• Anonym (Antiextremist)

Gaza

Det som sker just nu i Gaza är outhärdligt. Oskyldiga barn, kvinnor och män dödas och tvingas svälta av Israel. Bilderna vi ser Gaza är fyllda av förtvivlan och sorg, och ändå tycks världens poliyiker stå passiva.  Människovärdet borde vara universellt, oavsett nationalitet eller religion. En människa är en människa trots israels ständiga försök att demonisera palestinier.

När bomber faller över bostadsområden, när hela familjer utplånas, när människor mördas medan de försöker skaffa mat, när barn skjuts systematiskt kan vi inte blunda. Varför accepteras det av högerpolitiker som tiger och låter brutaliteten fortsätta?

Det som behövs nu är inte fler tomma ord, utan handling. Internationella ledare måste sätta civila liv först. Tystnaden är också ett svek och varje dag av passivitet kostar oskyldiga människor livet.
  • Svar på tråden Gaza
  • Rataxes
    Tom Araya skrev 2025-09-22 15:56:45 följande:

Denna makt vill woke-världen belöna med ett erkännande (känsliga tittare varnas).

www.facebook.com/groups/politikdebatt/permalink/2022786088477089/

Det där, mona damer och herrar, är vad som väntar oliktänkande i den "palestinska staten"
    The smallest minority on earth is the individual. Those who deny individual rights cannot claim to be defenders of minorities.
  • Anonym (Antiextremist)
    Jesper f skrev 2025-09-22 13:21:57 följande:
    Nu vet inte jag om alla satteliter i hela världen har en blind fläck över just Gaza, eller vad det nu kan vara frågan om, men jag konstaterar bara att det är väldigt märkligt att under pandemin fanns gott om foton - men i detta fall där gravar och gravområden torde vara MASSIVA, finns inga foton alls. Det är i sammanhanget en aning märkligt, och hur de oberoende myndigheterna som inte ens finns fysiskt på plats kommit fram till sitt resultat vore intressant att få presenterat - för hittills finns mig veterligen INGEN som egentligen har ens en aning om siffrorna ens teoretiskt kan stämma eller inte, oberoende om de är för många/för få - och kommer sannolikt heller inte ha en uppfattning innan kriget är slut och man måste försöka få ordning på folk igen genom någon slags folkräkning eller liknande. 

Det är farligt att kasta omkring sig siffror utan att egentligen veta vare sig bu eller bä. Att det finns offer är alldeles tydligt klart för alla - men precis som begrepp som Folkmord och liknande, tror jag man ska vara väldigt försiktig att säkert uttala sig om någonting annat än vad vi idag vet, att det är krig och att det finns offer. Men där någonstans slutar nog också kunskapen om saker och ting.

youtube.com/shorts/O4cuiLrmUsY

• Tom Araya
    KillBill skrev 2025-09-22 18:06:00 följande:
    Det är verklighetsfrånvänt att påstå att de som erkänner en palestinsk stat skulle sympatisera med Hamas eller andra terrorgrupper. Varför påstår du det? Vad är ditt syfte med att sprida en så felaktig bild?
    Det är de signalerna man sänder genom att erkänna ett Palestina styrt av terrorister.
  • Anonym (Antiextremist)
    Tom Araya skrev 2025-09-22 19:10:37 följande:
    Det är de signalerna man sänder genom att erkänna ett Palestina styrt av terrorister.
    😄😄 Omkring 150 länder har erkänt Palestina som en självständig stat per 2025. Alla dessa är Hamas? Det är inte klokt. 
  • Rataxes

"Ord står mot ord" 

En del väljer ju att tro på de vänsterextrema, jag väljer att tro på de judiska föräldrarna.

The smallest minority on earth is the individual. Those who deny individual rights cannot claim to be defenders of minorities.
  • KillBill
    Rataxes skrev 2025-09-22 21:39:19 följande:

"Ord står mot ord" 

En del väljer ju att tro på de vänsterextrema, jag väljer att tro på de judiska föräldrarna.

Själv väljer jag att lyssna på vad judiska skolans rektor har att säga.. 

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-09-22 19:10:37 följande:

Du verkar dåligt påläst. Erkännandet av Israel är ett steg mot en tvåstatslösning något som både Netanyahus högerextrema regering och Hamas motsätter sig. Att påstå något annat visar bara på okunskap om de verkliga maktspelarna i konflikten.

• Anonym (Antiextremist)
    Rataxes skrev 2025-09-22 21:39:19 följande:

"Ord står mot ord" 

Varför är det ok att Israel slaktar palestinska barn i en skola men inte att protestera mot en IDF krigsförbrytare som kommer för att sprida fascistisk propaganda?
  • KillBill
    Rataxes skrev 2025-09-22 18:59:52 följande:
    Det där, mona damer och herrar, är vad som väntar oliktänkande i den "palestinska staten"

Benjamin Netanyahu har själv bidragit till att göra Hamas starkt  för att minska trycket på honom att förhandla om en palestinsk stat. Det visar på den cyniska dynamik som har präglat konflikten i årtionden.

www.thenation.com/article/world/why-netanyahu-bolstered-hamas/
  • Dr Nail

Det är officiellt: Frankrike erkänner Palestina. Malta, Luxembourg likaså.