• Anonym (Antiextremist)

Gaza

Det som sker just nu i Gaza är outhärdligt. Oskyldiga barn, kvinnor och män dödas och tvingas svälta av Israel. Bilderna vi ser Gaza är fyllda av förtvivlan och sorg, och ändå tycks världens poliyiker stå passiva.  Människovärdet borde vara universellt, oavsett nationalitet eller religion. En människa är en människa trots israels ständiga försök att demonisera palestinier.

När bomber faller över bostadsområden, när hela familjer utplånas, när människor mördas medan de försöker skaffa mat, när barn skjuts systematiskt kan vi inte blunda. Varför accepteras det av högerpolitiker som tiger och låter brutaliteten fortsätta?

Det som behövs nu är inte fler tomma ord, utan handling. Internationella ledare måste sätta civila liv först. Tystnaden är också ett svek och varje dag av passivitet kostar oskyldiga människor livet.
  • Svar på tråden Gaza
  • nihka
    Tittartom skrev 2026-02-08 11:40:45 följande:

Och du spär på eländet med din vidriga retorik. Men den får väl dig att må bra, vilket troligen är hela poängen.

Ps. Jag är varken Israel, jude eller anhörig till någon med koppling dit.

Du vurmar för Israel vilket min kommentar reflekterade. Jag är inte intresserad av ditt privatliv och du bör inte vara intresserad av mitt privatliv och min person.

Håll dig till sakfrågor.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • nihka
    Tittartom skrev 2026-02-08 12:32:17 följande:

"Accepterat"? Vad menar du? Hade jag haft några val annat än att acceptera det som hänt?

Och varför vill du göra jämförelsen med mina barn? Är det för att du sätter dig över mig och misstror min empatiska förmåga? Eller projicerar någon form av vidrig åtskiljnad mellan människor på mig? Där du väljer att inbilla dig att jag ser mig förmer än andra? Att du ens ställer frågan borde ge dig ordentliga skäl till en del introspektion.

Jag tycker att det som hände är onödigt och hemskt. Och anser att skuld för detta ligger hos såväl den som besköt soldater, allmän fientlig inställning och religiös motståndskamp hos gazabor OCH en snarhet till övervåld hos IDF.

Jag förstår samtliga bakgrunder och behöver inte känna hat och ovilja mot någon för det.

Till skillnad från vänstern.

Du menar som du "satte dig över" den sörjande pappan/släktingen när du misstror hans empatiska förmåga? Eller projicerar du någon vidrig åtskillnad mellan människor och honom? Där du inbillar dig att han ser sig förmer än andra? Att du ens kommenterar hans sorg...

Dessa barn dog av att deras hus besköts under natten när de låg och sov.

Att kalla ett dött barn för "martyr" innebär inte att barnet deltog i strider utan är en kulturell och religiös etikett för att hedra dem. Det är en form av sorgebearbetning och en del av en kollektiv identitet och symbolik för motstånd i en konfliktzon. Oavsett vad enskilda Gazabor tycker eller inte tycker om Hamas är Israel INTE deras vänner utan den som dödar deras barn.

Du verkar hata någon slags "vänster" som du inbillar dig finns överallt. Låter inte alls sunt.
  • nihka
    Tittartom skrev 2026-02-08 12:37:33 följande:

Ditt insinuerande om "mitt kära Israel" föranledde det svar du fick. Precis som ditt antydande om vurmande gör i senaste inlägg. Du kanske skulle följa dina egna råd Istället för att lajva viktigpetter?

Jag ber bara artigt en gång.
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Antiextremist)
    nihka skrev 2026-02-08 13:51:05 följande:
    Dessa barn dog under israelisk beskjutning och det finns inga omständigheter eller retorik som ändrar på det faktum att det var Israel som dödade dem eller de andra dryga 20 000 palestinska barn.

Good call. Om man inte kan kommunicera utan personangrepp gör man bäst i att lägga ner.

"Ha en fin dag" - åh en liten handduk över spyorna. Fortfarande spyor under en handduk.
    Vi gamla rävar känner igen fascistisk skitsnack direkt. 👍
  • nihka
    Anonym (Antiextremist) skrev 2026-02-08 16:30:23 följande:
    Vi gamla rävar känner igen fascistisk skitsnack direkt. 👍
    Världens sämsta "vapenvila/fred". Det dör människor så gott som dagligen - de allra flesta palestinier.
  • Anonym (jury)

Israel försöker och kommer antagligen att lyckas med att dra in USA i ännu ett meningslöst mellanöstern krig som bara skulle gynna det nuvarande israeliska styrets intressen och det bara på kort sikt. Att försöka förhindra att en nation som Iran, med 90 miljoner invånare, blir en de-facto kärnvapenmakt är hopplöst speciellt när man själv dikterat dom spelregler som säger att bara kärnvapenmakter har rätt till respekt här i världen.

Oavsett vem som styr Iran i framtiden, kommer alla att dra samma slutsats att kärnvapen är nödvändiga för landets fortsatta existens och med mindre USA vill ockupera Iran militärt på obestämd tid så finns det inget som kan förhindra landet från att lyckas med detta projekt. 

Det var dessa grundläggande realiteter som USA under Obama fattade när dom ingick ett atomavtal med Iran, men som Trump senare annullerade efter Israeliska påtryckningar utan att ha något bättre att komma med.

Man kan ju bara undra hur länge USA skall fortsätta med detta självskadebeteende bara för att gynna Israels nuvarande styre.

• Anonym (Antiextremist)
    Anonym (jury) skrev 2026-02-08 21:50:35 följande:

Israel försöker och kommer antagligen att lyckas med att dra in USA i ännu ett meningslöst mellanöstern krig som bara skulle gynna det nuvarande israeliska styrets intressen och det bara på kort sikt. Att försöka förhindra att en nation som Iran, med 90 miljoner invånare, blir en de-facto kärnvapenmakt är hopplöst speciellt när man själv dikterat dom spelregler som säger att bara kärnvapenmakter har rätt till respekt här i världen.

Oavsett vem som styr Iran i framtiden, kommer alla att dra samma slutsats att kärnvapen är nödvändiga för landets fortsatta existens och med mindre USA vill ockupera Iran militärt på obestämd tid så finns det inget som kan förhindra landet från att lyckas med detta projekt. 

Det var dessa grundläggande realiteter som USA under Obama fattade när dom ingick ett atomavtal med Iran, men som Trump senare annullerade efter Israeliska påtryckningar utan att ha något bättre att komma med.

Man kan ju bara undra hur länge USA skall fortsätta med detta självskadebeteende bara för att gynna Israels nuvarande styre.

Visst är det så. USA:s och Israels politik fungerar som en verktygslåda för global destabilisering: de normaliserar apartheid, olaglig ockupation, folkrättsbrott och straffrihet, och river samtidigt ned all respekt för internationella lagar och mänskliga rättigheter.

När världens stater ser hur en dokumenterat olaglig ockupation och ett apartheidliknande system kan fortgå årtionde efter årtionde utan konsekvenser, lär sig alla auktoritära regimer samma sak: folkrätten gäller bara de svaga, aldrig starka som har rätt vapen och rätt beskyddare. Om USA och Israel kan, varför ska inte Ryssland, Iran och Kina kunna göra samma sak?

Varje gång bomberna faller över civila områden, sjukhus, skolor och flyktingläger utan att någon ställs till ansvar, skickas ett budskap till världen: det lönar sig att lösa politiska problem med extrem våldsmakt, kollektiv bestraffning och etnisk rensning, bara du har rätt allierade och rätt vapen.

Bara sedan 1970-talet har USA blockerat minst omkring 45-53 resolutioner i FN som riktat kritik mot Israels olagliga ockupation, olagliga bosättningar, olagligt övervåld mot civila och krav på vapenvila, även när resten av säkerhetsrådet velat stoppa dödandet.

När generalförsamlingen i bred majoritet röstar för palestinsk självbestämmanderätt och ett slut på den olagliga ockupationen, men USA gång på gång kliver in och saboterar varje försök till sanktioner eller rättsligt ansvar, blir FN en teater utan tänder, ett alibi för skurkstater, inte ett skydd för oskyldiga civila.

När USA talar om "demokrati" samtidigt belönar en apartheidregim militärt, blockerar FN?åtgärder och själv bryter mot internationell rätt, blir hela diskursen om mänskliga rättigheter genomskinlig som propaganda, människor ser exakt hur språket om "frihet"används för att legitimera folkmord, sanktioner och plundring av andra länder.

USAs konsekventa skydd av Israels brott signalerar att internationella lagar är förhandlingsbara maktmedel, inte universella normer, vilket uppmuntrar andra stater (tex Ryssland) att bygga murar, annektera territorium, förfölja minoriteter och ignorera domstolar så länge de har kärnvapen och militär styrka. Sverige förlorar stort.

Resultatet är en värld där folkrätten inte längre uppfattas som ett gemensamt kontrakt, utan som ett kolonialt verktyg, något väst tar fram när fienden heter Ryssland eller Iran, men stoppar undan när förövaren heter Israel eller USA. Fet är den verkliga destabiliseringen, för när tron på rättvisa dör återstår bara våld, fascism, cynism och ren maktpolitik.

• nattuw
    Anonym (Antiextremist) skrev 2026-02-07 15:42:43 följande:
    Det är inte Hamas uppgifter. Det är just den förvrängningen som är typiskt för sionoster. 
    Uppenbarligen hade du inte det.