Inlägg från: EpicF |Visa alla inlägg
  • EpicF

Min man…. Och bonusbarnet

Anonym (Hej) skrev 2025-09-01 11:29:17 följande:
    Min man?. Och bonusbarnet

Jag kommer försöka förklara vår situation så öppet och ärligt som möjligt. Ja önskar även opartiska kommentarer för jag vill höra om jag är orättvis eller ej. 

min man har 2 barn sen innan, en i tonåren och en 10 åring (pojke) med ADHD. Helt ärligt? gud förbjudet att ja säger mina innersta tankar. Men pojken är riktigt riktigt dryg och jobbig. Har varit det sen han va liten. han medicinerar och allt sådant? 

till mitt största problem.. pappan. vi har en bebis hemma som jag självklart får t hand om mestadels av tiden. Min man är rätt egoistisk i många delar av relationen. Hans känslor går oftast före. 

de här med sonen, de Helger sonen är här så känner ja att min man ej pallar egentligen. Min man blir stressad och utåtagerande mot mig. Det har förkommit att han kallat mig hora, fitta etc då han blivit så stressad av barnet (sonen) att han tar ut det över mig. Alltså kan det vara att vi hamnar i en diskussion och då kan han bli så pass irriterad på mig så att han kastar ur sig sådana ord.

jag känner att sonen förstör vår relation, eller rättare sagt min mans humör när han har sin son förstör relationen. 

tex nu i helgen så hade han sonen och tydligen är pojken förskyld, min bebis fyller år nästa helg och jag har anordnat ett större kalas. Därför ber jag min man att snälla denna gång måste vi hålla pojken borta från beBiden, just för att det är kalas och vi har beställt catering, tårtor etc etc alltså satsat lite stort. Ja försöker själv undvika folkmassor nu för stackars bebis va sjuk ordagrant heeeela sommaren. 

då blir han arg inombords tycker jag är för hård etc etc. Till mitt problem är sättet han förklarar detta för sin son varje gång vi måste påminna sonen att hålla avstånd, tvätta händerna och ej ta i hennes leksaker. Pappan visar sonen att han tycker synd om sonen, alltså visar tydligt att de är så synd om sonen som måste hållas på avstånd. 

jag tycker han hellre kan förklara varför, och att det är synd bebisen om den får en förkylning på sin stora dag. Jag tycker att man ska lära sonen empati snarare än att visa sonen de är dig det är synd om. 

jag vet att det är supersvåra att hålla barn borta men jag tycker denna gång kan man anstränga sig extra. 

Jag hade ALDRIG accepterar att min sambo kallade mig hora, fitta etc. Då hade han varit utkastad med en gång och relationen över. 

Varför i helvete har du ens skaffat barn med honom? 

Sedan förstår jag inte varför man måste ha ett stort firande med catering för en ettåring....men men det är det minsta problemet. 

Klart din man borde anstränga sig lite med att passa så att stora syskonen inte smittar den lilla. Men det är svårt att hela tiden passa och risken är stor att lilla blir förkyld oavsett. Och ja, då får ni ta det och ställa in om hon fortfarande är sjuk vid kalaset. Svårare så är det inte. 
  • EpicF
    beli skrev 2025-09-01 11:36:56 följande:

Alltså, ärligt talat tycker jag att det riktiga problemet här är att han kränker dig i er vardag genom att kalla dig fruktansvärda saker. Så fort jag kom till de orden i din text så höjde jag på ögonbrynen och tänkte att jag ALDRIG I LIVET skulle ha fortsatt vara ihop med honom efter de orden. Nåt har ju redan gått sönder i er relation, i mina ögon går det inte att laga helt och hållet igen.

Antingen kan du fortsätta med honom och ni kan fortsätta bråka och ha er, eller så kan du respektera dig själv och markera att så där behandlar man inte dig.

Jag ser inte sonen som ett problem, han är ett barn. Problemet är din man, som är vuxen.

Håller så med. 
  • EpicF
    Anonym (Hej) skrev 2025-09-01 15:06:50 följande:
    Nej inte riktigt. Jag skrev att mannens beteende när han har sonen förstör relationen :). Detta händer enbart när han har sin son. För han har för svårt att hantera barnet så all stress landar på mig. ja mår psykiskt dåligt av hans beteende. ja försöker bita ihop varje gång han har barn. Men ja har krashat helt. ja får grov ångest inför att barnen ska komma, inte pga barnen utan pappans sätt, stress, aggressioner, etc? jag blir belastad med en bebis,

som tex denna vecka genomgick jag en abort (nej ja vill ej ha fler barn med min man). Och jag har extrema låga blodvärden som kan ligga på 70-80 när jag blöder rikligt. Varit yr, trots det noll avlastning pga hans Stress kring sonen. Det är ett dilemma?
    Du skulle din mans beteende på en 10-åring. Det är precis det du gör. 

Dilemmat är inte bonussonen eller erat gemensamma barn. Dilemmat är din mans omogna beteende. Ett beteende som går ut över alla. 

Din man är inge vuxen nog att ta han om något barn, diagnos eller ej. Har din man möjligen en npf-diagnos själv?
  • EpicF
    Anonym (Hej) skrev 2025-09-01 15:06:50 följande:
    Nej inte riktigt. Jag skrev att mannens beteende när han har sonen förstör relationen :). Detta händer enbart när han har sin son. För han har för svårt att hantera barnet så all stress landar på mig. ja mår psykiskt dåligt av hans beteende. ja försöker bita ihop varje gång han har barn. Men ja har krashat helt. ja får grov ångest inför att barnen ska komma, inte pga barnen utan pappans sätt, stress, aggressioner, etc? jag blir belastad med en bebis,

som tex denna vecka genomgick jag en abort (nej ja vill ej ha fler barn med min man). Och jag har extrema låga blodvärden som kan ligga på 70-80 när jag blöder rikligt. Varit yr, trots det noll avlastning pga hans Stress kring sonen. Det är ett dilemma?
    Du skulle din mans beteende på en 10-åring. Det är precis det du gör. 

Dilemmat är inte bonussonen eller erat gemensamma barn. Dilemmat är din mans omogna beteende. Ett beteende som går ut över alla. 

Din man är inge vuxen nog att ta han om något barn, diagnos eller ej. Har din man möjligen en npf-diagnos själv?
  • EpicF
    Anonym (Hej) skrev 2025-09-01 15:08:11 följande:
    Nej tror att du missförstår, jag förklarade hur hans beteende utspelar sig pga stressen kring hans son. Ja skyller ej på sonen utan jag förklarar lite bakgrund. Hur pass illa det är.
    Man kallar inte sin fru/sambo/parter för hora, fitta etc oavsett hur stressad man är. 

Och som fru/sambo/parter så ska man absolut inte acceptera ett sådan beteende. Det ÄR psykisk misshandel och borde anmälas. Kan också gå under kvinnofridskränkning. 

Och jo, i varenda inlägg så skyller du din mans omogna beteende på en 10-åring. En 10-åring som är helt oskyldig och inte förtjänar att bli beslyllt på något denne inte kan rå för. 
  • EpicF
    Anonym (Hej) skrev 2025-09-01 15:10:19 följande:

Okej? 

så eftersom min bebis är en bebis som blir sjuk lätt och ofta ska ej firas med sina närmsta familj och kusiner. hmm intressant. Ställa in sin första kalas, kul liv för barnet. 

Blir barnet sjukt så får man ställa in. Ett barn har ytterst då minnen från sitt 1-års kalas och påverkas inte av ett inställt friande. 
  • EpicF
    Ess skrev 2025-09-01 19:19:03 följande:

En tioårig ska kunna förstå att hen inte ska smitta en liten bebis, utan hålla lite avstånd.
    Din man låter som ett rövhål däremot.

10-åring utan diagnos bör förstå det. En 10-åring med ADHD kan inte alla gånger förstå det. 
  • EpicF
    Tow2Mater skrev 2025-09-01 22:42:08 följande:
    ADHD-barn borde ju buras in innan de dödar, borde ju finanas ett test så de kan buras in genast efter födseln. Att låta dem växa upp i familjer är inget man ska chansa med!!
    Jag hoppas du skämtar och är ironisk. 
  • EpicF
    Anonym (Nolltolerans) skrev 2025-09-01 20:26:24 följande:

Ingen ska behöva höra så fula ord i sitt eget hem av en annan vuxen person, det är psykisk misshandel och helt oacceptabelt, det spelar NOLL ROLL hur upprörd man är.

Du måste flytta och markera att så här gör man inte mot dig.

Annars skulle jag säga att du helt saknar självrespekt och ditt barn kommer inte att kunna respektera dig heller om det lever med dig i en sådan miljö.

Ditt mesande kommer också att ge den redan dryge 10-åringen bilden att kvinnor kan man göra lite vad som helst med, för de har ingen ryggrad och tar emot skit.
    Är det den programmeringen du vill ge honom med sig ut i livet? Det förklarar väldigt mycket av problemen i vårt land i så fall om många mammor accepterar att bli kallade sånt.

Jag har brutit med min far för livet, för att han är en vidrig människa. Men det var nära att jag också bröt med min mor för att hon var för svag för att stå upp mot honom när han behandlade mig illa och jag fick mardrömmar i veckor och ångestattacker bara av tanken på att åka till honom.

Jag var ett barn- vad är din ursäkt mamma?

Skärp dig nu och lämna idioten, och rädda din stackars bebis från diagnospojken innan han kommer på att han kan plåga eller skrämma den.
    En kompis äldre syskon hade borderline och försökte döda honom flera gånger när han var bebis. Kväva, skära, bränna...vågar du chansa?

Borderline är inte samma som ADHD. Och även om ts skiljer sig så är "diagnosbarnet" storebror till den lilla. 

Det är inte heller "diagnosbarnet" bebisen ska "räddas" från, utan pappan som är problemet. 
  • EpicF
    Anonym (Hej) skrev 2025-09-02 09:07:51 följande:
    Ja han har också adhd, :/ detta beteendet började efter vi fick barn innan dess var allt bra. 
    Då bör han ta kontakt med psykiatrin för att få verktyg att hantera sin stress.

Och eftersom det är stor risk/chanse att även det yngsta får ADHD borde nu själva få gå en föräldrautbildning som inriktar sig på barn med npf-diagnos. 

Och du borde anmäla honom för psykisk misshandel, kvinnofridskränkning och sedan skilja dig. Och ni borde gå i parterapi för att få till ett samarbete med barnet ni har gemensamt. 
  • EpicF
    Anonym (Hej) skrev 2025-09-02 12:33:17 följande:

Ehh? Vart någonstans har jag beskyllt min man beteende på en tioåring? Läs mitt inlägg igen. 

för att tydliggöra: min man blir personlighetsförändring endast när han har sin son på besök. Dvs det är då han kränker mig, detta började Efter Att vi Fick barn. 

vem har sagt att jag tycker det är okej? Jag förklarade denna situation utifrån 100 liknande situationer. 

1. jag ber min man snällt att försöka hålla avstånd mellan bebis och pojken, (göra sitt bästa utan att kränka pojken). 

2. pappan tycker istället synd om pojken och börjar bli smått irriterad på mig, han tycker extra synd om pojken framför mig och slutar ej prata om det för att han pikar mig.

3. mitt varb fyller 1 det är en självklarhet att det ska firas, jag har enbart bett om att vara extra försiktig DENNA gång, då kalaset närmar sig och det vore tråkigt att ställa in. och SJÖLVKLART skulle ja ställa in om mitt barn blir sjukt. 

4. jag beskriver en situation där hans agg ang att försöka hålla pojken SÅ GOTT SOM DET GÅR, på avstånd så blir jag kallad för jävla fitta. DET ÄR MITT PROBLEM I DETTA INLÄGG. 

summan av kardemumman, min man kränker mig pga denna situation och jag frågar om jag överdrivit det här med förskylningen och smittan men jag Har aldrig skrivit att jag tycker det är okej att ja blivit kallad för kränkande saker EFTER att jag fått barn med min man som för övrigt själv har diagnos. 

I nästa vartenda i lnlägg inkl trådstarten. 

Kränkning, oavsett i vilken situation det är i är ALDRIG ok, och ska ALDRIG ACCEPTERAS

En ettåring har inget behov av ett stort firande, brurs sig int enämnvärt och vet inge ens att denne fyller år. Firande är för föräldrarna pch familjen. 

Nej, inget av din mans beteende är ditt problem. Det är enbart din mans problem att han inge kan hantera sitt föräldraskap och sitt agerande mot dig och sina barn! 

Ja, du överdriver lite med förkylningen och smittan. Det gör inte att styra när barn blir förkylda och även om det äldsta barnet klarar av att hålla avstånd så kan yngsta bli smittad, både av äldsta, dig eller din man (ni kan nämligen  också bära på förkylningsviruset även om nu inte är sjuka). Men jag antar att detta är ditt första barn. 
  • EpicF
    Anonym (Hej) skrev 2025-09-02 14:34:25 följande:
    Vart någonstans har jag lagt skulden på barnet? 
    Återigen, i princip i varenda inlägg och även i din trådatart. 

Hade bonussonen inte funnits hade inte din man haft ett kränkande beteende mot dig och inte varit omogen. Det är konklutionen man kan ta efter dina inlägg, eftersom i nästan vartenda inlägg så beror din mans beteende på stressen över sin son. 
  • EpicF
    Anonym (Hej) skrev 2025-09-02 15:13:27 följande:
    Stämmer inte, hela inlägget går ut på att min mans beteende över att ha sonen på besök förstör relationen. Dvs att han inte kan hantera barn med ADHD triggar igång hans egna adhd. Så nej stämmer ej de du skriver.
    Vilket innebär att enligt dig så är sonen problemet, inte din man. Du lägger skulden på sonen, istället för på mannen där den hör hemma. 

Läser du inte själv vad du skriver??
  • EpicF
    Anonym (Hej) skrev 2025-09-02 15:15:06 följande:
    Och anledningen varför jag nämner sonen är för att beskriva specifikt denna situation som handlar om sonen, sjukdom och bebis. Så varför ska jag utelämna det? 
    Därför att det inte är sonens fel att man är omogen och kränker dig. 
  • EpicF
    Anonym (Hej) skrev 2025-09-02 17:00:44 följande:

Sonen är jobbig ska ej ljuga, och det är en anledning också till att min man blir extremt stressad och ej kan hantera sin son. Tycker ändå det är värt att nämnas. 

Barn med ADHD kan vara extremt "jobbiga" och till tider tuffa att hantera. Men det ger inte din man någon rätt att i sin tur bete sig respektlöst och kränkande mot dig. Han får gå föräldrarnakurs för att få verktyg att hantera sonen och han får gå i terapi för att få verktyg till att hantera sina egna problem.  

Till och med i detta inlägget så lägger skulden för din mans beteende på bonssonen. 

Jag har själv en bonussonen med ADHD, och inte fan beteer sig pappan som ett rövhål varje gång sonen bor hos oss. Även om det till tider kan vara stressande. 
    Anonym (Hej) skrev 2025-09-02 17:00:44 följande:

problemet i hela inlägget handlar om min mans beteende när sonen är hos oss. Detta är ett mönster som jag ser tydligt. Från dess att han hämtar sonen till dess att han lämnar är det dålig energi från min man. Så fort han lämnat så beger han sig heeelt annorlunda, men jag är fortfarande upprörd och arg i flera dagar. Så nej hela inlägget handlar specifikt om det och vad som triggade min man :). Till att kalla mig fula saker. 

Nej, problem är din mans beteende. Ett beteende Som beror på att HAN inte kan hantera sin stress, hantera sina egna aggressioner eller ens hantera sin egna ADHD. 

Sonen är absolut inte problemet. Det är ett oskyldigt barn som kommer i kläm av att ha en pappa som beteer sig som ett rövhål och en bonusmamma som bara skyller pappan beteende på sonen.

Din man måste gå i terapi för att få verktyg för att kunna hantera sin son utan att hans egen ADHD triggas! 

Helt uppriktigt så är det mest synd om både bonussonen och även eran gemensamma. 
  • EpicF
    Anonym (Hej) skrev 2025-09-02 17:36:07 följande:
    Okej, ja tycker iaf det är konstigt att man switchar när man har sina barn, det är så specifikt att det är konstigt beteende. Aja fick inte ut så mycket av denna tråd. Tackar för mig.
    Återigen, det är inte sonens fel att pappans ändrar beteende när sonen bor hos er. 

Det har att göra med att din man inte kan hantera sin egna ADHD och att stressen går ut över både sonen och dig. Och även eran gemensamma.

Du vägrar ju att se vad det verkliga problemet är! 
  • EpicF
    Ess skrev 2025-09-02 18:57:47 följande:
    Var vi eller särkullarna sjuka så ställdes umgänget in. Finns ingen anledning att försöka smitta så många som möjligt.
    Magsjuka, ja självklart ska inte barnet åka till andre föräldern eller ha umgänge. 

Förkylning, då behöver man inte ställa in umgänge eller att barnet inte kommer till andra föräldern. Så vida man inte har någon med nedsatt immunförsvar eller en jelt nyfödd. Men annars ser jag inga problem med att barnet kommer som planerat trots förkylning. 
Svar på tråden Min man…. Och bonusbarnet