Anonym (Freestyler) skrev 2025-08-30 14:05:56 följande:
Det är fel att generalisera som du gör, negativt om ett helt folk eftersom det ignorerar individens unikhet och skapar eller förstärker fördomar.
Du generaliserar och tillskriver ett helt folk egenskaper eller beteenden baserat på enstaka exempel. Detta är osakligt eftersom varje människa har sin egen personlighet, erfarenhet, moral och sätt att leva.
Negativa generaliseringar om grupper skapar splittring mellan "vi" och "dem" och förstärker stereotypa i det här fallet nedvärderande bilder av de som betraktas som annorlunda. Men det vet du eller hur?
Fördomar och myter som bygger på negativa generaliseringar fungerar som bränsle för intolerans och skapar ett klimat där vissa grupper blir misstänkliggjorda eller direkt motarbetade i samhället. Det vet du också mycket väl.
Negativa generaliseringar om folkgrupper strider mot en god människosyn och principen om lika värde och respekt för alla individer. När sådana generaliseringar används för att rättfärdiga exkludering eller hat eller fördomar mot andra grupper är det en farlig och djupt omoraliskt handling.
Anonym (Freestyler) skrev 2025-08-30 14:05:56 följande:
Det är fel att generalisera som du gör, negativt om ett helt folk eftersom det ignorerar individens unikhet och skapar eller förstärker fördomar.
Du generaliserar och tillskriver ett helt folk egenskaper eller beteenden baserat på enstaka exempel. Detta är osakligt eftersom varje människa har sin egen personlighet, erfarenhet, moral och sätt att leva.
Negativa generaliseringar om grupper skapar splittring mellan "vi" och "dem" och förstärker stereotypa i det här fallet nedvärderande bilder av de som betraktas som annorlunda. Men det vet du eller hur?
Fördomar och myter som bygger på negativa generaliseringar fungerar som bränsle för intolerans och skapar ett klimat där vissa grupper blir misstänkliggjorda eller direkt motarbetade i samhället. Det vet du också mycket väl.
Negativa generaliseringar om folkgrupper strider mot en god människosyn och principen om lika värde och respekt för alla individer. När sådana generaliseringar används för att rättfärdiga exkludering eller hat eller fördomar mot andra grupper är det en farlig och djupt omoraliskt handling.
Varför får man skriva negativt och generaliserande om svenskar? Tex i en debattartikel i DN. Denna debattartikel är full av negativa generaliseringar om svenskar. Amerikaner är tex mer sociala än svenskar. Får man säga så? Det kan väl inte vara sant att varenda amerikan är mer social än varenda svensk?
- Där kom jag med mina utländska värderingar och mitt annorlunda sätt. En fattig invandrare utan jobb. Varför skulle de vilja bli vän med mig?
Svenskarna verkade tycka att Masoud var konstig när han försökte få kontakt.
- I Iran var det annorlunda. Där kunde man lätt få vänner medan man stod i kö hos myndigheterna och väntade på att få olika dokument.
De senaste två åren har han även börjat umgås privat med två svenska före detta kolleger. Men de är inte "typiskt svenska", säger Masoud.
- De har utländska fruar och är kanske mer öppna för andra kulturer.
Han talar mycket med sina vänner om varför det är så svårt att komma nära svenskar.
- De flesta har redan etablerat vänskapsgrupper, som det inte går att ta sig in i. Om man lär känna en svensk är det inte självklart att man blir presenterad för hans eller hennes andra kompisar. De verkar inte förstå att jag verkligen behöver nya vänner, säger Timothy.
Han menar att amerikaner är mer öppna för nya bekantskaper än svenskar.
"Vänskap odlas i gemensam kultur" - DN.se