• Anonym (Antiextremist)

Gaza

Det som sker just nu i Gaza är outhärdligt. Oskyldiga barn, kvinnor och män dödas och tvingas svälta av Israel. Bilderna vi ser Gaza är fyllda av förtvivlan och sorg, och ändå tycks världens poliyiker stå passiva.  Människovärdet borde vara universellt, oavsett nationalitet eller religion. En människa är en människa trots israels ständiga försök att demonisera palestinier.

När bomber faller över bostadsområden, när hela familjer utplånas, när människor mördas medan de försöker skaffa mat, när barn skjuts systematiskt kan vi inte blunda. Varför accepteras det av högerpolitiker som tiger och låter brutaliteten fortsätta?

Det som behövs nu är inte fler tomma ord, utan handling. Internationella ledare måste sätta civila liv först. Tystnaden är också ett svek och varje dag av passivitet kostar oskyldiga människor livet.
  • Svar på tråden Gaza
  • Anonym (F U)
    KillBill skrev 2025-10-05 22:05:13 följande:

Ja. Vet du vad The Lancet är? Det är en av världens äldsta och mest prestigefyllda medicinska tidskrifter. För att en artikel ska publiceras där måste den uppfylla mycket höga krav,  bland annat på vetenskaplig kvalitet, metod och välgrundade analyser.

The Lancet har konstaterat att uppgifterna från det palestinska hälsoministeriet om antalet dödsoffer sannolikt snarare är i underkant än överdrivna.

Så du tänkte argumentera med "The Lancet" som argument men har inte ens förstått vad The Lancet är!?

Nä, the Lancet har inte "konstaterat" någonting. The Lancet är ett magasin som publicerar studier som sedan kan bevisas eller motbevisas av andra.

Du har inte ens läst den rapport det handlar om va och förstått vad deras metodval och antaganden och underlag betyder för deras resultat?

Du har inte ens förstått att den aktuella studien handlar om tiden i början av -kriget, de första 7-8 månaderna och saknar relevans idag?

Bland annat eftersom att Hamas vid flera tillfällen längs med vägen har justerat sin dödssiffror utöver den "reguljära" rapporteringen de gör av antalet avlidna i Gaza sedan 7 oktober
  • Anonym (F U)

Israel kommer att behöva, på ett eller annat sätt, ha kontroll över Gaza i åratal efter att Hamas har försvunnit för det är så lång tid det kommer att ta att förstöra alla tunnlar under Gaza.

">

• Anonym (Antiextremist)
    Anonym (F U) skrev 2025-10-07 12:25:13 följande:

För att inte här på FL länka till videos som visar de direkta striderna (och konsekvenserna av dem) så hänvisar jag till IDF:s youtubekonto där detta läggs ut för den som är intresserad.

Det är filmer från hjälmkamerorna som läggs ut

www.youtube.com/@IsraelDefenseForces

Det är som att länka till Hamas kanal.
  • Anonym (Om gisslan släpps)

Något som aldrig nämns tror jag är att ett av de grundläggande problemen är att nativiteten legat på ca 4,0, tidigare till och med ca 8.0 - i Gaza, ett litet område utan mig veterligt några större naturtillgångar

Synnerligen få ser detta.

• Anonym (Antiextremist)
    Anonym (Om gisslan släpps) skrev 2025-10-07 14:23:56 följande:

Något som aldrig nämns tror jag är att ett av de grundläggande problemen är att nativiteten legat på ca 4,0, tidigare till och med ca 8.0 - i Gaza, ett litet område utan mig veterligt några större naturtillgångar

Synnerligen få ser detta.

Det är sjukt omoraliskt att hävda att palestinsk natalitet är ett problem medan man samtidigt förminskar eller ignorerar att palestinier slaktas i ett foökmord eftersom detta skapar en pervers logik där palestinskt liv värderas olika.

När någon framställer hög natalitet som problematisk men är tyst om folkmord skapas en logisk och moralisk motsägelse. Om befolkningstillväxt verkligen vore det centrala problemet, skulle alla faktorer som påverkar befolkningsutveckling, både natalitet och mortalitet, behandlas lika. Att selektivt fokusera enbart på födslar medan man ignorerar dödsfall avslöjar att argumentet inte handlar om demografi utan om något annat. Fascism!

Detta synsätt implicerar att palestinska liv har olika värde beroende på sammanhang, att de som föds är ett "problem" medan de som dödas sv Israel inte är det. Sådan värdering strider mot grundläggande mänskliga rättigheter och principen om alla människors lika värde.

Genom historien har "överpopulation" bland specifika grupper använts som rättfärdigande för folkmord, diskriminering och våld. Att framställa en befolkningsgrupps reproduktion som hotfull medan man ignorerar eller accepterar att samma grupp utsätts för våld följer bekanta mönster av dehumanisering. Detta har setts i förintelsen, Rwanda, Bosnien och andra konflikter.

Palestinsk natalitet följder typiska mönster för samhällen under press, högre födelsetal är ofta ett svar på osäkerhet, dödlighet och ekonomisk instabilitet. Att kritisera detta utan att erkänna de underliggande orsakerna, inklusive apartheid och förtryck, är att vända verkligheten upp och ner.

Palestinier rånas på alla sina palestinska naturresurser av Israel.
  • Anonym (Om gisslan släpps)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-10-07 15:47:25 följande:
    Det är sjukt omoraliskt att hävda att palestinsk natalitet är ett problem medan man samtidigt förminskar eller ignorerar att palestinier slaktas i ett foökmord eftersom detta skapar en pervers logik där palestinskt liv värderas olika.

När någon framställer hög natalitet som problematisk men är tyst om folkmord skapas en logisk och moralisk motsägelse. Om befolkningstillväxt verkligen vore det centrala problemet, skulle alla faktorer som påverkar befolkningsutveckling, både natalitet och mortalitet, behandlas lika. Att selektivt fokusera enbart på födslar medan man ignorerar dödsfall avslöjar att argumentet inte handlar om demografi utan om något annat. Fascism!

Detta synsätt implicerar att palestinska liv har olika värde beroende på sammanhang, att de som föds är ett "problem" medan de som dödas sv Israel inte är det. Sådan värdering strider mot grundläggande mänskliga rättigheter och principen om alla människors lika värde.

Genom historien har "överpopulation" bland specifika grupper använts som rättfärdigande för folkmord, diskriminering och våld. Att framställa en befolkningsgrupps reproduktion som hotfull medan man ignorerar eller accepterar att samma grupp utsätts för våld följer bekanta mönster av dehumanisering. Detta har setts i förintelsen, Rwanda, Bosnien och andra konflikter.

Palestinsk natalitet följder typiska mönster för samhällen under press, högre födelsetal är ofta ett svar på osäkerhet, dödlighet och ekonomisk instabilitet. Att kritisera detta utan att erkänna de underliggande orsakerna, inklusive apartheid och förtryck, är att vända verkligheten upp och ner.

Palestinier rånas på alla sina palestinska naturresurser av Israel.
    Du läser in saker i mitt inlägg som jag aldrig skrivit. Jag förnekar inga fakta, men sanningen är att befolkningsökningen leder till mer fattigdom och att extremister får stöd, och bidrar till att det blir våld. Det blir helt enkelt en kamp om resurserna. . Försörjningsproblemen vore lättare att lösa med en demografi av annat slag.Det är en sanning att det var extremisterna i Hamas som anföll för idag exakt 2 år sedan.

Jag har inte i ett enda inlägg förespråkat något dödande, och jag är personligen pacifist, och ansökte själv om vapenfri placering, och fick den godkänd. Jag bär inte vapen, och även om jag var Israel skulle jag ansöka om vapenfri tjänst..

Likaså ligger befolkningsökningen i mena-länderna också delvis bakom migrationstrycket på Europa . För att ta ett exempel har Somalias befolkning nästan 10-dubblats sedan 1950, med en nativitet på ca 6,0. Khadaffi ( som jag tycker det var fel att störta) sa att Europa kommer att invaderas, inte med stridsvagnar utan med barnvagnar,
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (Om gisslan släpps) skrev 2025-10-07 16:27:53 följande:
    Du läser in saker i mitt inlägg som jag aldrig skrivit. Jag förnekar inga fakta, men sanningen är att befolkningsökningen leder till mer fattigdom och att extremister får stöd, och bidrar till att det blir våld. Det blir helt enkelt en kamp om resurserna. . Försörjningsproblemen vore lättare att lösa med en demografi av annat slag.Det är en sanning att det var extremisterna i Hamas som anföll för idag exakt 2 år sedan.

Jag har inte i ett enda inlägg förespråkat något dödande, och jag är personligen pacifist, och ansökte själv om vapenfri placering, och fick den godkänd. Jag bär inte vapen, och även om jag var Israel skulle jag ansöka om vapenfri tjänst..

Likaså ligger befolkningsökningen i mena-länderna också delvis bakom migrationstrycket på Europa . För att ta ett exempel har Somalias befolkning nästan 10-dubblats sedan 1950, med en nativitet på ca 6,0. Khadaffi ( som jag tycker det var fel att störta) sa att Europa kommer att invaderas, inte med stridsvagnar utan med barnvagnar,
    Jag läste det du har skrivit. Dina åsikter är tungt rasistiska och jag förklarade i min förra kommentar varför. Att selektivt fokusera enbart på födslar medan man ignorerar dödsfall pga folkmordet och etnisk rensning, avslöjar att argumentet inte handlar om demografi utan om något annat. Fascism! Palestinas naturresurser roffas av Israel och det, tillsammans med folkmordet är det största problemet. Inte att det föds för många barn.

Palestinas har ganska rika naturresurser men Israel stjäl Palestinas naturresurser. Israel kontrollerar många av Palestinas grundvattenreserver och den mesta tillgängliga vattenmängden går till israeliska fanatiska bosättare, medan palestinska källor ofta torrläggs och förstörs. Israels gränser och murar är dragna så att viktiga naturresurser hamnar på israelskt kontrollerad mark, vilket inkluderar borrningar efter olja och gas i områden nära eller på palestinskt territorium. Enligt Osloavtalet från 1993 ska naturresurser utvinnas i samråd och vinster delas, men så sker inte i praktiken. Palestinska områden förlorar enligt Världsbanken årligen flera miljarder dollar i potentiella intäkter pga israels rofferi. Israel har även tillåtit utvinning av naturresurser som gasfyndigheter utanför Gazas kust, trots att dessa tillhör palestinierna och skulle kunna utgöra en viktig ekonomisk grund för en palestinsk stat. Den israeliska politiken kring dessa resurser brytervmot internationell rätt, såsom Haagkonventionen och Genèvekonventionen, och anses av palestinska företrädare vara en form av aggression och orättvis.

Att du sedan svamlar om att Europa invaderas är en välbekant rasistisk ramsa som pacifister avskyr.
  • Anonym (F U)

För bättre förståelse av vad som sker rekommenderas att titta på "Konfliktens källa" på Axess TV.

Den behandlar historien om "Det Brittiska Mandatet Palestina".

Idén om "ett palestina" dog i praktiken när Stormuftin Haj Amin Al-Husseini år 1936 inför Peel-kommisionen vittande om att han som eventuell framtida ledare inte kunde garantera att judarna skulle få leva i ett sådant "palestina" då den tilltänkta nationen enligt honom inte skulle kunna "absorbera" de 400000 judar som redan då levde där.

Hatet mot judarna var kompakt och under hela tiden skedde med ojämna mellanrum uppror, pogromer och fördrivningar av judar från området.

Peel-komisionen insåg att detta hat inte var över-bryggbart då och inte heller "10-20-30 år senare" så deras förslag för upplösandet av Mandatet var att dela på befolkningen. Good fences make good neighburs.

Vissa moderata arabiska krafter såg detta som en lösning men tyvärr hade britterna tidigare utsett just Haj Amin till stormufti och därmed i praktiken arabernas ledare på livstid.

Haj Amin hade lurat britterna att han vara en vän av bägge folken men i själva verket var han en brutal antisemit som ville göra "palestina" judenrein.

Det är stormuftin Haj Amin som ni kan se på foton med Adolf Hitler.

www.tv.nu/p/1V574J-1N-fadY

• Anonym (Antiextremist)
    Anonym (Om gisslan släpps) skrev 2025-10-07 16:27:53 följande:
     Det blir helt enkelt en kamp om resurserna. . Försörjningsproblemen vore lättare att lösa med en demografi av annat slag.Det är en sanning att det var extremisterna i Hamas som anföll för idag exakt 2 år sedan.
    Resurser är inte problem. Problemet är att dessa stjäls av Israel. En av största anledningar till att palestinska områden inte utvecklas ekonomiskt är den olagliga ockupationen. Ockupationen har skapat en situation där palestinierna inte har kontroll över sin egen ekonomiska utveckling, vilket blockerar tillväxt och välstånd i området.

Israels ockupation har en mycket negativ påverkan på den ekonomiska utvecklingen i de ockuperade palestinska områdena:

Begränsad rörelsefrihet: Ockupationen begränsar palestiniernas möjligheter att röra sig fritt, vilket försvårar handel, arbete och ekonomisk aktivitet.

Kontroll över gränser och resurser: Israel kontrollerar de palestinska territoriernas gränser, vilket kraftigt begränsar import, export och tillgång till naturresurser. Israel kontrollerar all import och export från Västbanken och Gaza. Handeln med omvärlden går med stort underskott. Kostnaderna för importen överstiger inkomsterna från exporten flera gånger om. 80 procent av den palestinska exporten går till Israel till mycket förmånliga priser.

Fragmentering av territoriet: Bosättningar, vägspärrar och muren fragmenterar de palestinska områdena, vilket försvårar ekonomisk integration och utveckling.

Beroende av bistånd: Ockupationen har gjort de palestinska områdena beroende av internationellt bistånd för att undvika humanitär katastrof.

Begränsad tillgång till mark och vatten: olagliga bosättningar och restriktioner hindrar palestiniernas tillgång till deras egna produktiva resurser. Tex tar Israel 80% av de palestinska vattentillgångar. Mark och vatten har beslagtags av Israel, palestinska olivodlingar förstörs och byar förstörs.

Hinder för privat sektor: Restriktioner, blockaden och osäkerhet gör det svårt för palestinska företag att växa och locka investeringar.

Skatteintäkter: Israel kontrollerar insamling av skatter, vilket kraftigt minskar den palestinska myndighetens budget.

Israel blockerar Gaza. På grund av blockaden har palestinier i Gaza endast tillgång till den del av Medelhavet som ligger närmast stranden men Israel ingriper också mot fartyg från andra länder som försöker ta sig till palestinsk hamn