Sjukt trött på alla offerkoftor!
Spontant blir det lite paradoxalt att kritisera mänskligt beteende, som alla kan råka uppvisa i vissa förutsättningar och kalla detta offerkofta.
Det låter litegrann som att TS längtar tillbaka till en annan tid, då man inte lyfte fram problem lika öppet, och in i ett samhälle där människor kan skärpa till sig.
.
Om TS menar att man bör vara vaksam kring när man allt för länge skickar sina sår och helt enkelt hjälpa sig själv gå vidare, utifrån att livet alltid ger möjligheter oavsett vad som hänt, tycker jag hen kommer med en rimlig ståndpunkt.
Om TS istället menar, att de andra, som hon noterar beter sig på ett sätt hon tycker är idiotiskt, så är det mer tveksamt.... Speciellt om TS menar att vi kan bli av med mänskligt beteende genom att tycka det är förkastligt.
För att lägga tid på att skuldbelägga andra i sina egna tankar är inte heller en väg till att göra konstruktiva saker med sig själv...
Så vad är det vi kan göra? Nu när du efterfrågar förändring.
Ja, är det exempelvis konstruktivt att se människor berättelser om deras upplevelser som ett symboliskt klädesplagg? Är det en rimlig tolkning?
Vad gör man vid trötthet? Speciellt om den är sjuk. Är det rimligt att ta en paus och begränsa tiden man hänger i forum och i trådar?
Och slutligen vill jag avrunda med att påpeka att en del av resonemanget du har också används av nyliberala tänkare. Och då menar jag enkelt uttryckt. Folk får skylla sig själv, vi kan avveckla delar av vårt samhälle som inte behövs och folk får skylla sig själva.
Så sammanfattningsvis är det rimligt att fokusera på det man kan förändra, och gällande mänskligt beteende är det enklast att börja med sig själv.