• Anonym (Irriterad)

Betala för tom lägenhet

Hej alla!

Min "sambo" och jag har varit tillsammans i över 2 år och han betalar fortfarande för en lägenhet som inte blivit använd på över 1,5 år. 
    Det är en hyresrätt, en trea i en storstad. Det är hans mammas lägenhet och står på kontraktet. Han får förmodligen inte överta kontraktet, hon har hyrt den i över 30 år. 
    När vi träffades bodde han i lägenheten själv och hans mamma bodde i hans mormors hus där hans mamma tog hand om mormor och gjort i många år. Mormorn hamnade på ett boende för ett halvår sedan så nu bor hans mamma i huset själv. 
    Min sambo och hans mamma betalar 50% var på lägenheten och parkeringen, vilket är ca 6.000-7.000 i månaden var, så totalt mellan 12.000-14.000 i månaden betalar de ihop. 
    Jag äger ett hus helt själv och bott ensam i några år innan vi träffades. Efter ca 6 månader in i förhållandet så var vi nästan bara hos mig och han mer eller mindre flyttade in. Men jag betalar allt själv som elen, sopor, bolån, ränta, ersätter allt själv som går sönder: diskmaskin, tvättmaskin, osv. 
    Det är helt ok att behålla lägenheten den första tiden. Jag har aldrig varit på och tjatat. Men när de har betalat för en tom lägenhet i över 1,5 år tycker jag det börjar bli löjligt. De åker till lägenheten för att hämta posten och spola toan någon gång ibland, de är bägge skrivna där.
    Hans mamma kommer få ärva mormorns hus och vill bo där. Eventuellt sälja och köpa lägenhet, hon har inte bestämt sig än, så hon blir inte bostadslös. Samt att min sambo troligen inte heller kommer få överta hyreskontraktet. Så jag förstår inte varför de betalar så mycket pengar i månaden. Att betala 1.200 i månaden bara för parkeringen är ju vansinnigt. 
    De vill inte heller hyra ut den i andra hand eller ha en inneboende. Jag har försökt det senaste nu att förklara att vi kunde göra så mycket roligare saker för pengarna. Bara på ett år har han slängt iväg nästan 80.000 på en tom lägenhet ensam. 
    Eftersom vi bir ihop och planerar barn förstår jag inte varför de envist ska ha kvar lägenheten. Jag börjar bli lite irriterad att stå för alla kostnader själv samtidigt som han bor här på heltid. 
    Han tycker jag borde ha mer tålamod och förståelse att de behåller lägenheten. Men jag börjar få slut på dessa varor. 
    Är jag ensam om att tycka de borde säga upp den?
  • Svar på tråden Betala för tom lägenhet
  • Xenia

Jag tycker alla tänker/handlar irrationellt här.

TS som låter sambon bo gratis/snylta i hela 1,5 år utan att sätta ned foten. 

Sambon som snällt betalar halva kostnaden för sin mors lägenhet trots att hon inte bor där.

Mamman som betalar för sin missbrukande son utomlands och halva hyran för en tom lägenhet och inte ens skaffar en andrahandshyresgäst.

Om TS vill ha barn så är det hög tid, men då borde hon verkligen ta ett snack med sin sambo. Kommer han att fortsätta att betala sin mors kostnader i framtiden, även om han får barn? Klarar han att klippa navelsträngen?

Jag tycker det verkar som hans mor är medberoende till sin missbrukande son, och TS sambo är i sin tur medberoende till sin mor. Så han försörjer också indirekt sin bror genom att betala halva hyran för sin mors lägenhet.

Den dag hans mor dör, kommer han att fortsätta att betala för sin brors missbruk?

• Anonym (d)
    Anonym (V) skrev 2025-09-09 23:05:47 följande:
    Hur menar du att han skulle bli arvsberättigad pga äktenskapsförord? 
    Genom att skriva att egendomen inte ingår i boskillnaden vid en skilsmässa.
    Så menar jag.
    Då blir han fortfarande arvsberättigad on/när ts går bort före honom.

Men det spelar ingen roll för till vill inte att han ska ärva.
  • Anonym (d)
    Anonym (Irriterad) skrev 2025-09-09 23:26:27 följande:
    Fast jag ser ingen skillnad på ett gift par som köper ett hus ihop som måste säljas vid separation då ingen har råd att köpa ut den andra. Den enda skillnaden här är ju att jag behåller mitt arv och han kan spara eller köpa annan bostad istället för halva värdet av huset efter lånen är betalde som många gör vid en separation. Så det där håller jag inte med om. Det är nog allt lika jobbigt att flytta från ett boende efter 20 år med renovering. Tror inte par som är beroende av varandras inkomst för att kunna bo i huset tänker på samma sätt. 

Om hans mamma inte kan köpa ut sitt syskon har hon 3-4 miljoner att använda efter försäljningen. Så hon står inte direkt på bar backe. Sen vet vi inte hur länge mormorn lever. Hon kanske lever i ytterligare 3 år till. Ska dom fortsätta betala för en tom lägenhet i 3 år bara för att. Det är över 400.000 i hyra. Det är en väldig dyr back-up. 
    Men, det är deras pengar och deras beslut.
    Det är i ärlighetens namn inte upp till dig att avgöra vad varken killen eller hans mamma ska lägga sina pengar.

Jag personligen hade iaf inte vågat släppa min säkerhet efter en så kort tid som "sambo".
    Förstår problemet med brodern också, men att jag inte skulle få ärva skulle också göra mig tveksam.
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (d) skrev 2025-09-10 05:24:57 följande:
    Men, det är deras pengar och deras beslut.
    Det är i ärlighetens namn inte upp till dig att avgöra vad varken killen eller hans mamma ska lägga sina pengar.

Jag personligen hade iaf inte vågat släppa min säkerhet efter en så kort tid som "sambo".
    Förstår problemet med brodern också, men att jag inte skulle få ärva skulle också göra mig tveksam.
    Om det påverkar vår gemensamma ekonomi att bygga en framtid ihop har jag visst något att säga till om. 

Visste inte att det var normalläget att lägga fler tusen på ett pack-up boende varje månad i en relation.
  • Anonym (Inget)
    Anonym (Irriterad) skrev 2025-09-10 05:58:51 följande:
    Om det påverkar vår gemensamma ekonomi att bygga en framtid ihop har jag visst något att säga till om. 

Visste inte att det var normalläget att lägga fler tusen på ett pack-up boende varje månad i en relation.
    Man har rätt att be hyresvärden om att få provbo ett halvår eller ett år om man vill flytta ihop och inte släppa sin lägenhet direkt. Det är rätt vanligt att göra så. 

Det är också vanligt att stå i bostadskön, trots att man har ett gemensamt boende med en partner. Av många olika skäl.

Man kan också stå i privata fastighetsägares bostadsköer. Eller bospara i HSB, OBOS eller Riksbyggen.

Däremot kan bostadsrättsföreningar säga nej till att hyra ut bostadstättslägenheten i andra hand under längre tid. Undantag är om man studerar på annan ort, provbor med ny partner eller arbetar tillfälligt på annan ort o.s.v.

Har man en ägarlägenhet (som är sällsynta) kan man hyra ut hur mycket man vill. Konstigt nog kan det vara svårt att få lån till dem.
  • Anonym (njet)
    Anonym (Betty) skrev 2025-09-09 23:01:34 följande:
    Men herregud så överdrivet. Hört talas om många som behåller sin tidigare bostad i fall att för evigt trots att man bor med någon annan? 

Ok precis i början men nu har de bott under samma tak i 1.5 år. 

Ja deras förhållande kam ta slut idag, imorgon eller om 10 år. Visst kan man gardera sig och betala för ett reservboende för resten av livet men jag har faktiskt aldrig hört talas om det. Tror inte nån annan här heller har gjort det.

Och det ör ingen säkerhet att flytta ihop i ett gemensamt boende som båda betalar för.  Du kan få problem den dagen det tar slut i alla fall. Ingen har råd att köpa ut den andra så står man där och behöver sälja. Och var ska man ta vägen sen? Alla får inte köpa boende för banken när de plötsligt är själva på lånet. Vet flera som skilt sig och står där utan bostad och flyttar in till föräldrar och andra hands kontrakt. 

Fortfarande är det nog ingen som har lust att betala flera tusen i år efter år för en lägenhet "i fall att".
    Överdrivet? Det är en enorm skillnad att flytta ihop i något gemensamt som båda har rätt till om relationen tar slut. 
  • Anonym (njet)
    Anonym (Irriterad) skrev 2025-09-10 05:58:51 följande:

Du har rätt att ha synpunkter, men inte rätt att bestämma. om han tycker att ditt hus är för dyrt och inte vill bo där, säljer du det då? För han måste ju få säga sitt även om dina ekonomiska åtaganden om ni ska bygga en framtid ihop. Vill han ens bo i ditt hus? Betala för ett hus han aldrig får äga eller känna är hans?

Och om du inte kan leva med det så får du fundera över vad relationen är värd. Liksom han får fundera över var relationen med dig är värd.

Men du kan ju börja med att kräva att han betalar en del omkostnader för att bo hos dig, eller att han bor i sin lägenhet tills ni flyttar ihop med officiellt. 
  • Anonym (njet)
    Anonym (Irriterad) skrev 2025-09-09 16:59:14 följande:

Det där att det skulle vara osäkert att bo hos mig bara för jag äger hela huset förstår jag inte riktigt. Vi pratar om en månadskostnad på 3.000-3.500 i månaden för honom. Det finns gott om utrymme att spara flera tusen i månaden. Han har redan ett bra sparkapital att kunna lägga handpenning. 

Jag ser heller att han köper en lägenhet eller annan bostad och lägger dessa pengar här och hyr ut bostaden än på denna hyresrätt. Då äger han ett boende och jag äger ett. Alt att han köper sin mormors hus och står som ensam ägare men att hans mamma bor där funkar också. 

Att kunna bo i ett hus på landet med en stor gård och marker och bara någon mil från storstaden för 3.500 tror jag många hade hoppat på. En etta i stan går ju för minst det dubbla.

Att vara hyresgäst i en relation är ingen bra grund. Det ger en ojämlikhet och du kommer alltid att ha veto när det gäller huset. Och han kommer inte att ha nån rätt till ett boende eller några pengar från en försäljning om ni går isär. 

Att bo i hus på landet är ju absolut inte allas dröm, det antar jag att du ändå fattar? Själv skulle jag inte drömma om att sätta mig långt ute i spenaten i nån annans hus utan att ha någon egen säkerhet. Det är väl vad din kille tycker som är det viktiga?

Håller med om att han ska bidra till omkostnader när han bor hos dig så mycket, men så länge han bor hos dig i ditt hus så kommer han inte att se er som jämbördiga sambos med ett gemensamt boende. 
  • Anonym (Betty)
    Anonym (njet) skrev 2025-09-10 08:15:02 följande:
    Överdrivet? Det är en enorm skillnad att flytta ihop i något gemensamt som båda har rätt till om relationen tar slut. 
    Fast det är som sagt absolut inte heller npgon säkerhet. Ofta är det en eller båda som inte har råd att köpa ut den andra om man separerar. Och även om man gör en vinst på försäljningen (vilket inte ens är självklart i dagsläget) så får alla inte ta nya lån på nytt boende när man plötsligt ska stå ensam på lånen.

Vet flera par som ägt bostad tillsammans som separerat och sen får problem. Ingen kan köpa ut. De har svårt att köpa ny bostad. Och ingen har stått i bostadskö. Trots det har ingen haft en lgh på sidan av för flera tusen "ifall att". Framför allt har de inte betalat för en lgh på sidan av som inte ens är deras. 
  • Anonym (njet)
    Anonym (Betty) skrev 2025-09-10 08:53:16 följande:
    Fast det är som sagt absolut inte heller npgon säkerhet. Ofta är det en eller båda som inte har råd att köpa ut den andra om man separerar. Och även om man gör en vinst på försäljningen (vilket inte ens är självklart i dagsläget) så får alla inte ta nya lån på nytt boende när man plötsligt ska stå ensam på lånen.

Vet flera par som ägt bostad tillsammans som separerat och sen får problem. Ingen kan köpa ut. De har svårt att köpa ny bostad. Och ingen har stått i bostadskö. Trots det har ingen haft en lgh på sidan av för flera tusen "ifall att". Framför allt har de inte betalat för en lgh på sidan av som inte ens är deras. 
    Om man skaffar ett boende tillsammans, som man äger tillsammans eller att båda står på hyreskontraktet är en enorm skillnad jämfört med att bo i ett hus som någon annan äger. 

Att bo i någon annans hus ger ingen jämlikhet i relationen, ägaren har alltid bestämmanderätt om huset, och ägaren tar huset om relationen går sönder. Det blir ju som att vara inneboende, fast utan hyreskontrakt. 
Svar på tråden Betala för tom lägenhet