Anonym (Antiextremist) skrev 2025-10-07 15:47:25 följande:
Det är sjukt omoraliskt att hävda att palestinsk natalitet är ett problem medan man samtidigt förminskar eller ignorerar att palestinier slaktas i ett foökmord eftersom detta skapar en pervers logik där palestinskt liv värderas olika.
När någon framställer hög natalitet som problematisk men är tyst om folkmord skapas en logisk och moralisk motsägelse. Om befolkningstillväxt verkligen vore det centrala problemet, skulle alla faktorer som påverkar befolkningsutveckling, både natalitet och mortalitet, behandlas lika. Att selektivt fokusera enbart på födslar medan man ignorerar dödsfall avslöjar att argumentet inte handlar om demografi utan om något annat. Fascism!
Detta synsätt implicerar att palestinska liv har olika värde beroende på sammanhang, att de som föds är ett "problem" medan de som dödas sv Israel inte är det. Sådan värdering strider mot grundläggande mänskliga rättigheter och principen om alla människors lika värde.
Genom historien har "överpopulation" bland specifika grupper använts som rättfärdigande för folkmord, diskriminering och våld. Att framställa en befolkningsgrupps reproduktion som hotfull medan man ignorerar eller accepterar att samma grupp utsätts för våld följer bekanta mönster av dehumanisering. Detta har setts i förintelsen, Rwanda, Bosnien och andra konflikter.
Palestinsk natalitet följder typiska mönster för samhällen under press, högre födelsetal är ofta ett svar på osäkerhet, dödlighet och ekonomisk instabilitet. Att kritisera detta utan att erkänna de underliggande orsakerna, inklusive apartheid och förtryck, är att vända verkligheten upp och ner.
Palestinier rånas på alla sina palestinska naturresurser av Israel.
Du läser in saker i mitt inlägg som jag aldrig skrivit. Jag förnekar inga fakta, men sanningen är att befolkningsökningen leder till mer fattigdom och att extremister får stöd, och bidrar till att det blir våld. Det blir helt enkelt en kamp om resurserna. . Försörjningsproblemen vore lättare att lösa med en demografi av annat slag.Det är en sanning att det var extremisterna i Hamas som anföll för idag exakt 2 år sedan.
Jag har inte i ett enda inlägg förespråkat något dödande, och jag är personligen pacifist, och ansökte själv om vapenfri placering, och fick den godkänd. Jag bär inte vapen, och även om jag var Israel skulle jag ansöka om vapenfri tjänst..
Likaså ligger befolkningsökningen i mena-länderna också delvis bakom migrationstrycket på Europa . För att ta ett exempel har Somalias befolkning nästan 10-dubblats sedan 1950, med en nativitet på ca 6,0. Khadaffi ( som jag tycker det var fel att störta) sa att Europa kommer att invaderas, inte med stridsvagnar utan med barnvagnar,