går plus minus noll varje månad. Jag är den som lyckas spara undan lite varje månad och som då kan betala när man vill ha lite extra kul någon gång, semester tex, eller när någon större utgift skulle komma tex att bilen går sönder. Jag vill också att mina barn ska kunna få en liten extra slant när det behövs osv jag tror ni förstår hur jag menar.  

han anser att jag har för mycket utgifter om jag inte kan få det att gå runt, men jag har ju då som sagt utgifter som han inte har, och jag går utan problem runt med den lönen jag har när jag arbetar extra, vilket jag har gjort under många år så för mig är det vardag. 

han insisterar på att jag tvärt ska sluta annars kommer det leda till att vi går skilda vägar, jag har sagt att jag kan dra ner på jobbet men jag kan INTE sluta med det helt för det är inte ekonomiskt försvarbart och då står vi där i skiten om vi varje månad enbart går +-0 och inte kan spara undan till buffert eller semester/nöje etc.

AITA? jag vet varken till eller från och vet inte ens hur jag ska ställa mig till kravet! 

• Svar på tråden Min sambo vill att jag slutar jobba extra
  • Anonym (Tveksam)
    Anonym (M) skrev 2025-08-28 12:30:07 följande:
    Fantastiskt att det alltid kommer fram uppgifter som motsätter det personen skrev i trådstarten.... 
    vadå, jag hade varit tvungen att dra in på massor som jag inte vill dra in på och som hade straffat barnen framförallt och det är inte ett alternativ i min värld! MÅSTE dom ha busskort, mobiler, månadspeng etc? Nä det är inget måste, men jag skulle säga att det hör till normen! Drar jag in på allt sånt och lite annat så hade jag gått +-0 med min lön +uh och bb. Inget sparande eller dyl. Jag går runt men det är knappt?. Jag har mat och räkningar kopplade till barnen på drygt 9500kr/mån som han inte har, sen betalar jag lika mycket som han på alla gemensamma räkningar? 
  • Anonym (Pengar = trygghet)

Jobbig man som inte ser att du har en del extrakostnader!

De flesta ungdomar idag har mobil och busskort, det är för att de ska kunna umgås med sina vänner! Förstår så väl att TS vill ge dem det! Det skulle de flesta föräldrar vilja. 

Det är mannen som är kneöig som inte vill spara till buffert och guldkant!

• Anonym (Donna)
    Grässtrå77 skrev 2025-08-28 13:44:02 följande:

TS har ju ett betydligt större ansvar eftersom hon har flera barn. Självklart behöver hon agera så att alla hennes barn får det så bra som möjligt och hon har hittat ett sätt som funkar. 

TS sambo är i ett förhållande med en kvinna med flera barn och det måste han förhålla sig till. Hans behov kommer inte först. Antingen får han hjälpa till ekonomiskt eller med sin tid.

Det låter som att det finns mycket irritation i förhållandet från bådas håll, kanske kan familjerådgivning hjälpa till att lösa upp några knutar?

Nåja, för honom kommer kanske hans behov före hennes tidigare barn.
    Som styvförälder har man inga skyldigheter, mer än att bete sig vettigt gentemot de tidigare ungarna.
  • Anonym (X)
    Anonym (Tveksam) skrev 2025-08-26 20:28:11 följande:
    Min sambo vill att jag slutar jobba extra

För att göra en lång historia kort, jag har alltid jobbat mycket, både innan jag träffade min respektive men även efter. Jag trivs med mitt jobb och trivs med att jobba mycket, sedan vi fick våran lille så har förhållandet knackat och han ställer ultimatum att jag slutar jobba något extra alls, alltså tvärt sluta med allt extra arbete!  Jag har barn sedan tidigare och har utgifter som han inte har (delad ekonomi), och hans lön vs utgifter går plus minus noll varje månad. Jag är den som lyckas spara undan lite varje månad och som då kan betala när man vill ha lite extra kul någon gång, semester tex, eller när någon större utgift skulle komma tex att bilen går sönder. Jag vill också att mina barn ska kunna få en liten extra slant när det behövs osv jag tror ni förstår hur jag menar.  

han anser att jag har för mycket utgifter om jag inte kan få det att gå runt, men jag har ju då som sagt utgifter som han inte har, och jag går utan problem runt med den lönen jag har när jag arbetar extra, vilket jag har gjort under många år så för mig är det vardag. 

han insisterar på att jag tvärt ska sluta annars kommer det leda till att vi går skilda vägar, jag har sagt att jag kan dra ner på jobbet men jag kan INTE sluta med det helt för det är inte ekonomiskt försvarbart och då står vi där i skiten om vi varje månad enbart går +-0 och inte kan spara undan till buffert eller semester/nöje etc.

AITA? jag vet varken till eller från och vet inte ens hur jag ska ställa mig till kravet! 

Är ni två heltidsarbetande som bara får det att precis gå runt så har ni för höga fasta utgifter. 
  • Anonym (X)

Kravet att gå från mycket extraarbete till noll är förmodligen något han säger av frustration och affekt. Gissar att det är en långdragen konflikt kring att han tycker att du jobbar för mycket? Kompromissen kan landa i att du drar ner 

• Anonym (Tveksam)
    Anonym (X) skrev 2025-08-28 15:06:10 följande:

Kravet att gå från mycket extraarbete till noll är förmodligen något han säger av frustration och affekt. Gissar att det är en långdragen konflikt kring att han tycker att du jobbar för mycket? Kompromissen kan landa i att du drar ner 

jag har redan kompromissat genom att dra ner men han är inte nöjd ändå utan kräver NOLL extraarbete utöver min heltidstjänst samt att jag ska avboka alla redan inbokade timmar

• Anonym (Beror på)
    Anonym (Tveksam) skrev 2025-08-28 16:09:37 följande:

jag har redan kompromissat genom att dra ner men han är inte nöjd ändå utan kräver NOLL extraarbete utöver min heltidstjänst samt att jag ska avboka alla redan inbokade timmar

Kontra då med att ni betalar gemensamma kostnader utifrån % andel av inkomsten samt att han drar in på alla "tjänsteresor" etc. Och att han får se till att ni har pengar till semester och andra nöjen, reparationer och liknande. 
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Beror på) skrev 2025-08-28 16:21:47 följande:
    Kontra då med att ni betalar gemensamma kostnader utifrån % andel av inkomsten samt att han drar in på alla "tjänsteresor" etc. Och att han får se till att ni har pengar till semester och andra nöjen, reparationer och liknande. 
    Glömde! Kräv även att han börjar betala tillbaka på skulden till dig. 
  • Kvittning
    Anonym (Beror på) skrev 2025-08-28 16:22:28 följande:
    Glömde! Kräv även att han börjar betala tillbaka på skulden till dig. 
    Ja alltså jag kan inte låta bli att känna att det här är ett förhållande där en person kräver saker och blir sur när det inte händer och den andra efterfrågar saker och löser det själv (dvs med bara egna pengar) när det blir ett nej. Det blir ju en rätt fin sits för den som kräver. 

Ts, du måste verkligen börja kräva saker själv. 
  • Anonym (Kyss)

Tycker att han är ganska tydlig. Det är inte orimligt att vilja att ens partner ska spendera tid med en. Du väljer ju själv här. Går det inte att ha en partner för att du har för mycket omkostnader så går det inte. Bättre att fokusera på jobbet i så fall. Du har fått all information av honom för att kunna göra ett val.

Svar på tråden Min sambo vill att jag slutar jobba extra