Inlägg från: Lönnsirap |Visa alla inlägg
  • Lönnsirap

Sjukt trött på alla offerkoftor!

Spontant blir det lite paradoxalt att kritisera mänskligt beteende, som alla kan råka uppvisa i vissa förutsättningar och kalla detta offerkofta. 

Det låter litegrann som att TS längtar tillbaka till en annan tid, då man inte lyfte fram problem lika öppet, och in i ett samhälle där människor kan skärpa till sig.
    .

Om TS menar att man bör vara vaksam kring när man allt för länge skickar sina sår och helt enkelt hjälpa sig själv gå vidare, utifrån att livet alltid ger möjligheter oavsett vad som hänt, tycker jag hen kommer med en rimlig ståndpunkt.

Om TS istället menar, att de andra, som hon noterar beter sig på ett sätt hon tycker är idiotiskt, så är det mer tveksamt.... Speciellt om TS menar att vi kan bli av med mänskligt beteende genom att tycka det är förkastligt. 

För att lägga tid på att skuldbelägga andra i sina egna tankar är inte heller en väg till att göra konstruktiva saker med sig själv... 

Så vad är det vi kan göra? Nu när du efterfrågar förändring.
    Ja, är det exempelvis konstruktivt att se människor berättelser om deras upplevelser som ett symboliskt klädesplagg? Är det en rimlig tolkning?

Vad gör man vid trötthet? Speciellt om den är sjuk. Är det rimligt att ta en paus och begränsa tiden man hänger i forum och i trådar?

Och slutligen vill jag avrunda med att påpeka att en del av resonemanget du har också används av nyliberala tänkare. Och då menar jag enkelt uttryckt. Folk får skylla sig själv, vi kan avveckla delar av vårt samhälle som inte behövs och folk får skylla sig själva. 

Så sammanfattningsvis är det rimligt att fokusera på det man kan förändra, och gällande mänskligt beteende är det enklast att börja med sig själv. 

• Lönnsirap
    Anonym (62956578) skrev 2025-08-27 02:37:30 följande:

Man kan helt klart lyfta sina problem utan att axla en offerkofta. 

Någon kan bli kallad för offerkofta om den väljer att flytta problemet den har från jaget och lägga ansvaret för ens eget mående på andras axlar. Ibland har de som får axla det ansvaret inte ens något att göra med offerkoftans problematik. Handlar förstås om att skydda egot. En narcissistisk syn på andra. 

Jag ställer mig faktiskt lite frågande till om offerkoftan faktiskt ens ligger på det klagandes egna axlar. Eller om det är ni observatörer om denna som ställer (orimliga) krav/önskemål på att andra ska presentera problem på ett sätt där ni observatörer slipper uppfatta offerkoftan.

Personligen tycker jag det är mer konstruktivt att faktiskt se denna tolkning som sin egen, och låta människor som pratar om sina problem lyfta dem även om man som åskådare inte "uppskattar" dem. 

Naturligtvis kan det vara rimligt att se att vissa "tankevurpor" gör det svårt att gå vidare och att det också hos vissa finns faktiskt vinster med att inte gå vidare utan att förbli offer. 

Men exakt vad det handlar om, tycker jag är rätt märkligt att uttala sig om. Utifrån att den ju är din tolkning. Som du visserligen delar med andra men som bygger på en viss föreställning om andra.
  • Lönnsirap
    Anonym (Inget offer) skrev 2025-08-27 07:13:00 följande:

Visst, alla människor kan hamna i perioder av självömkan ? det är mänskligt. Men det betyder inte att man måste acceptera när någon fastnar där och gör det till en livsstil. Att kalla det ?offerkofta? är inte att förneka mänskligt beteende, utan att markera skillnaden mellan en tillfällig reaktion och ett permanent mönster.

Att jämföra en sådan kritik med ?nyliberalt skuldbeläggande? är rätt skevt. Ingen här säger att människor ska klara sig helt själva eller att samhället inte ska stötta när det behövs. Men det är inte samma sak som att bejaka en kultur där man odlar sin egen hjälplöshet och ständigt kräver förståelse istället för att försöka gå vidare.

Det är just för att livet är svårt som det blir destruktivt att vältra sig i sin offerroll för länge. Att påpeka detta är inte en nostalgisk längtan tillbaka till ett samhälle där man inte talade om problem ? det är en markering mot att vissa gör problem till hela sin identitet. Och ja, det ÄR konstruktivt att säga ifrån om det, för annars normaliseras en mentalitet som i slutändan inte hjälper någon.

Så nej ? det handlar inte om att skuldbelägga för sakens skull, utan om att peka på att personlig ansvarstagande och förmågan att resa sig är minst lika viktiga som förståelse och empati. Båda behövs ? men offerkoftan bidrar inte med något annat än stillastående.

Fast i och med att du beskriver vad en offerkofta står för för dig, betyder inte att man är helt överens om vad begreppet innefattar.

Rätt ofta är det snarare ett personligt tyckande där forumanvändaren helt enkelt klistrar på ytterligare ett attribut på människor som den av någon anledning tycker inte beter sig okej.

Och självklart spelar det något i vår kultur, att människor i viss utsträckning lärs in att vara passiva. Hjälplösa i vissa situationer och att viss "hjälp" snarare kan förstärka problem än att leda till en lösning.

Personligen tycker jag att detta ska lösas genom att man vid hjälp och stöd anpassar hjälpen till att detta är mänskliga processer, såväl socialt som psykologiskt. 

Det jag vänder mig emot är att hålla på och lägga "diagnoser" på folk gällande beteenden man tycker inte fungerar. 

I viss utsträckning får man vackert acceptera att folk är som de vill, och folk har lite egenheter som man inte gillar. I detta ingår förstås att faktiskt inte per automatik tänka på vissa på ett specifikt sätt, såsom att de är offer för yttre omständigheter utan eget ansvar. 

Men med detta sagt så tycker jag att man kan unna sig att notera att man ser vissa saker i sin omgivning som inte är konstruktivt. Och man kan bli rätt matt över detta. Men samtidigt är denna trötthet OCKSÅ ett personligt ansvar, där man faktiskt i första hand behöver inse att andras upplevda tillkommande inte är något som "samhället" åtgärdar, utifrån att man personligen är trött!
  • Lönnsirap
    Anonym (Inget offer) skrev 2025-08-27 09:16:37 följande:

Låt oss vara tydliga: att kalla det ?subjektivt tyckande? är bara ett billigt sätt att blunda för verkligheten. Offermentalitet är verklig, och den skadar både den som bär den och alla runtomkring. Att peka på destruktiva mönster är inte att lägga diagnoser på människor ? det är att se konsekvenserna av deras beteende.

Ja, kultur påverkar oss, och ja, vi kan acceptera vissa egenheter. Men när folk gör gnäll, självömkan och stagnation till en livsstil, då handlar det inte längre om omständigheter utan om val ? och valet att stanna kvar i offerrollen är destruktivt, punkt slut.

Att vägra se detta är inte empati, det är feghet. Empati utan krav på ansvar blir belöning för stagnation. Och att gömma sig bakom ?det är mänskligt? eller ?vi får acceptera folk som de är? är inget annat än en ursäkt för att ignorera verkligheten.

Trötthet över andras beteenden? Visst, det är ditt ansvar. Men det betyder inte att man ska låtsas som att självömkan är något neutralt eller ofarligt. Skillnaden mellan offermentalitet och ansvarstagande är massiv ? och att inte erkänna det är att göra både sig själv och andra en björntjänst.

Jag tycker tvärtom, att du inte lyckas beskriva de destruktiva mönstret tillräckligt tydligt för att jag ska köpa att det är ett samhällsproblem. 

Snarare blir det tydligt att det just är ett subjekt tyckande om andra, utan någon tydlig idé om hur vi löser "detta"!

Att hålla på och kämpa mot människor som tycker synd om sig själva och be dem "ta sig i kragen" är inte någon lösning på några mänskliga problem. Speciellt inte om man drar in vad folk uttrycker på forum, som hela sanningen om samhället.

Personligen tycker jag det är rätt viktigt att protestera när människor presenterar "samhällsproblem", där man inte riktigt håller med om de logiska resonemang som problemet bygger på.

Det går inte att allmänt tycka sig notera att saker är på ett visst sätt, och sen förutsätta att alla gör samma tolkning. Likaså kan man inte förutsätta att alla gör helt samma tolkning om vad en offerkofta ÄR och BÖR göra åt sin situation.

Genom att lägga fokus på offerkoftan, så bortser man faktiskt på en tolkning i situationen som faktiskt inte per automatik är konstruktivt. 

Man kan mycket riktigt tolka in att en person som livnär sig på tiggeri, har en offerkofta.... Man kan också tolka in att det finns utrymme till att försörja sig genom att försöka få andra att hjälpa. Och i detta tiggeri ingår att visa sig utsatt, vilket ju ger möjlighet att odla en fortsatt "utsatthet".

I hjälp så ingår ju att faktiskt göra det man tror fungerar. Sen beror det ju verkligen på om man personligen hjälper en vän, eller om man professionellt hjälper andra.

Dock tycker jag det är viktigt att inse att den som verkar "behöva mest hjälp" och som man spontant tycker synd om, kanske inte är samma person som mest behöver hjälp!
  • Lönnsirap
    Anonym (62956578) skrev 2025-08-27 12:34:47 följande:
    Skillnaden mellan en offerkofta och en icke-offerkofta är milsvid. Jag kan ta upp ett par exempel.

offerkofta
    Person som blir erbjuden ett jobb från arbetsförmedlingen efter en lång tids arbetslöshet men jobbet är inte vad den vill ha. Personen är arg och otacksam.

icke-offerkofta 
    Person som har upplevt något trauma och undrar hur man hanterar ptsd.
    Det är inte det att jag inte fattar vad TS och andra menar med begreppet. Snarare är det just den oerhört förenklingen  människor livssituationer, där åskådarna sorterar in människor i offerkofttor och mer "värdigt" lidande.

Och att prata om det hela som att människor överhuvudtaget helt kan undvika ansvar.

I min värld är det en tankevurpa där många klarar mycket ansvar i vissa delar, under vissa perioder och OCKSÅ kan hamna i situationer där de har svårt att ta sig vidare.

Och mängden människor som helt hamnat i passivt liv är inte något jag noterat. Snarare är de högljudda, utifrån att de har tid att dela med sig av sitt lidande.

Folk vaknar inte varje morgon tacksamma och fyllda av glädje, och rätt självklart kan man inte vänta sig detta av någon. Därmed inte sagt att ens attityder och sätt att möta motgångar inte har betydelse. 

När människor berättar om sig själva är man naturligtvis fri att kategorisera dem utifrån kategorier man tycker är lämpliga. 

Personligen tycker jag inte att just min tolkning hurvida någon verkar ha en offerkofta är den viktigaste kategorin att välja.
  • Lönnsirap

Utifrån att diskussionen fortsatt vill jag påpeka att det är rätt märkligt att folk ska gå in och lägga sig i hur människor hanterar sina trauman och svårigheter med lösa antaganden om att folk kan botas..... Så väldigt obildat och faktiskt empati-löst att gå in och tycka och dömma andra utifrån vilka föreställningar man själv har. 

Vanligtvis krävs en viss flexibilitet i hur man hanterar vardagen för att klara sig bra och "vara stark". I praktiken betyder det att oavsett vilken favorit-strategi man har, så kan det finnas goda skäl att välja annorlunda ibland.

Och mig veterligen brukar det inte ge en inre styrka att hålla på och trycka ner andra och hålla på och dömma andra. Inte heller verkar samhällen vara framgångsrika av att folk inte hjälper varandra. 

• Lönnsirap
    Anonym (Klockrent2) skrev 2025-08-27 19:24:34 följande:
    Döma stavas med ett m.
    Toppen! Då slipper jag själv skriva rättelse, och alla som kom ihåg den stavningsregeln slipper provoceras.
  • Lönnsirap
    Anonym (Amen) skrev 2025-08-27 20:08:44 följande:

Det är väl inte alls märkligt att folk lägger sig i, när de som bör hantera trauman och svårigheter faktiskt inte hanterar dom. Om du inte kan ta kritik till följd av en tuff uppväxt, så måste du ändå kunna ta befogad kritik om du exempelvis gör något fel på jobbet, om du kör mot trafikregler, eller bryter mot sociala normer som att trängas i kö osv. Det är inte omgivningens ansvar att linda in befogad kritik för att vissa inte är mottagliga. men likväl ska de som ger kritik inte ge grundlös kritik eller kritisera med härskartekniker. 

vi kan inte ha massa om och men. Som att du får bara snatta om du är fattig men inte rik, du får bara skära penisar av män om du blivit våldtagen, du får bara vara otrogen om du är full eller andra absurda situationer för att ha en ursäkt till att göra orimliga ageranden.

på vilket sätt blir ett samhälle mer framgångsrikt om vi ger alla massa björntjänster hit och dit? Istället för att faktiskt lära oss att vi är kapabla till så otroligt mycket mer än vad vi tror? och börja tro på oss själva och vår egen kapacitet? Nej det betyder inte att en förlamad kan börja gå bara genom viljestyrka, men genom viljestyrka kan man lära sig att acceptera att man är rullstolsbunden och frigöra tid till att göra saker som berikar livet istället för att lägga tid på tänk om, tänk att, om bara etc. som troligen bara sänker livslusten

Precis som det inte är omgivningens ansvar att lindra in befogad kritisk, är det inte alltid så att man behöver tycka något om hur andra gör.

Exempelvis förväntas man uppföra sig på jobbet, utifrån att det är ens uppdrag och staten har våldsmonopolet, vilket gör att det är straffbart att hämnas. Hela rättsväsendet hanterar folk som försöker slingra sig och likaså har trygghetssystemen förväntningar på människor för att ha rätt till olika ersättningar, bidrag och positioner i samhället.

Just nu lever vi i en tid där människor lyfter fram saker som man tidigare dolt. Saker som inte kunnat diskuteras, eller berättas lyfts fram. Naturligtvis kommer vi diskutera det vi ser, och sätta det i ett sammanhang. Och exempelvis benämna att vissa har den så kallade offerkoftan, medan andra hanterar saker på ett sätt som förefaller mer konstruktivt. 

Naturligtvis är man fri att kritisera och ifrågasätta hur folk gör och lever i sina egna tankar. Likaså kan man försöka skapa opinion för att göra annorlunda i samhället. Men det är rätt uppenbart i tråden att det inte finns någon perfekt definition av offerkoftan där vi är överens.

Jag har exempelvis senaste 30 åren stört mig på idioter, men jag har knappast några ambitioner om att dessa kommer försvinna i från samhället utifrån att det inte är en fast egenskap.
  • Lönnsirap
    Anonym (Amen) skrev 2025-08-27 21:21:51 följande:
    Jo det behövs. Om omvärlden förväntar sig att jag ska bemöta dom annorlunda för 758 olika ursäkter. alla individer har bagage på gott och ont, men det är inte samhället som ska anpassas till 758 olika unika lösningar. Utan att det finns en rättvis grund som alla 758 får anpassa sig till.

de med offerkofta lever inte bara i sina tankar, de sprider sin dynga. De startar trådar på flashback/familjeliv om hur kvinnor är kräsna, hur kvinnor borde regleras på appr, hur kvinnor borde begränsas med vilka män de väljer osv. dessa män (inte alla män) vill att andra ska anpassas för att passa dom och deras agenda. Klockren offerkofta-mentalitet. allt fel är någon annans.

eller så förpestar de sin omgivning med att älta samma gnäll som de senaste 17 åren/17 månaderna. har en kollega som klagar på jobbet i princip varje dag. Dålig ledare. Tråkiga arbetsuppgifter osv. denna kollega har flera val: söka nytt jobb, söka studier, säga upp sig och leva på akassa efter karens eller bara acceptera läget. vad blir bättre av att klaga? Och vem orkar lyssna på en sådan kollega? Och sen få höra av kollegan att det är synd om denne för att denne känner sig utanför på jobbet? Ja för att ingen längre orkar höra gnället.

ska vi bara nicka och hålla med? För att det är ju faktiskt synd om kollegan? Det är en kollega som skapat sitt eget utanförskap som den nu klagar på. skulle säga att detta också är klockren offerkofta mentalitet.

hur ska vi hantera dessa tafatta människor? vilken strategi fungerar? Och vilken strategi tror du kan hjälpa dessa människor? Att försöka förklara eget ansvar? Eller klappa medhårs och säga jajamän kvinnorna är kräsna/jajamän jobbet suger faktiskt?
    Självklart behöver du inte leva upp till det du uppfattar som andra människors förväntningar. Precis som du inte behöver ta emot dyngan du uppfattar att de ger dig!

Ingen tvingar dig att tycka synd om någon, och det är rimligt på en arbetsplats att fokusera på jobbet.

Du behöver dessutom inte hjälpa människor "komma till insikt", om det inte är så att de sökt upp dig och beskrivit att de önskar den specifika hjälpen av dig och det ligger i din specifika arbetsbeskrivning att just jobba med den typen av fråga.

Och samhället har ännu inga åtgärder emot offerkoftan, trots att ni tydligen är många som vill att det försvinner.
Svar på tråden Sjukt trött på alla offerkoftor!