• Anonym (Antiextremist)

Gaza

Det som sker just nu i Gaza är outhärdligt. Oskyldiga barn, kvinnor och män dödas och tvingas svälta av Israel. Bilderna vi ser Gaza är fyllda av förtvivlan och sorg, och ändå tycks världens poliyiker stå passiva.  Människovärdet borde vara universellt, oavsett nationalitet eller religion. En människa är en människa trots israels ständiga försök att demonisera palestinier.

När bomber faller över bostadsområden, när hela familjer utplånas, när människor mördas medan de försöker skaffa mat, när barn skjuts systematiskt kan vi inte blunda. Varför accepteras det av högerpolitiker som tiger och låter brutaliteten fortsätta?

Det som behövs nu är inte fler tomma ord, utan handling. Internationella ledare måste sätta civila liv först. Tystnaden är också ett svek och varje dag av passivitet kostar oskyldiga människor livet.
  • Svar på tråden Gaza
  • Rataxes

Dags att reformera FN

The smallest minority on earth is the individual. Those who deny individual rights cannot claim to be defenders of minorities.
  • Mentat
    Rataxes skrev 2026-02-07 19:20:25 följande:

Dags att reformera FN

Hamas kan väl vara både-och? De vann det enda val som hållits i Gaza, för snart 20 år sedan. Att förneka att de är ett mördarband däremot är magstarkt och säger en hel del om Albaneses (bristande) trovärdighet.
  • nihka
    Rataxes skrev 2026-02-07 19:20:25 följande:

Dags att reformera FN

Mer dags att reformera din förmåga att tolka text eftersom du som vanligt plockar ner vad folk säger till din låga nivå.

Uttalandet handlar om att analysera Hamas som en del av den politiska verkligheten i Gaza, snarare än att behandla dem uteslutande som en våldsgrupp -  inte att förneka deras roll i våld och terror, som du tror eller låtsas tro det handlar om.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (jury)

Tråkigt att Israel hamnat i sån högerextrem sörja dom bara sjunker djupare ned i. Det har ju inte alltid varit sån, tidigare kunde man ju mer se Israel som ett land som ibland utförde moraliskt tvivelaktiga handlingar mot sina grannar men som man grundläggande kunde ha sympati med, men det blir bara värre och värre för varje årtionde som går. Netanyahu har ju numera blivit nån slags moderat som måste hantera dom krafter som är ännu mer extrema.

Men det kan ju inte undgå att mitt syn på Israel grundläggande har förändrats så att jag numera ser Israel inte bara från ett perspektiv i mellanöstern utan också som en del av en högerextrem International som utgör ett hot mot min fredliga existens i ett västligt demokratiskt samhälle.

Tråkigt Israelvänner men våra vägar skiljes numera alltmer åt. 

• nihka
    FuckGoggleAskMe skrev 2026-02-07 21:27:09 följande:

Bra italiensk sammanfattning om Albanese.

">

Jo, jättebra för den som står bakom synen från Italiens motsvarighet till SD.
  • nihka
    Anonym (jury) skrev 2026-02-07 22:44:05 följande:

Tråkigt att Israel hamnat i sån högerextrem sörja dom bara sjunker djupare ned i. Det har ju inte alltid varit sån, tidigare kunde man ju mer se Israel som ett land som ibland utförde moraliskt tvivelaktiga handlingar mot sina grannar men som man grundläggande kunde ha sympati med, men det blir bara värre och värre för varje årtionde som går. Netanyahu har ju numera blivit nån slags moderat som måste hantera dom krafter som är ännu mer extrema.

Men det kan ju inte undgå att mitt syn på Israel grundläggande har förändrats så att jag numera ser Israel inte bara från ett perspektiv i mellanöstern utan också som en del av en högerextrem International som utgör ett hot mot min fredliga existens i ett västligt demokratiskt samhälle.

Tråkigt Israelvänner men våra vägar skiljes numera alltmer åt. 

Jo, Israels förflyttning åt extremhögerhåll är tydlig, men det finns goda krafter i landet, bara det finns inga företrädare för dem just här.
  • RebeckaZ70

Vad känsligt det var att någon nämnde att Palestinas president suttit 22 år på sitt fyraåriga mandat. 

i praktiken en diktator.

Am Israel Chai
  • FuckGoggleAskMe
    nihka skrev 2026-02-08 00:39:03 följande:
    Jo, jättebra för den som står bakom synen från Italiens motsvarighet till SD.
    Du menar att citaten från Albanese skulle på något sätt ändras om någon annan citerat henne?
  • Meddelande borttaget